GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BAZI KANUNLARDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFİ
Yasama Yılı:2
Birleşim:113
Tarih:30.05.2012

AK PARTİ GRUBU ADINA METİN KÜLÜNK (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 259 sıra sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım.

Türkiye siyasetinin üzerinde en çok uzlaştığı konulardan olan korsan taksicilik ve servisçilik konusunun da içinde bulunduğu teklifimizi Parlamento gündeminde hep birlikte görüşüyor olmaktan kıvanç duymaktayım. İstanbul'da aylık 30 milyon insanın direkt ilişki içinde olduğu kayıtlı taksici esnafı sayısı 19.395'tir. Taksici sayısı ülkemiz genelinde 67 bin civarında olup, aileleriyle birlikte yaklaşık 1 milyon insanımızın geçim sağladığı bir iş koludur. Tabii ki buna servis araçları ve diğer yolcu taşımacılığı yapanları da eklersek bu sayı daha da büyümektedir.

Sektör olarak yolcu taşımacılığı, ekonomik büyüklüğü ve istihdam kolaylığı sebebiyle en çok kayıt dışılığın ve korsan uygulamanın geliştiği bir alan olmuştur, beraberinde de şüphesiz birçok sıkıntıyı getirmiş olan korsan taksi ve servis taşımacılığı yıllardır ülke gündeminde kayıt içerisindeki esnafımızın haklı feryadının ifadesi olmuş ve bu anlamda gündemdeki yerini korumuş, birçok kez de siyasetin öznesi olmuştur. Ancak bu konunun dönüm noktası, Sayın Başbakanımız Recep Tayyip Erdoğan'ın taksici esnafıyla buluşması esnasındaki "Yolcu taşımacılığında yaşanan yasa dışılığın ortadan kaldırılması için gereken tedbirleri alacağız." demesiyle bugüne kadarki en etkili siyasi tavrın ortaya konulmuş olmasıdır. Şüphesiz bu konuda muhalefet partilerinin de ziyadesiyle duyarlılığının olduğunu görmek hepimiz için son derece mutluluk vesilesidir ve bu duyarlılıktan dolayı da muhalefet partilerini tebrik ediyorum.

AK PARTİ'nin siyasi anlayışı gereği, bu söylemin gereğini yerine getirmek adına kendimizde görev bildik ve bu kanun teklifimizi hazırlamak suretiyle AK PARTİ Grup Başkanlığı aracılığıyla Türkiye Büyük Millet Meclisine ilettik. Ticari taksicilik ve yolcu taşımacılığı büyükşehir belediyelerince verilen izinler çerçevesinde yapılmaktadır. Teklifimizde de bu hususun altı çizilmiştir. Hepimiz gündelik hayatımızda çocuklarımızı, eşimizi, kendi canımızı emanet ettiğimiz taksici esnafımızın kendi hayatları için, ticari hayatları için son derece önemli olan bu konuda duyarlılık göstermek siyasetin asli vazifesidir.

Korsan taksicilik ve servisçilik bir emek gasbıdır; kayıtlı iş yapan, sigortasını yaptıran, vergisini ödeyen esnafın hakkını ve hukukunu ihlal etmektir; haksız rekabet ile dürüst çalışan esnafın kazancına ortak olmaktır; "ucuz hizmet" vaadiyle vatandaşımızı yasa dışılığa teşvik etmektir. Bu işi yapmayı tercih edenlerin iş ve geçim gibi haklı gerekçeleri olabilir ancak bir başkasının hakkına girerek haklı kalınamayacağı da açıktır. Bu hususa uzun yıllar göz yumulmuş, yasalardaki boşluk kolluk kuvvetlerimizin son derece duyarlı davranmalarına rağmen, bu konudaki mücadele hak ettiği hedefine hiçbir şekilde, maalesef, bugüne dek ulaşmamıştır.

Bu vesileyle, bugüne dek taksici kardeşlerimizin mücadele ettiği korsan taksiyle mücadele noktasında yüksek duyarlılık gösteren emniyet teşkilatımızın tüm birimlerini Meclis kürsümüzden şükranla yâd ediyor, kendilerine teşekkür ediyorum.

