GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: İstanbul Tahkim Merkezi Kanunu Tasarısı
Yasama Yılı:5
Birleşim:16
Tarih:19.11.2014

FARUK BAL (Konya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; birinci bölüm üzerinde yaptığım konuşmada, bu tasarıyla "İstanbul Tahkim Merkezi" adı altında kurulan kuruluşun 6'ncı maddesi gereğince, AKP'nin siyasi iradesine göre oluşacağını açıklamıştık. AKP'nin siyasi iradesine göre oluşacak olan bu kanun, bu İstanbul Tahkim Merkezi, doğabilecek hukuki ihtilaflarda, gerek uluslararası tahkim açısından ve gerekse millî tahkim açısından kamu kaynaklarının sömürülmesine veya siyasi iradenin, tahkim merkezi üzerinde baskı unsuru olarak kullanılması noktasına işaret etmiştik. Bu işaretle ilgili olmak üzere de 6'ncı maddede gerçekten bağımsız, gerçekten tarafsız bir seçim usulünü ve genel merkez yapısını önermiştik, bu öneriyi Sayın Bakana da sunduk. Böyle bağımsız ve tarafsız bir organ oluşturulabilirse, Milliyetçi Hareket Partisi, buna destek olacak ve maddelerin pozitif olarak iyileştirilmesine, olgunlaştırılmasına katkıda bulunacak demiştik. Şu ana kadar önerimize herhangi bir cevap gelmedi.

Şimdi, 1'inci maddeyle ilgili olmak üzere de bir değişiklik önergesi verdik. 1'inci madde, kanunun amacını ve kapsamını belirlemektedir. Kanunun amacı ve kapsamı, Milletlerarası Tahkim Kanunu'na ve Millî Tahkim Kanunu'muza uygun faaliyette bulunulmasını ortaya koyacak şekilde bir önergeyle düzeltilmesini talep ediyoruz. Bu da 4686 sayılı Milletlerarası Tahkim Kanunu kapsamında faaliyet göstermesine ilişkin bir düzenleme olacaktır. Bu olmadığı millî tahkimle ilgili mevzuat da uygulanmadığı takdirde, İstanbul Tahkim Merkezi, kendisini bunlarla sınırsız, bunlarla sınırlandırılmamış olarak faaliyet alanını düzenleyecektir. Tasarının 12'nci maddesinde de Milletlerarası Tahkim Divanı kurulduğuna, Millî Tahkim Divanı kurulduğuna göre, yine 12'nci madde de bu tahkim divanlarına itirazlar düzenlendiğine göre, itirazlara ilişkin kararların tebliğ tarihleri düzenlendiğine göre ve divanların vereceği karar kesin olduğuna göre burada bir yargılama faaliyeti yapılacaktır. Bu yargılama faaliyeti, örnek, Türkiye'de bulunan gayrimenkullerle ilgili yabancı unsurlu bir sözleşmeden doğan tahkim kararı çıktığı takdirde bunun uygulanmasını, 4686 sayılı Kanun, bunun tenfizini mümkün kılmıyorsa ne yapacağız? Veya, Türkiye'nin kamu düzenine ilişkin ya da tarafların iradesi dışında doğmuş olan uyuşmazlıklar tahkimin mevzusu dışındadır. Buralarda kendisini yetkili hissederek karar verirse ne olacaktır? Bu, kaostur. Bu kaosun anlamı: Hukuki güvenilirliği olmayan bir tasarıyla karşı karşıyayız. Hukuki güvenilirlik ilkesiyse tahkimin ihdas edilme nedenidir yani güvenli bir hukuk olacak ki, güvenilir bir sistem olacak ki oraya yabancı sermaye de, yerli sermaye de, sözleşmeyle kendilerini tahkim şartına bağlayan insanlar da rahatlıkla müracaat edebilsin, rahatlıkla bu şartın gereğini yerine getirebilsin.

Şimdi, bu öneri, o sakıncaları bertaraf edebilecek nitelikte ilk önerimizdir. 6'ncı maddeye kadar olumlu bir şekilde tasarının olgunlaştırılmasına katkı vermeye devam edeceğiz ama 6'ncı maddede eğer aynen kabul edilirse, İç Tüzük'ün tüm yetkilerini kullanarak bir AKP yargısı gibi, siyasallaşmış, hormonlu, obez AKP yargısı gibi İstanbul Tahkim Merkezinin de hormonlu ve obez bir yargı alanı hâline dönüşmesine karşı tüm imkanlarımızı kullanacağız diyor, hepinize saygılar sunuyorum. (MHP ve CHP sıralarından alkışlar)