| Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarı ve Teklifleri |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 84 |
| Tarih: | 26.03.2015 |
MHP GRUBU ADINA ALİM IŞIK (Kütahya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz 705 sıra sayılı Kanun Teklifi'ne yeni bir madde olarak eklenen madde üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz aldım. Bu vesileyle hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Bu madde Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonunda 18 Mart 2015 tarihinde görüşmeleri tamamlanan ve Elektrik Piyasası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı içerisinde de yer alan bir maddedir. Komisyon görüşmeleri sırasında da Milliyetçi Hareket Partisi olarak bu maddenin yerinde bir düzenleme olduğunu söyledik çünkü 1/1/2014 tarihi itibarıyla yürürlüğe giren TANAP projesiyle ilgili uluslararası sözleşmede, sözleşmenin 2.2.8'inci maddesinde bu muafiyet dile getirilmiş. Hatta Sayın Bakana sorduk o zaman, niye 2014 dedik. Geriye yönelik bir düzenleme doğru olmaz, bunu 2015 veya 2016 diye alalım dediğimizde, o da söz konusu bu düzenlemenin sadece "TANAP" isimli projeyle ilgili olduğunu ve bu tarihin de o projeye ait sözleşme tarihi olması nedeniyle, sözleşmede de geçen hüküm gereğince bu şekilde olması gerektiğini söyledi, Komisyon tutanaklarında vardır. O nedenle, bu açıklamadan sonra biz rahatladık.
Yani sadece, bir uluslararası projenin, daha önceden varılan mutabakat gereğince katma değer vergisinden istisna tutulması getiriliyor. Bu düzenlemeyle de en azından Maliye Bakanlığının bu konuya ilişkin -hangi mal ve hizmetler bu kapsamda tutulacak- istisnai, daraltıcı bir yetki alması da olumlu olarak değerlendirilmeli. Çünkü her uluslararası boru hatlarıyla ilgili projede söz konusu mal veya hizmetlerle ilgili daha geniş düzenlemeler de olabilirdi. Onun için, bu hâliyle sadece TANAP'la ilgili bir düzenleme olması ve 1/1/2014 tarihinden itibaren başlayan bu projenin geriye yönelik herhangi bir yük getirmeyeceği de yine Sayın Bakan tarafından Komisyon üyelerine açıklandı. Hatta ben sordum, "Geriye yönelik hangi mal ve hizmetler yapıldı şimdiye kadar bu projeyle ilgili? Dolayısıyla, bundan dolayı devletin, hazinenin kaybı nedir, bu konuda bir çalışmanız var mı?" deyince bu tarihe kadar önemli bir mal ve hizmet üretiminin olmadığı, dolayısıyla, geriye yönelik olarak başlatılmış olmasının hazineye vergi kaybı olarak fazla bir yük getirmeyeceği, belki de hiç yük getirmeyeceği şeklinde açıklaması üzerine rahat şekilde, bu maddeyi çok da fazla tartışmadan geçirdik.
Söz konusu sözleşmenin 2.2.8'inci maddesinde de yer alan hüküm şöyle: "TANAP Sisteminin inşası ve tadili ile ilgili TANAP Proje Şirketine sağlanacak tüm mal ve hizmetlerin teslimi KDV'den muaf tutulur. İşbu Madde 23.1(c)'ye göre KDV muafiyeti 1 Ocak 2014 tarihi itibarı ile geçerlidir." denilmektedir. Dolayısıyla, söz konusu sözleşmede yer alan bu hüküm doğrultusunda uluslararası bir anlaşma nedeniyle Türkiye'nin ileride herhangi bir tahkim ve benzeri gibi sıkıntıya düşmemesi açısından bu düzenleme yerinde ancak yerinde olmayan şu: Tabii, böyle bir gece yarısı önergesiyle sadece bu maddenin o komisyondan geçmiş kanun tasarısı içerisinden çekilip buraya konması ve iktidar partisinin sayısal çoğunluğuna güvenerek komisyonun bu şekilde karar alması şık olmamıştır. Bu, bundan sonra da yol açacak bir uygulamadır. Her ne kadar daha önce yine aynı şekilde birkaç konu bu uygulamayla Genel Kurul gündemine getirilmiş olsa da doğru değildir, bunu biz de eleştiriyoruz.
