GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Milli Mayın Faaliyet Merkezi Kurulmasına İlişkin Kanun ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair
Yasama Yılı:5
Birleşim:46
Tarih:22.01.2015

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; bir kanun tasarısını görüşüyoruz. Olması gereken bir kanun, zaten bir mutabakat da var, onun için de Meclis sıralarımız boş hepinizin gördüğü gibi. Güzel bir şekilde götürüyoruz, bu kanunun bütün maddeleri konuşuluyor ama en az bunun kadar önemli olan, yine benim kentimi, İstanbul'u ve Sakarya'yı ilgilendiren bir konudan bahsetmek istiyorum. İnşallah, Sakarya ve Kocaeli milletvekilleri de buradadır.

Gerçekten otuz altı aydır bu kesimdeki vatandaşların seyahat etme özgürlükleri ellerinden alındı. Gerekçe "hızlı" trendi, "yüksek" demiyorum çünkü hız limiti 250'nin üzerindeki trenlere "yüksek hızlı tren" denir. Bunu da bilmenizde fayda var diye düşünüyorum. Hızlı tren gerekçesiyle otuz altı aydır Adapazarı-Haydarpaşa arasında yolcu taşımacılığı yapılmıyor. Günde yaklaşık 30 bin kişi bu işten yararlanıyordu. Bunun içinde Kocaeli Üniversitesinde okuyan 70 bin öğrencinin büyük bir kısmı, yine Sakarya'da okuyan öğrencilerin büyük bir kısmı, artı, İstanbul'a alışverişe giden gelen memur, işçi birçok insan tam otuz altı ay süreyle mağdur edildi. Tabii, bu mağduriyet belediye otobüsleriyle önlenmeye çalışılsa da yeterince önlenemedi. Ben kendi köyümden de biliyorum, birçok insanın işi bıraktığını biliyorum.

Bunları geçtik. Bu yılbaşı itibarıyla banliyö trenlerinin çalıştırılacağı söylendi. Banliyö trenleri, evet, çalıştırıldı. Eskiden beri biliyoruz ki bu banliyö treni yani "Adapazarı Ekspresi" diye adlandırılan tren daha önceki yıllarda -kapanmadan önceki yılda- Adapazarı merkezden kalkıp Haydarpaşa'ya giden bir trendi. Yani Adapazarı merkezden binen bir arkadaşımız, bir vatandaşımız, bir kardeşimiz tek bir vasıtayla Haydarpaşa'ya ulaşıyordu. O Haydarpaşa -görkemli manzarası edebiyat kitaplarına geçmiştir, şiirlere konu olmuştur- bir kültür, "TCDD'nin kültürü" diye adlandırılıyor ki dünyada hep böyledir merkezlerdeki tren istasyonları, gerçekten öyle muhteşem bir yapı. Orada inerler ve Avrupa'ya bir selam çakarlardı oradan, vapurla karşıya geçerlerdi.

Şimdi "Teknolojiyi kullanıyoruz, hatları yeniliyoruz, zamandan tasarruf ediyoruz." diye Adapazarı'ndan binen bir vatandaş önce bir Adaray treniyle -banliyöyle- Arifiye'ye gidecek, Arifiye'de inecek, binecek Adapazarı Ekspresi'ne Pendik'e gidecek, Pendik'te inecek, oradan Kartal'a minibüs, dolmuşla gidecek, Kartal'dan metroya binecek, Kadıköy'e gidecek, Kadıköy'den vapura binecek, karşıya geçecek. Eskiden 1 vasıtayla yaptığımız şeyi, şimdi 5 ayrı vasıtayla yapıyoruz. Teknoloji yenileme bu değil arkadaşlar. Maliyetleri düşürme, kaliteyi artırma bu değil. Evet, maliyetleri düşürmüyorsunuz, vatandaşın cebini sıfırlıyorsunuz; zamandan tasarruf etmiyorsunuz, vatandaşın zamanını sıfırlıyorsunuz. Gerçekten her şeyi sıfırladınız, bir de kültürü ve tarihi sıfırlıyorsunuz.

Şimdi sizden ricam... Bakın, o hatta sinyalizasyon eksik olduğu için daha önce on dakikada bir veya günde 12 sefer karşılıklı yapılırken sırf konuşmayalım diye 4'er sefer kondu -4 sefer gidiş ve 4 sefer geliş kondu- nedeni de hızlı trenlerle çakışmaması gerektiği çünkü sinyalizasyon yok. Gerçekten, Gebze-Pendik arasında sinyalizasyon olmadığı için hızlı tren seferleri artırılamıyor, banliyö ve Adapazarı Ekspresi tren seferleri artırılamıyor ve yük trenleri çalışmıyor. Evet, "Yük treni çalışmayabilir." diyebilirsiniz ama TCDD'nin en büyük gelir kaynağı yük taşımacılığı olmasına rağmen sizin döneminizde yük taşımacılığı -Allah rahmet eylesin- o da bitti, en büyük geliri olmasına rağmen. Tamam, yolcu taşımacılığına önem veriyorsunuz, "hızlı tren" diyorsunuz; bu, gerçekten olması gereken bir şey ama bunu yaparken, diğer insanların, başka kentlerde yaşayan insanların mağdur edilmemesi gerekiyor. Özellikle ben TCDD Genel Müdürünü alarak Arifiye'den Adapazarı merkeze kadar hızlı treni getirdim, birlikte inceledik, raylar eski, Adaray'ın çalıştığı kısımda, 9-10 kilometrelik kısımda raylar eski ve tek yol, "Burayı yenileyebiliriz." diyor, 4 tane hemzemin geçit var, "Battı çıktı ve üst geçit yapabiliriz." diyor. Bunun hepsini TCDD üstlenmesine rağmen Sakarya Büyükşehir Belediyesi bu trenlerin oraya gitmesini istemiyor.

Sizden, Sakarya milletvekillerinden ricam, bizim çocukluğumuzun, anılarımızın hikâyesi olan Adapazarı ve Haydarpaşa hattındaki banliyöleri kaldırmayın ve eski yöntemlerle, "yöntemlerle" demeyeyim, lokasyonlarla çalıştıralım, Adapazarı merkez ve Haydarpaşa'dan çalıştıralım, aradaki diğer köylerde, beldelerde insanlar da Adapazarı merkeze gidip alışveriş yapma imkânına sahip olsunlar. Niye söylüyorum? Ben İzmit'e bağlı beldede yaşamama rağmen her hafta sonu veya hafta arasında ailem Adapazarı'na gider, pazar yaparlardı, oradan alışveriş yapar ve dönerlerdi. Şimdi bu da bitti, Adapazarı esnafı da mağdur edilmiş oldu. Bunun çok önemli bir konu olduğunu düşünüyorum, bunu da sizin desteklerinizle çözmek gerektiğine iniyorum.

Teşekkür ediyorum beni dinlediğiniz için. (CHP sıralarından alkışlar)