GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:36
Tarih:09.02.2016

BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANI FİKRİ IŞIK (Kocaeli) - Sayın Başkanım, ben de sorularıyla katkı sağlayan milletvekili arkadaşlarımıza teşekkür ediyorum.

Öncelikle Sayın Arslan'ın sanayideki nitelikli eleman sıkıntısı görüşüne ben de yüzde yüz katılıyorum. Bugün Türkiye'de bir paradoks yaşıyoruz; bir tarafta işsizlik problemimiz var, bir tarafta da işçisizlik problemimiz var, bir tarafta gençlerimiz iş bulamamaktan şikâyetçi olurken, diğer tarafta da sanayimiz, üretimimiz, hatta zaman zaman hizmet sektörümüz nitelikli eleman bulamamaktan yakınıyor. Ama bu işin temelinde ne var derseniz, maalesef, o 28 Şubat kafasının meslek liselerine katsayıyla vurduğu darbe var. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

ENGİN ALTAY (İstanbul) - Ne alakası var?

BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANI FİKRİ IŞIK (Kocaeli) - Evet, çok net...

ENGİN ALTAY (İstanbul) - Hayret bir şey!

BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANI FİKRİ IŞIK (Kocaeli) - Bakın, siz iyi bir eğitimcisiniz, onu bilirim, birlikte...

ENGİN ALTAY (İstanbul) - İyi bir eğitimciyim, hâlâ...

KAZIM ARSLAN (Denizli) - Sayın Bakanım, bugüne bakalım Allah aşkına ya!

BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANI FİKRİ IŞIK (Kocaeli) - Sayın Altay iyi bir eğitimcidir, bilirim, beraber milletvekilliği de yaptık, ama değerli arkadaşlar, bakın, şuna dikkat edin, Türkiye'de 28 Şubat sürecine kadar gerçekten endüstri meslek liseleri ve meslek okulları çok nitelikli öğrenci alıyordu. 28 Şubat sürecinde imam-hatiplerin önünü kapatmak için tuttular meslek liselerine üniversite sınavında çok katı bir katsayı getirerek meslek lisesine olan talebi bir anda kırdılar ve insanlar düz liselere doğru yönelmeye başladı. O düz liselere yönelen öğrenciler de liseden sonra üniversiteye girdiler ama üniversiteyi bitirdikten sonra çok büyük bir kısmı, maalesef, işsizler ordusuna katıldı. Hâlbuki endüstri meslek liselerinin çok büyük bir kısmı, hatırlarsanız, 28 Şubat sürecinden önce sınavla öğrenci alıyordu ve aldığı öğrenciler ister üniversiteye gidiyordu -katsayı adaletsizliği yoktu- isterse sanayiye, üretime veya diğer hizmet alanına kayabiliyordu. Fakat 28 Şubat sürecinde alınan bu karar, maalesef, endüstri meslek liselerinin ve genelde de meslek okullarının kapısına kilit vurdu. Şimdi...

KAZIM ARSLAN (Denizli) - Sayın Bakanım, özür dilerim, on dokuz sene geçmiş aradan.

BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANI FİKRİ IŞIK (Kocaeli) - Geliyorum. Müsaade ederseniz, soru bende, soruyu cevaplayayım.

Burada biz 4+4+4'te endüstri meslek liselerinin ve meslek liselerinin önündeki katsayı engelini kaldırdık. Şimdi, endüstri meslek liselerine ve genelde de meslek liselerine olan talep yoğunlaştı ve arttı ancak bu ara dönemde oluşan nitelikli eleman ihtiyacını biz, artık biraz İŞKUR'la birlikte, diğer kurumlarla birlikte biraz daha hızlı bir şekilde aranan eleman oluşturmaya yönelik sertifika programlarıyla, kurslarla kapatmaya çalışıyoruz. Ama bu noktada attığımız çok önemli adımlar da var. Bunlardan en önemlisi: Organize sanayi bölgeleri içerisinde endüstri meslek liselerinin kurulmasını teşvik ediyoruz. Biliyorsunuz, şu anda da 66 tane endüstri meslek lisemiz var organize sanayi bölgelerinin içinde. Orada her bir öğrenci başına devlete maliyetin 1,5 katı kadar ücreti biz organize sanayi bölgesinin yönetimine veya okul yönetimine veriyoruz: "Yeter ki burada siz öğrencileri kendi ihtiyaçlarınıza göre yetiştirin."