İkinci eleştirimiz: Orada, o kanun tasarısında önemli bir madde daha vardı. Yenilenebilir enerji kaynaklarıyla ilgili yatırım yapan yerli imalatçıların desteklenmesiyle ilgili komisyonun oy birliğiyle katıldığı ve bir an önce uygulamaya geçmesi için... Hatta benim önerim de aynı yöndeydi "Mümkünse bunu torba yasalardan birine koyalım, Türkiye'de yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik yatırımlarda kullanılacak yerli imalatı destekleyen bu düzenlemeyi bir an önce geçirelim." dedim. Ben şahsen bu maddenin yerine onun gelmesinin çok daha doğru ve ülkemizin yararına olacağını düşünüyorum. Bu konuda da mademki bu yol açıldı, yerli yatırımcıların beklediği, çok önemli gördüğümüz o yerli imalat desteğini teşvik eden düzenlemenin bu torba yasaya konmasının yerinde olacağını düşünüyorum.
Özet olarak: Bu düzenleme teknik bir düzenlemedir, daha önce varılmış anlaşma gereğince yapılması gereken bir değişikliktir fakat buna dayanarak kimler ne kazanır, ne kadar vergiden istisna edilir, tabii, bu vicdani sorumluluk iktidarındır. Eğer bize Komisyonda bugüne kadar bu projeyle ilgili vergiden istisna tutulacak önemli bir miktarın olmadığını, ciddi bir çalışmanın olmadığını söyleyen Sayın Bakan doğru söylediyse bir problem yok. Onun dışında bir düşünce var ve ne Komisyon ne Genel Kurul bunlardan habersizse de bunu bilenler vebal altındadır. O nedenle, eğer bu şekilde bir olumsuzluk söz konusu olacaksa onun vicdani sorumluluğunun Hükûmette olduğunu ifade etmek istiyorum.
Tekrar önerimi yeniliyorum: Mademki usule uygun olmayan, gerçekten Genel Kurulun bu torba yasa görüşmelerinde her gün bir sürpriz yaşattığı bu tür uygulamayı başlattınız, gelin, bu ülkenin yerli yatırımcılarını destekleyen, rüzgârda, güneşte, biyogazda ve benzeri biyomas enerjisinde yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelik yatırımcıların önünü açacak ve Komisyondan geçmiş o düzenlemeyi de buraya getirin, hayırlı bir iş yapmış olalım diyorum.
Bu düşüncelerle, söz konusu düzenlemenin çok kötü ya da aleyhinde olduğumuz bir düzenleme olmadığını ancak teknik bir zorunluluktan dolayı buradan geçirilmesi gerektiğini... Keşke 1/1/2014 tarihinden bu yana Sayın Enerji Bakanı bu konuyu bu Meclisin gündemine normal usullerle getirseydi, böyle bir yolla bu Genel Kurulun gündemine getirmemiş olsaydı. Neredeydi, kardeşim, iki yıldır, iki yıla yakın süredir bu imzayı atan Sayın Enerji Bakanı? Niye daha önceki Enerji Komisyonundan geçen tasarılara bunu koymadı da son anda aklına geldi?
Şimdi orada da bazı düzenlemeler var. Belki önümüzdeki hafta onlar da aynı şekilde, Komisyondan geçen ve itiraz ettiğimiz bazı düzenlemeler, yani kayıp kaçak elektrikle ilgili düzenlemeler de aynı usulle bu Genel Kurulun gündemine getirilebilecektir. Bu yolu fazla zorlamayalım.
Söz konusu uygulama, usule, İç Tüzük kurallarına uygun bir uygulama değildir ancak teknik nedenlerle bu zorunluluk mademki Genel Kurulun gündemine geldi, bu konunun da bir maddeyle geçirilmesinin yerinde olacağını, Türkiye'nin millî menfaatleri açısından TANAP gibi bir önemli projenin en azından böyle bir teknik sıkıntıdan dolayı aksamaması adına Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak buna destek verdiğimizi ifade ediyor, hepinize saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)