| Konu: | KAMYONCULARIN K BELGESİYLE İLGİLİ SORUNLARINA İLİŞKİN |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 54 |
| Tarih: | 29.01.2014 |
FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Sayın Başkan, çok değerli milletvekilleri; hepinize saygılar sunuyorum.
Değerli arkadaşlar, konuyu çok basit bir şekilde anlatacağım. Vicdanlarınıza, adalet duygunuza seslenmek istiyorum. Bir şoför esnafı, geçimini, nafakasını şoförlük yaparak... 1 kamyonu olan esnafla 50 kamyonu, 100...
BAŞKAN - Sayın Aslanoğlu, bir dakikanızı rica edeceğim.
Sayın milletvekilleri, büyük bir uğultu var salonda. Lütfen hatibe saygı gösterelim. Lütfen... Teşekkür ederim.
Buyurun Sayın Aslanoğlu.
FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (Devamla) - Süremi yeniden başlatırsanız Başkanım...
BAŞKAN - Süreyi ekleyeceğim.
FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (Devamla) - 1 kamyonu olan bir esnafla 50 kamyonu, 100 kamyonu olan şirketler ve kişiler, hepsinden 17 bin lira... 1 kamyonu olan da K belgesi almak için 17 bin lira ödüyor, 50 kamyonu olan da 100 kamyonu olan da. Arkadaşlar, bu ne haktır ne adalettir ne vicdana sığar; hiçbir vicdana sığmaz. Şoför esnafı geçimini bununla sağlıyor. Bunlar şirketleşmiyor, bir kamyonu borçla alıyor, mazot belli, diğer tamir, hepsi belli. Yani, bu açıdan, Ulaştırma Bakanlığı bu insanlardan 17 bin lira alırken 100 kamyonu olandan da 17 bin lira almasını ben vicdanımda kabul edemiyorum. Bu nedenle, bunun mutlak değiştirilmesi lazım. Gelin, indirin bu fiyatları; örneğin, 1 arabası olandan almayın, 2 arabası olandan bin lira alalım -3 arabası, 5 arabası- kademeli yapalım arkadaşlar. Eğer vicdan ve hak varsa bunu böyle yapalım.
Yine, şoför esnafımızın en büyük sorunu bir de C belgesi var arkadaşlar -bu K belgesiydi- C belgesi alanlar uluslararası taşıma yapıyor ve onlar da hem yurt içi hem yurt dışı taşıma yetkisine sahip. Uluslararası taşıma yaptıkları için, oradan aldıkları mazotları yurt içi taşımada kullanarak... Yani, benim Denizli'mden bir esnaf kardeşim, Malatya'dan bir esnaf kardeşim çok yüksek fiyatta mazot alıyor fakat C belgesine sahip şoför esnaf uluslararası taşıma yaptığı zaman oradan getirdiği mazotlarla yurt içi taşıma yapıyor ve rekabet koşullarında çok zor durumda kalıyor arkadaşlar. Eğer, bir yerde rekabet koşulları eşit koşulda değilse arkadaşlar burada yurt içinde taşıma yapan şoför arkadaşlarım çok güç durumda kalıyor.
Yine, bu K belgelerini Ulaştırma Bakanlığı bölge müdürlüklerine satıyorlar. Bölge müdürlükleri zannediyorum ki 13 ilde var. Yani, Hakkâri'deki bir şoför arkadaşım kalkıp bölge müdürlüğü olan yere hakikaten çok zor koşullarda gidiyor.
Arkadaşlar, K belgesini kim satar? Şoförler ve Otomobilciler Derneğine zimmetleyin; bunun yetkilisi, bunu bilen kurum Şoförler ve Otomobilciler Derneğidir. Tüm K belgelerini 13 bölge müdürlüğüne satmak yerine Şoförler ve Otomobilciler Derneğinde satmak şoför esnafına yapılacak en büyük hizmettir ama her ne hikmetse yine, belgeyi... 1 kamyon aldım, 17 bin lira ödedim, bir ay sonra bu kamyonu sattım, 17 bin gitti; bir ay sonra bir başka kamyon aldım, bir daha 17 bin ödüyorum. Arkadaşlar, bu ne haktır ne adalettir. (CHP sıralarından alkışlar) Eğer bana bir K belgesi veriyorsanız belli bir süre sonra, üç yıl, beş yıl sonra, bu eğer benim hakkımsa bende kalsın. C belgesi alanların arkadaşlar, C belgesi olanların üçüncü kişilere devretme olanağı var, o C belgesini devrettiriyorsunuz ama K belgesini niye devrettirmiyorsunuz? Niye? 1 kamyonu olan esnafı güç durumda bırakmak için. C belgeliler genelde uluslararası taşıma yapan şirketler, ucuz mazot alıyorlar ve maalesef üzülerek söylüyorum, C belgesine sahip olanlar -hiçbir emek vermeden- C belgelerini üçüncü kişilere kiralayarak buradan bir avantaj sağlıyorlar nakliyecilik yapmadan, yani K belgesiyle C belgesi...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (Devamla) - Başkanım, peki, teşekkür ediyorum. (CHP sıralarından alkışlar)