Tabii ki bu mücadeledeki zaafın en temel nedeni yasal boşluk olmuştur. Kolluk kuvvetleri ve yetkililerce yapılan işlemler sonuçsuz kalmış ve caydırıcı olmayan cezalar ile bugünkü hâle gelmiştir. Artık, korsan taşımacılık geçici bir iş olmaktan çıkmış ve son derece organize bir hâl almıştır. Öyle ki İstanbul'da korsan taksi sayısı kayıtlı taksi sayısının birkaç katına ulaşmıştır. İstanbul'da kayıtlı 17 bin taksiye karşılık, binlerce korsan olduğu, binlerce servis aracı olduğu ifade edilmektedir. Sadece İstanbul'da emniyet kuvvetlerimizce yapılan korsan taksilere yönelik işlem sayısı 18.829'dur.

Bu rakamlardan da anlaşılacağı üzere, işlem yapılan aracın birkaç katı korsan araç olduğu düşünülürse, kamu otoritesinin bunu görmezden gelebileceği mümkün değil. Yasa yapıcı güç olan Parlamento çatısı altında alınacak kararlar ile bu soruna bir çözüm bulunması amaçlanmıştır.

Bu konuda hizmet veren korsan araçlar ile bu hizmeti, yasa dışı olmasına rağmen tercih eden ve bu işin sürdürülmesine imkân sağlayan kişilerin  de dikkate alınması gereklidir. Bu yasa dışılığın her iki tarafının da cezaya muhatap olması kaçınılmazdır. Aksi takdirde, yasalar ve cezalar yine yetersiz kalabilecektir.

Bu süreçte karşımıza çıkan bir husus da taksici esnafımız ile ilgili şikâyetler olmuştur. Böyle geniş bir camianın, son derece önemli insan kaynağını istihdam eden bir camianın,  yanlışlıkları, eksiklikleri olanlardan dolayı, müşteri ilişkileri konusundaki eksikliklerden dolayı taksici camiasının bütününü ilzam etmek hiçbir şekilde mümkün değildir. Kısa mesafede yolcu almamak gibi, taksi esnafına ve kamu hizmetine yakışmayan eksik davranışlar da olabilir. Bu konulardaki sıkıntıları da taksici esnaf odasının ve belediyelerin ortak eğitim ve denetlemeyle gidermeleri elbette ki gerekli ve önemlidir ancak bazı taksici esnafımızın eksiklikleri ayrı bir konudur, devletin, vergi kaçağının bulunduğu ve yasa dışılığın olduğu bir alanda kamu düzeninin ve otoritesinin yeniden tesis edilmesi başka bir konudur.

Saygıdeğer milletvekilleri, bu konuyla ilgili olarak kanun teklifimizdeki diğer bir husus da otopark konusudur. Otopark mafyası ve değnekçilik ile ilgili sıkıntılar ülkemiz gündemine 1990'lardan itibaren girmiş ve gazetelerin 1'inci sayfalarına hatta 2'nci sayfalarına birçok kez haber konusu olmuş ve nice canların dârülbekaya göçmesine neden olmuştur. "Otopark mafyası" diye tanımlanan bu kişi ve gruplara karşı vatandaş korumasız ve çaresiz bırakılmıştır. Endişe ve korku ile bu illegal faaliyet ve işgal yapan kişilere para vermek zorunda kalmıştır vatandaş. Bir gece, yıllardır oturduğu evinin bulunduğu sokağa arabasını park etmek için para vermesi gerektiğini söyleyen kişi ya da kişilerle tartışıp aracı zarar gören ya da darbedilen çok kişi vardır.

Çok büyük miktarda kayıt dışı ekonominin bulunduğu bu alanda da kamu otoritesinin tesis edilmesinde maalesef yine geçmişte yasal boşluklar var olmuştur ve bu konudaki mücadeleye de bu yasal boşluğun olması engel olmuştur. Bu hususta da getirdiğimiz yenilikler caydırıcı cezalar öngörmüştür. Doğrusu, İBB, İSPARK eliyle bu alanda çok başarılı uygulamalar yapmayı başarmıştır. Bu konuda kendilerini de tebrik ederim.

