| Konu: | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı 8'inci tur görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 53 |
| Tarih: | 05.03.2016 |
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANI FATMA GÜLDEMET SARI (Adana) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Çevre ve Şehircilik Bakanlığımız ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğümüzün gerçekleştirdiği çalışmalar ve hedefleri hakkında bilgi sunacağım. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Çevre ve şehircilik alanında geniş bir görev ve sorumluluk üstlenen Bakanlığımız, şehirlerimizin altyapısı sağlam, afetlere dayanıklı ve çevreye duyarlı bir biçimde gelişmesi için çalışmalarını sürdürmektedir. Bu kapsamda, Bakanlığımızın temel görevleri; imar, çevre ve yapılaşmaya ilişkin mevzuatı hazırlamak, çevrenin korunması, iyileştirilmesi faaliyetlerini yürütmek, iklim değişikliğiyle mücadele etmek, kentsel dönüşüm uygulamalarını yapmak, Türkiye ulusal coğrafi bilgi altyapısını kurmak, korunan alanlardaki iş ve eylemleri yürütmek, yerel yönetimlere rehberlik etmek, teknik ve mali destek sağlamak, altyapı projelerini yapmak veya yaptırmak, etkin ve kaliteli tapu ve kadastro hizmeti sunmak şeklinde belirlenmiştir. AK PARTİ hükûmetleri olarak, vatandaşlarımızın hayat kalitesini artıracak şekilde insan ve çevre dostu şehirlerin gelişmesine katkı sağlıyoruz. Onuncu Kalkınma Planı ve Hükûmet programımızda, kimlikli ve kişilikli şehirler oluşturularak medeniyetimizin şehir kimliğini ihya etmek, kentlerimizi yaşanabilir ve marka şehirler hâline getirmek; şehirlerimizin kültürüyle, turizmiyle, tarımıyla, sanayi ve ticaretiyle ülkenin kalkınmasına hizmet etmesini sağlamak; kentsel dönüşümle yapı stokumuzun yenilenmesi sağlanırken her türlü afete karşı dayanıklı yaşam alanları geliştirmek; atık su arıtma ve katı atık yönetimi hizmetlerini kurmak, yaygınlaştırmak ve bütüncül yönetimini sağlamak; iklim değişikliği başta olmak üzere çevresel sorunlara karşı hassasiyet ve tabii afetler konusunda hazırlıklı olmak hususları vurgulanmıştır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; tamamına yakını farklı derecelerde deprem tehlikesiyle karşı karşıya olan ülkemizde kentsel dönüşüm çalışmaları büyük önem arz etmektedir. Bu çerçevede, sağlıklı ve güvenli yaşama çevreleri oluşturmak amacıyla çıkartılan 6306 sayılı Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanun kapsamında üç buçuk yıllık uygulama dönemini geride bırakmış bulunmaktayız. Kanun kapsamında 47 farklı ilimizde 178 riskli alan ilan edilmiştir. Söz konusu alanlarda ilgili belediyeler ve TOKİ Başkanlığıyla iş birliği protokolleri yapılmıştır. Ayrıca, riskli binaların tespit edilmesiyle ilgili yapılacak işlemler hususunda valilik ve belediyelere görev verilmiştir. Riskli yapı kapsamında 300 binden fazla bağımsız bölümün riskli yapı tespiti gerçekleştirilmiştir. Bununla birlikte, sağlıklı ve güvenli yaşama çevrelerini teşkil etmek üzere rezerv alan belirlenmesi çalışmaları da devam etmekte olup 52 rezerv yapı alanı belirlenmiştir. 5393 sayılı Belediye Kanunu'nun 73'üncü maddesi uyarınca, 20 ilimizde toplam 72 kentsel dönüşüm ve gelişim proje alanı Bakanlar Kurulunca kabul edilmiştir. Ayrıca, belediyelerimiz ile Bakanlığımız arasında kentsel dönüşüm projeleri kapsamında protokoller yapılmakta ve belediyelerimiz eliyle çalışmalar sürdürülmektedir. Kentsel dönüşüm ve uygulamaları kapsamında bugüne kadar 2 milyar TL'ye yakın kaynak kullanılmıştır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; ülkemizde terörden mağdur olan vatandaşlarımızın bu mağduriyetlerinin tespiti ve giderilmesi noktasında çalışmalarımızı başlattık. Terörden temizlenen ilçelerde vatandaşlarımızın yaralarını hızla sarmak, onlara devletin şefkat elini uzatmak için var gücümüzle hizmetlerimizi götüreceğiz. İlk adımı da Silopi'de atıyoruz. Biliyorsunuz, dün Sayın Başbakanımız ve çok kıymetli bakanlarımızla birlikte Silopi'deydik. Sizlere Silopi ilçemizde yürüteceğimiz çalışmalar hakkında bilgi vermek isterim.
