GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: SÖZLÜ SORU ÖNERGELERİ
Yasama Yılı:4
Birleşim:18
Tarih:19.11.2013

GIDA, TARIM VE HAYCANCILIK BAKANI MEHMET MEHDİ EKER (Diyarbakır) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bugün 67 soru önergesinin cevaplarını sizlere arz edeceğim. Bunlardan 1 tanesi İçişleri eski Bakanı Sayın İdris Naim Şahin'e sorulan (6/119) esas numaralı sözlü soru önergesidir, 66 adedi de Türkiye Büyük Millet Meclisinin gündemindeki Bakanlığımız ile ilgili olan önergelerdir.

Cevaplandıracağım 66 adet sözlü soru önergesinin 23 adedi Ardahan Milletvekili Sayın Ensar Öğüt'e, 12 adedi Kahramanmaraş Milletvekili Sayın Mesut Dedeoğlu'na, 11 adedi Adana Milletvekili Sayın Ali Halaman'a ve 20 adedi de diğer, isimlerini biraz sonra zikredeceğim 13 farklı sayın milletvekiline aittir.

Cevapları benzer soru içeren önergelere birleştirmek suretiyle cevap vereceğim. Sayın Başkan, bunu arz ediyorum.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; önerge sahibi Sayın Ensar Öğüt'ün İçişleri eski Bakanı Sayın İdris Naim Şahin'e yöneltmiş olduğu (6/119) esas numaralı önergeyi gündemin ilk sırasındaki önerge olması hasebiyle cevaplandıracağım.

Sayın Öğüt'ün Ardahan il ve ilçe belediyelerinin et taşıma aracı ihtiyacına ilişkin soru önergesiyle ilgili olarak, Ardahan ilimizde mezbaha hizmetleri belediye sınırları içerisinde Ardahan Belediye Başkanlığı denetiminde özel sektör tarafından yerine getirilmektedir. Mezbaha hizmetlerinin iyileştirilmesi ve eksikliklerin giderilmesi konusunda da gerekli uyarılar yapılmaktadır. İçişleri Bakanlığınca Ardahan ilimize bağlı ilçe belediyelerine et taşıma aracı alımı ihtiyaca göre planlamaya alınacaktır.

Önerge sahibi Sayın Dedeoğlu'nun (6/1139) ve (6/1197) ile Sayın Halaman'ın (6/1140), (6/1161) ve (6/1245) esas numaralı önergeleri. Sayın milletvekillerimizin önergelerindeki sorular benzer hususları içerdiğinden birlikte cevap vereceğim.

Sayın Dedeoğlu'nun ülke genelinde fırtına ve aşırı yağışlar nedeniyle zarar gören çiftçilerimizin desteklenmesi ve Sayın Halaman'ın Adana'da meydana gelen don ve yağışlar ile ilgili yapılan çalışmalar hakkındaki sorularına ilişkin olarak, 2012 yılının tamamında 2013 yılında ise Ocak-Ağustos döneminde 81 ilimizde çeşitli doğal afetler nedeniyle zarar gören üreticilerimizin Ziraat Bankası ve tarım kredi kooperatiflerine olan borçları, farklı tarihlerde çıkarılan Bakanlar Kurulu kararları ile bir yıl ertelenmiş olup bu erteleme fırtına, aşırı yağış, sel ve su baskını ile don kapsamında zarar gören üreticilerimizi de kapsamaktadır.

Sel ve don afeti tarım sigortaları kapsamında yer almaktadır. Adana'da ve diğer illerimizde sigortasını yaptıran üreticilerin, hasar tespitleri sonucu belirlenen tazminatları ödenmektedir. Adana'da Sayın Halaman'ın soru önergesinde bahsettiği don olayının meydana geldiği 1/1/2012 ila 23/2/2012 tarihleri arasında don riskinden dolayı meydana gelen hasar nedeniyle TARSİM'e toplam 215 adet hasar ihbarında bulunulmuştur. Bu ihbarlara yönelik yapılan tespitler sonucunda 856 bin TL hasar tazminatı ödenmiştir.

Yine, Sayın Halaman'ın, Adana ve ilçelerinde meydana gelen yağışlar nedeniyle tarım alanlarında oluşan zararlara ilişkin sorusuyla ilgili olarak, Adana ilimizde tarım sigortası yaptıran üreticilerden 2012 yılı içerisinde sel ve su baskını riskinden dolayı meydana gelen hasar nedeniyle TARSİM'e toplam 135 adet hasar ihbarında bulunulmuştur. TARSİM eksperleri tarafından yapılan hasar tespitleri sonucuna göre toplam 14.373 TL hasar ödemesi yapılmıştır. Adana ilinde 2012 yılında tarım sigortaları kapsamında üreticilerimize toplam 7,6 milyon TL poliçe desteği sağlanmış ve 5,6 milyon TL hasar ödemesi yapılmıştır.

