| Konu: | BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 59 |
| Tarih: | 11.02.2014 |
MEHMET ERSOY (Sinop) - Çok değerli Başkanım, değerli milletvekillerimiz; bu kadar aradaki uzun sohbetten sonra aslında ben de konuşma talebimden vazgeçecektim ama belki grubumuzda beni tanımayan arkadaşlarım vardır diye bari konuşayım dedim. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Değerli milletvekillerimiz, bu teklifin geneli üzerindeki yapılan tartışmalarda da, birinci bölüm üzerindeki yapılan tartışmalarda da bazı hususların eksik anlaşıldığını hissettiğim için böyle bir talepte bulundum. Yeniçeri Hocam kadar sofistike bir konuşma yapamam ama sadece bu kanunun uygulanmasının içinden gelen birisi olarak bir iki algı hatasını düzeltme ihtiyacı hissettim. Bunlardan bir tanesi özel idarelerle ilgili husus. Sanki biz büyükşehir yasasında özel idareleri kapattığımız için bazı çevreler tarafından yeni sistemin aslında genel idareyi illerde yok ettiğiyle sonuçlanan bir eleştiriye gitti. Bazı çevreler tarafından da hiçbir şey olmadığı, hiçbir şey yapılmadığı, yerelleşme adına hiçbir çalışmanın yapılmadığı, tümüyle merkezî idarenin güçlendirildiğiyle ilgili eleştirilere götürüldü iş. İkisi de değil arkadaşlar. Hepimizin bildiği gibi, AK PARTİ iktidarından sonra 2005 yılında yapılan değişiklikle aslında yerelde kırsal kesime hizmet etmek üzere kurulmuş ve yüzyıllık geçmişi olan il özel idarelerine yeni bir fonksiyon daha yüklendi. Bu da merkezî idarenin merkezden yapacağı hizmetleri yerinden yapabilmek için il özel idarelerine görev ve sorumluluk verebilmesiyle ilgili düzenlemelerdi. Bu düzenlemelerle, biz, artık Ankara'dan ihale yapmaktan, Ankara'dan okul yapmaktan, sağlık ocağı yapmaktan kurtulduk. İl özel idareleriyle, bu sistemle bu hizmetleri yapmaya çalıştık. İl özel idarelerinin karar organları, bunlarla ilgili hiçbir zaman karar almazlar. İl özel idarelerinin kapatılan karar organları, sadece yerelde yapılacak hizmetler için karar alırlar ve il genel meclisinin kararıyla yapılan bu hizmetlerin de tamamını büyükşehir belediyelerine devrettik. Devretmediğimiz, valilere bırakılan ya da yatırım izleme koordinasyon başkanlıklarına bırakılan görevler, il özel idarelerinin bir yerel hizmet birimi, bir yerel yönetim birimi olmasından kaynaklanan hizmetler değildir. Büyükşehir belediyelerine bırakılan hizmetler, il özel idarelerinin yerel hizmet birimi olarak karar organlarıyla birlikte yaptığı hizmetlerdir. Bunların tamamı büyükşehir belediyelerine devredilmiştir.
ALİ SERİNDAĞ (Gaziantep) - O sebep... O sebep...
MEHMET ERSOY (Devamla) - Böylece aklı, kaynakları, imkânları, aynı işi yapacak birden çok kuruluşu bir araya toplayarak birleştirmiş olduk. Büyükşehirle birlikte yaptığımızın özü budur. Bunun dışında, genel idarenin, taşra teşkilatının amiri olarak, hükûmetin temsilcisi, devletin temsilcisi olarak koordinatörlük hizmetlerinden faydalanmak üzere valilerimize verilen görevler valiliklerimizde zaten kalmıştır. Bunların tanımlanamayan bir kısmı özel idare kapatıldığında ortada kalacak, bir kısmı da yatırım izleme koordinasyon başkanlıklarına verilmiştir. Eğitim, sağlık, güvenlik, adalet gibi temel devlet hizmetlerinin hiçbiri belediyelere, yerel yönetimlere devredilmemiştir.
Bu teklifle getirilen ikinci en önemli husus il afet acil durum müdürlüklerinin kurulması olmuştur. Daha önce özel idareler bünyesinde kurulan bu müdürlükler afetlerle daha etkin, daha verimli mücadele edebilmek, illerimizde hem kurumlarımızı hem yerel yönetimlerimizi hem halkımızı afetlere karşı daha hazır hâle getirebilmek için müstakil, valiye bağlı bir kurum olarak kurulmaları ve bundan sonra ülkemizin bugüne kadar afetlere, özellikle müdahale alanında gösterdiği başarılı çalışmalara, afetlere hazırlık konusunda da, riskleri azaltma konusunda da gösterebilmesi için daha güçlü bir teşkilata kavuşması hedeflenmiştir.
Bu doğrultuda teklifimize desteklerinizi bekliyoruz. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)