GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Amacıyla Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:113
Tarih:14.07.2016

MUSTAFA KALAYCI (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; hepinizi saygılarımla selamlıyorum.

Görüştüğümüz 22'nci maddeyle Vergi Usul Kanunu'nda değişiklik yapılarak haklarında henüz vergi incelemesine başlanılmamış veya takdir komisyonuna sevk edilmemiş mükellefler için izaha davet müessesesi getirilmektedir. Buna göre, vergi ziyaına uğradığına delalet eden emareler bulunduğu tespit edilen mükelleflerin izaha davet edileceği, mükelleflerce yapılan izah sonucu vergi kaybına sebebiyet verilmediğinin idarece anlaşılması hâlinde vergi incelemesi ve takdir komisyonuna sevkin söz konusu olmayacağı düzenlenmektedir. Vergi ziyaı söz konusuysa mükellef tarafından izah tarihinden itibaren on beş gün içinde hiç verilmemiş beyannamenin verilmesi, eksik veya yanlış yapılan vergi beyanının tamamlanması ve verginin gecikme zammıyla birlikte ödenmesi kaydıyla vergi ziyaı cezası yüzde 20 oranında kesilecektir. Bu durum, keyfî uygulamalara yol açabilecektir. Zira, izahta bulunma ve izahın anlaşılması hususu soyut ifadeler olup maddede bu hususların somut belgelere dayandırılması şartı aranmamaktadır.

Diğer taraftan, bu düzenlemenin Vergi Usul Kanunu'nun 359'uncu maddesi kapsamına giren fiillere uygulanmayacağı öngörülmektedir ancak sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanma fiilinin işlenmiş olabileceğine dair yapılan ön tespitlerde kullanılan sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge tutarının, her bir belge itibarıyla 50 bin Türk lirasını geçmemesi ve mükellefin ilgili yıldaki toplam mal ve hizmet alışlarının yüzde 5'ini aşmaması kaydıyla mükellefler izaha davet edilebilecektir. Bir anlamda, ön tespitle belirlenen 50 bin liranın altındaki her bir naylon fatura kullanımından dolayı yüzde 20 ceza ödeyerek kurtulma imkânı tanınmaktadır.

Yapılan düzenleme, vergi alma sürecini kısaltması ve vergi ziyaının önlenmesi açısından pratik bir çözüm gibi görünmekle beraber, vergisini doğru beyan edip zamanında ödeyen, sahte veya muhteviyatı itibarıyla yanıltıcı belge kullanmayan mükelleflere karşı bir eşitsizliğin ortaya çıkmasına neden olabilecektir. Vergi kaçıranların, sahte ve yanıltıcı belge kullananların bir anlamda ödüllendirilmesi söz konusu olacaktır.

Bu madde, vergi hukukuyla bağdaşmayan, adaleti zedeleyici ve şahsi ilişkilerin önem kazandığı bir uygulamaya dönüşebilme ihtimali olduğundan, amaçlanmayan bir sonuç ortaya çıkarabilecektir. O sebeple, maddenin bu hâliyle uygulamaya geçirilmesini uygun görmüyoruz.

Değerli milletvekilleri, ülkemizde vergi sistemi sağlıklı bir yapıya sahip olmaktan uzaklaşmıştır. Türkiye'de yeterince vergi toplayamama ve vergideki adaletsiz dağılım kronikleşmiştir. Bugüne kadar sağlıklı bir vergi reformu yapılmadığı için, vergi adaleti sağlanmadığı için ve geniş bir kesimden vergi toplanmadığı için, vergi yükü, esnafın, işçinin, memurun, asgari ücretlinin, dar ve sabit gelirlinin sırtında kalmıştır.

Türkiye ekonomisi, vergi toplamakta sıkıntı yaşarken, gelir politikasının temelini oluşturması gereken gelir ve kâr üzerinden alınan vergiler, kişilerin gelirine bakılmaksızın aynı oranda alınan dolaylı vergilerin çok altında kalmıştır.

Türkiye'de adil bir vergi sisteminin oluşturulması ve vergi tabanının genişletilip düşük gelir gruplarına vergi avantajı sağlanması ve dolaylı vergilerin, vergi gelirleri içindeki payının düşürülmesi gerekmektedir. Mevcut yapı, eşitsizlikleri daha da derinleştirmektedir.

Her yıl bütçe sunuşunda sayın maliye bakanları "Vergi reformunu hızla gerçekleştiriyoruz.", "Gelir Vergisi Kanunu'nu, Vergi Usul Kanunu'nu yeniliyoruz." demektedirler. AKP Hükûmeti yıllardır hep aynı sözleri bir nakarat hâlinde tekrarlamaktadır. Boş konuşmakla olmuyor, icraat yapılmalıdır. Ekonomide ortaya çıkan reform ihtiyaçlarına artık cevap verilmelidir. Basit, anlaşılır ve adaletli bir vergi sistemi acilen tesis edilmelidir. Vergi gelirleri içindeki dolaylı vergilerin payının azaltılması suretiyle esnafın, çiftçinin, çalışanın, sabit ve dar gelirlilerin vergi yükü hafifletilerek vergide adalet sağlanmalıdır.

Teşekkür ediyor, saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)