GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Tasarısı 8'inci tur görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:53
Tarih:05.03.2016

AK PARTİ GRUBU ADINA BURHANETTİN UYSAL (Karabük) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2016 mali yılı bütçe kanunu tasarısının Yükseköğretim Kurulu bütçesi üzerinde Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.

Gelişmiş ülke tecrübelerine baktığımızda, ekonomik ve sosyal kalkınmanın hep üniversite ekseninde gerçekleştiğini görüyoruz. Özellikle ABD bu konuda gerçekten de önemli tecrübelerle doludur. Bugün ABD'nin hangi bölgesinde bir sektör ağırlık kazandıysa üniversitelerinin de o sektörle ilgili çalışmalarda öne çıktıklarını görüyoruz. San Francisco'da bilişimin, Teksas eyaletinde enerjinin veya Boston'da tıp sektörünün öne çıkması bir tesadüf değildir.

Yükseköğretime yatırım yapan ülkelerin kalkınma hızına bakıldığında Türkiye'de yeni üniversitelerin açılmasının ne kadar doğru bir karar olduğu görülecektir. Türkiye'nin her kentinde üniversitelerin açılması ülkemizin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücünün yetiştirilmesi açısından son derece önemlidir. Örneğin, 2007 yılında kurulan ve Türkiye'nin en hızlı gelişen üniversitelerinden biri olan Karabük Üniversitesinin bugün Karabük'e, bölgesine ve ülkesine ekonomik, bilimsel, sosyal, kültürel açıdan çok önemli katkıları olduğunu görmekteyiz.

Bölgesel ve küresel bir güç olma yolunda emin adımlarla yürüyen ülkemizin siyasi, ekonomik ve teknolojik rekabet gücünün arttırılması yükseköğretime yatırımı zorunlu kılmaktadır.

AK PARTİ iktidara geldiğinde ülkemizde sadece 40 ilde üniversite var iken 2008 yılı itibarıyla üniversitesiz il kalmamıştır. 2002 yılında 53'ü devlet, 23'ü vakıf, toplam 76 olan üniversite sayımız, bugün 109'u devlet, 84'ü vakıf, toplamda 193'e yükselmiştir. Bu sayının yeterli olmadığını da belirtmek isterim.

Yükseköğretim kurum sayısındaki artışa paralel olarak öğretim elemanı ve öğrenci sayısı da artmıştır. 2002-2003 eğitim öğretim yılında 69 bin olan öğretim elemanı sayısı 2015-2016 eğitim öğretim yılında 151 bine ulaşmıştır. 2002-2003 eğitim öğretim döneminde 1 milyon 900 bin olan öğrenci sayısı 2015 yılında 6 milyon 800 bine ulaşmıştır.

Özellikle 2006 yılından sonra atılan adımlarla yükseköğretim sistemi istikrarlı şekilde büyüyerek elit bir yapıdan kitlesel bir yapıya, hatta çağ nüfusunun yarısından çoğuna hizmet sunan evrensel bir boyuta doğru ilerlemektedir. Üniversiteye giriş sınavlarına bakıldığında, artık sadece lise son sınıf öğrencilerinin değil, farklı yaş gruplarının, özellikle kadınların, çalışanların ve hatta daha önce üniversite eğitimi almış olanların yükseköğretime yönelik talebi artarak devam etmektedir. AK PARTİ iktidarımızın 58'inci Hükûmet Programı'nda yer alan ilkelerden yeni üniversitelerin kurulması eylem planımız, ülkemizi 2023 hedeflerine taşıma yolunda yükseköğretimin nitelikli iş gücü yetiştirme, AR-GE ve bilgi ekonomilerine dâhil olmadaki etkileri de dikkate alınarak 64'üncü Hükûmet Eylem Planı'yla devam etmektedir.

Türkiye yükseköğretim sistemi özellikle son yıllarda ciddi bir büyüme yaşamış ve hemen yer yönüyle gelişmiş olsa da mevcut yükseköğretim sistemiyle Türkiye'de üniversitelerin geleceğinin çok parlak olacağını söyleyemeyiz. On yıllardır beklenen yükseköğretim sisteminin yeniden yapılandırılması tartışmaları bir türlü somut ve kapsamlı bir reforma dönüşmemiştir. Bugün Türkiye'de hem iktidar hem de muhalefet YÖK'ün çok ciddi şekilde reforme edilmesi gerektiğini düşünüyor. 12 Eylül askerî darbesi sonrası kurulan yükseköğretim sistemi yeniden şekillendirilerek üniversite özerkliğini odağına alan, yükseköğretimin kalitesini, hesap verebilirliğini, şeffaflığını ve rekabet edebilirliğini destekleyen yeni bir yükseköğretim yasası hayata derhâl geçirilmelidir.

2016 yılı bütçesinin milletimize, ülkemize hayırlı olmasını diliyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)