GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 2014 YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE KANUNU TASARISI İLE 2012 YILI MERKEZİ YÖNETİM KESİN HESAP KANUNU TASARISI NEDENİYLE
Yasama Yılı:4
Birleşim:32
Tarih:15.12.2013

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Eskişehir) - Evet.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2014 yılı bütçe görüşmeleri kapsamında Millî Eğitim Bakanlığımızın bütçesini sunmak üzere huzurlarınızdayım. Bu vesileyle, bütçe görüşmelerimizin hayırlı olması temennisiyle yüce Meclisimizi saygıyla selamlıyorum.

Konuşmama başlamadan önce, son on günde trafik kazalarında ve farklı nedenlerle kaybettiğimiz sevgili öğretmenlerimize...

ERKAN AKÇAY (Manisa) - İntihar eden öğretmenlere...

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - ...Adıyaman'dan Azize Çelik, Mersin'den Halil Uçaroğlu, Bozüyük'ten Mustafa Ekin, Malatya'da trafik kazasında kaybettiğimiz Çetin Kuşbay, Derya Şahin, Alişan Erge, Erhan Yaşar, Emine Coşkun ve Adana'ya taziyeye gittiği öğrencisinin evinde kalp krizi geçirerek vefat eden Işıl Çöloğlu öğretmenlerimize Allah'tan rahmet diliyorum. Ailelerine, öğretmen arkadaşlarına, öğrencilerine ve bütün millî eğitim camiamıza başsağlığı diliyorum.

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Bakan, intihar eden öğretmen adaylarına da rahmet dileyin lütfen.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Huzurlarınızda bütçesini sunmak üzere bulunduğum alan eğitim yani insana dair yapılan, yapılacak en önemli ve en değerli hizmet alanı. Hepimizin üzerinde hemfikir olduğu, önem atfettiği bir alan. Bu şüphesiz bizlere büyük sorumluluklar yüklüyor. Hepimiz düşünme, algılama, problem çözme yeteneği gelişmiş bireyler, demokratik değerleri ve millî kültürü özümsemiş nesiller yetiştirmek istiyoruz. İnsan haklarına saygılı, paylaşıma ve iletişime açık, sanat ve estetik duyguları güçlü, özgüven ve sorumluluk duygusu yüksek bir gençlik yetiştirmek istiyoruz.

Hükûmetimiz 2002 yılından beri bu ödevin ve bu sorumluluğun bilincinde olarak eğitimi en öncelikli gündem maddesi hâline getirmiştir ve bu önceliği bütün politikalarının merkezine yerleştirmiştir. 2014 yılı bütçe tasarısı bunun en bariz göstergesidir. 2002 yılından bu yana kabul edilen bütün bütçeler göz önünde tutulduğunda eğitime ayrılan payın istikrarlı bir şekilde artmış olması, Hükûmetimizin bu konudaki kararlılığının en açık göstergesidir. 2014 yılı bütçesinden de en büyük payın eğitime ayrılmış olması, geleceğin inşasında eğitime biçilen rolün değerini ve Hükûmetimizin bu konudaki vizyonunu göstermektedir.

2002 yılı bütçesinde, Bakanlık, YÖK ve üniversiteler olmak üzere eğitime toplam 9 milyar 956 milyon 958 bin 700 lira ayrılmıştı. Bu rakamın konsolide bütçeye oranı yüzde 10,15'ti. 2014 yılı bütçesinde ise eğitime ayrılan tutar yüzde 630 artırılarak 72 milyar 643 milyon 827 bin 610 liraya ulaşmıştır. Bu da eğitime ayrılan payın konsolide bütçeye oranını yüzde 16,7'ye yükselterek eğitimi 1'inci sıraya yerleştirmiştir.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Bakanlığımız için öngörülen 2014 yılı bütçesinin bütçe kalemleri itibarıyla dağılımı şöyle: Bütçemizin 38 milyar 261 milyon 980 bin 610 lirası personel giderleri için tahsis edilmiştir, 5 milyar 940 milyon 776 bin lirası Sosyal Güvenlik Kurumuna devlet primi giderleri olarak ayrılmıştır, 5 milyar 192 milyon 300 lirası sermaye giderleri için öngörülmüştür. Bütçemizin cari harcamalar için ayrılan miktarıysa 4 milyar 599 milyon 639 bin liradır. Bakanlığımıza tahsis edilen bütçenin 1 milyar 677 milyon 322 bin lirası devlet parasız yatılı öğrencileri, burslar ve diğer cari transferler için planlanmıştır. Son olarak, bütçemizin 32 milyon 800 bin lirası da sermaye transferlerine ayrılmıştır. 2014 yılı bütçesinden YÖK'e ve üniversitelere ayrılan miktar ise 16 milyar 939 milyon 10 bin liradır.

