GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Pervin Buldan'ın, 117 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın tali komisyonlarda görüşülmemesi nedeniyle geri çekilmesiyle ilgili talebi yerine getirmemesinin İç Tüzük hükümlerine uygun olup olmadığı hakkında usul görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:43
Tarih:24.02.2016

MEHMET DOĞAN KUBAT (İstanbul) - Sayın Başkanım, bu usul oyunlarıyla kanunu geciktirme çabalarını tebessümle izliyoruz. Aslında, uygun bir davranış olmadığını bu tartışmayı başlatanlar da gayet iyi biliyorlar. Kanunlara ilişkin eleştirilerimiz olabilir, engelleme tutumlarımız olabilir, bu, geleneğimizde var ama bunun şu usulü zorlayarak, hüsnüniyet kaidelerini de zorlayarak değil, gerçekten hukuka uygun biçimde, bize yakışan budur diye düşünüyorum.

Ben elbette muhalefetin eleştirilerinin, önerilerinin mutlaka göz önüne alınması gerektiği kanaatiyle dün ve bugün Sayın Bakanımızın da katılımıyla, ilk toplantıda bütün muhalefetin, bugünkü toplantıda da kısmen, itirazda bulunan muhalif partilerin üyelerinden arkadaşlarımızın görüşlerini dinlemek ve bunlardan mümkün olanları kanuna aktarmak için önerge çalışmalarına katıldım ve fayda da elde ettik bundan. Durum böyleyken "Kanunun tümünü bu saatte bırakalım, görüşmeyelim." demek gerçekten biraz vicdanla bağdaşır bir tutum değil.

Usule ilişkin konuya gelince... Esas komisyona havale sırasında, 23'üncü maddeye göre Başkan tali komisyonları da belirleyip havale eder. Tali komisyon on gün içerisinde görüşünü bildirmezse veya 26'ncı maddeye göre başkan, gündemi belirlemekle görevli olduğundan, bunu gündeme almazsa esas komisyon görüşmelerini devam ettirir ve komisyon raporunu hazırlayarak Genel Kurula sunar. Yani tali komisyonun görüş belirtmemesi, Başkanın bu konuda "Gündeme almayacağım, görüşmeyeceğim." dedikten sonra ana komisyonun çalışmalarını yaptırıp Genel Kurula havale etmesi bu görüşmelerin yapılması için yeterli bir şarttır ve bu şart gerçekleşmiştir.

Anayasa'ya aykırılık iddialarına gelince: Anayasa'ya aykırılık iddialarıyla ilgili burada en az 4 tane usul tartışması ben hatırlıyorum. Tümünün Anayasa'ya aykırılığına ilişkin bir iddianın dile getirilemeyeceği, maddeler üzerinde, 87'nci maddenin birinci fıkrasına göre, kanunlarda veya Tüzük'te açıkça aksine bir hüküm yoksa tümünün veya bir veya birkaç maddesinin Anayasa'ya aykırılığıyla ilgili önerge verilebileceği ancak 88'inci maddedeki açık hüküm karşısında kanunun tümünün ancak hükûmet veya komisyon tarafından istenebileceği ve bu nedenle maddeler üzerinde tek tek ancak Anayasa'ya aykırılık önergeleri verilebileceği ve bu görüşmelerin kanunun tümü görüşülürken zaten oylamasının yapıldığı, Genel Kurulun gerekirse bunu reddederek Anayasa'ya aykırılık iddialarını karşılayabileceği ve bu nedenle, kanunun görüşmelerinde bir sakınca olmadığına dair o tartışmalarda da Genel Kurulun da karar verdiği bir içtihat hâline gelmiştir, bugün de uygulanacak bir içtihat hâline gelmiştir.

Başkanın usul tartışması açmaması doğruydu çünkü açık İç Tüzük ve usul, içtihat hâline gelmiş teamüller varken bunu tekrar gündeme getirmenin, 4 tane, 5 tane usul tartışmasından sonra gündeme getirmemenin, Başkanın tavrının...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

LEVENT GÖK (Ankara) - Efendim, Doğan Bey'e ek süre verebilirsiniz, ben sevinirim yani.

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - Gerek yok Başkanım.

BAŞKAN - Bir dakika verebilirim Sayın Kubat.

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - Teşekkür ediyorum.

Bu sebeple Başkanımızın tutumu doğrudur diyorum, saygılarımı sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)