GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İstanbul Milletvekili Fatma Nur Serter ve 21 milletvekilinin; FATİH Projesini zamanında bitiremediği, projeye dair birçok yolsuzluğa sessiz kaldığı iddiasıyla Millî Eğitim Bakanı Nabi Avcı hakkında bir gensoru açılmasına ilişkin önergesi (11/54)
Yasama Yılı:5
Birleşim:82
Tarih:24.03.2015

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

FATİH Projesi'nden bahsediyoruz. Kısaca FATİH diye adlandırdığımız, eğitimde fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi bu ülkenin her vatandaşının gurur duyacağı, eğitimde millî bir dönüşüm hareketidir. Başbakanlığı döneminde Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın önderliğinde 2010 yılında başlatılan bu projeyle okullarımızın eğitim teknolojisinin sunduğu imkânlarla buluşması amaçlanmış, dersliklerimizin etkileşimli tahtalarla, kuvvetli İnternet altyapısıyla donatılması planlanmıştır. Dersliklerimizde oluşturulacak bu altyapı zenginliğine ve imkânlarına ilave olarak, FATİH Projesi, ayrıca dijital eğitim içeriklerinin hazırlanarak öğretmenlerimizin ve öğrencilerimizin istifadesine sunulmasını da sağlamaktadır. Hem altyapı kurulumları hem de içerik olarak FATİH Projesi bugün itibarıyla dünyanın en önemli eğitim projesidir. Sayısal gerçekleşme oranları dikkate alındığında, bütün dünyada bilinen, örnek alınan, incelenen ve inceleyen herkesi etkileyen bir eğitim hamlesidir. Pek çok ülke, henüz sınıflara kurulacak teknolojik altyapının niteliklerini tartışırken bugün Türkiye 200 bine yakın dersliğe ileri teknoloji ürünü etkileşimli tahtayı kurmuş bulunuyor. Bugün itibarıyla binlerce dersliğimiz, fiber optik kablo üzerinden ulaşım imkânı sağlayan kuvvetli İnternet altyapısına kavuşturuldu. Pek çok ülke, sınıflara kurulacak bilgisayarların niteliğini tartışma safhasındayken biz öğretmen ve öğrencilerimize tablet bilgisayar dağıtımını yapıyoruz.

FATİH Projesi'nin önemli bir bileşeni olarak oluşturulan Eğitim Bilişim Ağı EBA, sunduğu dijital eğitim içerikleri bakımından dünyanın en büyük e-içerik portalidir. Sayısı 100 binleri aşan dijital eğitim içeriğini Eğitim Bilişim Ağı üzerinden öğrenci ve öğretmenlerimizin istifadesine sunuyoruz. "EBA" diye İnternet'e girdiğiniz zaman bunları görebilirsiniz. Sadece son bir yıl içerisinde dijital eğitim içeriği sayısında yüzde 74 oranında artış sağladık. Ancak, içerikte geleceğimiz son nokta bu değil. 2015 yılı sonuna kadar sürdüreceğimiz çalışmalar bittiğinde EBA'yı kapasite ve nitelik olarak çok daha ileri bir boyuta inşallah taşımış olacağız. Bu portale ait kullanıcı istatistiklerine baktığımızda da eğitim camiamızın, özellikle öğretmenlerimizin üretilen bu içeriklere yönelik teveccühünün her geçen gün arttığını görüyoruz. Mart 2014 tarihinde EBA'daki kullanıcı sayısı 296.013'tü. Mart 2015 tarihi itibarıyla kullanıcı sayısı 1 milyon 905 bin 320'dir. Yani son bir yıl içerisinde EBA'da kullanıcı sayısı yüzde 544 artmıştır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yapılan bütün bu işlemlerin amacı, öğrenmeye yardımcı olmak, öğrencilerimizin bilgiye çabuk ve kolay ulaşmasını sağlamaktır. Bugün itibarıyla dersliklere kurulumunu gerçekleştirdiğimiz 172.417 etkileşimli tahta bulunuyor. Bu sayı, Avrupa'daki birçok ülkenin derslik sayılarının toplamına tekabül ediyor. Takdir edersiniz ki, dünyanın öncüsü ve en büyüğü olan böyle bir projede ihale süreçlerinin zorluğu sebebiyle bazen gecikmeler yaşanabiliyor, yaşanıyor. Projenin tabiatı gereği özel sektörle eş zamanlı bir ilerleme oluyor. Etkileşimli tahtalar takılmadan altyapı kurulamıyor. Ancak altyapı ve etkileşimli tahtalar tamamlandığında yüksek hızlı geniş bant İnternet hizmeti sağlanabiliyor ve ancak bütün bu döngü tamamlandığında tablet bilgisayar alımı yapılabiliyor. Yapılan altyapı ihalelerinin ardından mevsim koşulları, malzeme tedarik süreci ve okullarda eğitim öğretimin devam etmesi gibi mücbir sebeplerle zaman zaman süre uzatımı yapmak gerekebiliyor veya -başımıza da geldi- firma iflasından dolayı sorunlar ortaya çıkabiliyor. Bu durum 2014 yılı idari faaliyet raporumuzda da açıkça vurgulanmıştır ama bu rapordan hareketle bazı haberler ve burada da konuşmalar yapıldı. Bu haber ve konuşmalarda proje yalnızca raporda geçen başlıklar üzerinden değerlendirilerek, projenin alt kırılımlarında gerçekleşen gelişmeler göz ardı edildi. Elma ile armudu toplar gibi alınan yanlış ortalama hesaplarıyla olumsuz bir algı yaratılmak istendi, isteniyor.