Sayın Halaman ve Sayın Dedeoğlu'nun tarım sigortaları uygulamalarına yönelik sorularına ilişkin olarak, devlet destekli tarım sigortası uygulamaları 2006 yılında ilk kez başlatılmış olup poliçe bedelinin yüzde 50'si devlet tarafından karşılanmaktadır. Devlet destekli tarım sigortası uygulamalarının kapsamı her geçen yıl genişletilmektedir. Sigorta kapsamının genişletilmesi yönünde, başta Hazine Müsteşarlığımız olmak üzere ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içerisinde de çalışmalar yürütülmektedir. Uygulanması diğer sigorta türlerine göre oldukça zor olan tarım sigortalarında uygulamanın başladığı 2006 yılından bugüne kadar önemli bir gelişme yaşanmıştır. 2006 yılından 2013 yılı Ekim ayı sonuna kadar geçen sürede toplam 3,4 milyon adet sigorta poliçesi kesilmiş, 994 milyon TL prim desteği, 1 milyar TL hasar tazminatı ödemesi yapılmıştır. Üreticilerin, Çiftçi Kayıt Sistemi ve bu sisteme entegre diğer kayıtlarını her yıl güncellemeleri ve bu çerçevede sigortalarını yaptırmaları, uygulamada sorun yaşamamaları açısından önemlidir.

Sayın Dedeoğlu'nun, yaşanan olumsuz hava şartları nedeniyle -yaşanan doğal afetlerden dolayı- sebze fiyatlarının artması ve bunun meyve sebze ihracatına olan etkisine yönelik sorularıyla ilgili olarak, ürün fiyatları serbest piyasa şartlarında arz-talep dengesine göre oluştuğundan Bakanlığımızın ürün fiyatlarına herhangi bir müdahalesi bulunmamaktadır. Doğal afetler ve kötü hava şartları, tarımsal ürünlerin piyasaya arzını ve kalitesini kısa dönemlerde olumsuz etkileyebilmekte ve geçici fiyat dalgalanmalarına neden olabilmektedir.

Ancak, genel olarak, ülkemizin meyve sebze üretiminde ve ihracatında son yıllarda önemli artışlar yaşanmıştır. TÜİK verilerine göre toplam meyve ve sebze üretimimiz 2010 yılında 42,6 milyon ton iken, 2012 yılında 45,8 milyon tona yükselmiştir. Yine TÜİK verilerine göre meyve ve sebze ihracatımız -kuru meyveler dâhil- 2010 yılında 2 milyon 464 bin ton, parasal değeri 2,4 milyar dolar; 2012 yılındaysa 3 milyon 490 bin ton, parasal değeri 4,4 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir.

Önerge sahibi Sayın Halaman'ın (6/1160) esas no.lu sınırlarda yakalanan kaçak ete ilişkin önergesi: 5996 sayılı Kanun ile canlı hayvan ve hayvansal ürün kaçakçılığıyla ilgili caydırıcı önlemler alınmıştır. Bakanlığımız, Genelkurmay Başkanlığı, Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile iş birliği içerisinde canlı hayvan ve hayvansal ürün kaçakçılığının önlenmesi konusunda ortak çalışmalar yapılmakta, her türlü denetim ve kontrol mekanizmaları yoğun bir şekilde yürütülmektedir. Özellikle sınırlarda bulunan il valilikleri, illegal giriş ve çıkışların, geçişlerin önlenmesi amacıyla gerekli tedbirlerin alınması konusunda talimatlandırılmaktadır. Yapılan denetim ve kontrollerde kaçakçılıkla ilgili bir durum tespit edilmesi hâlinde ürün ve ürün sahipleri hakkında ilgili kanunlar gereğince işlem yapılmaktadır. Canlı hayvanlarda ise bunlara el konulmakta ve en yakın kesimhanede kestirilerek mülkiyeti kamuya geçirilmektedir. Kaçak getirilen canlı hayvan ve ürünler piyasaya dağıtılmışsa, sahibi tarafından toplattırılmakta ve 5 bin TL de idari para cezası ayrıca verilmektedir.

Sınır kapılarında tespit edilen kaçak canlı hayvan veya hayvansal ürünlerin sorumluluğu Gümrük ve Ticaret Bakanlığı görev alanında olduğundan bu kapsamdaki veriler de ilgili bakanlıkta bulunmaktadır.

Et fiyatlarındaki artış ve bunun engellenmesine yönelik çalışmalara ilişkin sorulara ilişkin olarak, et fiyatlarının yüksek olduğu iddiaları doğru değil. Bakanlığımızca et fiyatları günlük olarak takip edilmekte, bu kapsamda 26 Nisan 2010 tarihinde ortalama 16,13 TL olan dana karkas fiyatı 18 Kasım 2013 tarihi itibarıyla 16,28 TL'dir. 26 Nisan 2010'da Ankara iline ait marketlerde ortalama kıyma fiyatı 24,24 TL/kg, kuşbaşı fiyatı 27,29 TL/kg iken, Ankara iline ait marketlerde 18/11/2013 tarihli ortalama kıyma fiyatı 23,22 TL/kg, kuşbaşı fiyatı 25,14 TL/kg olarak belirlenmiştir. Et ve Süt Kurumu tarafından satılan kıyma fiyatı 18,5 TL/kg, kuşbaşı fiyatı ise 23 TL/kg'dır.

