GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:18
Tarih:23.12.2015

EMİNE NUR GÜNAY (Eskişehir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın 2'nci maddesi için söz almış bulunmaktayım. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu'nun geçici 67'nci maddesinin on dokuzuncu fıkrası kapsamında menkul kıymet ve diğer sermaye piyasası araçları ile mevduat faizleri, repo gelirleri ve katılım bankalarından elde edilen kâr paylarının vergilendirilmesindeki uygulamanın 2020 sonuna kadar uzatılmasını kapsamaktadır.

Ekonomik büyümenin sürdürülebilirliği, ekonomiye kaynak sağlayan finansal piyasaların büyümesi ve derinleşmesini gerektirmektedir. Sermaye piyasaları, ekonomide faaliyet gösteren tüm yerli ve yabancı tasarruf sahiplerini, bireysel ve kurumsal yatırımcıları, sahip oldukları risk-getiri profillerine uygun alternatifler arasından seçim yapmaya yöneltmekte; böylece ekonomideki kaynakların büyük ölçekli yatırım projelerine kanalize edilmesini ve verimli alanlarda kullanılabilmesini sağlamaktadır. Bu kapsamda sermaye piyasasının Türkiye ekonomisine olan etki ve katkıları, kaynak ve ekonomik katma değer yaratma, istihdamı arttırma, kayıt dışılığı önleme, şeffaflığı ve etkin risk yönetim teknikleri sunma gibi imkânları ile istikrarlı büyümenin önemli unsurlarından biridir.

Ayrıca, güçlü bir sermaye piyasası, İstanbul'un bir finans merkezi olması açısından da önemlidir. Önümüzdeki dönemde tasarrufların arttırılması için sermaye piyasası önemli bir rol üstlenecektir. Tasarrufun artırılmasına yönelik süreçte bu politikaları geçici olarak görüyoruz. Esas hedefimiz, Türkiye'nin kendi kaynaklarıyla dış dünyayla rekabet edebilmesidir.

Bu nedenle, 25 başlıklı öncelikli dönüşüm programımızda da belirttiğimiz gibi, yüksek teknolojiye dayalı ve katma değeri yüksek ürünlerin üretimi ve ihracına ağırlık verilecek, her alanda verimlilik artırılacak, yurt içi tasarruf özendirilecek ve artırılacaktır. Bu hedefler eylem planları çerçevesinde yol haritasıyla birlikte sunulmuştur.

Evet, herkesin talep ettiği yapısal reformlardan söz edelim biraz. Öncelikli dönüşüm programı kapsamında Kamu Gelirlerinin Kalitesinin Artırılmasına yönelik Eylem Planı bulunmaktadır. Program kapsamında kamu mali sisteminin ihtiyaç duyduğu gelirlerin sağlıklı ve sürekli kaynaklara dayandırılmasının yanında gelirlerin etkili ve ekonomik bir şekilde toplanması, vergide adaletin sağlanması, gelir dağılımının iyileştirilmesi, tasarrufların artırılmasına katkı sağlanması, kayıt dışılıkla mücadele ve yerel yönetimlerin mali yönden merkezî yönetime bağımlılığının azaltılması amaçlanmaktadır.

İkinci olarak: Sosyal refahın artırılması ve adaletli paylaşımın sağlanmasında, istikrarlı büyüme sürecinin oluşmasında sağlıklı işleyen bir kamu mali yapısının önemi büyüktür. Bu nedenle, kamu kaynaklarının etkin kullanımına yönelik Kamu Harcamalarının Rasyonelleştirilmesi Programı Eylem Planı reform programımızın kapsamındadır.

Türkiye'de tasarrufları artırmak ve emeklilik döneminde destek olması yönüyle bireysel emeklilik sistemi önemli bir politikadır. 11/12/2015 tarihi itibarıyla bireysel emeklilik sisteminde bulunan katılımcı sayısı 5 milyon 953 bin 718, katılımcıların fon tutarı 41 milyar 891 milyon, devlet katkısı fon tutarı 4 milyar 798 milyon, emekli olan katılımcı sayısı 26.860 kişidir. Bu politikaya ilave olarak çeyiz hesabı ve konut hesabı uygulaması bulunmaktadır. Bu rakam ve oranların artırılması, hem Türkiye ekonomisinde tasarrufların artması hem de ileri yaşlarda bireysel refah düzeyinin artması açısından yeni meslek kuruluşları ve ticaret şirketlerinin sisteme katılması açısından da önemlidir.

Sözlerime son verirken Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)