Bu gensorunun projenin en hızlı ve en işlek hâlde olduğu bir dönemde verilmesi, seçimler öncesinde kamuoyunda projeye karşı oluşan olumlu algıyı kırmaya yönelik siyasi bir hamledir. Yapılan ihaleler ve başlayan uygulamalarla 2015 yılı projenin altın yılı oluyor. Şimdiye kadar bileşenler bazında en önemli gelişmeyi özellikle son altı ay içerisinde gerçekleştirdik.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; FATİH Projesi ayrıca sadece bir donanım projesi değildir, biraz önce EBA'dan söz ederken de vurguladığım gibi, FATİH Projesi aynı zamanda çok kapsamlı bir içerik projesidir. Buna rağmen donanımla ilgili rakamları da kısaca bir kere daha dikkatinize sunmak istiyorum. 2012 yılında dersliklerde 84.921 etkileşimli tahtanın kurulumu gerçekleştirilmiştir. 2013 yılında, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığımız, bütün derslikleri kapsayan 347.367 tahtanın ihalesini yapmış ve 2014 Ocak ayında sözleşmeyi imzalamıştır. Bu sözleşmeyle 2015 yılı sonuna kadar 347.367 adet etkileşimli tahtanın kurulumu tamamlanacaktır. Bugün itibarıyla 172.417 adet etkileşimli tahtanın kurulumu tamamlanmıştır. 2015 yılı sonunda toplamda 432.288 dersliğe etkileşimli tahtanın kurulumunu gerçekleştirmiş olacağız. Şu anda ülkemizin dört bir tarafında günde yaklaşık 1.500 etkileşimli tahta kuruluyor dersliklere, her gün 1.500 dersliğe etkileşimli tahta kuruluyor.

2011-2012 yılında pilot uygulama sürecinde 8.800, 2013 yılında genişletilmiş pilot uygulamayla 49 bin, 2014 yılında yapılan birinci alımda 675 bin tablet bilgisayar setini öğrencilerimize ulaştırdık. 2015 yılı Mayıs ayında yani iki ay içerisinde 700 bin adet tablet bilgisayarın dağıtımına da inşallah başlayacağız. Böylece toplamda 1 milyon 437 bin 800 adet tablet bilgisayar setinin dağıtımını tamamlamış olacağız. Bu sayı, Macaristan, Bulgaristan, Danimarka ve Avusturya'daki öğrenci sayısının toplamından daha fazla bir sayıya tekabül ediyor. Yaptığımız çalışma zaman planlamalarımıza uygun olarak yürütülmektedir. Bu yıl içerisinde -lütfen rakamlara dikkat ediniz- 10 milyon 600 bin tablet bilgisayar setinin ihale süreci tamamlanacak ve 2016 yılının ilk çeyreğinde bu bilgisayarların dağıtımına da inşallah başlanacak.

İnternet altyapısıyla ilgili de kısaca bilgi arz etmek istiyorum. Bugüne kadar yaklaşık 310 bin dersliğimiz için fiber optik İnternet altyapısı ihalelerini tamamladık. Sadece hafta sonu ve hafta içi derslerden sonra çalışılmasına rağmen her gün yüzlerce okulumuza kurulumlar yapılıyor. Bu yıl içerisinde yaklaşık 120 bin dersliğimiz için daha ihale sürecini tamamlayarak hedefimiz olan 432.288 dersliğimizin altyapısını da tamamlamış olacağız.

Burada da dile getirildi, medyada da yer aldı, projeye 8 milyar 500 milyon lira bütçe ayrıldığı iddiası. Projede 2011 yılı için 3 milyon, 2012 yılı için 10 milyon gibi pilot uygulamalar yapmak amacıyla sembolik bütçeler tahsis edilmişti. Yapılan pilot uygulamaların ardından Bakanlığımıza 2013, 2014, 2015 yılları için yaklaşık 1'er milyar lira tahsis edildi. Ve herkesin bilmesini isterim ki, verilen bütçeyi en tasarruflu ve etkili şekilde kullanmak için azami gayreti gösteriyoruz.

Okullarda yapılan altyapı kablolama işlemleri teknik şartnamede belirtilen hususlara göre 81 ilde ayrı ayrı kurulan kabul komisyonları tarafından incelenerek kabul işlemleri gerçekleştirilmektedir. Bütün süreç mevzuata uygun şekilde yürütülmektedir. Bu konuyla ilgili farklı bilgi ve belgeye sahip olanlar varsa gereğini yapacağımızı da bilmenizi isterim.

Bir de kamuoyunda ve burada zaman zaman dile getirilen kurulumu gerçekleştirilen etkileşimli tahtaların tamamı arızalıdır iddiaları var. Bugüne kadar, biraz önce de söylediğim gibi, 172.417 dersliğimize etkileşimli tahtanın kurulumunu tamamladık. Bu tahtalarla ilgili olarak, üç yıl boyunca, 16.890 adet arıza kaydı alındı. Bu da yıllık olarak yaklaşık yüzde 3'e tekabül ediyor. Kaldı ki, etkileşimli tahta arızaları garanti kapsamındadır ve dolayısıyla, bize Bakanlık olarak da herhangi bir ayrı yük getirmiyor. Dolayısıyla, iddialarda dile getirilen arıza oranları afaki rakamlardır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Millî Eğitim Bakanlığı olarak, çocuklarımız, aziz milletimiz, öğretmenlerimiz, öğrencilerimiz için samimiyetle çalışmaya devam edeceğiz.

Hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)