Yine bugün, saygıdeğer milletvekilleri, görülecek olan teklifimiz içerisinde yer alan ve Türk Hava Yollarını da yakından ilgilendiren bir madde ile havacılık sektöründe de bir düzenleme öngörülmüştür. Dünya ticaretinin 60 trilyon dolar gibi çok büyük boyutlara ulaştığı çağımızda ulaşım ve iletişim son derece önemli bir hâl almıştır. Türkiye'nin küresel bir güç olabilmesinin en etkin göstergesi millî gelirinin sürekli artması ve küresel marka ve şirket sayısının çoğalmasıdır. Ülkemizin küresel bir oyuncu olabilmesinde en etkin kurumlarımızdan ve de en güçlü markalarımızdan biri olan Türk Hava Yollarının, bugün kabuğuna sığmayan, 2012 yılı itibarıyla iç ve dış hatlarda toplam yolcu sayısı 97 milyona ulaşmıştır dokuz yıllık bir zaman diliminde.

Türk Hava Yolları ve iştirakleri 10 milyar dolara varan bilançosuyla küresel bir şirket, güçlü bir marka hâline gelmiştir. Bu konuda emeği geçen yöneticilerine ve emekçilerine Parlamento kürsüsünden teşekkürlerimi sunuyorum.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (Mersin) - Böyle olunca grev yasağı mı getiriliyor?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Şüphesiz, dünya devletlerinin egemenlik mücadelesi ne kadar önemli ise uluslararası şirketlerin de rekabet edebilirlikleri bir o kadar önemlidir.

Son on yılda yaptığı sabit yatırımlar ile insan kaynaklarına yaptığı yatırımlar sayesinde bir dünya markası olan Türk Hava Yolları sıradan bir şirket değil, 74 milyonun alın terinin, vergisinin, duasının olduğu bir millî değerdir. Türk Hava Yolları bir özel şirket değildir, bir holdingin şirketi hiç değildir; Hakkâri'deki, Edirne'deki, Konya'daki, Rize'deki, Muğla'daki çiftçimizin, işçimizin, memurumuzun, iş adamımızın göz bebeği olan bir kuruluşumuzdur.

Dolayısıyla bugün burada milletin sahibi olduğu bir şirketin küresel bir marka olmasının heyecanını yaşarken karşılaşabileceği engellerin ortadan kaldırılması için milletin iradesinin temel yeri olan Parlamentonun da sorumlu olduğuna yürekten inanıyorum.

Dün Hava-İş Sendikasının Türk Hava Yolunda yaptığı yasal olmayan grev ve iş bırakma eylemi sonucunda insanlar cenazelerine gidemediler, iş yerlerine gidemediler?

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (Mersin) - Ağlayacağım şimdi.

METİN KÜLÜNK (Devamla) -?uluslararası sözleşmelere imza atmak için müşterilerine varamadılar, vatandaş düğününe, sevincine yetişemedi, öğrenci sınavına gidemedi, 250'ye yakın sefer iptal, yüz binlerce insan bu eylem sonucunda mağdur edildi. Konunun tarafı olan millet mağdur olmuştur.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Bunu AKP yaptı. Bunun sorumlusu sizsiniz, AKP'dir.

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Dünkü yasal olmayan eylemin bilançosu Türk Hava Yollarına 2 milyon doların üzerindedir. Bu 2 milyon dolar milletin parasıdır, milletin alın teridir, milletin göz yaşıdır, milletin vergisidir. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (Mersin) - Doğru yönetemezseniz böyle olur. Parayı çarçur ettiniz.

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Sadece bir günlük eylemin mağdur ettiği insan 100 bini geçmiş. 250'den fazla seferin iptal edilmesinin -soruyorum ben size- kime ne faydası var? Bu milletin hangi menfaatine değerdir? Hangi milletin menfaati bunu öngörmüştür?

MALİK ECDER ÖZDEMİR (Sivas) - O zaman grevi tümden yasaklayın.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Sizin yüzünüzden oldu!

YUSUF HALAÇOĞLU (Kayseri) - Grevi yasaklayın, çok demokratik olur!

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Şüphesiz bu sebeplerle, grev ile, yasal olmayan bu eylemler ile işveren değil, Türk Hava Yolları yönetimi değil, kamu ve milletimiz cezalandırılmış ve zarara uğratılmış olmaktadır.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Bunun sebebi AKP'dir! Sensin sebebi, sen!