Hayvancılık alanında uygulanan etkin politikalar, verilen önemli miktarlardaki destekler ve yapılan yatırımlar sayesinde son yılarda sektörde önemli gelişmeler sağlanmış ve et fiyatlarındaki dalgalanmaların önüne geçilmiştir. Bu kapsamda yapılan çalışmaların bazıları şu şekildedir:

Hayvancılığa önemli destekler sağlanmakta, 2002 yılında 83 milyon TL'den ibaret olan hayvancılık desteği 2013 yılı Ekim ayı sonu itibarıyla yani on aylık ödemesi 2,3 milyar TL'dir. Yıl sonunda bu rakam 2,5 milyar TL'ye ulaşacaktır.

Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerince çiftçilerimize 1 Ağustos 2010 tarihinden bugüne kadar yaklaşık 7,3 milyar TL faizsiz kredi kullandırılmıştır.

Et ve sütte fiyat dalgalanmalarının olumsuz etkilerinin ortadan kaldırılması, üreticinin korunup gelirinin artırılması ve piyasada istikrarın sağlanması amacıyla EBK yeniden yapılandırılmış ve Et ve Süt Kurumu Genel Müdürlüğü kurulmuştur.

Önerge sahibi Sayın Köprülü'nün (6/1170) esas numaralı Çorlu'daki angus çiftliğinin çevreye verdiği zararlara ilişkin önergesi: 5996 sayılı Yasa çerçevesinde hayvancılık işletmelerinin çevre sağlığına olan etkileri açısından Bakanlığımızın sorumluluğu, hayvan hastalıklarının yayılmasının önlenmesiyle ilgilidir. Hayvancılık işletmelerinde oluşan katı ve sıvı atıklar ile koku gibi çevresel etkiler 2872 sayılı Çevre Kanunu gereğince Çevre ve Şehircilik Bakanlığımızın sorumluluk alanındadır. Bu kapsamda ihtiyaç ve talep olduğu durumlarda Bakanlığımız il müdürlüklerince görev alanı içerisinde çevre ve şehircilik il müdürlüklerine gerekli destek de sağlanmaktadır.

Önerge sahibi Sayın Öğüt'ün (6/1204) esas numaralı Iğdır hayvan pazarının altyapı sorununa ilişkin önergesi: Hayvan pazarları, belediyeler, ticaret odalarıyla gerçek ve tüzel kişiler tarafından kurulmakta ve işletilmektedir. Iğdır ilinde ruhsatlı hayvan satış yeri bulunmamakta olup, hayvan satış yerlerinin ruhsatlandırılma işlemleri ve denetimleri 24/12/2011 tarihli Hayvan Satış Yerlerinin Ruhsatlandırılma ve Denetleme Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre Bakanlığımızca yapılmaktadır. İlgili yönetmelik hükümlerine göre ruhsatlandırılmış olan hayvan satış yerlerinde vatandaşlarımızın temel ihtiyaçlarını karşılayacak hizmetler bulunmaktadır.

Önerge sahibi Sayın Topcu'nun (6/1251) esas numaralı önergesi:

Sayın Topcu'nun genetiği değiştirilmiş ürünlere ilişkin sorularına yönelik olarak, dünyada ticarete konu genetiği değiştirilmiş ürünler genel olarak pamuk, soya, kanola ve mısır gibi ürünlerdir. Ülkemizde genetiği değiştirilmiş ürünlerle ilgili işlemler, 2010 yılında çıkarılan Biyogüvenlik Kanunu ve bu Kanun kapsamında yayımlanan alt mevzuat hükümlerine göre yürütülmektedir.

Ülkemizde GDO'lu ürünlerin üretimi kesinlikle yasaktır. Ülkemizde gıda amaçlı olarak kullanımına izin verilen herhangi bir gen veya genetiği değiştirilmiş ürün bulunmamakta, bu ürünlerin ithaline ise kesinlikle izin verilmemektedir. Genetiği değiştirilmiş ürünlere ilişkin yapılan başvurulara, 5977 sayılı Kanun çerçevesinde bilimsel komiteler tarafından bilimsel esaslara göre yapılan risk değerlendirmeleri ve sosyoekonomik değerlendirme sonuçlarına göre Biyogüvenlik Kurulu karar vermektedir. Biyogüvenlik Kurulu tarafından oluşturulan bilimsel komiteler değerlendirmelerini yaparken, risk değerlendirmesi yapan uluslararası kuruluşların -ki bunlar, EFSA, Dünya Sağlık Örgütü, Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Teşkilatı, Amerika'nın ve Avrupa'nın bu konularla ilgili çalışan uluslararası kuruluşları- görüşlerini, bilimsel araştırmaların sonuçlarını, farklı ülkelerde üretim, tüketim durumları ile çevre ve insan sağlığına olan muhtemel risklerini dikkate almaktadır.

