| Konu: | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı 8'inci tur görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 53 |
| Tarih: | 05.03.2016 |
CHP GRUBU ADINA GAYE USLUER (Eskişehir) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, 2016 yılı Millî Eğitim Bakanlığı bütçesine ilişkin Cumhuriyet Halk Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Eğitim politikalarını belirlemek siyasi iktidarların sorumlulukları arasındadır ancak bu görev ve sorumluluğun amacı ulusal yarar sağlamaya yönelik olmalıdır. Ulusal yararlar ile siyasi çıkarlar çatıştığında tercihini siyasi çıkarlar doğrultusunda kullanan bir iktidar, bir hükmetme anlayışı, sadece eğitime değil ulusun geleceğine de zarar verecektir.
Siyasetin eğitim aracılığıyla kendi siyasi görüşüne destek verecek seçmen tabanı yaratma girişimi elbette ki uzun ömürlü olmayacaktır. (CHP sıralarından alkışlar) Eğitim aracılığıyla tek tip insan yaratma fikri ise günümüzde artık yalnızca bir ütopyadır. Ancak, bu hayalin peşinde koşan bir siyaset anlayışının eğitimde yaratacağı kargaşa ne yazık ki gerçektir. Türkiye, son dönemde bu karmaşanın içine itilmiştir. Eğitim sistemimiz bir tür yapboz tahtasına döndürülmüştür.
İktidar olmanın hükûmetlere verdiği yetkiyi biliyoruz. Ancak, bu yetkiyi güç kullanmanın hazzı yerine sorumluluk sahibi olmanın olgunluğuna dönüştürmek, iktidarı hak etmenin temel belirleyicisidir. (CHP sıralarından alkışlar)
AKP iktidarları döneminde son on dört yılda 13 kez eğitim sistemimizi değiştirdiniz, 5 bakan değişti, dilinizden eksik etmediğiniz Sayın Cumhurbaşkanı hâlâ memnun değil, onu memnun edemediniz ve kısacası, eğitim bugün tam bir yamalı bohça görünümünde.
Eğitim sisteminde 4+4+4 sistemini dayattınız. Sorunların nasıl derinleştiğini, içinden çıkılmaz hâle geldiğini hepimiz biliyoruz. Bu sistemle okulların dönüşümünün yanı sıra derslik ve öğretmen açıklarının arttığını hepimiz biliyoruz.
Dershaneleri kapattınız, temel lise yaptınız. Nasıl olacağını aslında siz de bilmiyorsunuz, kadere kısmet bir yola çıktınız.
Taşeron öğretmenlik on dört yıllık sizin iktidarınızın eseri, sizin ayıbınız aslında. Atanamayan 350 bin öğretmene karşılık 100 bin öğretmen açığımızın olması kimin ayıbıdır, soruyorum sizlere. (CHP sıralarından alkışlar)
Millî Eğitim Bakanlığı bütçesini karmaşık, süslü, büyük rakamlarla vermişsiniz. 2016 yılı Millî Eğitim Bakanlığı bütçesi olarak 76 milyar ayırdığınızı söylüyorsunuz ve "En büyük pay eğitime ayrıldı." diye de övünüyorsunuz.
Değerli milletvekilleri, eğitime ayrılan payla övünebilmek için büyük rakamlardan bahsetmeniz yetmez, bu payların nerelere ayrıldığını da doğru göstermeniz gerekir. Bakınız, 2016 bütçenizde eğitim bütçesinin millî gelire oranı sadece yüzde 3,45. Bu rakam OECD ortalamasının tam yarısı. OECD ülkelerinde bu rakam ne kadar biliyor musunuz değerli milletvekilleri? Yüzde 6.
Bakın, şimdi sizlere bir tablo göstereceğim değerli milletvekilleri, telefonla konuşmadan bu tabloya bakarsanız hepimizin öğreneceği çok şey olduğunu düşünüyorum. (CHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar) Bu tabloda görüldüğü gibi, Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinin yüzde 69'u personel maaşlarına, yüzde 11'i sosyal güvenlik ve devlet primlerine ayrılmış durumda.