Eğitime ayrılan bu bütçe büyüklüğü, bir yandan Hükûmetimizin eğitime verdiği önemi gösterirken diğer yandan da ülkenin demokratikleşme ve normalleşme sürecinin yönüne işaret etmektedir. 2002 yılından bugüne kadar eğitime ayrılan bütçe büyüklüğünün savunma harcamalarına kıyasla yaşadığı değişimden bunu izleyebiliyoruz. 2014 yılında konsolide bütçenin yüzde 5,02'si savunma harcamalarına, yüzde 16,7'si eğitime ayrılmıştır.

Eğitime ayrılan bütçedeki bu artış nedeniyle başta Sayın Başbakanımız olmak üzere, Hükûmetimizin bütün üyelerine teşekkürü ayrıcı bir borç biliyorum.

Yıllar itibarıyla eğitim bütçesi bu tabloda da görüldüğü gibi. Rakamları okuyamasanız bile sütunlardan işin nasıl seyrettiği çok net bir biçimde görülebiliyor. 99'dan 2014'e kadar eğitim bütçesindeki artış. Millî Eğitim Bakanlığı, YÖK ve üniversite bütçeleri.

FERİT MEVLÜT ASLANOĞLU (İstanbul) - Kredi Yurtlar var mı Sayın Bakanım, Kredi Yurtlar?

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Kredi Yurtlar da var mı?

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Kredi Yurtlar yok.

Eğitime ayrılan bu bütçenin kullanımıyla ilgili detaylar sizlere dağıttığımız kitapta ayrıntılı olarak sunulmuştur. Şunun altını çizmek gerekiyor: Yıllar itibarıyla bu bütçeler, başta eğitime erişim imkânlarının artırılması ve eğitimin niteliğinin yükseltilmesi olmak üzere çok önemli çalışmalarda kullanılmıştır.

Bu bağlamda, 2014 yılı bütçesinden Bakanlığımız için tahsis edilen miktarın kullanımıyla ilgili olarak elinizdeki kitapta yer alan ayrıntılı gösterge ve rakamlara girmeden, çok önemli bulduğum bazı başlıklara konuşmamda yer vermek istiyorum.

Bu başlıklardan ilki bir eğitim reformu projesi olarak bütün dünyada örnek gösterilen

FATİH Projesi'dir. FATİH Projesi, bilişim ve iletişim alanında küresel ölçekte yaşanan dönüşümün eğitim sektöründe kullanılmasını hedefleyen çok önemli bir reform girişimidir. Bugün dünyada İnternet kullanıcı sayısı 2,5 milyar insana yaklaştı. Dünya nüfusunun yüzde 99'u bir mobil şebekenin kapsamı içinde. Artık, bilgi ve iletişim teknolojileri hayatımızın her alanında her noktasında bizimle birlikte. İnternet etkileşimli cep telefonları, sosyal ağlarla dünya, bütün alanlarda yeni ve hızlı devrimler yaşıyor. Yeni kuşaklar, hayatlarının her adımını sayısal dünyalarda planlıyor, yaşıyor, paylaşıyor. Artık, teknoloji, iletişim ve getirdiği yenilikler her yerde her alanda. Bu değişimin eğitim alanına uyarlanmaması büyük bir eksiklik olacaktı.

