| Konu: | 2016 Yılı Merkezi Yönetim Geçici Bütçe Kanunu Tasarısı münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 15 |
| Tarih: | 16.12.2015 |
AK PARTİ GRUBU ADINA EMİNE NUR GÜNAY (Eskişehir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; geçici bütçe üzerine grubum adına söz alıyorum, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun 19'uncu maddesinde zorunlu nedenlerle merkezi yönetim bütçe kanununun süresinde yürürlüğe konulamaması hâlinde geçici bütçe kanunu çıkarılacağı, geçici bütçe ödeneklerinin bir önceki yıl bütçe başlangıç ödeneklerinin belirli bir oranı esas alınarak belirleneceği, geçici bütçe uygulamasının altı ayı geçemeyeceği, cari yıl bütçesinin yürürlüğe girmesiyle geçici bütçe uygulamasının sona ereceği ve geçici bütçe uygulamasının sona ereceği tarihe kadar yapılan harcamalar ve girişilen yüklenmeler ile tahsil olunan gelirlerin cari yıl bütçesine dâhil edileceği hususları hüküm altına alınmıştır. Bu itibarla, 5018 sayılı Kanun'un 19'uncu maddesi uyarınca 2016 yılının ilk üç aylık döneminde merkezî yönetim harcamalarının yapılmasına ve gelirlerinin tahsiline imkân veren geçici bütçe kanunu tasarısı hazırlanmıştır.
Tasarının 1'inci maddesiyle 5018 sayılı Kanun'a ekli (I) sayılı cetvelde yer alan genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri, (II) sayılı cetvelde yer alan özel bütçeli idareler ve (III) sayılı cetvelde yer alan düzenleyici ve denetleyici kurumlara 1/1/2016 tarihinden 31/3/2106 tarihine kadar geçecek üç aylık dönemde 22/12/2014 tarihli 6583 sayılı 2015 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı (A) işaretli cetvellerine dâhil başlangıç ödeneklerinin belirli oranları karşılığı bulunacak tutar kadar ödenek kullanılmasına ilişkin yetki verilmektedir.
Söz konusu oranların belirlenmesinde kamu hizmetlerinin aksamadan yürütülmesi amacıyla hizmetlerin önemi, önceliği, sürekliliği ve ödeme zamanları çerçevesinde yapılan harcama tahminlerinin yanı sıra merkez dışı birimlerin ödenek ihtiyaçlarının etkin bir şekilde planlanması hususları dikkate alınmıştır. Bu çerçevede her bir ekonomik kod için oran belirlenmiş, bu oranlar dışında özellik arz eden tertipler için farklı oranlar tespit edilmiştir.
Buna göre 6583 sayılı 2015 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'na bağlı (A) işaretli cetvellerine dâhil başlangıç ödeneklerinin "01-Personel Giderleri" ve "02-Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri" ekonomik kodlarını içeren tertiplerde kamu personelinin mali ve sosyal haklarının ödenebilmesi amacıyla yüzde 34'ü; bu genel orandan farklı olarak 16 Ekim 2015 tarihli 2016 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı'nda Cumhurbaşkanının görev aylığına ilişkin öngörülen ödenekle uyumlu hâle getirilmesi amacıyla Cumhurbaşkanlığı bütçesinin Cumhurbaşkanlığı ödeneği tertibi için yüzde 28,14'ü; "03-Mal ve Hizmet Alım Giderleri" ekonomik kodunu içeren tertiplerden kamu idarelerinin önceki yıllar gerçekleşmeleri ve maliyet artışları dikkate alınarak "03.5- Hizmet Alımları"na ilişkin tertiplerde yüzde 35'i, diğer tertiplerde yüzde 25'i; bu genel orandan farklı olarak "Barışı Destekleme ve Koruma Harekâtları" konsepti çerçevesinde dönemsel ihtiyaçlar esas alınarak yüzde 85'i; Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinde özel okullara, öğrenci sayısı ve destek tutarlarındaki artışlar dikkate alınarak eğitim ve öğretim desteği ödemesinin yapılabilmesi amacıyla ilgili tertip için yüzde 70'i; Millî Eğitim Bakanlığı bütçesinde organize sanayi bölgelerinde açılan özel mesleki ve teknik eğitim okullarına öğrenci sayısı ve destek tutarlarındaki artışlar dikkate alınarak eğitim ve öğretim desteği ödemesinin yapılabilmesi amacıyla ilgili tertip için yüzde 75'i; "04-Faiz Giderleri" ekonomik kodunu içeren tertiplerde Hazine Müsteşarlığının borçlanma programı dikkate alınarak yüzde 36'sı; "05-Cari Transferler" ekonomik kodunu içeren tertiplerde yüzde 30'u; bu genel oranlardan farklı olarak Maliye Bakanlığı bütçesinin Sosyal Güvenlik Kurumuna yapılan ek karşılık ödemelerinin yarısı yılın ilk üç ayında ödeneceğinden ilgili tertip için yüzde 56'sı; emeklilik ikramiyesi, sporcu aylıkları, İstiklal Madalyası gibi ödemeler yılın ilk üç ayında daha yüksek gerçekleştiğinden Sosyal Güvenlik Kurumuna faturaya dayalı ve düzenli bir şekilde yapılmakta olan bu ödemelere ilişkin ilgili tertip için yüzde 38'i; nüfusu 10 binin altında olan belediyelere mart ve temmuz aylarında olmak üzere 2 taksit hâlinde ödenmekte olan denkleştirme ödeneğine ilişkin ilgili tertip için yüzde 55'i; 2016 Antalya EXPO altyapı ve üstyapı harcamalarının zamanında yapılabilmesi için buna ilişkin ilgili tertip için yüzde 100'ü; siyasi partilere yapılacak hazine yardımının bütçe kanununun yürürlüğe girmesini müteakiben on gün içinde ödenmesi gerektiğinden ilgili tertip için yüzde 38,8'i; birinci öğretim ve açık öğretim kapsamındaki öğrencilerin devletçe karşılanan katkı payları mart ve kasım aylarında 2 taksit hâlinde yükseköğretim kurumlarına ödenmekte olup mart ayına ilişkin ödemenin yapılabilmesi amacıyla ilgili tertip için yüzde 53'ü; emekli aylıklarına ocak ayından itibaren yapılacak ilave seyyanen zamların mali yükü dikkate alınarak Sosyal Güvenlik Kurumu açıklarının finansmanı amacıyla Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bütçesinde yer alan ilgili tertip için yüzde 60'ı; tamamı yılın ilk üç ayında ödenen mazot ve gübre desteği ödemelerinin zamanında yapılabilmesi için Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı bütçesinde yer alan ilgili tertip için yüzde 66'sı; genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri bütçelerinden özel bütçeli idareler ile düzenleyici ve denetleyici kurumlara aktarılmak üzere öngörülen cari hazine yardımlarına ilişkin tertiplerde yüzde 35'i; uluslararası kuruluşlara üyelik aidatları, katkı payları ve diğer yükümlülüklerin yerine getirilebilmesi için "05.6-Yurtdışına Yapılan Transferler" tertiplerinde yüzde 50'si; "06-Sermaye Giderleri" ekonomik kodunu içeren tertiplerde yatırım projelerine ilişkin harcamaların yapılabilmesi amacıyla geçmiş yıllar gerçekleşmeleri de dikkate alınarak yüzde 20'si; bu genel orandan farklı olarak Karayolları Genel Müdürlüğü bütçesinde yer alan sermaye giderleri ekonomik kodunu içeren tertiplerde kara yolu yapım, bakım ve onarım işlerine ilişkin taahhüde bağlanmış sözleşmeler çerçevesinde yapılan imalatlar karşılığı hak ediş ödemelerinin gerçekleştirilmesi amacıyla yüzde 75'i; Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İş Yurtları Kurumu bütçesinde yer alan sermaye giderleri ekonomik