Biyogüvenlik Kurulu tarafından bugüne kadar sadece hayvan yemlerinde kullanılmak üzere, bu kayıt ve şartla, 3 adet soya çeşidi ile 16 adet mısır çeşidinin ithaline izin verilmiştir, Biyogüvenlik Kurulu kararları da Resmî Gazete'de yayımlanmaktadır. Bakanlığımız tarafından, Biyogüvenlik Kurulu kararlarında belirtilen koşulların yerine getirilmesi için gerekli denetimler yapılmakta, ithal edilecek ürünler GDO analizine tabi tutulmakta, GDO tespit edilen gıda amaçlı ürünlerin yurda girişine de kesinlikle izin verilmemektedir.

Ayrıca, Bakanlığımız tarafından genetiği değiştirilmiş ürün içermesi muhtemel gıdaların kontrolleri, hazırlanan kontrol planları, şüphe, ihbar ve şikâyetler çerçevesinde etkin bir şekilde yürütülmekte ve bu ürünlerden numuneler alınmaktadır. Gerekli hâllerde izlenebilirlik denetimleri yapılmakta ve söz konusu ürünlerin üretiminde kullanılmış olan hammaddelerden de numuneler alınmakta ve incelenmektedir.

Önerge sahibi Sayın Hilal Kaplan'ın (6/1269) esas numaralı önergesi: Kandıra'da mandacılığın gelişmesi ve Kandıra yoğurdu üretiminin artırılmasına ilişkin olarak, Bakanlığımızca mandacılığın geliştirilmesi amacıyla ilk defa olarak çeşitli projeler, programlar ve destekler uygulanmaya konmuştur. 2008 yılında anaç manda desteklemesi başlatılmıştır. 2013 yılında manda başına 350 TL destek verilmektedir. Bu kapsamda Kandıra'da bugüne kadar 484 çiftçimize 2.370 baş manda için 677 bin TL destek ödemesi yapılmıştır. Manda sütüne çiğ süt desteği sağlanmaktadır. 2012 yılında litre başına 15 kuruş olan destek miktarı, 2013 yılında litre başına 20 kuruşa yükseltilmiştir.

Hayvan gen kaynaklarının korunması kapsamında Halk Elinde Manda Islahı Projesi yürütülmektedir. Projeyle 2012 yılında manda başına ayrıca 650 TL destek verilmiş olup bu destek 2013 yılında da devam etmektedir. Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatifleri tarafından manda yetiştiriciliğine yönelik 3 milyon TL'ye kadar olan yatırımlara yüzde 50 faiz indirimli kredi sağlanmaktadır. Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı kapsamında mandacılık konusundaki yatırımlara yüzde 50 hibe destek sağlanmaktadır. 2012 yılında Kandıra ilçe merkezinde uygulanmak üzere 100 başlık manda sütü üretme projesi destek kapsamına alınmış, Kandıra'da manda üreticileri birliğinin kurulmasına yönelik çalışmalar da devam etmektedir.

Sayın Kaplan'ın Kandıra'da hindiciliğin geliştirilmesi ve üretim çiftliği kurulmasına yönelik sorusuyla ilgili olarak da, Kocaeli ilimizde hindicilik, kapalı kümeslerde ve mera hindiciliği şeklinde yapılmaktadır. Kandıra ilçesinde 23 kümeste yıllık 300 bin adede yakın hindi üretimi yapılmakta, bu ilçemizde mera hindiciliğinin geliştirilmesi amacıyla da özel idare kaynaklarından 2003-2005 döneminde toplam 270 bin TL kaynak sağlanmış, 59.185 adet hindi palazıyla, kırk beş günlük yemleri tedarik edilmiş ve çiftçilerimize dağıtılmıştır. Ayrıca, hindicilik tesislerinin kurulmasında Bakanlığımızın görev alanı içerisinde gerekli kolaylıklar ve destekler de sağlanmaktadır.

Önerge sahibi Sayın Şafak'ın (6/1280) ve (6/1668) esas no.lu soru önergeleri:

Sayın Şafak'ın baklagil ve hububat primleri, mazot, gübre ve toprak analizi desteklerine ilişkin sorularıyla ilgili olarak, 2012 yılında 612 milyon TL, 2013 yılında ise 744 milyon TL hububat ve baklagil prim desteği ödenmiş olup ödemelerin büyük kısmı tamamlanmıştır. Ancak, illerimizden gelen icmaller doğrultusunda primler ödenmektedir. Bu kapsamda Niğde iline 2012 yılında 3,4 milyon TL, 2013 yılında 2,6 milyon TL de buğday primi ödenmiştir. 2012 yılı mazot, gübre ve toprak analiz destekleri 6 Mart 2012 tarihinde çiftçi hesaplarına aktarılmıştır. 2013 yılı destekleri mart ayının ilk haftası itibarıyla ödenmiştir.

