GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:105
Tarih:22.06.2016

ÖZKAN YALIM (Uşak) - Sayın Başkan, Sayın Divan, çok değerli çalışma arkadaşlarım ve de bizi izleyen Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları; sizleri saygı ve sevgilerimle selamlıyorum.

Bu konuşmamı, ulaştırma sektöründen kamyoncu, nakliyeci, otobüsçü, bütün dallarda olan, Türkiye Cumhuriyeti'nde yaşayan bütün vatandaşları ilgilendirdiği için onların da dinlemesini özellikle belirtiyorum.

Değerli arkadaşlar, Türk ekonomisinin en önemli can damarlarından birisi olan nakliye ve ulaştırma sektörünün... Bu sektörde geçimini sağlayan, Türkiye'de 4 milyon kişi bulunmaktadır yani her 20 kişiden 1'isi, Türkiye'de, ulaştırma sektöründen yemek yemektedir, ekmek yemektedir, geçimini sağlamaktadır.

Sektörün, ulaştırma sektörünün 12 ton ve üzeri olan, profesyonel olan 217.056 adet otobüsü bulunmaktadır, 804.319 adet de kamyon ve tır bulunmaktadır. Bizim yaşamamızı sağlayan, içtiğimiz sudan yediğimiz ekmeğe, giydiğimiz ayakkabıya, oturduğumuz koltuğa kadar taşıyan, olmazsa olmaz olan, hayatımızın devam etmesini sağlayan ağır vasıta ve otobüs firma sahiplerine Avrupa'da bu konuda destek verilmektedir. Avrupa'da bunun adına da "accise" denilmektedir yani mazot prim desteği, 12 ton ve üzerine verilmektedir. Avrupa'da bu 12 ton ve üzerine verilen primin adı da "accise"'dir. Verilen rakam alınan litre başına 8 cent/eurodur, Türkiye'de de bunun karşılığı 25 kuruştur. Türkiye'de bu verilmemektedir.

Türkiye'deki nakliyecinin, otobüsçünün, kamyoncunun ciddi derecede zor günler yaşadığını göz önünde bulundurarak verdiğim önergenin siz değerli bütün milletvekili arkadaşlarım tarafından da destek görüp nakliye sektörünün ayakta kalması adına, sektörü canlandırmak adına desteklerinizi beklemekteyim.

Özellikle otobüsçünün, kamyoncunun giderlerinin 2016 yılında çok daha arttığını görmekteyiz. Biliyorsunuz, trafik sigortası yüzde 300 arttı; aynı şekilde kasko, yüzde 200 zam geldi, arttı; MTV yüzde 10 arttı; bunun yanında, K belgelerine tabii ki artış yapıldı. Dünyanın en pahalı mazotunu Türkiye'de faaliyet gösteren ulaştırma sektörünün kullandığının da özellikle altını çizmek istiyorum, en pahalı mazotu kullanıyorlar.

Peki, gelelim diğer giderlerine. Biliyorsunuz, çok az bir süre sonra açılacak olan İzmit Körfez Geçiş Köprüsü yani Osman Gazi Köprüsü rekor üzerine rekor kırmakta. En pahalı geçişe, dünyanın en pahalı geçişine sahip; 35 dolar+KDV yani tam tamına 121 TL. Gerçi, son günlerdeki aldığımız haberlere göre, bir düşüş yapılacağı söyleniyor ama -90 TL'ye düşeceğiyle ilgili- bunun da son derece, hâlâ yüksek olduğunun altını çizmek istiyorum çünkü nakliyecinin sırtındaki yükün çok fazla olmasından dolayı.

Aynı şekilde, otoban fiyatları. Biliyorsunuz, mevcuttaki, çok kullanılan E5'in üzerindeki İstanbul-Edirne Otobanı'nın, İstanbul-Ankara Otobanı'nın fiyatları belli. Bir tanesinin, Edirne'ye gidenin uzunluğu 212 kilometredir, 7,5 TL ödenmektedir; Ankara'ya ise 370 kilometreye 17,5 TL ödenmektedir.

Peki, yeni açılacak olan Kuzey Marmara Otoyolu'nun fiyatı neydi, onu da özellikle belirteyim: Bakın, 156 kilometreye 61 TL ödenecek. Mevcuttaki otobanların 10 katı, 9 katı daha yüksektir. Yani ulaştırma sektöründe yaşayan, ekmeğini çıkaran vatandaşların önümüzdeki günlerinin karanlık günler olduğunu özellikle belirtmek istiyorum. Çünkü, yapılan yanlış ihalelerden dolayı nakliyeciyi zor durumda bırakıyorsunuz, daha da zor durumda bırakmak için yanlış ihaleler yapıyorsunuz. Yaptığınız ihalelerde, Osmangazi Köprüsü'nden eğer günde 40 bin araç geçmezse, her geçmeyen araç karşılığında adet başına 121 TL'nin Türkiye Cumhuriyeti kasasından karşılanacağını hep birlikte biliyoruz. Bunu da bilmeyenlere özellikle anlatmak istiyorum. Yani, sizlerin yaptığı yanlış ihalelerle, Türkiye Cumhuriyeti kasasını boşalttırıyorsunuz. (CHP sıralarından alkışlar)

MUSTAFA ILICALI (Erzurum) - Vekilim, yatırım maliyetini kim karşılamış?

