GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı ile 2014 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesabı 4'üncü tur görüşmeleri münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:49
Tarih:01.03.2016

AK PARTİ GRUBU ADINA YILDIZ SEFERİNOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2016 Merkezi Yönetim Bütçe Kanun Tasarısı'nın Adalet Bakanlığı bütçesi üzerinde AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Toplumsal ihtiyaçlara karşılık veren bir adalet sistemi hepimizin en büyük arzusudur. Bu bilinçle, AK PARTİ hükûmetleri ve bakanlıklar, Adalet Bakanlığı çok sayıda yargı ve adalet reformlarını yapmış ve hâlen yapmaya da devam etmektedir.

Adalet reformu anlamında ilk derece mahkemeleri ve yüksek dereceli mahkemeler alanında büyük adımlar yapılmış ve reformlara imza atılmıştır. Bunlardan bazılarını sizlere bahsetmek istiyorum: Bunların başında, elbette, devlet güvenlik mahkemeleri ve özel yetkili mahkemelerin kaldırılmasını söyleyebilirim. Yine, sulh ceza mahkemelerinin kaldırılarak yerine sadece koruma tedbirleriyle ilgili görevlendirilen sulh ceza hâkimliklerinin kurulması buna en güzel örneklerden bir tanesidir.

Mahkemeler teşkilatındaki bir gelişmeye de ilk derece mahkemeleri sayısındaki artışlar örnek gösterilebilir. 2002 yılında adli yargıda 3.581 olan mahkeme sayısı 2016 yılında 6.171'e ulaşmıştır ki artış oranı yüzde 71'e tekabül etmektedir. İdari yargıda 146 olan mahkeme sayısı 206 ya ulaşmış olup bunun artış oranı da yüzde 41'e tekabül etmektedir. Keza, Yargıtay ve Danıştay üye sayıları artırılarak birden fazla heyetle çalışması imkânı tanınmış, bu vesileyle Yargıtaydaki dosyaların hızlandırılması sağlanmıştır.

Yine önemli reformlardan bir tanesine de istinaf mahkemelerinin kurulması örnek gösterilebilir değerli arkadaşlar. Adli ve idari yargıda istinaf mahkemesi usulünü uygulayacak olan bölge mahkemelerine ilişkin çalışmalarda son aşamaya gelinmiştir. Bildiğiniz üzere, bu konuyla ilgili düzenleme 2004 yılında yapılmıştır. Bölge adliye mahkemeleri Ankara, İstanbul, Adana, İzmir, Bursa, Kayseri, Diyarbakır, Erzurum, Konya, Samsun, Antalya, Sakarya, Trabzon, Van ve Gaziantep olmak üzere 15 ilde kurulacaktır. Yine, bölge idare mahkemeleri ise Ankara, İstanbul, İzmir, Bursa, Gaziantep, Erzurum, Samsun illerinde olmak üzere 8 ayrı ilde kurulmasına karar verilmiştir. Söz konusu bölge adliye mahkemeleri ve bölge idare mahkemeleriyle ilgili hazırlık çalışmaları tamamlanmış olup 20 Temmuz 2016 yılında inşallah açılacaktır.

Yine, reform kapsamında hâkim ve savcı sayısından da kısaca bahsetmek istiyorum. Avrupa Konseyi Adalet Etkinliği Komisyonu Raporu'na göre Avrupa Konseyi ülkelerinde 100 bin kişiye düşen hâkim sayısı 21,3 iken savcı sayısı 11,1'dir. Üstelik bu ülkelerin çoğunda mesleği hâkimlik olmayan profesyonel insanlar da var. Buna karşılık, ülkemizde 2002 yılında 100 bin kişiye düşen hâkim sayısı 7,5; savcı sayısı 4,5 iken bugün hâkim sayısı 12'ye, cumhuriyet savcısı sayısı ise 6'nın üzerine çıkmıştır. Artışlara rağmen, hâlâ, hâkim ve savcı sayısı olarak Avrupa standartlarına ulaşılabilmiş değildir. Ancak 2018 yılına kadar alınacak hâkim ve savcılarla bu standartlar yakalanmaya çalışılmaktadır.

Adalet Bakanlığı yalnızca sayısal yetersizliğin giderilmesi için değil, eğitim çalışmalarının etkinliğinin artırılması için de büyük çaba sarf etmektedir. Örneğin, Adalet Akademisi de bizim hükûmetler döneminde kurulmuştur. Öte yandan, eğitim konusunda yabancı dili de kapsayacak şekilde geniş bir bakış açısı yakalanmış, yargı mensuplarımıza yabancı dil dâhil akademik kariyer yapma fırsatı verilmiştir. Bunların sonucunda yargı mensuplarımızın uluslararası kurumlarda görev alması sağlanmış, bu şekilde görev alanların sayısı sürekli artmaktadır. Bugün itibarıyla Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, Avrupa Konseyi Daimî Temsilciliği ve diğer uluslararası kuruluşlar nezdinde görev yapan hâkim ve savcılarımız bulunmaktadır.

Bu vesileyle bütçemizin hayırlı olmasını diliyor, hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)