FATİH Projesi, merkezine öğrenciyi ve öğretmeni alan, bilgiye ulaşmada bütün engelleri ortadan kaldırmayı hedefleyen, çocuklarımızın çağın yeniliklerini küçük yaşlardan itibaren tanıyabilmelerini öngören bir çalışma. Artık, her bir öğrencimizle birebir ilgilenebileceğimiz, eğitimini ve öğretimini güçlendirebileceğimiz bir çağa geldik. Artık, ders içeriklerinin elektronik ortamdan sunulabildiği imkânlarımız var. 2015 yılı sonuna kadar bütün ortaokul ve lise sınıflarımıza etkileşimli tahtalarımızı kurmuş olacağız ve 2014 yılı içerisinde bu okullardaki öğrencilerimiz tablet bilgisayarla etkileşimli eğitim imkânlarından faydalanmaya başlayacak.

FATİH Projesi'yle her öğrencinin eğitim içeriğine her yerden ulaşabilmesini hedefliyoruz. Her bir öğrenciye her bir öğretmene birebir ulaşma ve ulaşılma imkânı sağlıyoruz. Eğitimde kalitenin sürekli ölçülebileceği ve çok daha hızlı iyileştirmeler yapılabileceği bir altyapı kuruyoruz. En güncel eğitim içeriklerinin, yardımcı eğitim materyallerinin coğrafya veya süre kısıtı olmaksızın her öğrencimize ulaştırılabileceği bir reform sürecini başlattık ve sürdürüyoruz.

Yine, FATİH Projesi'yle, öğretmenlerimiz derslerde kullanacakları pek çok eğitim materyaline sınıflarındaki etkileşimli tahtalarla ulaşabilecekler; derse giriş videolarını, konu anlatımlarını, etkileşimli uygulamaları ve simülasyonları kolaylıkla yapabilecekler. Ders planlarını tabletler üzerinden yapacak, öğrencilerin bireysel gelişimini birebir ve yakinen izleyebilecekler. Öğrencilerinin her birine özel, o öğrencinin eksikliklerine ve ihtiyaçlarına uygun çalışma planları hazırlayabilecek, bunları öğrencilerimizin velileriyle de paylaşabilecekler. Bütün öğretmenler birbirleriyle rahat bir biçimde iletişim imkânına sahip olacak, kendilerini sürekli geliştirme olanağına kavuşacak ve işlerinde çok daha etkin olabilecekler.

FATİH Projesi'yle çocuklarımız teknolojiyi kullanmayı çok erken yaşlardan itibaren öğrenmeye başlayacak, istedikleri her yerden nitelikli bir eğitime erişme imkânına sahip olabilecekler. Bu sayede bilgi toplumuna dönüşüm sürecimiz hızlanacak, ülkemiz genelinde bilgisayar okuryazarlığımız artacak.

FATİH Projesi'yle bütün okullarımız, bütün kurumlarımız İnternet ortamında birbiriyle etkileşeme geçecek, okullar arası etkileşimin fiziksel sınırları ortadan kalkacak.

FATİH Projesi sadece bir eğitim projesi de değildir; aynı zamanda yerli üretimi teşvik eden, ülkenin teknoloji üretme ve pazarlama kapasitesini geliştirmeyi hedefleyen çok önemli bir fırsattır. Eğitim içerikleri, uygulamaları ve teknolojileri geliştirme hususunda Türkiye'de ve dünyada örnek gösterilecek bir özel sektör ekosistemini de bu projeyle büyütüyoruz ve güçlendiriyoruz. Daha proje tamamlanmadan proje için teknoloji geliştiren pek çok yerli firmamız, geliştirdikleri bu donanım ve yazılımları yurt dışına ihraç etmeye başladılar. Görüştüğümüz ülkeler -FATİH Projesi'ni- pek çok ülke benzeri projelerin emekleme adımlarını atarken bizim deneyimlerimize başvuruyor. FATİH, artık eğitimde küresel bir marka olma yolundadır.

Projede gelinen nokta, yapılan çalışmalar ve projenin takvimiyle ilgili bazı hususlarda Genel Kurulu ve siz sayın milletvekillerimizi bilgilendirmek isterim. 2011-2012 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde 8.800 adet tablet bilgisayar, pilot uygulamayla, 17 ilde 52 okulda uygulanmıştır. Genişletilmiş pilot uygulama kapsamında ise 49 bin adet tablet bilgisayar donanım ve yazılım alımı ihalesine çıkılmış ve 2013 Şubat ayında 81 ilde 217 okulda 49 bin tablet bilgisayar dağıtımı gerçekleştirilmiştir. Bugüne kadar toplam 62.800 adet tablet bilgisayar dağıtımı gerçekleştirilmiştir.

