| Konu: | Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti ile Türkmenistan Hükümeti Arasında Tarım Alanında Teknik, Bilimsel ve Ekonomik Alanda İşbirliği Protokolünün Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 55 |
| Tarih: | 12.02.2015 |
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; evet, dün KİT Komisyonunda yani Kamu İktisadi Teşebbüsleri Komisyonunda Ziraat Bankasını görüştük. Ziraat Bankasının 2012 raporunu, Sayıştayın hazırlamış olduğu raporu görüştük. Burada Ziraat Bankasının 2014 yılında havuz medyasına vermiş olduğu teminatsız krediden bahsetmeyeceğim. Ziraat Bankasıyla ilgili bir tespit yaptık orada, bu, iktidar partisindeki arkadaşlarımız, muhalefetteki arkadaşlarımızla birlikte. Ve Sayıştay raporlarında da vardı 2012 raporlarında. Neydi bu tespit? Bankaların, Ziraat Bankası dâhil olmak üzere, 2012'de açılan dava sayısı yüzde 400 artmış, kaybettiği davalar da aşağı yukarı ona yakın. Bu davaların tümü bu kredilerle ilgili. Hangi krediler? Bireysel kredilerle ilgili, vatandaşın almış olduğu konut kredisi, araç kredisi, bireysel tüketici kredisiyle ilgili davaları kaybetmişler. Ki bununla ilgili Yargıtayın da kararı var. Ve ne yapıyor vatandaş? Hiç bankalara uğramadan direkt gidiyor, müracaatını yapıyor mahkemelere ve bu mahkemeler de vatandaşın lehine sonuçlanıyor genelde. Böyle olunca da bankanın masrafları daha çok artmaya başlamış. Yani, sadece, vatandaşa masraf diye yutturdukları -hani hiçbir masraf yok aslında- bir sözleşmeden ibaret olan bir masrafı, büyük meblağlarla vatandaştan kestikleri bu masrafları mahkeme kararıyla vatandaşlar almaya başlamışlar. Sadece masrafı almıyor, neyi alıyor? Bir de avukatlık ücretini alıyor. Neyi ödüyor? Mahkeme masrafını da ödüyor bankalar. Bankalar aslında, bunu böyle yaparken büyük bir zarar oluşturmaya, iş yükü oluşturmaya ve maddi kayıplara neden olmaya başlamış. Biz bunu Ziraat Bankası Genel Müdürüne sorduğumuzda, "Sayın Genel Müdür, niye bu masrafları almaya devam ediyorsunuz?" dediğimizde şunu söyledi: "Biz banka olarak karar aldık, artık bu masrafları almayacağız." dedi, bir. İki: "Daha önce alınmış masrafları da, vatandaş mahkemeye gitmeden eğer bize müracaat ederse bu masrafları ödeyeceğiz." dedi.
Şimdi, burası güzel bir şey aslında, vatandaşlar için gerçekten güzel bir haber. Ama, bugün bu devam etti, sadece Ziraat Bankasıyla sınırlı kalmaması gerektiğini söyledik ve bugün Bankalar Birliği de bir açıklama yaparak sadece bu olayın Ziraat Bankasıyla sınırlı kalmayacağını, diğer bankaların da aynı işlemi uygulayacağını ifade etti ve ifadelerinde başka bir şeyi de söylüyor tabii, orası çok önemli, "Vatandaşlar şubelere gittikleri takdirde, onları bekleyen bir şube görevlisi, bir memur veya görevli olacak ve vatandaşın taleplerini yerine getirecek." dedi, mahkemeye gitmeden önce bunu yapması gerektiğini söyledi.
Şimdi ben buradan bankalara sesleniyorum: Vatandaşlar yarından itibaren şubelere, bankalara başvurmaya başlayacaktır çünkü bu haberler kamuoyunda paylaşılmaya başlandı ve paylaşılınca da vatandaşlar mahkeme sürecini bir süre erteleyecek, bir süre bu işlerle uğraşmayacak. Çünkü -biliyorsunuz- simsarlar da türedi yani hepimize SMS mesajları geliyor "Eğer bankalardan kredi kullanmışsanız masraflarınızı geri alıyoruz." diye. Bu işten para kazanan insanlar var ve gerçekten de, vatandaşın aslında bir kısmını iade olarak alabilmesine rağmen daha çok parayı bu simsarlar ve bu işi takip eden insanlar kazanmaya başladı. Bankalar kendileri mağdur oldukları için bu işe bir dur dediler, dur derken de şunu söylüyorlar: "Gitsinler bankadaki görevli memuru bulsun." diyorlar.
Şimdi buradan seslenmek istiyorum: Sadece bunu demek yetmiyor, yarından itibaren vatandaş bankaya gittiğinde gerçekten bu işi çözecek bir memurla karşılaşması, bir görevliyle karşılaşması, buluşması gerekiyor. Eğer bankalar bu işi biraz ertelemek, bu talepleri geri ötelemek gibi bir gayret içerisine girerlerse bununla ilgili de bir yaptırım olması gerektiğine inanıyorum.
Bu iş gerçekten vatandaşın faydasına olmuştur. Bayburt Milletvekili arkadaşımızın da KİT Komisyonunda çok değerli katkıları olmuştur, diğer KİT Komisyonu üyeleriyle birlikte. Ve Ziraat Bankası Genel Müdürünün de bu işe ikna olmuş olması ve bu işin gerçekten bu şekilde yapılması gerektiğini orada ifade edip, bankaların da bu hizaya gelmesinin vatandaş açısından memnuniyet verici bir iş olduğunu düşünüyorum.
Bundan sonra umarım, vatandaşların, zaten zor şartlar altında geçinen, Hükûmetin uygulamış olduğu ekonomik politikalar nedeniyle bankalardan kredi almak zorunda kalan vatandaşların mağdur olmaması için de gerekenin yapılacağını ifade ediyor, hepinize saygılar sunuyor, teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)