İkincisi: Şimdi, sağ olsun Emin Haluk Ayhan Bey gösterdi, o yeni sanayi strateji belgemizde artık organize sanayi bölgelerinin içinde meslek yüksekokullarının kurulmasını da teşvik ediyoruz. Bu noktada önemli bir adımı da inşallah yakında hayata geçireceğiz. Bununla da yetinmeyeceğiz, Almanya'yı Almanya yapan o üniversite-sanayi iş birliğini özellikle ülkemizde çok yoğun olarak hayata geçirmek için de, işte, hem bu AR-GE reform paketinde hem de inşallah önümüzdeki süreçte gelecek üretim reformu paketinde üniversite-sanayi iş birliğini artık son derece güçlü şekilde destekleyeceğiz. Orada mühendislik doktorasını ve uygulamalı yüksek lisansı da özellikle getireceğiz. Artık "Yüksek lisansta ders aldım, efendim, bir de tez yazdım, yüksek lisansı aldım." yetmeyecek, yüksek lisans yapan öğrencilerimiz de, doktora yapan öğrencilerimiz de bizzat sanayinin içinde çalışacak. Buna yönelik çok önemli düzenlemeleri de inşallah önümüzdeki süreçte hayata geçireceğiz.

Bu, özellikle süt üreticilerinin durumuyla ilgili -benim alanım olmadığı için- müsaade ederseniz, ilgili bakan arkadaşlarımızdan bilgi alarak size yazılı olarak cevap verelim.

Sayın Mahmut Tanal'ın sorduğu soruların hiçbiri benim Bakanlığımla ve özellikle de bu AR-GE paketiyle ilgili olmadığı için Sayın Tanal'a da ilgili arkadaşlarımızdan bilgi alıp biz yazılı cevap verelim.

Yine, Sayın Kayışoğlu'nun Mudanya'nın Çepni Köyü'ndeki 2/B fiyatlarıyla ilgili sorduğu soruya şu anda benim cevap verme imkânım yok çünkü konuyu detaylı olarak bilemiyorum. Ama, bizim buradaki hedefimiz 2/B arazilerinin, özellikle yıllardır zilyetinde olduğu insanlara makul bir fiyatla verilmesidir, Hükûmetimizin genel politikası budur. İnşallah, bu noktada eğer bir aşırılık varsa bunu ilgili arkadaşlarımız mutlaka dikkate alacaktır, değerlendirecektir ama takdir edersiniz ki bir komisyon marifetiyle fiyatları belirliyorlar. İnşallah makul çözümler oluşur.

Bu Nilüfer ilçesindeki çöp depolama alanları... Şu anda Türkiye'nin önemli sorunlarından biri çöp depolama alanları ve artık bu işin daha modern, daha teknolojik yöntemlerle çözülmesinin gerektiğine inanıyorum ben. Artık yakma tesislerinin ve çöpten enerji üretilmesinin büyükşehir belediyelerimiz tarafından daha ciddi olarak gündeme alınmasını Bakanlık olarak özellikle istiyoruz.

Sayın Aydın'ın Erzurum'da toplu konutla ilgili sorusunu not aldım, onu ben ilgili arkadaşlarımıza aktarırım.

Sayın Erdem'e AR-GE paketiyle ilgili soru sorduğu için özellikle teşekkür ediyorum. AR-GE harcamalarının 2023'te yüzde 3'e ulaşacak olmasına inanıyor musunuz? Değerli arkadaşlar, bütün gayretimiz bu yönde. Bakınız, daha 1960'larda açlık çeken Güney Kore bugün gayrisafi yurt içi hasılasının yüzde 4'ünü AR-GE'ye harcıyor. Türkiye bu konulara çok geç başladı. Türkiye en değerli yılları, 1960'lı yılları, 1970'li yılları, 1980'li yılların bir kısmını, 1990'lı yılları maalesef bu konulara ayırmadı. Bu konularda gereken adımlar atılmadığı için Türkiye şu anda bunun ciddi derecede sıkıntılarını yaşıyor. Ama geçmişe takılmak durumunda değiliz, ağlayarak zaman kaybetmek durumunda değiliz. İşte, bu AR-GE reform paketini de bunun için Meclis gündemine getirdik, şu anda çok ciddi destekler içeren, çok ciddi reformlar içeren maddeleri bunun için getiriyoruz.

Bakınız, arkadaşlarımız "Bu tasarı yenilikler içermiyor." dedi, çok büyük bir haksızlık olduğunu düşünüyorum. Arkadaşlarımızın eleştirilerine saygı duymakla birlikte bunun çok büyük bir haksızlık olduğunu düşünüyorum.