Pilot uygulamalar, teknoloji seçiminden proje takvimine, öğretmenlerimizin eğitimlerinden içerik üretimine kadar pek çok alanda projeyi iyileştirme imkânını bizlere sunmuştur. Bu sayede elde edilen veriler, geri dönüşler ve analizler sonrasında projenin geliştirilmesine ve iyileştirilmesine ilişkin çalışmalarımız hız kazanmıştır.

Projenin ilk gününden itibaren imkânlarını seferber ederek bize yardımcı olan Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından 3.657 adet ortaöğretim okuluna bilgi teknolojisi malzemelerinin satın alınması işine ait ihalenin etkileşimli tahta alımı ve kurulumunu kapsayan birinci kısmını satın alma kurumları tamamlamıştır.

Yine aynı kapsamda, aynı çerçevede doküman kamera, A3 ve A4 çok fonksiyonlu yazıcı alımı ve kurulumunu kapsayan ikinci kısma ilişkin sözleşmeler imzalanmış, 84.921 adet etkileşimli tahta, 3.657 adet doküman kamera, 3.657 adet A3 ve A4 çok fonksiyonlu yazıcı kurulumları yapılarak kabulleri tamamlanmıştır.

Tablet bilgisayarların temini konusunda Haziran 2013 tarihinde 10 milyon 600 bin adet tablet bilgisayar alımı ihale süreci başlatılmış olup değerlendirmesi devam etmektedir. Bildiğiniz üzere, bu ihaleyi alacak firmalara yerli araştırma geliştirme merkezi kurmaları ve belli oranda yerlilik ve yatırım şartı koştuk. Ayrıca, firmalardan en az üç yıl boyunca Türkiye'de yatırım ve üretim yapmalarını istedik. Bu ihaleye çok sayıda yerli firmanın yanı sıra dünyanın dört bir tarafında faaliyet gösteren küresel ölçekli firmalar da katılmıştır. Bu durum hem FATİH Projesi'nin dünyada uyandırdığı ilginin hem de Türkiye'nin yatırım ortamının dışarıda ne kadar olumlu görüldüğünün kanıtıdır. İhaleyle ilgili değerlendirme sürecinde son aşamaya gelinmiştir. Önümüzdeki günlerde bu ihalenin net neticeleneceğini buradan müjdelemek isterim.

Yine, daha önce ilan ettiğimiz takvime uyabilmek amacıyla meslek liseleri dışındaki diğer liselerin 9'uncu sınıfında okuyan çocuklarımızın tamamına ve ilgili öğretmenlere dağıtılmak üzere geçtiğimiz haftalarda 675 bin adet tablet bilgisayar seti alımı ihalesi yapılmış ve sonuçlandırılmıştır. Bugün itibarıyla tabletlerin temin işlemi ve dağıtım programının planlanması aşamasına gelinmiştir. İnşallah, 2014 yılı başından itibaren bu tabletlerin dağıtımı için planlanan takvime uygun bir biçimde proje devam ediyor.

Yine, 2014 yılı içinde 13 bin okula ait yerel alan ağının kurulumunun yapılması, 3.362 okul için okul altyapı yönetim ve destek sistemlerinin kurulması ve geniş bant İnternet erişiminin sağlanması faaliyetlerinin gerçekleşmesi planlanmıştır. Ayrıca, Temmuz 2013'te Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından 347 bin adet etkileşimli tahta alımı işi, 13.645 adet A3 çok fonksiyonlu yazıcı ve 28.351 adet A4 çok fonksiyonlu yazıcı alımı işi ihale süreçleri başlatılmış olup değerlendirmeleri sona ermek üzeredir.