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Bugün Türk Hava Yollarına karşı birtakım küresel güçlerin içerideki müttefikleriyle beraber?

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (Mersin) - Bırak bu palavraları ya!

METİN KÜLÜNK (Devamla) - ?yok etme kastı ile girdikleri mücadelenin hangi yanlışlar üzerinden sürdürülmek istendiğini tüm Türkiye gördü, Parlamento da görmekte. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Küresel gücün kuklası kim? Küresel gücün maşası kim?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Biliyor ve görüyorum ki: İşçinin en temel hakkı olan toplu sözleşme ve grev hakkı şüphesiz kutsaldır.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Niye ihlal ettin o zaman?

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (Mersin) - Ancak Türk Hava Yolları yapamaz değil mi?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Ancak grev en son başvurulacak çaredir.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Niye yasaklıyorsun o zaman ya?

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Madem kutsal niye kaldırıyorsun, niye yasaklıyorsun? Bir dediğin bir dediğini tutmuyor!

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Türkiye'de özgürlüklere en çok önem veren ve sahip çıkan bir siyasal hareketin grev yasağı taraftarı olması asla söz konusu değildir. Ancak istisna hâller söz konusudur çünkü bu şirket millete aittir. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Dünyada kendi hava yolu şirketlerinin uğradığı grevler sonucunda batışını gören ülkeler, Avrupalı devletler hepimizin malumudur. Swiss Air'e bakın, Sabena'ya bakın, Amerika'daki uçak şirketlerinin grevler konusunda yok edilişine bakın, bunu görün.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (Mersin) - Nasıl olsa satmayacak mısınız?

MALİK ECDER ÖZDEMİR (Sivas) - O zaman grevi tümden yasaklayın!

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Dön de aynaya bak, grevin sebebi ne?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Ancak millete ait bir kurumu, grev gibi kutsal bir kavram üzerinden, dikkat sayın milletvekilleri, grev gibi bir kutsal kavram üzerinden Türk Hava Yollarını yok etmek isteyen anlayışın 21'inci yüzyılın sendikacılık anlayışla örtüşmediği aşikârdır. (CHP sıralarından gürültüler) Biz bu anlayışı soğuk savaş dönemindeki sendikacılık modelinde görüyoruz; biz bu anlayışı artık tedavülden kalkmış, geçmiş Türkiye'de görüyoruz. Bu anlayışın 21'inci yüzyıl Türkiye'si'yle ilintisi de yoktur, bağlantısı da yoktur, olmayacaktır da.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Sadece AKP'yle bağlantısı var.

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Artık sorumlu sendikacılık dönemindeyiz. Yeni sendikacılık anlayışında şirketini büyüten, büyüttüğü şirketinden hak ettiğini alan bir anlayış vardır. Türk Hava Yollarının özlük haklarını Avrupa'daki hava yollarıyla karşılaştırın, dünyadaki hava yolları şirketleriyle karşılaştırın, içerideki Türk Hava Yollarının rakipleriyle karşılaştırın, özlük hakları noktasındaki emekçi kardeşlerimizin alın terinin karşılığını ödeme noktasında eğer bir eksiklik görülüyorsa? (CHP sıralarından gürültüler)

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Senin kardeşlerin değil onlar! Senin düşmanların onlar.

METİN KÜLÜNK (Devamla) - ?o Türk Hava Yollarının bu eksiliğinin hesabını sormak bizim de vazifemiz, sizin de vazifeniz. Hiç endişeniz olmasın. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Senin emekçi kardeşlerin yok. Sen emeği ağzına alma, emeği kirletme!

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Saygıdeğer milletvekilleri, yeni sendikacılık anlayışı, çalıştığı iş yerinin büyümesine ve gelişmesine katkı sağlayan bir anlayıştır.

MALİK ECDER ÖZDEMİR (Sivas) - Halk köle burada, köle!

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Bizim buradaki bu kanun teklifimizde Parlamentoya teklif ettiğimiz şudur?

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Hiç yakıştıramadık, hiç yakıştıramadık!