Sayın Şafak'ın (6/1668) esas numaralı önergesinde yer alan patates üreticilerinin pazar sorunuyla ilgili olarak, Bakanlığımız ve Ekonomi Bakanlığınca patates ile ilgili 16 Mayıs 2012 tarihinde Niğde ilinde STK temsilcileri ve üreticilerin katılımıyla bir toplantı gerçekleştirilmiştir. Yine, Bakanlığımız tarafından 2012 yılı Eylül ayında patates ürününün iç pazarda tüketilmesine yönelik olarak özellikle Niğde ve Nevşehir patates üreticileriyle Ortak Akıl Toplantısı düzenlenmiş ve toplantıda alınan kararlar çerçevesinde patatesle ilgili bir eylem planı hazırlanarak uygulamaya konulmuştur. Söz konusu dönemde yapılan girişimlerle Tarım Kredi Kooperatifi kuruluşu olan TAREKS tarafından Niğde ve Nevşehir illerinden toplam 10 bin ton patatesin 20 kuruş/kilogram fiyatla alımı yapılmıştır. Böylece hem depolardaki patatesin satılması sağlanmış hem de piyasanın canlanmasına katkı yapılmıştır. Bu canlanmayla özel firmalar da piyasadan patates alımı yapmış ve yaptığımız tespitlere göre depolarda patates kalmamıştır.

Önerge sahibi Sayın Halaman'ın (6/1284) ve (6/1593) esas numaralı önergeleri:

Bakanlığımızca Adana ilimize tarım sektörünün geliştirilmesi amacıyla son on yılda önemli oranda destekler verilmiştir. Adana'da 2002 yılında toplam 45 milyon TL tarımsal destek verilmiş iken, 2013 yılında Kasım ayı itibarıyla 243 milyon TL destek verilmiştir. 2003-2013 döneminde Adana'ya toplam 1 milyar 834 milyon TL nakit tarımsal destek verilmiştir. Aynı dönemde Adana ilimize toplam 1 milyar 234 milyon TL prim desteği, 118,4 milyon TL hayvancılık desteği verilmiştir. Verilen destekler ve yürütülen projelerle Adana ilimizde TÜİK verilerine göre 2002-2012 döneminde tarla bitkileri üretiminde yüzde 23, meyve üretiminde ise yüzde 32 artış sağlanmıştır.

Adana'da desteklerin diğer illere göre geç ödendiğine yönelik sorularına ilişkin olarak da, Adana ilimize yapılan tarımsal destekler, diğer tüm illerimizde olduğu gibi Bakanlığımıza ulaşan destek icmalleri çerçevesinde aynı dönemde yapılmaktadır. Bu çerçevede, iller arasında bir ayrım ya da farklı uygulama yapılması veya Türk çiftçisine ilgisizlik gibi bir durum kesinlikle söz konusu değildir. Tarımsal üretimimizin arttırılması ve geliştirilmesi yönünde Adana ve diğer illerimizdeki üreticilerimizin desteklenmesine devam edilecektir.

Sayın Dedeoğlu'nun (6/1306) esas numaralı önergesiyle, Sayın Tüzel'in (6/1927) esas numaralı önergesi:

Sayın milletvekillerimizin soruları benzer hususlar içerdiğinden birlikte cevaplandırılacaktır.

Sayın Dedeoğlu ve Sayın Tüzel'in, su ürünleri mühendisi ve teknikeri ile balıkçılık teknolojisi mühendisi istihdamına ilişkin sorularıyla ilgili olarak, Bakanlığımızda 2002 yılında toplam 318 su ürünleri mühendisi ve balıkçılık teknolojisi mühendisi çalışmakta iken, 2013 yılında kadrolu ve sözleşmeli statüde toplam 806 su ürünleri mühendisi ve balıkçılık teknolojisi mühendisi görev yapmaktadır. Bakanlığımız Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğünde hâlihazırda 8 veteriner hekim, 15 ziraat mühendisi, 60 su ürünleri mühendisi ve balıkçılık teknolojisi mühendisi görev yapmaktadır. Bakanlığımızca kadro ve bütçe imkânları göz önünde bulundurularak su ürünleri ve balıkçılık teknolojisi mühendisi istihdamına yönelik bugüne kadar olduğu gibi bundan sonra da çalışmalar sürdürülecektir.