İlçemizde ekiplerimizin yaptığı incelemeler sonucunda zarar tespit çalışmaları tamamlanmıştır. Hem altyapısı hem de konutlarıyla yenilenmiş bir Silopi için bugün itibarıyla imar çalışmalarını başlattık. Az hasarlı olan binalar için vatandaşlarımıza onarım desteği sağlayacağız. Ciddi hasar bulunan, yıkılma noktasına gelmiş yapılar ise kentsel dönüşüm kapsamına alınacak. Ayrıca, hasarlı iki camimizin de onarımı gerçekleştirilecek. Silopili vatandaşlarımız, geçtiğimiz haftalarda açılışını yaptığımız irtibat bürosu aracılığıyla bu süreçte ihtiyaç duydukları tüm soruların yanıtlarını alabilecekler. Yeşil alanı, parkı, bahçesi, okulu, dinî tesisi, spor alanları, tiyatrosu, kültür merkezi, sosyal anlamda her türlü ihtiyaca cevap verecek donatı alanlarıyla bir planlama gerçekleştiriyoruz. Vatandaşlarımıza daha kaliteli, daha yaşanabilir, daha nicelikli ve nitelikli binalar inşa edeceğiz. Biz Çevre ve Şehircilik Bakanlığı olarak hazırız ve sahadayız. Silopi'de olduğu gibi, Cizre'de de, ardından Sur'da da vatandaşlarımızın bütün mağduriyetlerini gidereceğiz ve onların yanında olmaya devam edeceğiz.
Bu vesileyle, her fırsatta dile getirdiğim bir konuya da açıklık getirmek istiyorum. Özellikle Silopi ve Cizre'de yapacağımız kentsel dönüşüm çalışması kapsamlı bir çalışma olacak ama Sur içinde yapacağımız çalışma bir kentsel dönüşüm çalışması değildir. Bildiğiniz gibi, Sur kentsel sit alanı ilan edilmiştir. Kentsel sit alanının tanımını belki bilenler vardır, bilmeyenler vardır ama 2012 yılında kentsel sit alanı olarak ilan edilen Sur'da koruma imar planı gerçekleştirilmiştir ve bu imar planı o dönemin belediyesi, büyükşehir belediyesi, ilçe belediyesi, belediye başkanları ve meclis üyeleri tarafından onaylanmıştır. Suriçi'nde yapılacak olan çalışma bu koruma imar planı çerçevesinde gerçekleştirilecek ve yörenin mimari dokusunun burada hayata geçirileceği bir çalışma olacaktır. Suriçi'nde, bahsedildiği gibi, TOKİ konutları -ki genel anlamda tabir budur- veya toplu konut anlamında bir yapılaşma söz konusu olmayacaktır. Suriçi'nde, maalesef, geçmiş dönemlerde Kırklar Dağı'nın en üst noktasına yapılmış o yüksek katlı binaların benzeri bir yapılaşma kesinlikle olmayacaktır. Bunu sizlerle tekrar bu vesileyle paylaşmak istiyorum.
