| Konu: | TOPRAK KORUMA VE ARAZİ KULLANIMI KANUNU VE TÜRK MEDENİ KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARI VE TEKLİFİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 83 |
| Tarih: | 30.04.2014 |
GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK BAKANI MEHMET MEHDİ EKER (Diyarbakır) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Şimdi, Sayın Erdoğan'ın girdi destekleriyle ilgili söylediği bir husus var. Biz, tabii, gerek mazot gerek gübre gerek kredi gerek sertifikalı tohum konusunda üreticilere destek veriyoruz alan bazlı olarak yaptıkları faaliyetlere uygun. Örneğin, gübrede bizim ödediğimiz ve mazota ödediğimiz tutar -sadece bu yıl için söylüyorum- 2014 yılı içerisinde yaklaşık 1,5 milyar Türk lirası. Yani, ödediğimiz toplam tarım desteğinin, hibe desteğinin 1,5 milyara yakın kısmını bu kalemler oluşturuyor, mazot ve gübre. Sertifikalı tohum aynı şekilde kullanılıyor, destek veriliyor; hem kullanana hem de üretene biz sertifikalı tohum desteği de veriyoruz.
Bir şey daha: Mesela gübre fiyatlarından bahsedildi. Burada, tabii, örneğin gübre desteği 2014 yılında yüzde 10 oranında artırıldı ve gübrenin ortalama maliyetinin yaklaşık yüzde 15'i geçen zaman içerisinde karşılandı. Takdir edersiniz ki üretimde tek bir girdi yok yani üretimde çok sayıda... Evet, büyük kalemler mazot, gübre, tohum, vesaire ama başka faktörler de var, başka girdi kalemleri de var, bunlar da kullanılıyor. Kredi keza bir girdidir, sonuçta para alınıyor. 2003-2013 arasında toplamda 93,1 milyar lira Türk çiftçisine tarımsal kredi kullandırıldı ve bunun faizleri de 0 ila 8,25 aralığında bir faiz haddiyle veriliyor. Aradaki fark da Bakanlık tarafından, Hükûmet tarafından bankaya ve Ziraat Bankasına ve Tarım Krediye ödeniyor.
Büyükşehirde bu yasanın problem çıkaracağıyla ilgili bir endişeden bahsetti Sayın Erdoğan. Aslında, biz, tabii bütün bu faktörlerin hepsini dikkate aldık. 2005 yılında çıkarılan 5403 sayılı Kanun'a bir fıkra eklendi ve bu eklenen fıkrayla tarım arazilerinin Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu'nda belirtilen izinler alınmadan tarımsal amaç dışında kullanılmak üzere planlanamayacağı İmar Kanunu'nda da açıkça hüküm altına altında. Dolayısıyla, keyfî imar planlarıyla tarımsal arazilerin imara açılması söz konusu değildir. Bunu bazı arkadaşlarımız dile getiriyorlar; büyüme, şehirlerin yeni statüsüyle, büyükşehir olmasıyla... Biz zaten eklediğimiz hükümle daha önceden bunu garanti altına aldık ve bütün bu durumlar da mevcut tarım arazileri Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu hükümlerine tabidir. Bunu da ifade etmek istiyorum.
Kastamonu'da Toprak Mahsulleri Ofisi: Eğer ihtiyaç varsa sayın vekilim, biz onu açarız.
EMİN ÇINAR (Kastamonu) - Geçen sene...
GIDA TARIM VE HAYVANCILIK BAKANI MEHMET MEHDİ EKER (Diyarbakır) - Şöyle efendim: Şimdi 2010 yılında 94 ton alım yapıldı. 2011 yılında, 2012'de alım yok. 2013'te açılmadı çünkü talep yok. Yani takdir edersiniz ki oraya siz alım için tesis kuruyorsunuz, eleman görevlendiriyorsunuz, yer kiralıyorsunuz, masraf yapıyorsunuz eğer size mal gelmezse belirli bir miktarda -yani o masrafı kurtaracak kadar- o zaman o, hazineye ilave bir yüktür, millete ilave bir yüktür, ilave bir para yüküdür; o da doğru bir şey değildir.
Nedeni, yeterli ürün gelmemesi. Bir geçici alım merkezinin açılma maliyeti -sadece geçici alım merkezinin bile- asgari 216 bin Türk lirasıdır. Dolayısıyla, hani bunu kurtaracak bir şey olması lazım ki yapılsın. İhtiyaç olduğunda biz geçici alım yapıyoruz yani yer açıyoruz. O konuda bir endişeniz olmasın. Gerekirse kalıcı tesis de yapabiliriz.
TARGEL personeli; 37 tane veteriner hekim, 82 tane mühendisten oluşan 119 tane TARGEL personeli var. Bunlar eğer yanlış yerde, köy dışında, geçici çok özel ihtiyaçlar dışında kullanılıyorsa bu yanlış bir şeydir. Biz asla onların başka bir yerde görevlendirilmesine rıza göstermeyiz, onu söyleyeyim.
EMİN ÇINAR (Kastamonu) - Merkezlerde kullanılıyor.
GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK BAKANI MEHMET MEHDİ EKER (Diyarbakır) - Onları inceleyeceğiz. Eğer öyle bir durum tespit edersek onlarla ilgili de gerekli işlemi yaparız. Bunu da ifade etmek istiyorum.
Sayın Kutluata demin aslında burada dile getirdi fakat bizim cevap verme imkânımız olmadı.
Şimdi, mevcut yapıda bizim bölünmüş yapı eğer mevcut normların üzerinde ise zaten bu yeni kanuna bundan sonra tabi olacak. Ama bunun altında, küçük ise o zaman biz bunları da hem toplulaştırma yoluyla, bunu üstelik yeni mekanizmalar geliştirmek suretiyle yapacağız ki Bakanlığın ilgili genel müdürlüğü bu manada aslında bir yeni arazi edindirme bürosu gibi faaliyet yapacak yani yol gösterecek, yardımcı olacak. Kredi mekanizmalarıyla bunların, hani bir araya...
ALİM IŞIK (Kütahya) - Bu işi özendirmemiz lazım, özendirmezsek yapamayız.
GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK BAKANI MEHMET MEHDİ EKER (Diyarbakır) - İşte, özendirme o şekilde olacak. Yani, kredi imkânlarıyla ve toplulaştırma imkânlarıyla mevcut durumda kurtarılmış olacak.
Şimdi, kiraz üretiminde Manisa'yla ilgili ve diğer Ege Bölgesi'ndeki Kemalpaşa'da vesaire bazı yerlerde oldu. Buralarda da bir borç ertelenmesi söz konusu. Malum, kirazda oluşan dolu ve diğer ürünler de tarım sigortası kapsamında ve o sigortanın da yarısını biz zaten ödüyoruz. Geçen sene de orada vuku bulan felaketten ötürü borç ertelemesi yapıldı bağ için. 3.835 kişinin borcu ertelendi Manisa'da 2013 yılındaki bağlardaki donda. TARSİM'den de ayrıca 91 milyon lira tazminat ödendi.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
GIDA, TARIM VE HAYVANCILIK BAKANI MEHMET MEHDİ EKER (Diyarbakır) - 91 milyon lira da TARSİM'den hasat ödemesi yapıldı. Bundan sonraki şeyde onlarda borç ertelemesi de yapılacak.
Gerisine de devam ederiz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)