GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Askerlik Kanunu ile Sözleşmeli Erbaş ve Er Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifleri
Yasama Yılı:5
Birleşim:24
Tarih:09.12.2014

ŞİRİN ÜNAL (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Askerlik Kanunu ile Sözleşmeli Erbaş ve Er Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin tümü hakkında şahsım adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, bedelli askerlik Türkiye'de, Osmanlı Dönemi'nden bu yana, aralıklarla, zorunlu askerliğe alternatif olarak süre kısalması karşılığı bir miktar bedel ödenmesi mantığına dayanan bir uygulamadır. Uygulamanın dayandığı gerekçeler Türk Silahlı Kuvvetlerinin ve devletin maddi ihtiyaçları ve bireylerin işlerini kaybetmemeleridir. Bu uygulamaların Anayasa Mahkemesi tarafından eşitlik ilkesini ihlal etmediğine dair karar 2004/12 sayılı karar numarasıyla verilmiştir. Anayasa'mızın 72'nci maddesinde, vatan hizmetinin her Türk'ün hakkı ve ödevi olduğu belirtildikten sonra, bu hizmetin Türk Silahlı Kuvvetlerinde veya kamu kesiminde ne şekilde yerine getirileceği veya getirilmiş sayılacağının kanunla düzenleneceği belirtilmiştir. Askerlik hizmetinin ne şekilde yerine getirileceğine ilişkin hususlar 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanunu ile 1111 sayılı Askerlik Kanunu'nda düzenlenmiş olup bu hizmet bedelli veya dövizle askerlik uygulaması şeklinde de yerine getirilebilmektedir.

Değerli milletvekilleri, bedelli askerlik uygulaması 1980 yılı sonrasında 4 kez uygulanmıştır. 1987 tarihli ve 3358 sayılı Kanun değişikliğiyle bedelli, dövizle askerlik uygulamasından 18.433 vatandaşımız yararlanmış ve devletimiz bu uygulamadan yaklaşık 100 milyon mark gelir elde etmiştir. Yine, 1992 tarihli ve 3802 sayılı Kanun'la da 35.111 vatandaşımız bedelli, dövizle askerlik uygulamasından yararlanmış ve devletimizin kasasına yaklaşık 168 milyon mark aktarılmıştır.

Değerli milletvekilleri, bu uygulamalardan üçüncüsü 1999 tarihli 4459 sayılı Kanun'la yürürlüğe girmiştir. Bu uygulama, 17 Ağustos 1999 tarihinde Marmara Bölgesi'nde meydana gelen deprem felaketinde uğranılan ağır kayıpların ve bu afet nedeniyle doğan zararların giderilmesine katkıda bulunmak amacını taşımaktadır. Bu uygulamadan da 72.290 vatandaşımız faydalanmış, devletimiz 1 milyar 66 milyon mark gelir elde etmiştir.

Dördüncü ve son olarak, bundan üç yıl önce, 30 Kasım 2011 tarihinde 6252 sayılı Kanun çıkarılmıştır. Bu uygulamadan da yaklaşık 67 bin vatandaşımız faydalanmıştır. Büyük miktarlara ulaşan saklı, bakaya ve yoklama kaçağı birikiminin engellenmesi amaçlanmış olan bu uygulamadan elde edilen gelir 2 milyar 130 milyon Türk lirasıdır. Bu para, şehit yakınları, gaziler, özürlüler, muhtaç erbaş ve er aileleri, Türk Silahlı Kuvvetlerine mensup vazife malulleri ile emniyet hizmetleri sınıfına mensup vazife malullerine yönelik sosyal hizmet ve yardım faaliyetlerinin finansmanında kullanılmıştır.

Değerli milletvekilleri, 1111 sayılı Askerlik Kanunu'nun 86'ncı maddesine tabi yoklama kaçakları ile aynı kanunun 89'uncu maddesine tabi bakaya sayılarının her geçen yıl arttığı gözlenmektedir. Bu birikimin engellenmesi amacıyla hazırlanan teklifle, 1 Ocak 1988 günü dâhil olmak üzere bu tarihten önce doğan yükümlüler bedel ödemek ve temel askerlik eğitimine tabi tutulmamak suretiyle askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılacaklar, haklarında saklı, yoklama kaçağı ve bakayadan dolayı idari ve adli soruşturma ve kovuşturma yapılmayacak ve başlatılmış olanlar ise sona erdirilecektir.

Değerli milletvekilleri, yaş sınırı ve askerlik bedeli belirlenirken Millî Savunma Bakanlığı ile Genelkurmay Başkanlığı arasında yapılan çalışmalar, bazı matematiksel hesaplar, Türk Silahlı Kuvvetlerinin özellikle risk ve tehditlere karşı elinde bulundurması gereken harbe hazır asker ihtiyacı ve vatandaşlarımızın da yaş ve ücrete yönelik talepleri göz önünde bulundurulmuştur.

Değerli milletvekilleri, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde askerlik şubelerine veya yurt dışı temsilciliklerine başvurmaları ve 18 bin Türk lirası veya Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası döviz satış kuruna göre ödeme tarihindeki karşılığı kadar konvertibl yabancı ülke parasını defaten ödemeleri şartıyla temel askerlik eğitimine tabi tutulmaksızın askerlik hizmetini yerine getirmiş sayılacaklardır.

Bu uygulama kapsamında ödenecek paralar Savunma Sanayi Destekleme Fonu adına Türkiye Cumhuriyeti Ziraat Bankası, Halk Bankası, Vakıflar Bankasında açılacak hesaba yatırılacaktır. Bu uygulamayla elde edilecek gelir ülkemizin savunma sanayisinin finansmanında kullanılacaktır.

Değerli milletvekilleri, bu kanunda sözleşmeli er kaynaklarının kapsamında düzenlemeler de yapılmıştır. Buna göre, sözleşmeli er kaynaklarının en az ilköğretim veya yurt dışındaki dengi okul mezunu olup askerlik hizmetini erbaş ve er olarak tamamlamış ve düzeltilmemiş nüfus kaydına göre müracaat yapılan yılın ocak ayının ilk günü itibarıyla 25 yaşını bitirmemiş olanlar ile en az ortaöğretim ve yurt dışındaki dengi okul mezunu olup askerlik hizmetine başlamamış veya askerlik hizmetini tamamlamamış olanlardan düzeltilmemiş nüfus kaydına göre müracaat yapılan yılın ocak ayının ilk günü itibarıyla 20 yaşından gün almış ve 25 yaşını bitirmemiş olanlar teşkil edecektir.

Değerli milletvekilleri, Askerlik Kanunu ile Sözleşmeli Erbaş ve Er Kanunu değişikliğinin ülkemize, milletimize ve Türk Silahlı Kuvvetlerimize, bu yönde beklentisi bulunan tüm genç kardeşlerimize, erbaş ve erlerimize hayırlı olmasını temenni ediyorum, hepinize saygılarımı sunuyorum.

Teşekkür ederim. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)