Yine, Sur, Silopi ve Cizre'de vatandaşlarımızın terörden dolayı gerçekleşen bütün mağduriyetlerini maddi ve manevi anlamda gidermek için sahada bulunuyoruz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Tabii ki yaptığımız çalışmalar başta manevi anlamda onların biraz olsun mağduriyetlerini gidermek, maddi anlamda da günlük hayatın sıkıntılarından biraz olsun onları kurtarmak içindir. Ama bu yaptığımız çalışmalar, inanın, Ankara'da 29 vatandaşımızın şehit olduğu o terör saldırısındaki vatandaşlarımızın ailelerinin acısını elbette ki dindirmeyecektir; inanın, İstanbul Sultanahmet'te Alman vatandaşlarına yapılmış olan o terör saldırısında hayatını kaybeden vatandaşların ailelerinin acısı dinmeyecektir; inanın, kendi personelimiz olan bir arkadaşımızın Ankara'daki terör saldırısında hayatını kaybeden eşinin acısını yaşamasına engel olmayacaktır, çocuğunun baba acısını tatmasına engel olmayacaktır ve inanın, lojman saldırısında şehit olan eşiyle birlikte 3 yaşındaki kızını toprağa veren annenin acısını hafifletmeyecektir. Ama biz bütün bu şehit cenazelerinde şunu gördük, bu vatandaşlarımız bizden üç şey istediler: Devletin birliği ve bütünlüğünü koruyun, terörle sonuna kadar mücadele edin... Ve çok manidardır, bir şehit evinde, bir şehit ailesi, bir şehidin kadın akrabası şöyle bir şey dedi: "Bugün bir tane şehidimizi verdik ama yarın gerekirse bin kadın olarak biz o sahada çalışmaya devam ederiz." (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
İşte biz bin yıldan beri bu toprakları vatan hâline getirmek için bu mücadeleleri verdik. Bu mücadeleleri gerekirse bin yıl daha vereceğiz. Bu vatanın birlik ve bütünlüğü için, kardeşliğimizin devamı için sonuna kadar mücadele etmeye, kamu düzenini sağlamaya, terörün her türlüsüne karşı da savaşmaya devam edeceğiz. Bunu da bu vesileyle sizlerle paylaşmak istedim. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Hükûmet olarak, iş ve yatırım ortamının öncelikli sorunlarına odaklanılarak yatırımcının karşılaştığı belirsizliklerin giderilmesi ve sorunların hızla çözülmesini, bunun için mevcut mekanizmaların iyileştirilmesini, yatırımların artırılmasını amaçlamaktayız. Bakanlığımız yatırıma uygun arazi envanterinin yatırımcıya elektronik ortamda sunulması amacıyla Coğrafi Bilgi Sistemleri altyapısı kurulmasına yönelik çalışmalar yürütmektedir.
Bakanlığımızca yerel yönetimlerin ve ilgili kurum ve kuruluşların kullanımına sunulmak üzere ortofoto haritaları hazırlanmaktadır. Bu kapsamda tüm il ve ilçe merkezlerimizin yüzde 90'ını görüntüledik. Kamu hizmetlerinde etkinlik ve verimliliği sağlamak için coğrafi verinin tek e-devlet kapısı aracılığıyla yayınlanmasını sağladık. Verilerin tüm kamuyla paylaşılması için Ulusal Coğrafi Veri Portalı'nı geliştirdik.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Bakanlığımızın önemli bir çalışma alanı da planlama faaliyetleridir. Hükûmet programımızda da ifade edildiği üzere, bizim hedefimiz, öncelikle, "insan dostu şehir" anlayışını hâkim kılmaktır. Hükûmetimiz, kadim medeniyetimizin ve zengin kültürel mirasımızın izlerini taşıyan, kimlikli şehirlerimizin yaygınlaşmasını amaçlayan bir anlayışı benimsemiştir. Bu kapsamda ülke ve bölge ölçeğinde mekânsal strateji planı hazırlık çalışmaları başlamıştır. Mekânsal strateji planlarıyla yatırımların yer seçiminde bütüncül ve hızlı bir işleyişin getirilmesi sağlanacaktır.
Üst ölçekli planlamada önemli bir yer tutan çevre düzeni planları ülke genelinde tamamlanmak üzere. Ülkemizin yüzde 97'sinde çevre düzeni planları kamu kurum ve kuruluşlarıyla iş birliği içinde tamamlanmıştır, 2016 yılı sonuna kadar ülkemizin tamamında bitirilmesi hedeflenmektedir.
