GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 639 SIRA SAYILI KANUN TASARISI'NIN 1'İNCİ MADDESİ ÜZERİNDE İZMİR MİLLETVEKİLİ OKTAY VURAL VE ARKADAŞLARI TARAFINDAN VERİLEN ÖNERGENİN, 500 KELİMEYİ GEÇTİĞİ HÂLDE ÖZETİ EKLENMEDİĞİ İÇİN İŞLEME ALINMAMASININ İÇ TÜZÜK HÜKÜMLERİNE UYGUN OLUP OLMADIĞI HAKKINDA
Yasama Yılı:4
Birleşim:117
Tarih:16.07.2014

MEHMET DOĞAN KUBAT (İstanbul) - Değerli Başkanım, saygıdeğer milletvekilleri; açılan usul tartışmasında Başkanımızın tutumunun lehinde görüşlerimi ifade etmek üzere söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım.

Değerli arkadaşlar, İç Tüzük'ümüzün 87'nci maddesinde, bir kanun tasarı ve teklifinde ne tür değişiklik yapılmasına ilişkin usul ve esaslar detaylı biçimde düzenlenmiştir. Bu 87'nci maddede, verilecek önergelere ilişkin gerek konu gerekse şekil yönünden bir kısım kısıtlamalar getirilmiştir. Örneğin, şarta bağlı önerge verilemeyeceği, yeni bir kanun teklifi niteliğinde bir önerge verilemeyeceği, yine konu bakımından da...

MEHMET GÜNAL (Antalya) - Hadi ya, onun hepsini siz verdiniz ya, yeni bir kanun teklifi.

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - Ya, ciddi olalım biraz.

MEHMET GÜNAL (Antalya) - He, işte, aynen o dediğin oluyor, aynen o dediğin oluyor, aynen. Yeni bir kanun teklifi bunun hepsi.

MEHMET DOĞAN KUBAT (Devamla) - 87'nci maddenin birinci fıkrasında da bu, değiştirilmesi, eklenmesi yönünde verilebileceği gibi sınırlamalar getirilmiş.

Yine, şekil yönünden, yazılı olması, imzalı olması ve değişiklik önergelerindeki kelime sayısının 500 kelimeyi geçmemesi bu şekil şartlarındandır.

Değerli milletvekilleri, buradaki 500 kelimeye ilişkin limit, gerek metin gerekse gerekçeleri kapsamaktadır. Nitekim, 584 no.lu 1973 tarihli İç Tüzük'ün teklif metninin Anayasa Komisyonundaki görüşmeleri sırasında, Anayasa Komisyonunun yapmış olduğu değişikliğin gerekçesi de okunduğu zaman burada, kısaca, 500 kelimenin normal 1,5 daktilo sayfasını tutan bir metne tekabül ettiği, sayfa sınırlaması yerine bunun esas alınmasının tatbikatta daha çok uygulanan bir usul olduğundan dolayı bunun benimsediği belirtilmiş. Önergelere böyle bir sınırlama koymanın milletvekillerinin kanun teklif etme ve önerge verme yetkilerini kısıtlama anlamına gelmeyeceği yani siz 500 sayfa bir önerge de verebilirsiniz ama özetini koyacaksınız 500 sayfanın.. Bunun da niye yapıldığını söylüyor, resmî dairelerde de asıl yazıya özet eklenmesinin ihtiyat olduğu, Batı parlamentolarında bu uygulamanın olduğu; yine, bu tarz bir özetin Meclisin kanun yapma işlerini kolaylaştırdığı ve bu hükmün kasıtlı surette uzun önergeler vermek suretiyle Meclisin çalışamaz hâle gelmesi sonucunu doğuran engellemeleri önleme amacıyla verildiği Anayasa Komisyonunun görüşmelerinde belirtilmiş.

Türk Dil Kurumunca yayımlanan Türkçe Sözlük'te metin şöyle tanımlanıyor: "Bir yazıyı biçim, anlatım ve noktalama özellikleriyle oluşturan kelimelerin bütünüdür."

Değerli arkadaşlar, Başkanlığa sunulan bir önergede "Türkiye Büyük Millet Meclisi" ibaresinden son noktanın konulduğu, talebin belirtildiği noktanın konulduğu yere kadar olan bölüm metin ve gerekçe olarak bu 500 kelimelik sınırlama kapsamında olduğundan Sayın Başkanımızın bu konudaki tutumu yerindedir.

Yüce heyetinizi saygılarımla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)