Şu anda ilk defa bu paketle tasarım merkezlerini de AR-GE merkezi gibi destekliyoruz. Değerli arkadaşlar, bir örnek verdim: Bugün Türk gömleğinin 26 dolara satıldığı yerde eğer İtalyan gömleği 98 dolara satılıyorsa bunun arasındaki tek fark marka ve tasarımdır. Bunun için biz tasarım ofislerini AR-GE merkezi gibi destekleyecek kanun tasarısını Meclisimize getirmiş olduk. Bu çok ciddi bir reformdur. Sektörel farklılıklara göre AR-GE merkezi sayısının değiştirilmesi, siparişe dayalı, özellikle KOBİ'lerin AR-GE ve tasarıma yönelmesi, bu bir reform değil midir? Bu, Türkiye'de ilk defa uygulayacağımız bir şey. AR-GE merkezlerinin dışında geçilen AR-GE'nin devamı süreçlerini destek kapsamına almak bir reform değil midir? Türkiye'nin ihtiyaç duyduğu yabancı araştırmacıların Türkiye'de çalışma şartlarını kolaylaştırmak bir reform değil midir? Temel bilimlere destek vermek, istihdamını artırmak temel bilimlere bir reform değil midir? Bunun için, özellikle ihtisas teknoparklar bir reform değil midir? Doğrudan girişim sermaye desteği vermek bir reform değil midir? AR-GE'yle ilgili alanlara gümrük vergisi istisnası getirmek, size soruyorum, bir reform değil midir? Üniversite-sanayi iş birliğini güçlendirecek döner sermaye kesintisini yüzde 15'le sınırlamak ve üniversite hocalarından gelir vergisi almamak bir reform değil midir? Bilişimde, yazılımda standartları belirlemek ve akreditasyon sistemini getirmek bir reform değil midir?

Evet, biraz önce bir arkadaşımız ifade etti: "KOSGEB'e ve TÜBİTAK'a yetki devri yapın." E, zaten bu kanun tasarısında biz KOSGEB'e ve TÜBİTAK'a yetki devri yapıyoruz. Organize sanayi bölgelerimize yetki devri yapıyoruz. Bunlar, değerli arkadaşlarım, çok önemli reformlardır. Teknoloji geliştirme bölgelerinden emlak vergisini kaldırmak bir reform değil midir? Teknoloji geliştirme bölgelerinde gerektiğinde kiraya üst limit getirmek bir reform değil midir? AR-GE merkezlerinde içerik denetiminin Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından gerçekleştirilmesi bir reform değil midir? Bütün bunlara baktığımız zaman, gerçekten önemli bir reform paketini bugün görüşüyoruz.

Sayın Ilıcalı'nın sorusu: "2'nci OSB'yi çağrı merkezi olarak düşünür müsünüz?" Bizim organize sanayi bölgelerimiz üretimle sınırlıdır Sayın Ilıcalı. Üretimin dışında herhangi bir konuda organize sanayi belgelerinde...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANI FİKRİ IŞIK (Kocaeli) - Çünkü organize sanayi bölgelerinde bizim üretim dışında herhangi bir şeyi destekleme imkânımız yok ama çağrı merkezleriyle ilgili farklı destek mekanizmaları geliştirilebilir.

Sayın Okutan'ın özellikle Isparta'nın 2'nci bölgede olduğunu...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Bakan, süreniz doldu.

Mikrofonu açalım arkadaşlar, bitirsin Sayın Bakan.

BİLİM, SANAYİ VE TEKNOLOJİ BAKANI FİKRİ IŞIK (Kocaeli) - Sayın Başkanım, son bir iki cümleyle tamamlayayım.

Özellikle Isparta'nın bu konudaki sorununu biliyoruz ama takdir edersiniz ki iller belirli kriterlere göre bölgelere ayrılıyor. Isparta bu kriterler sonucunda 2'nci bölgeye ayrılmıştır. Sadece Isparta'ya özel bir düzenleme yapmanın mümkün olmadığını biliyoruz ama şimdi Isparta'yı da rahatlatacak, İzmir'i de rahatlatacak, efendim belki Bursa'da, Kocaeli'de, Tekirdağ'da, Türkiye'nin sanayide gelişmiş illerini de rahatlatacak ama Türkiye'nin de ihtiyacı olan bir düzenlemenin birinci kısmını hayata geçirdik. Yüksek teknolojili ürünlerin üretiminde Türkiye'nin her yeri 5'inci bölge, her yeri. Ve çok büyük bir sevinçle ifade edeyim: 2 Nisan 2015 tarihinde Sayın Başbakanımız bu teşviki açıkladı ve geçen İzmir'e gittiğimde baktım, pek çok yabancı firma İzmir'de üretimle ilgili çalışmalara başlamış. Aynı şey Bursa için de geçerli, Tekirdağ için de geçerli. Bir adım daha atıyoruz: Orta yüksek teknolojide de Türkiye'nin her yerine 5'inci bölge desteği vermekle ilgili çalışmalarımız sürüyor. İnşallah, bunu da başardığımız zaman, o zaman sadece bölgesel teşviklerden yararlanmak isteği yerine teknoloji tabanlı bir sanayileşmeyi Isparta'da hayata geçirmenin gayreti içerisinde hep birlikte oluruz.

Sayın Başkan, aslında Sayın Tarhan'a benim bir cevap verme ihtiyacım var ama şu anda zannediyorum zaman sıkışıklığı var ama Sayın Tarhan'ın aktardığı bilgilerin çok çok önemli bir kısmının yanlış ve eksik bilgi olduğunu özellikle ifade edeyim. İnşallah, önümüzdeki süreçte zaman olursa onları aktarma imkânım olacak.

Teşekkür ederim.