Bakanlığımız ülkemiz kıyılarının etkin şekilde korunması, planlı gelişmesi ve sağlıklı kullanılması konusunda önemli görev ve sorumluluklara sahiptir. Bu kapsamda, kıyı alanlarında iki yılı aşan sürelere yayılan plan onay süreçleri kısaltılarak yatırım ve yatırımcının önündeki engeller aşılmıştır. Ülke genelinde kıyı ve sahil şeritlerinin planlanması aşamasının ilk adımı olan kıyı kenar çizgisi tespitleri yüzde 99 oranında tamamlanmıştır. Bakanlığımızca, sürdürülebilir çevre ve yaşam kalitesi yüksek yerleşmeler hedefine ulaşmak için yürütülen çalışmalardan önemli bir tanesi de kentlerimizin marka değerlerinin artırılmasına yönelik kentsel tasarım proje çalışmalarıdır. Bakanlığımızca, 6306 sayılı Kanun kapsamında İstanbul, Ankara, Bursa ve Erzincan illeri başta olmak üzere birçok kentte kentsel tasarım projesi onaylanmıştır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sürdürülebilir şehirler yaklaşımına uygun olarak şehirlerde atık ve emisyon azaltma, enerji, su ve kaynak verimliliği, geri kazanım, gürültü ve görüntü kirliliğinin önlenmesi, çevre dostu malzeme kullanımı gibi uygulamalarla çevre duyarlılığı ve yaşam kalitesini artırmayı amaçlıyoruz. Bu alanda, üniversitelerimizle ve sivil toplum kuruluşlarımızla birlikte çalışmalar yürütüyoruz. Hükûmetimiz döneminde, yerleşim yerlerinin temiz ve sağlıklı hâle gelmesi açısından kentsel altyapı yatırımlarına öncelik verilmiş, atık su ile katı atık hizmetlerinde önemli ilerlemeler kaydedilmiştir. Bu kapsamda, atık su arıtma hizmeti verilen belediye nüfusu yüzde 35'ten yüzde 79'a çıkartılmıştır. Hedefimiz bu hizmeti bütün vatandaşlarımıza ulaştırmaktır. Yine, bugün itibarıyla 1.091 belediyede yaklaşık 49 milyon vatandaşımıza bu anlamda, katı atık düzenli depolama tesisi anlamında hizmet vermekteyiz. Atıkları sadece düzenli depolamak için değil, ekonomiye kazandırılmasına yönelik çalışmaları da yürütüyoruz. Atık geri kazanım tesisleriyle ekonomiye yıllık, evet, 3 milyar TL katma değer sağlanmaktadır. Bu alanda doğrudan istihdam ise 60 bin kişiyi geçmiş durumdadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; belediyelerimizin çevre altyapı ihtiyaçlarının karşılanmasında ulusal kaynaklarımızın yanı sıra Avrupa Birliği kaynakları da kullanılmaktadır. 2007-2013 1'inci IPA döneminde belediyelerin çevre altyapı ihtiyaçlarını karşılamak üzere 941 milyon 500 bin avro bütçeli 39 çevre altyapı projesinin çalışmaları yürütülmektedir. Ayrıca, 2014-2020 yıllarını kapsayan 2'nci IPA döneminde, toplam bütçesi 1 milyar 42 milyon avro olan 38 adet projenin hazırlanması için de çalışmalar başlamıştır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; denizlerimizin ve kıyılarımızın korunma çalışmaları kapsamında, denizlerimizde faaliyet gösteren gemilerin operasyonel faaliyetlerinden kaynaklanan atıkların toplanması ve bertarafı, denizlerimizin kirliliğinin önlenmesi için son derece önemlidir. Bugün itibarıyla, 261 limanda atık alım hizmeti verilmektedir. Mavi Kart Sistemi'yle, turistik ve rekreasyon amaçlı kullanılan teknelerde oluşan atıkların etkin bir şekilde toplanması ve denetlenmesi sağlanmaktadır. Temiz denizlerimizin bir göstergesi olan mavi bayrak sayımızda önemli bir artış sağlanmıştır. Bugün itibarıyla, mavi bayrak alan plaj sayımız 436'ya ulaşmıştır. Ülkemiz, mavi bayrak sıralamasında dünyada 2'nci sıraya yükselmiştir. Hedefimiz, 2023 yılında dünya 1'incisi olmaktır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; insanoğlu kendi mevcudiyetini sürdürülebilir kılmak için ekonomik büyümede, sosyal yaşamda, yerleşme ve yapılaşmada ekosistemi ve çevresel dengeyi gözetmek zorundadır. Ülkemiz, iklim değişikliğiyle mücadelede ve çevrenin korunması kapsamında her zaman üzerine düşen görevi yapmaya hazırdır. Bu bağlamda, hızla gelişen bir ekonomi olarak, sera gazı emisyonlarını da 2030 yılında yüzde 21'e kadar artıştan azaltmayı hedeflediğimizi her fırsatta dile getiriyoruz. Bu hedefimizi kaliteli altyapı projelerini hayata geçirerek, yeni ve temiz teknolojilerden yararlanarak, yenilenebilir enerji kaynaklarından daha fazla istifade ederek, enerji verimliliğini sağlayarak gerçekleştirmeyi planlıyoruz.
