GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
Yasama Yılı:2
Birleşim:113
Tarih:30.05.2012

ÖZCAN ULUPINAR (Zonguldak) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 259 sıra sayılı İstanbul Milletvekili Metin Külünk ve 2 Milletvekilinin; Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi ve İçişleri Komisyonu Raporu üzerinde şahsım adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Havacılık sektöründe faaliyet gösteren şirketlerin eksiksiz ve düzenli olarak hizmet verebilmeleri için havacılık hizmetlerinin grev ve lokavt yasağı kapsamına alınması gerekmektedir?

SÜLEYMAN ÇELEBİ (İstanbul) - Kim yazdı verdi sana onu!

ÖZCAN ULUPINAR (Devamla) - ?çünkü havacılık sektörü çok uzun süreli ve oldukça üst düzey eğitimlerden geçmiş bir personel istihdamı gerektirdiği için, bu alanda kısa süre içerisinde istenilen nitelikte personel bulunamamaktadır. Bu ise sendikaların karşılanması zor taleplerine zemin hazırlamakta ve toplu iş sözleşmesi görüşmelerinin bir anlaşmayla sonuçlanmasını zorlaştırmaktadır.

Grevler çalışanların haklarını aramakta önemli bir unsur oluşturmakta olmasına rağmen, toplumun refahı açısından millî ekonomi, şirketler ve vatandaşlar üzerindeki etkilerine bakıldığında, hava yolu şirketlerinin grev ve lokavt yapılamayacak işler kapsamına alınması gerekmektedir.

Bu kanun teklifindeki diğer bir konu, günümüz koşulları gereği şehirlerdeki araç sayılarının artması ve plansız kentleşme sonucu mevcut otopark alanlarının yetersiz kalmasını doğurmuştur. Yerel yönetimlerin ve kolluk kuvvetlerinin otoparkları denetlemekte yetersiz kalmasından dolayı "otopark mafyası" ve "değnekçi" olarak tabir ettiğimiz yasa dışı oluşumlar ortaya çıkmıştır. Sokaklara ve caddelere araçlarını park etmek isteyen vatandaşlarımızdan yasal dayanağı olmayan ücretler talep etmektedirler. Vatandaşlarımız ise araçlarına zarar gelmemesi için bu park ücretini ödemek zorunda kalmaktadır. Bu ve benzeri yasa dışı faaliyetleri önlemek amacıyla mevcut yasadaki boşlukların kaldırılması, caydırıcı olmayan ceza oranlarının artırılması için, 2918 sayılı Karayolu Kanunu'nda değişiklik yapılması gerekmektedir. Kara yolu üzerine park eden araçlardan yetki ve sorumluluk alanına göre park yerini tespite yetkili idarece ve bu idare tarafından işletme izni verilen tüzel ve gerçek kişilerce park ücreti alınır. Büyük şehirlerde yetkili idareler büyükşehir belediyeleridir. Yasal olmayan şekilde park ücreti almaya teşebbüs edenler hapis cezasıyla cezalandırılır.

Ülkemizde taşımacılık sektöründe faaliyet gösteren ticari taksiler, büyükşehir belediyesi kurulan illerde büyükşehir belediyeleri tarafından verilen izinler ve çalışma kuralları çerçevesinde yasal olarak hizmet vermektedir.

Taksici esnafımızın vermiş olduğu hizmet, tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de günlük hayatın vazgeçilmez bir parçasıdır. Bu hizmet sektörü, sadece İstanbul baz alındığında ayda 30 milyon insanla doğrudan temas hâlinde olan taksici esnafı ve bunların aileleriyle birlikte 500 bine yakın vatandaşımızın ekmek kapısıdır. Bu sektörün büyüklüğü, sorunları da beraberinde getirmektedir.

Bunlardan en önemlisi ise idari birimlerden alınmış hiçbir belge ya da ruhsat olmadan, yasal olmayan yollarla, "korsan" tabir edilen taşımacılık faaliyetleridir. Bugün İstanbul'da yaklaşık olarak 60 bin korsan taşımacılık yapan taksi olduğu tahmin edilmektedir. Bu insanlar taksici esnafının zaten düşük olan kazancına ortak olmakta ve kayıt dışı bir ekonomi yaratmaktadırlar. Bu mağduriyet ve kayıtsızlığın önüne geçmek için mevcut yasalar yetersiz kalmakta ve caydırıcı olmamaktadır. Hiçbir vergi ve kayda tabi olmadan, mahalle aralarında ve "araç kiralama ofisleri" adı altında faaliyet gösteren bu emek hırsızlarına karşı emniyet teşkilatı, belediye zabıtaları, maliye müfettişleri ve esnaf odalarının birlikte hareket etmesi gerekmektedir. Sadece İstanbul'da 2010 yılında korsan taşımacılıktan 13.508 araca işlem yapılmış olması, İstanbul polisinin fedakârca çalışmasının yanında, yasal düzenleme olmadan bu sorunun ortadan kaldırılamayacağının ispatıdır.

Uçak kiralamalarının finansal kiralama olarak kabul edilebilmesini teminen 3226 sayılı Kanun'un 2'nci maddesinin birinci fıkrasından sonra gelmek üzere "Yolcu ve yük taşıma faaliyetinde bulunan hava yolu şirketlerine hava taşıma araçlarının motorlarının ve bunların aksam ve parçalarının yurt dışından yapılan kiralamalarda, kurulu bulunan ülke mevzuatına göre bunları kiralama yetkisini haiz olan şirket ve kuruluşlar ile finansal kiralama şirketleri tarafından finansal kiralama sözleşmesine dayalı olarak en az iki yıl süreyle kiralanması işlemleri, bu kanun kapsamında finansal kiralama olarak değerlendirilir." fıkrası eklenmiştir.

Bir diğer konu ise değerli milletvekilleri; itfaiye eri alımında yaşanan mağduriyetleri gidermek üzere?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ÖZCAN ULUPINAR (Devamla) - Bu yasanın hayırlı olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ederim.