| Konu: | İŞ KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI İLE BAZI ALACAKLARIN YENİDEN YAPILANDIRILMASINA DAİR KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 120 |
| Tarih: | 19.07.2014 |
ALİ RIZA ÖZTÜRK (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan İş Kanunu ve Bazı Kanun Hükmünde Kararnameler ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın 17'nci maddesi üzerine söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, bu kanun tasarısı, aslında Soma'da meydana gelen faciadan sonra orada ölen işçilerin ve yakınlarının acılarını dindirmek, onların yaralarını sarmak amacıyla getirilmişti, amacı buydu ve bu nedenle de sözüm ona bu torbayla Maden Kanunu'nda ve 4857 sayılı İş Kanunu'nda ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası'nda değişiklikler yapılacaktı, işçi lehine değişiklikler yapılacaktı. Öyle anlaşılıyor ki bu torba yasayı okuduktan sonra aslında işçiler lehine bir değişiklik değil, daha ziyade işverenler lehine bir değişiklik olmuş.
Benim üzerinde konuştuğum madde de iş sağlığı ve güvenliği hizmetleri. Şimdi, bir iş yerinde işveren, aslında iş sağlığı ve iş güvenliğinin gerektirdiği tüm önlemleri almak zorundadır. Bu önlemlerin neler olduğunu tek tek, madde madde saymak çok da doğru değildir. Nedeni şudur: Çok açık bir şekilde bir iş yerinde iş sağlığı ve iş güvenliğinin gerektirdiği tüm tedbirleri alma zorunluluğu vardır. İşin gerektirdiği iş sağlığı ve iş güvenliği tedbirleri her iş yerinin kendi somut özelliklerine göre ayrı ayrı tespit edilir. Bu iş sağlığı ve iş güvenliği hizmetlerinin sunumu aslında o işyerindeki mesleki hastalıkların önlenmesi ve mesleki hastalıklardan korunması çalışmalarını da kapsar. Şimdi, bu getirilen torba kanun ile bu 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Yasası'nın 6'ncı maddesinde değişiklik yapılıyor.
Değerli milletvekilleri, kanunun mevcut hâlinde işverene çalışanlar arasından iş güvenliği uzmanı, iş yeri hekimi ve diğer sağlık personelini görevlendirme zorunluluğu getirilmiş ama getirilen düzenlemeyle burada bir kıstas konulmuş, iş güvenliği uzmanı ve iş yeri hekimi açısından mevcut düzenleme korunmasına rağmen diğer sağlık personeli bulundurma bakımından iş yerinde çalışan işçi sayısı ve iş yerinin tehlikelilik sınıfı esas alınmış. Buna göre 10'dan fazla çalışanı olan iş yerinde ve aynı zamanda çok tehlikeli olan iş yerlerinde diğer sağlık personeli görevlendirme yükümlülüğü getiriliyor işverene yani işverenin mevcut yasa karşısındaki yükümlülüğü azaltılıyor, işçi aleyhine bir düzenleme getiriliyor, işveren lehine bir düzenleme getiriliyor. Peki, iş yeri çok tehlikeli sınıfından bir iş yeri değilse ve 10'dan fazla çalışan işçi yoksa, çalışan işçi sayısı 10'dan azsa o zaman ne olacak? O zaman işveren ya da işveren vekillerinden birisi Bakanlığın eğitim çalışmalarına katılmış olmak kaydıyla işe giriş ve periyodik muayenelerin dışında bu eğitimi üstlenebilecekler.
Değerli arkadaşlarım, siz bu kanun tasarısını Soma'da meydana gelen olay nedeniyle işçi sağlığı ve iş güvenliği konusunda işverenin daha sıkı tedbirler alması amacıyla getirmediniz mi?
MUSA ÇAM (İzmir) - Aynen öyle.
ALİ RIZA ÖZTÜRK (Devamla) - Niye burada şimdi kalkıyorsunuz da işvereni yükümlülükten kurtarıyorsunuz, bir düzenleme daha getiriyorsunuz, o iş yerinde çalışan stajyerleri ve çırakları toplam işçi sayısının hesabında dikkate almıyorsunuz? Yani iş yerinde çalışan işçi sayısının 10 kişi olup olmamasında o iş yerinde çalışan stajyerler ve çıraklar dikkate alınmıyor değerli arkadaşlar. Bu tümüyle kabul edilemeyecek bir düzenlemedir. Bu, bu torba yasanın getirilmesinde kamuoyuna Hükûmet tarafından ilan edilen amaçla bağdaşmamaktadır. Bu, tasarının getiriliş amacına tamamen aykırıdır.
İyi hoş, sizin belki amacınız aslında bu değildi. Gerçekten de işverenler lehine düzenlemeler yapmaktı belki de. Ama ben sizin ilan ettiğiniz amaca göre bunu söylüyorum. Bu kabul edilemez bir düzenleme.
Teşekkür ediyorum. (CHP ve MHP sıralarından alkışlar)