Engelli Memur Seçme Sınavı yerleştirmesi sonucuna göre, 2012 ve 2013 yıllarında Bakanlığımıza 22 su ürünleri mühendisiyle, 2 balıkçılık teknolojisi mühendisi yerleştirilmiştir. 2013 yılında KPSS yerleştirmesiyle 50 su ürünleri mühendisi ve 5 balıkçılık teknolojisi mühendisi alımı gerçekleştirilmiştir. Bakanlığımıza TAR-GEL Projesi kapsamında 1.516 veteriner hekim ve 984 mühendis olmak üzere toplam 2.500 personelin sözleşmeli olarak 3 Ocak 2013 tarihinde ÖSYM tarafından yerleştirme işlemleri yapılmıştır. TAR-GEL kapsamında 155 su ürünleri mühendisi görev yapmaktadır.

Sayın Tüzel'in, Bakanlığın taşra teşkilatlanmasında su ürünleri için ayrı bir birim kurulmaması ve 1380 sayılı Su Ürünleri Kanunu'nun yeniden yapılandırılması sorularıyla ilgili olarak, Bakanlığımız hizmet birimlerinin taşra teşkilatlarında doğrudan yansıması şeklinde şube müdürlükleri bulunmamaktadır. Burada fonksiyonel bir yapılanma amaçlanmış olup, personelin daha etkin ve verimli kullanılması hedeflenmiştir. 1380 sayılı Su Ürünleri Kanunu'nda teknolojik ve bilimsel gelişmeler yanında, günümüz ihtiyaçları göz önünde bulundurularak değişiklik çalışmalarına başlanmıştır. Çalışma sonunda hazırlanan tasarı taslağı, Bakanlığımız web sayfasından bütün kamuoyunun görüşüne açılmıştır.

Sayın Dedeoğlu'nun (6/1322), (6/1323), (6/1324), (6/1351) ve (6/1352) esas no.lu önergeleri:

Çakallıhasanağa köyü yol kenarında bulunan meranın köy tüzel kişiliğine katılması hususunda, önergede bahsedilen köy sınırları dâhilinde bulunan 36 parsel numaralı 32.625 metrekare yüzölçümlü mera vasıflı taşınmazın 8.803 metrekarelik kısmı için köy odası, muhtarlık odası, ibadethane ve köylünün ihtiyaçlarını karşılamak üzere tahsis amacı değişikliği talep edilmiştir. Talep 4342 sayılı Mera Kanunu kapsamında değerlendirilerek incelenmiş ve il mera komisyonu tarafından 19/04/2013 tarihinde uygun bulunmuştur. Karar valilik tarafından da 19/07/2013 tarihinde onaylanmıştır.

Gavur Gölü mevkisinde GÖRPA Tarım İşletmeleri ve Minehöyük köyü tarım arazilerinin su tahliyesinden kaynaklanan sorunun tespiti ve çözümüne ilişkin olarak, önergede söz edilen su tahliyesiyle ilgili konular Orman ve Su İşleri Bakanlığımızın görev alanında yer almaktadır. Bakanlığımızca ilgili kurum ve kuruluşlarla iş birliği içinde çalışmalara gerekli destekler sağlanmaktadır.

Konuyla ilgili olarak, Orman ve Su İşleri Bakanlığımızdan alınan bilgilere göre, 2012 yılında bölgenin bol yağış alması ve yöre çiftçilerinin yoğun talebi neticesinde, DSİ tarafından Varto Ovası'nda Kılılı beldesi ile Kuyumcular köyü arasında 150 metre uzunluğunda yeni bir yan savak tahliye kanalı açılarak mevcut fazla suyun Aksu Nehri'ne tahliyesine başlanmıştır.

Kahramanmaraş Pazarcık ilçesi, Çınarlı, Aşağımülk, Yukarı Höcüklü, Kırkpınar Bağlısı ve Sakarkaya köylerine tarımsal sulama kanalı yapılmasıyla ilgili olarak da yine sulama kanalı yapılmasına ilişkin faaliyetler Orman ve Su İşleri Bakanlığı ile il özel idarelerinin görev alanında bulunmaktadır. Konuyla ilgili olarak ilgili bakanlıktan alınan bilgiye göre Çınarlı Projesi kapsamında 4.490 hektar alanın sulanması planlanmakta olup proje planlama aşamasındadır. Aşağımülk ve Yukarı Höcüklü köylerinin tarım arazileri planlaması hazırlanmakta olan Adıyaman -Göksu- Araban Projesi kapsamında sulanacaktır; Sakarkaya köyü arazileriyse aynı projenin Abbasiye regülatörü sulaması kapsamında sulanacaktır.

Türkoğlu ilçesinde Amik Ovası'na giden sulama kanalı inşaatının tamamlanmasıyla ilgili olarak, konu hakkında Orman ve Su İşleri Bakanlığımızdan alınan bilgilere göre; Orta Ceyhan Menzelet II. Merhale Projesi kapsamındaki Kılavuzlu ana kanalıyla Amik Ovası sulanacaktır. Yaklaşık 86 kilometre olan Kılavuzlu ana kanalının ilk 38 kilometrelik kesiminin inşaatı devam etmektedir. Amik Ovası'na su taşıyacak olan Kılavuzlu sulaması ana kanalının ilk 38 kilometrelik bölümünün 2013 yılında tamamlanması planlanmıştır. Kılavuzlu sulaması ana kanalının 48 kilometrelik kesiminin 2016 yılında bitirilmesi hedeflenmektedir.

