GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2014 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU TASARISI İLE 2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI NEDENİYLE
Yasama Yılı:4
Birleşim:36
Tarih:19.12.2013

RECAİ BERBER (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2012 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kesin Hesap Kanunu Tasarısı'nın 2'nci maddesinde şahsım adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Bütçe, belirli bir dönemdeki gelir ve gider tahminleri ile bunların uygulamasına ilişkin hususları gösteren ve usulüne uygun olarak yürürlüğe konulan belge olarak tanımlanmıştır. Bütçe hakkının vatandaşlar adına parlamentolar tarafından kullanılmasının bir sonucu olarak günümüzde, bütçeler, parlamentolarının onayıyla yürürlüğe girer. Bütçe hakkı ise bir yönüyle vergi verenlerin yani vatandaşların ödedikleri vergilerin nereye ve nasıl harcandığına ilişkin denetimdir. Parlamenter sistemlerde vatandaşlar bu hakkını, parlamento ve parlamentoya raporlar sunan sayıştaylar vasıtasıyla kullanırlar. Türkiye Büyük Millet Meclisi de merkezî yönetim bütçe kanunu uygulama sonuçlarını onama yetkisini Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu ve bu kanuna ilişkin olarak Sayıştay tarafından hazırlanan genel uygunluk bildirimi vasıtasıyla kullanmaktadır. 2012 yılı Genel Uygunluk Bildirimi Anayasa'nın 164'üncü maddesi, 6085 sayılı Sayıştay Kanunu ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu'nun ilgili hükümleri çerçevesinde hazırlanarak yüce Meclisimize sunulmuştur.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2014 yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Tasarısı görüşmelerine başladığımız komisyon çalışmalarından bu yana, maalesef, Sayıştayın 2012 yılı kesin hesapları ve denetim ve raporları tartışma konusu olmuştur. Hatta buradan hareketle, Sayıştayın denetimleri yapamadığı, yaptığı denetimleri de raporlayamadığı iddia edilmiştir; oysa 6085 sayılı Sayıştay Kanunu'nun "Genel uygunluk bildirimi" başlıklı 41'inci maddesi gereğince, genel uygunluk bildirimi çalışmalarında kesin hesap kanunu tasarısında yer alan merkezî yönetim bütçe kanunu uygulama sonuçları ile kamu idareleri hesapları arasında karşılaştırma yapılması, merkezî yönetim kesin hesap kanunu tasarısı ekinde yer alan cetvel ve belgelerin incelenmesi ve ortaya çıkan muhtemel uyumsuzlukların genel uygunluk bildirimine alınması esastır. Söz konusu kamu idareleri hesaplarını oluşturan mali tabloların genel bütçeli idareler bazında henüz tam olarak hazırlanamaması nedeniyle, uygunluk karşılaştırması çalışmalarında merkezî yönetim hesaplarındaki muhasebe birimleri yönetim dönemi hesaplarını oluşturan mali tablolar esas alınmış. Sayıştay, raporlarında, genel uygunluk bildiriminde bunu belirtiyor. 5018 sayılı Kanun'un "Kesin hesap kanunu" başlıklı 42'ncı maddesi gereğince kesin hesap kanunu Maliye Bakanlığımızca hazırlanmaktadır. Maliye Bakanlığınca hazırlanan 2012 Kesin Hesap Kanunu Tasarısı ve Sayıştay tarafından hazırlanan genel uygunluk bildirimi raporuna göre, konsülde uygulama sonuçları detaylı olarak elimizdeki raporlarda yer almaktadır.

EMİN HALUK AYHAN (Denizli) - Yetki kanunundaki imza sahte miydi, değil miydi? Daha net olsun, sahte miydi, değil miydi?

RECAİ BERBER (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bugüne kadar çok arkadaşımız Sayıştayın gerekli denetimleri yapamadığı iddiasında da bulunmuştur. Şimdi, yapılan bu denetimlerle ilgili yine Sayıştayın dış denetim değerlendirme raporunda nelerin yapıldığını ben birkaç başlık hâlinde belirtmek istiyorum.

Değerli arkadaşlar, genel yönetim kapsamındaki 42 adet genel bütçeli idare, 88 adet özel bütçeli idare, 8 adet düzenleyici ve denetleyici kurum -ki tamamıdır bunlar- 64 adet il özel idaresi, 16 büyükşehir belediyesinin tamamı, 14 büyükşehir belediyesine bağlı idare, 41 adet büyükşehir ilçe belediyesi, 61 adet il belediyesi, 2 adet sosyal güvenlik kurumu ile 5018 sayılı Kanun'a tabii olmayan ancak Sayıştayın denetim kapsamında bulunan 16 adet kalkınma ajansı ve 6 adet diğer kamu idaresi olmak üzere toplam 358 adet kamu idaresi denetlenmiş ve raporları Meclisimize, İçişleri Bakanlığında Mahalli İdareler Genel Müdürlüğüne iletilmiş.

Değerli arkadaşlar, özellikle arkadaşlar Sayıştay raporlarıyla ilgili hususlarda Maliye Bakanlığı ile Sayıştay arasında yapılan çalışmalar sonucunda önümüzdeki yıldan itibaren...

İZZET ÇETİN (Ankara) - Dinleseydin, başına bunlar gelmezdi bak.

RECAİ BERBER (Devamla) - ...bunların sonuçlarını görebileceğimiz tarzda raporların geleceğinden emin oldukları için, bu yıl, bu, maalesef çok kullanıldı.

İZZET ÇETİN (Ankara) - Geçen sene ne oldu?

RECAİ BERBER (Devamla) - Esasen bu raporlar daha önceki yıllarda hiç gelmiyordu.

İZZET ÇETİN (Ankara) - Yok, döneminizde iki yıl.

RECAİ BERBER (Devamla) - Şimdi ise yaptığımız Sayıştay Kanunu ile yaptığımız düzenlemelerle bu raporların hem denetlenmesi bütün kamu kurumlarının...

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Ya Sayın Berber, yine arının çomağına giriyorsun. Hangi rapor geldi ya?

İZZET ÇETİN (Ankara) - Eğer o raporlar gelseydi, ayakkabı kutusu partisi olmazdınız.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Ya bu konuyu artık kapat ya! Bilmediğin konuda konuşma ya! Hangi rapor geldi ya? "Hâlâ daha rapor geldi." diyorsun ya!

RECAİ BERBER (Devamla) - Devletin yüzde 50'sinden fazla parasının olduğu bütün kurumlar denetlenmiştir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

RECAİ BERBER (Devamla) - 2014 yılı bütçemizin ve kesin hesap kanun tasarımızın hayırlı olmasını diliyorum. Hepinize saygılar sunuyorum. Sağ olun. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)