kodunu içeren tertiplerde cezaevleri ile adliye binalarının yapım, bakım, onarım işlerine ilişkin taahhüde bağlanmış sözleşmeler çerçevesinde yapılan imalatlar karşılığı hak ediş ödemelerinin gerçekleştirilebilmesi amacıyla yüzde 40'ı; "07-Sermaye Transferleri" ekonomik kodunu içeren tertiplerde geçmiş yıllar gerçekleşmeleri dikkate alınarak yüzde 20'si; bu genel orandan farklı olarak Karayolları Genel Müdürlüğünün nakit ihtiyacının karşılanabilmesi amacıyla Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı bütçesinde yer alan hazine yardımına ilişkin ilgili tertipte yüzde 75'i; Ceza ve İnfaz Kurumları ile Tutukevleri, İş Yurtları Kurumunun nakit ihtiyacının karşılanabilmesi için Adalet Bakanlığı bütçesinde yer alan hazine yardımına ilişkin ilgili tertipte yüzde 40'ı; "08-Borç Verme" ekonomik kodunu içeren tertiplerde geçmiş yıllar gerçekleşmeleri de dikkate alınarak yüzde 20'si; bu genel orandan farklı olarak bazı kamu iktisadi teşebbüslerinin finansman ihtiyaçlarının karşılanabilmesi amacıyla Hazine Müsteşarlığı bütçesinde yer alan "08-Borç Verme" ekonomik kodunu içeren tertiplerde yüzde 30'u; Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Müdürlüğü bütçesinde kredi tutarları ve yararlanan öğrenci sayısındaki artış dikkate alınarak öğrenim kredilerinin ödenebilmesi amacıyla ilgili tertipte yüzde 45'i; elektrik üretim şirketlerinin yılın ilk aylarında ikincil yakıt kullanması durumunda ihtiyaç duyulacak kaynağın sağlanması amacıyla Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı bütçesinin ilgili tertibinde yüzde 100'ü; son olarak, geçici bütçe kanununun uygulanmasında ortaya çıkabilecek ödenek ihtiyaçlarını karşılamak veya bütçede öngörülemeyen hizmetlerin yürütülmesini sağlamak amacıyla "09-Yedek Ödenekler" ekonomik kodunu içeren tertiplerde geçmiş yıllar gerçekleşmeleri dikkate alınarak yüzde 25'i; toplam 173 milyar 782 milyon Türk lirası öngörülmüş olup bu tutardan hazine yardımları ve düzenleyici yönetim bütçesine dâhil idareler için 158 milyar 81 milyon Türk lirası tutarında harcama yetkisi verilmiş olacaktır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şimdi geçici bütçeyle verilecek harcama yetkisi beklenirken dikkate alınan hususlara kısaca değinmek istiyorum. "Personel Giderleri" ve "Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri" ekonomik kodları için tahsis edilen harcama yetkisi belirlenirken 2015 yılına ilişkin ikinci yarıyıl zammı, 2016 toplu sözleşme hükümleri uyarınca verilecek artışlar, öğretmen atamaları başta olmak üzere ilave personel atamaları, Türk Silahlı Kuvvetleri personeli ek zammı ile sosyal güvenlik prim matrahının genişlemesi hususları dikkate alınmıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
EMİNE NUR GÜNAY (Devamla) - Son olarak, "Borç Verme" ekonomik kodu için harcama yetkisi belirlenirken, oran belirlenirken Hazine Müsteşarlığı altında yer verilen KİT sermaye ödemeleri, Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar Kurumu Genel Müdürlüğü bütçesinde yer verilen öğrenim kredisi ve Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı bütçesinde yer verilen ikincil yakıt ihtiyacına ilişkin harcama kalemleri dikkate alınan temel kalemlerden olmuştur.
Geçici bütçenin hayırlı olmasını diliyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)