Yine, çevresel etki değerlendirmesi çevre yönetiminin en etkin aracı, yatırımcının da yol haritasıdır. Bakanlığımız, yatırımların hayata geçirilmesinde özellikle çevresel etkilerin ölçülmesi ve gerekli tedbirlerin alınması açısından önemli bir rol üstlenmiştir. Bakanlığımıza yapılan her ÇED müracaatının ÇED olumlu raporu düzenlenmek suretiyle sonuçlandırılması söz konusu değildir. 2015 yılında verilen ÇED kararlarına bakıldığında yaklaşık yüzde 35'inin komisyonlarca ÇED süreci sonlandırılan ve olumsuz karar verilen projelerden oluştuğu görülmektedir. Bakanlık olarak ülkemiz ekonomisine katkı sağlayacak yatırımların önündeki bürokratik süreçleri elbette ki kısaltmakla yükümlüyüz. Çevrimiçi ÇED Süreci Yönetim Sistemi'nin devreye alınmasıyla ÇED süreci içerisinde yer alan tüm süreçler elektronik sistem üzerinden gerçekleştirilmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; çevresel etkilerin yalnızca fiziksel çevre üzerinde olmayıp ekonomik ve sosyal yaşam için de çok önemli olduğu gerçeğinden hareketle çevreyi doğrudan ya da dolaylı olarak olumlu ya da olumsuz yönde etkileyebilecek proje konusu faaliyetlerin bütün çevresel etkilerini bilimsel yöntemler ve tekniklerle irdelenebilecek, bu irdelemelere göre olumsuz etkileri önlemek ya da çevreye zarar vermeyecek ölçülerde en aza indirmek için alternatif çözümler dikkate alınmaktadır. Bu vesileyle özellikle son günlerde kamuoyu gündemini meşgul eden Artvin ili Cerattepe mevkisindeki Bakır Madeni Kırma-Eleme Tesisi Projesi'ne ilişkin yüce Meclisi de bilgilendirmek istiyorum. ÇED raporu 19 kurum ve kuruluş tarafından değerlendirilmiş olan ve olumlu görüşler alınarak ÇED olumlu kararı verilen bu tesis, proje, galeri sistemi kapalı ocak işletmesi olarak planlanmıştır. Çıkartılacak maden teleferik sistemiyle taşınarak Murgul'daki tesislerde işlenecektir. Aldığımız tedbirlerle Artvin'in, Cerattepe'nin zarar görmemesine özen gösterilerek ağaç kaybı minimum seviyede tutulacak ve misliyle yenileri dikilecektir. Çevresel hassasiyeti gözeterek ülkemizin doğal kaynaklarını ekonomimize kazandırmak hepimizin ortak anlayışı olmalıdır. Çevreye zarar vermeden kalkınma anlayışıyla hareket etmeliyiz. Memleketimizin hem yer üstü zenginliklerini koruyacak hem de yer altındaki cevherleri kullanacağız. Bu vesileyle Sayın Başbakanımızın başkanlığında gerçekleştirdiğimiz toplantıda Artvin'den gelen sivil toplum örgütleri ve vatandaşlarımızı da dinledik. Beş saat kadar süren bu toplantı sonucunda bütün hassasiyetlerini dinledik ve ona göre gerekli önlemleri aldık.
