| Konu: | Kocaeli Milletvekili Haydar Akar'ın, (2/1240) esas numaralı Karayolları Trafik Kanunu, Özel Tüketim Vergisi Kanunu ile Karayolu Taşıma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin doğrudan gündeme alınmasına ilişkin önergesi (4/55) münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 125 |
| Tarih: | 16.08.2016 |
ÖZKAN YALIM (Uşak) - Teşekkür ederim.
Sayın Başkan, Sayın Divan, çok değerli çalışma arkadaşlarım; sizleri saygı ve sevgilerimle selamlıyorum ve de bizi izleyen bütün vatandaşlarımıza sevgilerimi sunuyorum.
Evet, çok değerli çalışma arkadaşım gerçekten güzel bir kanun teklifi vermiş: Kara Yolları Trafik Kanunu, Özel Tüketim Vergisi Kanunu İle Karayolu Taşıma Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi.
Haydar Bey, gerçekten açıklamaya çalıştı, açıkladı birçok bölümünü ancak Türkiye'ye gelen misafirlerimizi ilk önce nerede karşılıyoruz? Tabii ki havaalanlarında. Yani, ülke dışından, Avrupa'dan veya dünyanın herhangi bir yerinden gelen vatandaşı, turisti kim karşılıyor? Tabii ki bizim ticari taksilerimiz karşılıyor. Bunun için, bu kanun teklifiyle özel tüketim vergisini bir kere ticari taksilerden kaldırmamız gerekiyor. Bugün, ticari taksi sahiplerinin veya şirketlerinin her dört yılda bir aldıkları ticari taksiye ÖTV ödememesi gerekmektedir. Bu Avrupa'da böyledir, Türkiye'de de en azından profesyonel amaçlı bu araçları kullandıklarından dolayı, ülke dışından gelen ziyaretçilerimizi, onları karşılarken bindikleri taksilerin oldukça konforlu ve verimli olması adına bizim, ilk önce ticari taksilere ve de taksi sahiplerine veya şirketlerine ÖTV'siz her dört yılda bir taksi alımında destek olunması, ÖTV'siz araç alımı sağlanması gerekmektedir. Bu, hem yüzümüz olacaktır, Türkiye'nin, hepimizin gerçekten yüzümüz olacaktır, pozitif yönde etkileyecektir ve de kazaların belirli bölümünün de azalmasına gerçekten engel olacaktır ve de yakıt tasarrufuna da gidileceğini özellikle belirtmek istiyorum.
Bunun yanında, biliyorsunuz -biraz önce de arkadaşımız açıkladı- K1, K2, K3, devamlı gidiyor, bunun beş yıllık bir süresi var. Bu kadar formaliteyi azaltmak adına bunun on yılda bir olmasının altını özellikle tekrar çiziyoruz.
Diğer taraftan, biliyorsunuz ticari araçlardan -yani kamyonet, kamyon, otobüs, tır, çekici gibi- yüzde 4 ÖTV alınıyor şu anda. Biliyorsunuz, ticari araçları hiç kimse kendi özel işleri için kullanmıyor, profesyonel amaçlı kullanıldıkları için hiçbir Avrupa ülkesinde bu tip araçlardan, ticari araçlardan ek bir vergi alınmıyor. Bunun için, şu anda ticari araçlardan alınan yüzde 4 oranındaki ÖTV'nin de bir an önce kaldırılmasıyla ticari araç piyasasına da can geleceğini, yeni araç satışlarının da bir anda ciddi oranda arttığını göreceksiniz. Bunun şu anda duran ekonomimize de bir can simidi olarak geleceğinin altını çizerek özellikle belirtmek istiyorum.
Gelelim nakliyecinin, ulaştırmadakinin en ana giderlerinden... Şu anda, trafik sigortası poliçelerinde çıkan rakamı gördükten sonra bu nakliyeciler, kamyoncu kardeşlerimiz veya otobüs sahipleri gerçekten artık araçlarını kullanmıyorlar. Neden? Bir çekicinin 10 bin, 12 bin, 14 bin, 18 bin civarında trafik sigortası çıkabiliyor. Onun için, bir an önce trafik sigortalarının da yüzde 10, yüzde 15 değil, 2014 yılındaki gibi, 2015 yılındaki gibi en fazla 2.500-3.000 bin lira seviyesine çekilmesi gerektiğini söylüyor, özellikle sizleri buradan uyarıyoruz. Yoksa, nakliyeci battığı anda inanın ne oturduğunuz koltuk gelir ne giydiğiniz elbise gelir. Bir an önce bunun da düzeltilmesi gerektiğini tekrar belirtiyoruz.
Gelelim nakliyecinin hayatta kalmasına. Çok önemli bir unsur: Avrupa'da uygulanan, Türkiye'de uygulanmayan, 12 ton ve üzerine bütün nakliyecilere litre başına "accsize" mazot desteği verilmesi. Bu, Bulgaristan'da veriliyor, İspanya'da veriliyor, Belçika'da, Almanya'da, bir sürü Avrupa ülkesinde veriliyor. Onun için, Türkiye'de de nakliyeciye aldıkları her litre başına 8 sent euro karşılığı -yaklaşık biliyorsunuz 250 kuruş civarında ediyor- mazot desteği, primi verilmesi gerekiyor. Bunun da hem nakliye sektöründe ve de... Türkiye'deki her 20 kişiden 1'inin nakliye sektöründen geçimini sağladığını, ekmek yediğini hatırlatarak da nakliyecinin yanında olmamız gerektiğini, bütün sektörlerden de öte bunların ayakta kalması için hepinizin bu kanun teklifine pozitif yönde oy vermenizi teklif ediyorum.
Teşekkür ederim. (CHP sıralarından alkışlar)