ÖZKAN YALIM (Devamla) - Yanlış yaptığınız ihalelerden dolayı Sayın Vekilim. Aynen, biraz önce dediğim gibi, vatandaşı soyduruyorsunuz, kendi kasamızı da soyduruyorsunuz.

Gelelim, trafik sigortasındaki duruma: 2015 yılında, nakliyeci kardeşimizin kullandığı tırın, kamyonun, tam tamına 3 kat sigortasının arttığını söylemiştim. Bununla ilgili önergeler verdim. Sayın Bakanımız burada, Sayın Mehmet Şimşek burada çünkü birazdan ona da bir sorum olacak; onun bana yazılı verdiği ve de hatalı olduğu metnini de ona okuyacağım.

Trafik poliçelerinde indirim istedik çünkü gereksiz vergilendirme var üzerinde. 2012 yılında sizlerin çıkardığı, AKP Hükûmetinin çıkardığı bir kanunla SGK'ya yüzde 10 destek alıyorsunuz trafik poliçesinden, yüzde 5 BSMV alıyorsunuz, yüzde 5 bütçeye alıyorsunuz, yüzde 2 de ekstra trafik giderleri için alıyorsunuz. Peki, yüzde 5'lik BSMV ile yüzde 10'luk SGK'nın trafik poliçesinde ne işi var arkadaşlar? Neden kamyoncunun üzerine her şeyi yüklüyorsunuz? Sayın AKP milletvekilleri, sayın bakanlar; inin kamyoncunun üzerinden, kamyoncu sizin yükünüzü taşıyor ama onun ödediklerine de hâlâ daha fazla ek vergi getirmekten lütfen vazgeçiniz.

Aynı şekilde, köprü geçiş fiyatlarını söyledim, bunların indirilmesini özellikle belirtiyoruz, kaskonun indirilmesini, mazotun indirilmesini çünkü nakliyeci taşımazsa inanın, hepiniz mağdur kalırsınız, evinizde yiyeceğiniz ekmeğe, içeceğinize, oturacak olduğunuz koltuğa bile muhtaç kalacaksınız. Onun için, vermiş olduğumuz önergeye sizden destek bekliyoruz.

Değerli nakliyeci kardeşim, kamyoncu kardeşim, otobüsçü kardeşim; sizleri özellikle uyarıyorum buradan, biraz sonra oylanacak olan bu önergeye eğer AKP'li milletvekili arkadaşlarımız onay vermezse bilin ki sizin batmanıza sebep olacak kişilerdir. (CHP sıralarından alkışlar)

Gelelim Sayın Bakana: Sayın Bakan da şans eseri bugün burada oldu. Sayın Bakana bir soru önergesi vermiştim ve de soru önergesi 16/3/2016 tarihinde, trafik poliçelerindeki alınan katkılardan dolayı. Sayın Bakan ve de Hazine Müsteşarlığı Sigortacılık Genel Müdürlüğü bakın, trafik poliçesinden neler kesildiğini bile bilmiyor arkadaşlar; bunu özellikle belirtiyorum. Sayın Bakan, sizin müsteşarlarınız trafik poliçelerinden neler kesildiğini bilmiyor. Ben biraz önce anlattım, dedim ki yüzde 5'lik bütçeye gelir kaydediliyor, kesiliyor; bir. BSMV kesiliyor yüzde 5. Trafik levhalarına vesaireye destek için de yüzde 2 kesiliyor. Ama en önemli olan, 2012 yılında sizin çıkardığınız bir kanunla SGK'ya kesilen yüzde 10'luk desteği buraya yazmamışsınız verdiğiniz yazılı cevapta. Yani eksik bilgiye sahip olduğunuzu, sizin müsteşarınızın bilmediğini ben buradan yazılı olarak ispatlıyorum.

Kamyoncunun, nakliyecinin ayakta kalması için, oldukça zor şartlarda ödediği trafik poliçesi... Çünkü, bakın, 2015 yılında bu tırın, bu kamyonun 2.500 lira olan trafik poliçesinin minimumu 2016 yılında 6.370 lira; 8 bin lira, 9 bin lira olanlar var. Uşak'ta yaptığım araştırmalarda -hatta kamyoncu arkadaşlarımız trafik poliçesini yaptırabilmek için bankadan kredi çektiler- bankadan kredi çekip trafik poliçesini ödüyorlar. Onun için, bu konuda da indirime gitmenizi sizden özellikle rica ediyorum. Buradan da kamyoncu arkadaşlarımızın hakkını savunmaya devam edeceğim. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)

Nakliyeci ve kamyoncu arkadaşlarımızın ayakta kalabilmesi adına, tekrar uyarıyorum, bu önergenin desteğini sizden, hepinizden rica ediyorum.

Teşekkür ederim, saygı ve sevgilerimi sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)