MAHMUT TANAL (İstanbul) - Mahkemenin hâkimlerinin hepsini değiştirdiniz Sayın Bakan.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANI FATMA GÜLDEMET SARI (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Bakanlığımızca, kentsel ve kırsal alanlarda, hava kirliliğinin olumsuz etkilerinden insan sağlığının ve ekosistemin korunmasını sağlamak amacıyla, 81 ilde 195 adet sabit istasyonla, anlık olarak hava kirliliği izlenmektedir. İstasyonların sayısı 2017 yılının sonuna kadar en az 330 olacak şekilde çalışmalar devam etmektedir.
Ayrıca, Bakanlığımız merkez ve taşra teşkilatı tarafından, ülke genelinde çevreye etkileri olan her türlü tesis ve faaliyet, Çevre Kanunu kapsamında denetlenmektedir. ÇED kararı verilen projelerde verilen taahhütlerin takibi, izleme ve kontrol çalışmalarıyla yürütülmektedir. Yıllık çevre denetim planları kapsamında yapılan planlı birleşik çevre denetimlerinin yanı sıra, plansız ve ani çevre denetimleri de yapılmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri, korunan alanlarda sürdürülen planlama faaliyetlerinden bahsetmek istiyorum.
Koruma ve kullanım dengesinin kurulması, yoğun turizm ile yapılaşma baskısı altındaki yerleşim alanlarındaki düzensiz yapılaşmaların engellenmesi amaçlanmıştır. Korunan alanlarda, yerleşimlerden kaynaklanan atık suların bertaraf edilmesi amacıyla, atık su arıtma tesisleri, kanalizasyon şebekeleri, atık su terfi merkezleri yapım faaliyetleri gerçekleştirilmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; inşaat ve altyapı alanında, insanlarımızın çağdaş standartlara uygun altyapıya ve konutlara sahip, depreme karşı güvenli, sağlıklı ve çevresiyle barışık evlerde yaşamasını sağlamak temel hedeflerimizdir. Sürdürülebilir yapılaşmayı, yapıma ilişkin uygulamaları ve mesleki hizmetleri katılımcı, çözüm odaklı ve denetleyici bir anlayışla düzenlemek için çalışıyoruz. Marka şehirler oluşturma vizyonumuzun, güvenli yapı malzemeleri kullanmakla, nitelikli enerji verimliliği olan yapılar ve yaşanabilir mekânlar oluşturmakla gerçekleştirebileceğini de çok iyi biliyoruz.
Ülkemizde enerjinin yaklaşık yüzde 35'i, toplam elektrik tüketiminin ise yaklaşık yüzde 40'ı binalarda kullanılmaktadır. Bakanlığımızca, binalarda yürütülen enerji verimliliği çalışmalarıyla, konfor şartlarından taviz vermeden, binalardaki enerji ihtiyacını azaltarak çevre dostu yapılaşmayı hedeflemekteyiz. Enerji temininde dışa bağımlılık oranımız düşünüldüğünde, binalarda enerji verimliliğinin önemi açıkça görülmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 200'den fazla yan sanayi alanını harekete geçiren inşaat sektörü ülkemizde gayrisafi millî hasılanın dolaylı olarak yüzde 30'unu oluşturmaktadır, diğer sektörlerle olan girdi-çıktı ilişkileri ve geniş istihdam alanı sağlanması nedeniyle de ülke ekonomisinde önemli bir yer tutmaktadır. İnşaat sektörü, ekonomi üzerinde etkisinin yanı sıra doğal kaynaklar, çevre, iklim değişikliği, doğal afetler gibi sorunlarla da yakından ilişkilidir. Bizim için büyük öneme sahip olan bu sektöre yönelik olarak denetim sistemlerinin geliştirilmesi, kaliteli mühendislik ve mimarlık hizmetlerinin etkin kılınması için yapısal iyileştirmeler yapıyoruz. İhracat kalemlerimiz arasında en çok yere sahip olan yapı malzemeleri sektörümüzün uluslararası pazarda daha fazla yer bulmasını hedefliyoruz. Bakanlık olarak 81 ilimizde yıllık ortalama 18 bin civarında piyasa gözetim ve denetimini gerçekleştiriyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Bakanlığımız, devlete ait bina ve tesislerin mimarlık ve mühendislik projelerinin hazırlanması, bina inşaatlarının ve büyük onarımlarının yapılması veya yaptırılması, 5543 sayılı İskan Kanunu uygulamalarının yürütülmesi ve bütün bu hizmetlerin denetimiyle görevlidir. 2003 yılından bugüne kadar maliyeti yaklaşık 9 milyar 500 milyon TL olan 3.881 yapım projesi gerçekleştirmiş olup 1 milyar 800 milyon TL değerinde 280 yapım projesi çalışması da devam etmektedir.
