GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: KÜTAHYA'NIN SORUNLARINA İLİŞKİN
Yasama Yılı:4
Birleşim:69
Tarih:27.02.2014

ALİM IŞIK (Kütahya) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; öncelikle sizleri ve bizleri izleyen tüm vatandaşlarımızı saygılarımla selamlıyorum.

Kütahya ili Ankara-İzmir ve Antalya-İstanbul güzergâhlarının tam kesişim merkezinde ve bu 4 büyük şehrimize hemen hemen aynı mesafelerde yer almasına rağmen maalesef bu güzel konumunu Ege Bölgesi'nin bir ili olarak iyi değerlendirememiştir. Bugün bundan dolayı birçok sorunla karşı karşıyadır. Özellikle son dönemde gündeme gelen yüksek hızlı tren ve otoyol projelerinde geçmesi gereken güzergâh ilimiz merkezi veya ilimiz sınırları olmasına rağmen, maalesef bu projelerden ilimiz yararlanamamıştır ve bugün bölgenin yüksek hızlı trenin ulaşmadığı tek ili olma unvanını kazanmış durumdadır.

2000 yılı nüfus verilerine göre Türkiye'nin 34'üncü büyük ili olan Kütahya, maalesef, en son TÜİK tarafından yayınlanan 2013 yılı verilerine göre 572 bin nüfusa düşmüş ve 2 sıra gerileyerek Türkiye'nin 81 ili içerisinde 36'ncı büyük ili olma unvanını almıştır. Yine bakıldığında, Türkiye İstatistik Kurumu verilerini değerlendirdiğimizde, bölgenin küçülen tek ili, Batı Anadolu'nun ve Akdeniz Bölgesi'nin nüfus kaybeden tek ili durumundadır. Böyle giderse bu küçülme daha da çok devam edecektir çünkü burada çıkarılan bir büyükşehir yasası kapsamında Kütahya ilinin mevcut 61 beldesinden bir gecede 47'si kapatılarak köye dönüştürülmüştür. Bu dönüşüm, inanıyorum ki, eğer gerekli tedbirler alınırsa inşallah göçü olumsuz etkileyecektir ama tedbirleri zamanında alamazsak o beldelerden de hızlı bir göç devam edecektir.

Yine, Kütahya, Adalet ve Kalkınma Partisi hükûmetlerinin iş başına geldiği 2002 yılında, cumhuriyet hükûmetleri döneminde yapılmış birçok kamu kuruluşuna sahipken maalesef 2004 yılında başlayan özelleştirme sürecinden en çok etkilenen ve olumsuz etkilenen bir il olma unvanını almıştır. Son on yılda şehir merkezinde olan bu kuruluşların tamamı elden çıkartılmış ve bu satışlar nedeniyle 3 milyar 94 milyon 260 bin Amerikan doları -bugünkü kurla karşılaştırırsak yaklaşık 7 milyar TL- devletin hazinesine katkı sağlayan bir il olmasına rağmen, 2003-2013 tarihleri arasında, on bir yılda, Kalkınma Bakanlığının resmî verilerine göre -bu dönemde verdiği toplam 15 iktidar partisi milletvekilimize karşılık- maalesef 1,488 milyar TL'lik kamu yatırımı alabilmiştir. Bu nedenle son on yılda 85 bin dolayındaki gencimiz iş bulamama, istihdam yetersizliği nedeniyle başka illere göç etmek zorunda kalmıştır yani Kütahya küçülmeye devam etmektedir.

Değerli milletvekilleri, Kütahya maalesef bölgenin en fakir ili hâline gelmiştir. Yine, Kütahya, 2004 yılından beri devam eden Hava Mania Planı uygulaması sorununu çözemediği için Haziran 2013 tarihinden bu yana il merkezindeki mahallelerin hemen hemen tamamını etkileyen ve organize sanayi bölgelerini etkileyen bir sorunla karşı karşıyadır. Bu konuda ilgili bakanlıklara verdiğimiz soru önergeleri maalesef çözüm getirmemiş, bakanlıklar topu taca atmayı tercih etmiş, bu soruna duyarsız kalmışlardır. Eğer bu sorun çözülmezse Kütahya önümüzdeki dönemde, zaten şu anda ikinci OSB'de tahsis edilmiş parsellerinin yüzde 50'si boşken bundan sonra da ciddi anlamda yatırımcı bulamamaya devam edecektir. Ayrıca Porsuk Havzası Koruma Planı uygulaması da şehrimize yeni iş sahalarının açılmasını ciddi bir şekilde engellemektedir. Kütahya, yine bölgenin en borçlu illerinden birisidir. İcra daireleri sayısı artmış, icra dosyaları katlanmıştır. Bundan dolayı da şehrimizdeki insanlar ciddi anlamda sıkıntı içerisindedir. Şehri merkezle ilçelere bağlayan yollarda maalesef bir gelişme olamamıştır. Tavşanlı, Emet, Hisarcık, Simav güzergâhındaki yol yıllarca bitirilememiştir, Balıkesir yolu açılamamıştır. Bu yollarda yapılan istimlaklerin bedeli de maalesef ödenmemektedir.

Bu duygu ve düşüncelerle Hükûmeti bu sorunları çözmeye davet ediyor, siz değerli milletvekillerine saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)