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Çok ayıp ettiniz yani?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Teklif ettiğimiz kanunun gerekçesi şudur: Emek mücadelesi verenlerle Türk Hava Yolları yönetimine şunu söylüyoruz: Oturun masada? (CHP sıralarından gürültüler)

YUSUF HALAÇOĞLU (Kayseri) - Emeği inkâr eden, sermaye?

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Çok tarihî, çok berbat bir konuşma yapıyorsunuz Sayın Külünk!

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, lütfen?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - ?sorumluluğunuza sahip çıkın, barışçıl bir çözümü bulun.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (Mersin) - Kapı emekçileri gibi değil mi? Ondan sonra meydan meydan gezecek?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Bizim kapımız Türk Hava Yollarındaki kabin memuruna da sonuna kadar açıktır, pilotlara da sonuna kadar açıktır, emek veren hepsine açıktır. Bizim bu kanun teklifimiz buradan yasalaşırsa Türk Hava Yolları yönetimine, bu, hiçbir zaman, oradaki emekçilerin emeğini istismar etme hakkını vermez. Eğer Türk Hava Yolları yönetimi bu anlamda bir eksiklik göstermeye kalktığında?

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Sen emeği ağzına alma, emeği kirlettin sen!

BAŞKAN - Sayın milletvekilleri, lütfen?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - ?biz bunun hesabını Türk Hava Yolları yönetimine de sormasını biliriz hiç endişeniz olmasın. (AK PARTİ sıralarından alkışlar, CHP sıralarından gürültüler) Biliyorum ve görüyorum ki?

MALİK ECDER ÖZDEMİR (Sivas) - Güldürme beni! Söylediğine sen inanıyor musun?

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - İşte sizin yönetim anlayışınız da bu; anonim şirketlere siyasi nasıl hesap sorar?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Biliyoruz ki Türk Hava Yollarının büyümesinden en çok rakipleri rahatsızdır. Bizler, Türk Hava Yollarında bu noktaya gelinceye kadar emeği geçen pilotlarımızın, kabin görevlilerimizin, yer hizmetlileri başta olmak üzere, tüm çalışanların emeklerini ayakta alkışlıyoruz.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Hiçbiri size hakkını helal etmiyor. Hiç biri size hakkını helal etmiyor. Hiçbiri size hakkını helal etmiyor.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Böyle mi alkışlıyorsunuz, emeğini gasbederek mi alkışlıyorsunuz?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Türk Hava Yolları çalışanlarının özlük haklarının rakiplerine oranla ne kadar önde olduğunu biliyor ve görüyoruz. (AK PARTİ sıralarından alkışlar) Şüphesiz grev yasağı tartışması Avrupa Birliği ülkelerinde de olmuş, Avrupa Birliği Konseyinde de tartışılmakta, birçok ülkede tartışılmaktadır. Bu istisna bir hâldir.

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Bak, arkadaşların bile alkışlamıyor seni, kendi grubun bile alkışlamıyor!

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Tarihe geçtiniz, işçi düşmanı olarak tarihe geçtiniz!

AYTUĞ ATICI (Mersin) - Utan utan, böyle bir konuşma yaptığın için utan!

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Türk Hava Yolları çalışanlarının tüm haklarına saygı duyan bir anlayışın mensubuyuz ve kapımız herkese sonuna kadar açık.

ERTUĞRUL KÜRKCÜ (Mersin) - Bütün haklara saygı duyarsın, sadece grev hakkına duymazsın, yazık be!

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Bizler pilotlarımızın ve kabin ekiplerinin emeklerine saygı duyuyoruz.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - İşçilerin nasıl yüzlerine bakacaksın, nasıl yüzlerine bakacaksın onların? O işçinin, emekçinin nasıl yüzüne bakacaksın?

MUSA ÇAM (İzmir) - Uçağa nasıl bineceksiniz, uçağa?

METİN KÜLÜNK (Devamla) - Gayreti kendine olanın kendi hâli acınacaktır. Hak aramak elbette ayakta alkışlanır, ancak emek verdiği, alın teri döktüğü millete ait olan bir kurumu berhava etmek hakkı da kimseye ait değildir.

Saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar, CHP sıralarından gürültüler)