Kahramanmaraş ilinin Andırın, Ekinözü, Elbistan ve Nurhak ilçelerinde ilçe tarım müdürlükleri binası yapılması ve bu ilçelerde yeterli personel istihdamı konusunda, Kahramanmaraş Ekinözü ve Elbistan ilçelerimize hizmet binası yapımı için Başbakanlıktan gerekli izinler alındı. Elbistan ilçe müdürlüğümüzün hizmet binası yapımı yatırım programına alındı, uygulama projesi devam ediyor. Ekinözü ilçe müdürlüğü hizmet binasınınsa yeni yatırım programına alınması planlanmaktadır. Nurhak ilçe müdürlüğümüze hizmet binası olarak yöredeki sağlık ocağı tahsis edilmiş, taşınma işlemi bitmiş, bakım-onarım için ödenek tahsis edilmiştir. Andırın ilçe müdürlüğünün yeni hizmet binası talebi bulunmamaktadır.

Kahramanmaraş ilinde Andırın ilçesinde 18, Ekinözü ilçesinde 13, Elbistan ilçesinde 57 ve Nurhak ilçesinde 2 teknik personel görev yapmaktadır. İhtiyaç doğrultusunda personel talebi de karşılanacaktır.

Önerge sahibi Sayın Karaahmetoğlu'nun (6/1358), (6/1707) ve (6/1708) esas no.lu soru önergeleri:

Sayın Karaahmetoğlu'nun TMO'nun stoklarında bulunan fındığın FİSKOBİRLİK'e satışı konusunda yeni bir kararname hazırlanmasına ilişkin sorusuyla ilgili, FİSKOBİRLİK'in üreticilere olan borçlarının ödenmesini teminen en son 2011/1812 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ihdas edilmiştir. Bu karara göre TMO, stoklarındaki fındığın 50 bin tona kadar olan miktarını yağlık olarak ayırıp, 1,1 TL/kilogram bedelle ve aylık 2.500 tonluk partiler hâlinde FİSKOBİRLİK'e satmakla görevlendirilmiştir. Karar kapsamında FİSKOBİRLİK'e 2011 ve 2012 yıllarında toplam 28.500 ton kabuklu fındık satışı gerçekleştirilmiştir. Bakiye 21.500 tonluk kısım konusunda ise kararnamede FİSKOBİRLİK nezdinde denetimle görevlendirilmiş olan Hazine Müsteşarlığının çalışmalarının tamamlanmasını müteakip gerekli işlemler yapılacaktır.

Sayın Karaahmetoğlu'nun yeni fındık stratejisine yönelik çalışmalar ve bunların sonuçlarına ilişkin sorularıyla ilgili olarak, yeni fındık stratejisi 2011/1424 sayılı Bakanlar Kurulu kararıyla fındık üretimine izin verilen 14 il ve 105 ilçede uygulanmıştır. Bakanlığımızca, 2009-2012 yılları arasında fındık üreticilerine dekar başına 150 TL olmak üzere üç yılda toplam 450 TL dekar başına alan bazlı gelir desteği ödenmiştir. Ayrıca, fındık üretiminden vazgeçip alternatif ürüne geçen üreticilere de üç yılda toplam 600 TL dekar başına destek sağlanmıştır.

Alan bazlı gelir desteği uygulaması kapsamında toplam 2,8 milyar TL, alternatif ürün desteği ve fındık söküm tazminatı kapsamında toplam 3,4 milyon TL destek ödemesi yapılmış, Giresun'da ise ruhsatlı alanlarda fındık üretimi yapan üreticilerimize alan bazlı gelir desteği kapsamında toplam 590 milyon TL ödeme yapılmıştır. Fındıkta alan bazlı gelir desteği uygulamasına 2013/4245 no.lu Bakanlar Kurulu kararıyla 2012-2014 yılları arasında üç yıl süreyle devam edilecektir. Bu kapsamda ruhsatlı alanlarda fındık yetiştirenlere 2012 yılı ürünü için 150 TL, 2013 yılı ürünü için 160 TL, 2014 yılı ürünü için 170 TL alan bazlı gelir desteği verilecektir.

Fındık üretimimiz 2011 yılında 430 bin ton iken, 2012 yılında yüzde 53 oranında artışla 660 bin ton olarak gerçekleşmiştir. 2013 yılı 2'nci tahmin rakamlarına göre de bu üretim 549 bin ton beklenmektedir. Ülkemizin fındık üretiminin yüzde 12 ila 15'i Giresun ilinde üretilmektedir. Tüm fındık üreten illerimizde olduğu gibi Giresun ilinde de yıllar itibarıyla iklim şartlarına bağlı olarak rekoltede değişimler olabilmektedir.

