GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:37
Tarih:10.02.2016

RAMAZAN CAN (Kırıkkale) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; Cumhuriyet Halk Partisi grup önerisi üzerine söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle Genel Kurulu saygıyla selamlarım.

Öncelikle, şehitlerimize Allah'tan rahmet diliyorum. Sur'da Kırıkkaleli Bahattin Seçkin ve Mahmut Yağlı kardeşimiz yaralanmıştır, kendilerine Mevla'dan acil şifalar temenni ediyorum.

Yine, değerli Meclis Başkan Vekilimiz Ayşe Nur Bahçekapılı'yı aramızda görmekten son derece mutluyum. Sağlık ve esenlikler diliyorum efendim.

BAŞKAN - Çok teşekkür ederim, sağ olun.

RAMAZAN CAN (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 1 Mart tezkeresiyle ilgili, o dönem itibarıyla, buradaki atmosferi yaşamış, o oylamaya katılmış az sayıda milletvekilinden biriyim. Netice itibarıyla, 1 Mart tezkeresinde bir oylama yapıldı ve oylamanın sonucunda toplantı yeter sayısı içerisinde yani oylamaya katılan 533 milletvekili içerisinde -burada sayılar da var- 250 ret, 264 kabul, 19 çekimser oy kullanılmıştır. Toplam oy kullananları 2'ye böldüğümüzde, artı 1, 267 milletvekiline ulaşılamadığından dolayı tezkere kabul edilmemiştir.

Netice itibarıyla, o tarihte yapılan tezkere sonucundaki oylamada burada değerlendirmeler yapılmıştır. Bu değerlendirmeler hukuki değerlendirmeler de olabilir, siyasi değerlendirmeler de olabilir. Kapalı oturum tutanaklarının hukuki olarak açıklanabilmesi Anayasa 97'de "Görüşmelerin açıklığı ve yayımlanması" başlığında yer almış, "Türkiye Büyük Millet Meclisi İçtüzük hükümlerine göre kapalı oturumlar yapılabilir, bu oturumlardaki görüşmelerin yayımı Türkiye Büyük Millet Meclisinin kararına bağlıdır." denilmektedir. Yine aynı şekilde, İç Tüzük 70'inci maddede düzenlenmiş, kapalı oturumlarla ilgili "Başbakanın veya bir bakanın veya bir siyasi parti grubunun yahut yirmi milletvekilinin yazılı istemi üzerine kapalı oturum yapılabilir." diyor. Aynı 70'inci maddenin beşinci fıkrasında "Kapalı oturum sırasındaki görüşme hakkında, kapalı oturumda bulunanlar ve bulunma hakkını haiz olanlar tarafından hiçbir açıklama yapılamaz. Bunlar devlet sırrı olarak kalır." denilmektedir.

Yine 71'inci madde de kapalı oturum tutanaklarıyla ilgili düzenlenmiştir; ikinci fıkrada "Kapalı oturum tutanakları ve özetleri, kapalı oturum tarihinden itibaren on yıl geçtikten sonra yayımlanabilir. Bunların daha önce veya daha sonra yayımlanması hususunda Genel Kurul, Danışma Kurulunun teklifi üzerine işaret oyuyla karar verir." denilmektedir.

Yani, netice itibarıyla, Cumhuriyet Halk Partisinin grup önerisindeki talebi hukuken karşılanabilir bir taleptir. Tabii ki aynı zamanda, bu hukuki gerekçeleri haiz toplantı kararlarının açıklanmasıyla ilgili siyasi karar da verilmesi lazımdır. Eğer bu konudaki kapalı oturum tutanaklarının açıklanmasında siyaseten bir değerlendirme yapılacaksa bunu partiler kendi yürütme organlarında değerlendireceklerdir ve Genel Kurulda bunu oylama şeklinde dile getirebileceklerdir.

Netice itibarıyla, "1 Mart tezkeresi" diye adlandırılan, aslında 25/2/2003 tarihinde verilmiş 850 sayılı Başbakanlık Tezkeresi'dir. Dönemin Irak'a ilişkin gelişmeleriyle ilgili, 6 Şubat 2003 tarihli kapalı oturumda aslında bir görüşme yapılmış, Irak'la ilgili hadiseler o kapalı oturumda tartışılmış. Netice itibarıyla, 6 Şubat 2003 tarihindeki oturumdan sonra ABD'ye mensup teknik ve askerî personelin üç ay süreyle Türkiye'de bulunmasıyla ilgili ileride bir toplantı yapılması kararı alınmıştır. 19 Şubat 2003 tarihinde, NATO, Türkiye'ye destek verilmesi anlamında bir anlaşma yapmıştır.

Yine, Türkiye'nin millî birliğini ve toprak bütünlüğünü hedef alan terör unsurlarının bölgedeki yuvalanmalarından, Irak'taki durumun Türkiye için teşkil ettiği tehdidin öneminden de bahsedilmiştir.

Netice itibarıyla, Irak'ın toprak bütünlüğünün, millî birliğinin korunması ve Türkiye'mize gelebilecek muhtemel zararlar da değerlendirilerek 17-18 Şubat 2003 tarihinde Avrupa Birliği üyesi ülkeler de, zirve toplantısında alınan kararda, bunu bir destekleme mahiyetinde açıklamıştır.

Netice itibarıyla, 58'inci Hükûmetin, bu mülahazalar karşısında, gereği, kapsamı, sınırı ve zamanı Hükûmetçe belirlenecek şekilde Türk Silahlı Kuvvetlerinin yabancı ülkelere gönderilmesine ve bu kuvvetlerin gerektiğinde, belirlenecek esaslar dairesinde kullanılmasına; ikinci fıkrada, uluslararası meşruiyet kuralları çerçevesinde en fazla 62 bin askerî personelin, 255 uçak ve 65 helikopteri aşmamak kaydıyla hava unsurlarının üç aylık bir süre zarfında Türkiye'de bulunmasına; gerek Türk Silahlı Kuvvetlerinin yurt dışına çıkması gerekse dışarıdaki silahlı güçlerin Türkiye'de üç ay kalmasına yönelik tezkeresi gündeme gelmiş ve burada ciddi derecede tartışılmıştır. Memleketimizin menfaati, devlet geleneklerimiz de değerlendirilerek burada milletvekillerinin bağımsız iradesiyle bir sonuç ortaya çıkmıştır. Bu sonucun takdiri siyasi olarak -üzerinden on yıl geçmiş- kamuoyunca değerlendirilmiştir.

İDRİS BALUKEN (Diyarbakır) - Tamam, tutanakları açıklayın diyor.

RAMAZAN CAN (Devamla) - Hukuken tutanakların açıklanmasında bir beis yoktur, siyasi desteğe ihtiyaç vardır diyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)