FATİH Projesi kapsamında gerçekleştirdiğimiz önemli bir reform da projeyle kurulacak sistemlerin operasyon yönetiminde kritik bir bileşen olan coğrafi karar destek sistemiyle merkezî yönetim hizmeti altyapısının oluşturulmuş olmasıdır. Bu sayede dağıtılan tabletleri ve kurulan tahtaları yönetebilecek eğitim içeriklerinin en uç noktaya kadar güvenli bir şekilde ulaştığından emin olacağız. Ayrıca

FATİH Projesi kapsamında bütün öğretmenlerimizin ve idarecilerimizin bundan sonra hizmet içi eğitimlerinde yararlanacakları 110 hizmet içi eğitim merkezi Millî Eğitim camiamıza kazandırılmıştır. Her biri 30 kişilik olan bu merkezler sayesinde aynı anda 3.300 kişiye hizmet içi eğitim imkânı sunulacaktır.

Şimdi, birden gözüm saate ilişti ve süremin dolmak üzere olduğunu görüyorum. Halbuki...

Sayın Başkan, daha benim anlatacak çok şeyim var. Ne kadar süre bana verebilirsiniz?

BAŞKAN - Bir dakika yirmi beş saniyeniz var efendim.

REŞAT DOĞRU (Tokat) - Beş dakika verin Sayın Başkan.

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Süre verin Sayın Başkan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Size dağıttığım kitaplarda burada anlattıklarımın bir kısmı var. Bilenler bilmeyenlere anlatsınlar. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

ZÜHAL TOPCU (Ankara) - Onları okuduk biz, kitabınızı okuduk.

YUSUF HALAÇOĞLU (Kayseri) - Ya bildiklerini zannediyorlarsa.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Şu öğretmen sayılarıyla ilgili kısmı hemen kısaca özetleyeyim.

2003-2013 öğretmen atamaları. 2002'de atadığımız öğretmen sayısı 2003'ten itibaren 22.814...

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Göremiyoruz Sayın Bakan.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Bizim arkadaşlar sizin arkadaşlar kadar becerikli olmadıkları için arkaya yazmamışlar, onun için böyle. 19.029; 20 bin...

ENGİN ALTAY (Sinop) - Öğrenme hayat boyu devam ediyor.

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Hocam, siz devam edin.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Muhalefet de bazen bize bir şeyler öğretiyor, teşekkür ederiz.

En son 2013'te 41.459. Topladığımız zaman...

ENGİN ALTAY (Sinop) - Emekli olanları söyler misiniz yıllar itibarıyla?

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Toplam sayıyı istiyoruz.

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Söylerim, söyleyeceğim şimdi.

İster bu taraftan gelerek toplayın, ister bu taraftan giderek toplayın 408.274. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Öyle değil "atama" demiyoruz.

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Şimdi, emeklileri filan da anlatayım.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Sayı artışı "atama" demedim ben, toplam sayıdaki artışı söyleyin Sayın Bakan.

ENGİN ALTAY (Sinop) - Kaç kişi gitmiş, gidenlerin yerine...

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Anladım. Şimdi, bugünkü sizin verdiğiniz rakamda da...

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Kaçmış, toplam sayı bugün kaç? Aradaki farkı söyleyin. Atama ayrı bir şey yani.

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Siz fiilen öğretmenlik yapan arkadaşların sayısını verdiniz öğretmen sayısı olarak, 74 bin küsur de kitapta var ayrıca, eğitim öğretim sınıfında yani öğretmen olan idarecilerimiz var, onları da topladığınız zaman...

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum Sayın Bakan. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Hepsi var elimde Sayın Bakan, Millî Eğitim Bakanlığının norm tablosu, verebilirim size...

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - ...114 bin öğretmen emeklilik, vefat, istifa vesaire...

BAŞKAN - Sayın Bakan, soru-cevap işleminde sorarlar, cevap verirsiniz efendim. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Şu an itibarıyla eğitim öğretim hizmetleri sınıfında yani öğretmenler, idareciler, hepsi onların 809.547.

FATMA NUR SERTER (İstanbul) - Ben size şimdi Millî Eğitim Bakanlığı norm tablosunu vereceğim Sayın Bakan.

MİLLİ EĞİTİM BAKANI NABİ AVCI (Devamla) - Mevcut öğretmenlerin bunların 74.297'si eğitim yöneticisi yani müdür, müdür yardımcısı.

Evet, dediğim gibi kitapta daha fazlası da var.

Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar, CHP ve MHP sıralarından gürültüler)