| Konu: | Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 60 |
| Tarih: | 23.03.2016 |
ÖMER SÜHA ALDAN (Muğla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, 117 sıra sayılı Yasa Tasarısı'nın belli kritik maddeleri var; örneğin, 3'üncü madde, 6'ncı madde, 9'uncu madde, 28'inci madde.
Yine, kritik maddelerden bir tanesini şu anda görüşmekteyiz, o da 21'inci madde ve Kişisel Verileri Koruma Kurulunun oluşumunu düzenleyen bir madde. Ben öncelikle tasarının Genel Kurula geliş hâlini değerlendirmek istiyorum. Daha sonra da bir değişiklik önergesi var sanıyorum, onunla ilgili görüşlerimi beyan edeceğim.
Avrupa Konseyinin direktif kararları çerçevesinde bu kurul mutlaka özerk ve bağımsız olmalı. Elimde Daily News gazetesinin 25 Şubat 2016 tarihli nüshası var. Burada, açıkça mevcut hâliyle bu komisyonun bağımsız olamayacağı bir Avrupalı yetkili tarafından belirtilmiş ve o da haberleştirilmiş. Dolayısıyla, bu kurulun çok önemli bir görev ifa edeceğini düşünürsek iktidarın etkisi altında bir yapı arz etmesi son derece sakıncalıdır. Mevcut hâlde yani tasarının bugünkü görüşmekte olduğumuz hâlinde 7 üye söz konusu. Bunlardan 4'ünü Bakanlar Kurulu atayacak, 3'ünü Cumhurbaşkanı atayacak ve bu Bakanlar Kurulu, aynı zamanda başkanı ve başkan yardımcısını da belirleyecek. Şimdi, mevcut hâlde bu Kurulun bağımsızlığından söz etmek mümkün müdür? Onunla da yetinmemişler, bu kurulun başkan, başkan yardımcısı ve üyeleri hakkındaki soruşturmaya izin yetkisini de Başbakana bırakmışlar. Yani, Başbakan hem başkanı tayin edecek, başkan yardımcısını tayin edecek ve bunun akabinde de soruşturma iznini de yine sadece Başbakan vermiş olacak. Dolayısıyla, bu mevcut hâliyle bu kurulun bağımsızlığından söz etmek mümkün değildir.
Öte yandan, Adalet ve Kalkınma Partisi tarafından bir değişiklik önergesi verildi; amaç, kurulda biraz daha çok ses getirebilmek. Bu maksatla da kurulun 7 olan üye sayısı 9'a çıkarılıyor ve bunlardan 5'i Türkiye Büyük Millet Meclisince belirlenecek, Meclisteki siyasi partilerin milletvekili sayılarına göre bir oranlama yapılacak.
Şimdi, olumlu bulduğumuz bir şey daha var yine bu değişiklik önergesinde, o da kurul üyelerinin başkanı ve başkan yardımcısını seçecek olması. Bu bence önemli, iyi bir gelişme, bu anlamda bunu olumlu sayabiliriz. Ama, bir gerçeği de dile getirmek lazım. Mevcut hâlde oranlamaya baktığımız zaman yani bir RTÜK modelini söz konusu ettiğimiz zaman, bu takdirde 5 üyeden 3'ünü Adalet ve Kalkınma Partisi belirleyecek, 1'ini Cumhuriyet Halk Partisi, 1'ini Halkların Demokratik Partisi belirleyecek. Bence madem iş bu noktaya geldi, belli bir ölçüde bir uzlaşmaya daha gitmemizde yarar var, yakışanı da odur diye düşünüyorum. Milliyetçi Hareket Partisinin de bir önerisi var, üye sayısını artırmak kaydıyla Milliyetçi Hareket Partisine de bu kurula 1 üye seçebilme olanağı yaratılmış olacak. Bu şansın verilmesinin doğru olacağını düşünüyorum.
Bu tasarıyı pek çok tartışmayla bu noktaya kadar getirdik, ciddi anlamda tartıştık, bazı engellemeler söz konusu oldu ama belli bir ölçüde de doğruyu bulmaya çalışıyoruz. Aslında, bu tasarı, özünde dünyayı bir anlamda şirketlerin yöneteceği günlere yönelik olarak yapılmış bir hazırlık. Bu tasarısının temeli de, asıl amacı da bir anlamda kişisel verileri bir ticari meta gibi kullanmak. İşin özü bu ama bu noktada farklı anlayışların bu komisyonda temsil edilmesini ben yararlı görüyorum. Kurulun üye sayısının 13'e çıkarılması kaydıyla, bu takdirde 9'unu bu Parlamento belirlemiş olacak, bunun 5'i Adalet ve Kalkınma Partisi tarafından belirlenecek, 2'si Cumhuriyet Halk Partisi tarafından, 1'er tanesi de HDP ve MHP tarafından belirlenmiş olacak. Bu konsensüsün sağlanması dileğiyle yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)