GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARI VE TEKLİFLERİ
Yasama Yılı:4
Birleşim:100
Tarih:10.06.2014

MUSTAFA KEMAL ŞERBETÇİOĞLU (Bursa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Türk Ceza Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı'nın ikinci bölümü üzerinde şahsım adına söz almış bulunuyorum. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Kanun tasarımız, içeriği itibarıyla yargı hizmetlerinin hızlandırılması, etkin ve verimli bir şekilde icra edilmesi ve toplum vicdanını yaralayan bazı suçların ceza oranlarının artırılması amacıyla hazırlanmış bir tasarıdır. Düzenlemeleri ceza hukukuna, idari yargıya, Yargıtay Kanunu'nda değişiklik yapılmasına ilişkin düzenlemeler ve diğer düzenlemeler başlıkları altında sıralayabiliriz.

Ceza hukuku alanında yapılan değişiklikler ana hatlarıyla şunlardır:

Cinsel dokunulmazlığa karşı işlenen suçlarla ilgili olarak, Türk Ceza Kanunu'nun 102, 103, 104 ve 105'inci maddelerinde yapılan değişikliklerle bu suçlar için öngörülen cezalar önemli ölçüde artırılmaktadır. Suçun çocuklara karşı işlenmesi hâlinde, ağırlaştırılmış müebbet hapis cezası alanlar 30 yıl yerine 39 yıl, müebbet hapis cezası alanlar 24 yıl yerine 33 yıl ceza infaz kurumlarında kalacaklardır. Suçun sarkıntılık düzeyinde kalması hâlinde, mağdur yetişkinse 2 yıldan 5 yıla, mağdur çocuksa 3 yıldan 8 yıla kadar hapis cezası verilecektir.

Sulh ceza, asliye ceza ayrımının kaldırılmasına ilişkin düzenlemeyle sulh ceza mahkemelerinin görev alanına giren suçların yargılaması asliye ceza mahkemelerine devredilmekte; ayrıca, soruşturma aşamasında hâkim tarafından verilmesi gereken kararları vermek üzere sulh ceza hâkimlikleri oluşturulmakta, böylelikle koruma tedbirlerine ilişkin ihtisaslaşma sağlanması, temel hak ve hürriyetlerin daha etkin bir şekilde güvence altına alınması ve yargılama faaliyetlerinin daha adil bir noktaya taşınması amaçlanmaktadır.

Uyuşturucu ve uyarıcı maddelere ilişkin düzenlemede, esrar elde etmek amacıyla kenevir ekimi suçunun cezası 1 yıldan 7 yıla kadar hapis cezasıyken 4 yıldan 12 yıla çıkarılmakta, uyuşturucu ve uyarıcı madde imal, ihraç ve ithal suçunun cezası 10 yıldan 20 yıla kadar hapis cezasıyken 20 yıldan 30 yıla çıkarılmaktadır. Uyuşturucu ve uyarıcı madde satma suçunun cezası 5 yıldan 15 yıla kadar hapis cezasıyken 10 yıldan 20 yıla çıkarılmaktadır. Uyuşturucu ve uyarıcı maddenin çocuğa verilmesi veya satılması durumunda hapis cezası 15 yıldan az olamayacaktır.

Hırsızlık suçuna ilişkin düzenlemede, konuttan hırsızlığın cezası 2 yıldan 5 yıla kadar hapisken 5 yıldan 10 yıla kadar çıkarılmaktadır. Gece vakti yapılan hırsızlığın cezası üçte 1'ine kadar artırılabilirken bundan sonra yarısı oranında artırılacaktır. Haberleşme, enerji, demir yolu ve hava yolu ulaşımına ilişkin eşya hakkında işlenen hırsızlık ve mala zarar verme suçlarında genellikle hırsızlık ve mala zarar verme suçları birlikte işlenmektedir. Hırsızlık ve mala zarar verme suçu sonucunda haberleşme, enerji, demir yolu ve hava yoluna ilişkin kamu hizmetinin geçici de olsa aksaması hâlinde verilecek ceza 2 katına kadar artırılacaktır.

Ceza infaz kurumunda hastalık veya engellilik nedeniyle hayatını yalnız idame ettiremeyen hükümlülerin cezalarının infazının ertelenmesi için toplum güvenliği bakımından tehlike oluşturmaması şartı aranmaktadır. Bu tehlikelilik unsuruna "ağır" ve "somut" kriteri eklenmek suretiyle kavram daraltılıp, somutlaştırılmaktadır.

İdari yargıya ilişkin düzenlemelere gelince: Herkesin bildiği üzere, yoğun iş yükü sebebiyle Danıştaya gelen dosyaların kesinleşme süresi uzamaktadır. İstinaf kanun yolunun getirilmesi ayrıca, öteden beri tartışılan bir husustur.

Tasarıyla bölge idare mahkemeleri istinaf merci olarak İdari Yargılama Usulü Kanunu'nda yapılan değişiklikle yeniden yapılandırılacak, idare ve vergi mahkemelerinin kararlarına karşı yapılan istinaf başvurularını karara bağlayacaktır. Bölge idare mahkemelerinin sayısı yeni sisteme göre azaltılacak ve ihtiyaca göre belirlenecek sayıda bölge idare mahkemeleri kurulacaktır.

İstinaf incelemesi sonucu verilecek kararlardan sadece 2577 sayılı Kanun'un 46'ncı maddesinde sayılanlar hakkında temyiz yoluna başvurulabilecektir. 2577 sayılı Kanun'un 45'inci maddesinde yapılan düzenlemeyle, konusu 5 bin TL'yi geçmeyen vergi davaları, tam yargı davaları ve idari işlemlere karşı açılacak iptal davaları hakkında verilen kararlar kesin olacak ve bu kararlar hakkında istinaf ve temyiz yoluna başvurulamayacaktır.

Son olarak, idari yargıda yeni bir usul olan ivedi yargılama usulü getirilmektedir. Yapılan tüm bu düzenlemelerle gecikmeden kaynaklanan sıkıntı ve mağduriyetler ortadan kaldırılmış olacaktır.

Tasarının milletimize ve yargı camiasına hayırlı uğurlu olmasını diler, aziz milletimizi ve heyetinizi tekrar saygıyla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)