| Konu: | 684 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın görüşmelerine başlamadan önce Anayasa'ya aykırılık iddialarının görüşülmesinin İç Tüzük'e uygun olmadığına, tali komisyonlarda görüşülmemesinin esas komisyonun raporunu hazırlamasına engel olmadığına ve tasarının görüşmelerine devam edileceğine ilişkin |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 58 |
| Tarih: | 19.02.2015 |
Sayın milletvekilleri, Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın Anayasa'ya aykırı olduğu belirtilerek, maddelerine geçilmeden reddine ilişkin bir önerge Başkanlığımıza intikal etmiştir.
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Sayın Başkan...
BAŞKAN - Ayrıca tasarının Anayasa'ya aykırılık iddialarına ilişkin çok sayıda görüş ortaya konmuştur.
Başkanlığımızın bu konudaki görüşünü kısaca açıklamak istiyorum: İç Tüzük'ün söz konusu 84'üncü maddesi, bir kanun teklifinin Genel Kuruldaki görüşmeleri sırasında belli bir maddesinin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle verilecek önergeleri düzenlemektedir. Henüz tasarının maddelerine geçilmesine karar verilmemiştir. Bu aşamada tasarının tümünün Anayasa'ya aykırılığına dair bir önergenin işleme alınması mümkün bulunmamaktadır. Ancak, tasarının maddeleri görüşülürken her madde üzerinde Anayasa'ya aykırılık önergesi verilmesi mümkün olacaktır.
ALİ ÖZGÜNDÜZ (İstanbul) - Hayır, yanlış Sayın Başkan.
ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Sayın Başkan...
MEHMET AKİF HAMZAÇEBİ (İstanbul) - Sayın Başkan...
BAŞKAN - Bir saniye efendim, bitireyim.
Sayın Hamzaçebi, lütfen yani iddialarda bulundunuz.
ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - Yanlış maddeye dayanarak değerlendirme yapıyorsunuz.
BAŞKAN - Efendim, yanlış, doğru, ben görüşlerimi bildireceğim.
ADİL ZOZANİ (Hakkâri) - 85'inci maddeye dayanarak değerlendirme yapmak zorundasınız.
BAŞKAN - Söz konusu tasarı Başkanlıkça esas olarak havale edildiği İçişleri Komisyonunda, söz konusu tasarı esas alınarak ve 8 kanun teklifiyle birleştirilerek görüşülmüş, rapora bağlanmış. Rapor, Başkanlığa 27/1/2015 tarihinde sunulmuştur. Bildiğiniz üzere, İç Tüzük'ün 38'inci maddesine göre komisyonlar, kendilerine havale edilen tasarı ve tekliflerin ilk önce Anayasa'nın metin ve ruhuna aykırı olup olmadığını tetkik etmekle yükümlüdürler. Komisyon, Anayasa'ya aykırılık gördüğü tasarıyı maddelerine geçmeden reddetmek zorundadır. İçişleri Komisyonu, tasarıyı Anayasa'ya aykırı görmeyerek raporunu Başkanlığımıza intikal ettirmiş ve tasarı gündemimizdeki yerini almıştır. Genel Kurulda tasarının tümü üzerindeki görüşmeler sırasında diğer hususlarla birlikte Anayasa'ya aykırılık iddialarının da dile getirilmesi mümkündür. Genel Kurulun bu görüşmelerden sonra tasarının maddelerine geçilmesini reddetme yetkisi bulunmamaktadır. Yine, biraz önce belirttiğim üzere, İç Tüzük'ün 84'üncü maddesine göre, tasarının belli bir maddesinin Genel Kurulda görüşülmesi sırasında Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle reddini isteyen önergeler, diğer önergelerden önce oylanır. Görüldüğü gibi, bir tasarının Anayasa'ya aykırı görülmesi hâlinde gerek komisyonda gerek Genel Kurulda reddedilmesine olanak tanıyan çok sayıda kural bulunmaktadır. Bu nedenlerle tasarının görüşmelerine başlamadan önce, Anayasa'ya aykırılık iddialarını görüşmenin İç Tüzük'e uygun olmadığını düşünmekteyim.
ALİ ÖZGÜNDÜZ (İstanbul) - Yanlış düşünüyorsunuz.
BAŞKAN - Kaldı ki Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca Komisyon Raporu 684 sıra sayısı verilerek bastırılarak dağıtılmış ve rapor Genel Kurulun gündemine girmiştir. Adalet ve Kalkınma Partisi Grubu önerisinin dünkü birleşimde kabul edilmesiyle de söz konusu tasarı gündemin 5'inci sırasında yerini almıştır. Başkanlığımızın da gündeme girmiş bir tasarı ve teklifi işleme almama, gündemden çıkarma ve komisyona iade etme yetkisi bulunmamaktadır. Burada ifade edilen görüşler komisyonca ve milletvekillerince değerlendirilecektir. Komisyona geri çekme, esas komisyon ve Hükûmetin teklifi değiştirme veya reddetme yetkisi de yüce Meclisin takdirindedir. Bu nedenlerle tasarının görüşmelerine devam edilmesinde İç Tüzük'e aykırı bir durum bulunmamaktadır. Ayrıca, söz konusu tasarı, Meclis Başkanlığı tarafından İç Tüzük hükümleri çerçevesinde komisyonlara havale edilmiştir. Bu havale çerçevesinde, komisyonlar görüşmesini yapmış, esas komisyonun hazırladığı rapor Genel Kurul gündemine girmiştir. Bu süreçte İç Tüzük'ün 73'üncü maddesi gereğince de herhangi bir milletvekili tarafından Başkanlığın havale işlemi yapıldığı tarihten sonraki oturumunda bir itiraz da olmamıştır. Dolayısıyla, havale süreci kesinleşmiştir. Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı, Başkanlıkça esas olarak İçişleri Komisyonuna havale edilirken tali olarak da diğer komisyonların yanında, Anayasa ve Adalet Komisyonuna da havale edilmiştir. Bu komisyonların tasarıyı görüşmediği görülmektedir. Bildiğiniz üzere, İç Tüzük'ün 23'üncü maddesine göre, tali komisyonlarca süresi içerisinde görüş bildirilmemesi, esas komisyonun raporunu hazırlamasına engel değildir. Bu nedenlerle bu konuda da Başkanlığımızca yapılacak herhangi bir işlem bulunamamaktadır.