HASAN BASRİ KURT (Samsun) - Onlar öğretmen olmasın, personeller öğretmen herhâlde.
GAYE USLUER (Devamla) - Daha yakından görmeniz için daha sonra size vereceğim. Bu tablo sizin tablonuz, sizin kitabınızdan aldım.
Bu tabloda görüldüğü gibi, değerli arkadaşlarım, bugün Millî Eğitim Bakanlığına ayrılan bütçenin yüzde 80'i zorunlu harcamalardan oluşuyor.
Sayın Bakanım, Millî Eğitim Bakanlığı bir personel bakanlığı hâline dönüştürülmüş hâlde.
CİHAN PEKTAŞ (Gümüşhane) - Demek ki öğretmenlerin maaşı artmış, ne var bunda?
GAYE USLUER (Devamla) - Her fırsatta "Bütçeden en çok payı eğitime ayırdık." diye seviniyorsunuz. Ne birbirimizi kandıralım ne de televizyonları başında bizi izleyen değerli yurttaşlarımızı kandıralım. 2016 yılında Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinden eğitim yatırımlarına ayrılan pay, son on sekiz yılla mukayese edelim, bakalım ne kadarmış?
Bakınız, değerli milletvekilleri -iktidar partisinin sayın milletvekilleri, özellikle sizlere sunmak istiyorum- 2002 yılında iktidara geldiğinizde yatırıma ayrılan pay yüzde 17,18; bugün yatırıma ayrılan payınız 2016 bütçesinde yüzde 8,23. (CHP sıralarından alkışlar)
HASAN BASRİ KURT (Samsun) - Rakam olarak ne kadar artmış? Oranları boş verin, rakam olarak ne kadar?
CİHAN PEKTAŞ (Gümüşhane) - Parasal değeri ne kadar? Parasal değerine bakın.
HASAN BASRİ KURT (Samsun) - Rakamları söyle.
GAYE USLUER (Devamla) - Değerli milletvekilleri, bunun anlamı, Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarlarında velilerin cebinden çıkmayan elinizin yine velilerin ve öğrencilerin cebinde kalmaya devam edeceğidir.
Devlet okullarında kamusal yatırımların az olması nedeniyle, devlet okullarının işletilmesi okul aile birliklerinin insafına ve gücüne bırakılmıştır. OECD ülkeleri ile Türkiye'de öğrenci başına yapılan kamusal eğitim harcamalarını kıyasladığımızda, OECD ortalaması Türkiye'den ilkokulda 3 kat, ortaokulda 4 kat, lisede 2,8 kat, yükseköğretimde ise yaklaşık 2 kat daha fazladır. Kısacası, arkadaşlar, devlet okulları kaderleriyle baş başa; özel okullara teşvik adı altında, özel okulda okuyan öğrencilere teşvik adı altında verilen paralar, ödenekler yurttaşların bizzat vergilerinden çalınan paralardır.
HASAN TURAN (İstanbul) - Kitap kuyruklarını hatırlıyor musun?
GAYE USLUER (Devamla) - AKP hükûmetlerinin özel okullara destek politikası kamusal eğitimi çökertmiştir. Bunun hiç de gülünecek bir tarafı bulunmamaktadır değerli milletvekili arkadaşlarım.
Kısacası, 2016 yılı için hazırlanan eğitim bütçesiyle eğitimde ne nicelik ne de nitelik düzelecektir.
Sözlerimi Hababam Sınıfı'nın yazarı Rıfat Ilgaz'la bitirmek istiyorum:
"Ne gençlerden, ne çocuklardan
Bir yakınmam yok.
Arap'ın dediği doğru:
'Çocuk mazbut...'
Memleketse görülüyor işte,
Güllük gülistanlık...
Ne var ki güllerin dikeni çok!"
Hepinizi sevgi ve saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)