Yine, kırsal dönüşüm çalışmaları kapsamında örnek köylerin oluşturulabilmesi ve kırsal dönüşüm çalışmalarının yürütülebilmesi amacıyla 5543 sayılı İskan Kanunu ve ilgili mevzuatın değerlendirilmesi yapılmış olup dönüşüm çalışmalarının yürütülmesine yasal zemin oluşturulmuştur. Bu kapsamda, kırsal dönüşüm çalışmalarının sürdürülebilmesi, işlerin süratli ve kaliteli ve devlet eliyle de yapılabilmesinin temini için İskan Kanunu, ilgili mevzuatın gerekli değişiklikleri yapılmıştır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, tapu sicillerini düzenli bir biçimde tutan, taşınmazlarla ilgili her türlü akitli ve akitsiz tapu işlemleri ile tescil işlerini yapan, ülkemizin kadastrosunu yaparak değişikliklerini takip eden, tapu planlarının yenilenmesi ve güncellenmesini sağlayan, bunlara ilişkin kontrol ve denetim hizmetlerini yürüten Bakanlığımıza bağlı bir kuruluştur. Yılda 7 milyona yakın işlemle 20 milyon vatandaşımıza tapu hizmeti sunan Genel Müdürlük, etkin ve kaliteli tapu kadastro hizmeti sunmak için çalışmalarına devam etmektedir. Tapu müdürlülerindeki elektronik arşiv çalışmaları kapsamında tapu müdürlüklerinin tamamında e-arşiv modülü kurulumları tamamlanmıştır.
Yine, gayrimenkul piyasasında gerçekleştirilen alım-satım işlemlerinde alıcı ve satıcıların talep etmesi hâlinde gayrimenkulün devrine ilişkin bedelin güvenli bir yöntemle el değiştirmesini sağlayacak altyapı kurulmuş ve işletilmeye başlanmıştır.
Ayrıca, tapu işlemlerinde sahte kimlik, imza taklit etme ve yerine dublör kullanma gibi birçok sahtecilik olaylarının önüne geçmek amacıyla biyometrik avuç içi kimlik doğrulama sistemlerini hayata geçirmeyi planlıyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Bakanlığımızın ilgili kuruluşu olan İller Bankası Anonim Şirketi, özel hukuk hükümlerine tabi tüzel kişiliğe sahip bir kalkınma ve yatırım bankasıdır. 2003-2015 yılları arasında yerel yönetimlerimize, öz kaynaklarımızdan 25 milyar 839 milyon TL kredi tahsis edilmiştir. Banka kârından, genel bütçeden ya da diğer kurumlardan sağlanan hibeler kapsamında yerel yönetimlere hibe desteği sağlanmaktadır. Bu kapsamda, 2003-2015 yılları arasında toplam 3 milyar 592 milyon TL hibe destek sağlanmıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Mikrofonunuzu açıyorum, sözlerinizi tamamlayınız Sayın Bakan.
ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK BAKANI FATMA GÜLDEMET SARI (Devamla) - AK PARTİ hükûmetlerimizin önemli projelerinden birisi de SUKAP projesidir. Belediyelerin su ve kanalizasyon sorunlarının çözülmesi için başlatılmış bir projedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2016 yılı bütçemizin ülkemize ve milletimize hayırlı olmasını diliyorum. Katkılarından dolayı Plan ve Bütçe Komisyonunun Değerli Başkanı ve üyelerine ve tüm milletvekillerimize teşekkür ediyor, hepinizi saygı ve sevgiyle selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)