Bakanlığımızca fındıkta depolama şartlarının iyileştirilmesine yönelik olarak üreticilerimizi bilgilendirmekte, eğitim ve yayım çalışmaları yürütülmektedir. Ayrıca, fındıkta lisanslı depoculuk çalışmaları kapsamında 2012 yılında Ünye'de 25 bin ton ve Düzce'de 10 bin ton kapasiteli depolar için lisans alınarak fındığa yönelik faaliyete başlanmıştır. 2013 yılı Ekim ayı sonu itibarıyla toplam 787 ton kabuklu fındık muhafaza altına alınmıştır. Bakanlığımız Giresun İl Müdürlüğü ve Giresun Fındık Araştırma Enstitüsü tarafından fındık ürününde verim ve kaliteyi artırmaya yönelik eğitim, yayım, seleksiyon, toprak ve yaprak analizi, hastalık ve zararlılarla mücadele gibi konularda projeler ve çalışmalar yürütülmektedir.

Önerge sahibi Sayın Nazlıaka'nın (6/1362), (6/1929) ve (6/1933) esas no.lu önergeleri:

Ankara'daki tarım alanlarına ve sulama yatırımlarına ilişkin olarak, Ankara'nın da içinde olduğu tüm illerimizin tarım alanlarına ilişkin verileri TÜİK tarafından kamuoyuna açık şekilde yayınlanmaktadır. Sulamayla ilgili yatırımlar Orman ve Su İşleri Bakanlığının görev alanında yürütülmekte olup, Ankara ilimizde toplam sulanan alan 100 bin hektar civarındadır. Bakanlığımızca Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı kapsamında 2006 yılından bugüne toplu basınçlı sulama projelerine yüzde 75, bireysel tarla içi sulama projelerine yüzde 50 hibe destek verilmektedir. Bu kapsamda Ankara ilimizde bugüne kadar toplam 229 proje tamamlanmış ve 2,6 milyon TL hibe ödemesi yapılarak yaklaşık 11 bin dekar alanda basınçlı sulama sisteminin kullanımı sağlanmıştır. Ayrıca Ziraat Bankası ve tarım kredi kooperatiflerince basınçlı sulama yatırımlarına 2007 yılından bugüne sıfır faizli kredi kullandırılmaktadır. Bu kapsamda Ankara'da bugüne kadar toplam 2.425 üreticiye 42,8 milyon TL kredi kullandırılmış, yaklaşık 95 bin dekar alanda basınçlı sulama sisteminin kullanımı sağlanmıştır.

Ankara ilindeki üreticilerin 2010 ve 2011 yıllarındaki kredi borçlarına ilişkin olarak, Ziraat Bankasından alınan bilgilere göre, Ziraat Bankasınca Ankara ilinde 2010 yılında 10.668 üreticiye toplam 547 milyon TL, 2011 yılında ise 7.661 üreticiye toplam 322 milyon TL tarımsal kredi kullandırılmış. Ziraat Bankasının 31/12/2011 tarihi itibarıyla tasfiye olunacak alacaklar hesaplarında kayıtlı 1.070 üretici üzerinde 21 milyon TL civarında kredi alacağı bulunmaktadır yani 322 milyonun 21 milyonunda sadece kredi alacağı görülmektedir.

Tarım kredi kooperatiflerinden alınan bilgilere göre, tarım kredi kooperatiflerince Ankara ilinde 2010 yılında 8.366 ortağa 83 milyon TL, 2011 yılında 9.585 ortağa 136 milyon TL kredi kullandırılmıştır. Ziraat Bankası ve tarım kredi kooperatifleri tarafından borçlarını ödeyemeyen ve icra takibine düşen üreticiler için kendi mevzuatları çerçevesinde çeşitli ödeme kolaylıkları da sağlanmaktadır.

Ankara ilinde 2002 yılında tarımsal kredi geri dönüş oranları: Ziraat Bankasında yüzde 41, tarım kredi kooperatiflerinde yüzde 78 iken, 2012 yılında Ziraat Bankası ve Tarım Kredi Kooperatiflerinde tarımsal kredi geri dönüş oranları yüzde 97'ye ulaşmıştır.

Sayın Nazlıaka'nın, Ankara'da son beş yıldaki hayvan sayısındaki değişim ve verilen hayvancılık destekleriyle ilgili sorularına ilişkin olarak: İl bazında hayvan sayılarına ilişkin veriler TÜİK tarafından kamuoyuna açık şekilde yayınlamaktadır. Hayvancılığa önemli destekler sağlanmış olup 2007-2013 yılları arasında Ankara'da çiftçilere toplam yüzde 136,4 milyon TL hayvancılık desteği verilmiştir. Bakanlığımızca, hayvancılık sektörüne önemli bir girdi olan yem bitkileri üretimi desteklenmiştir. Bu kapsamda, Ankara'da üreticilere toplam 21 milyon TL yem bitkileri desteği ödenmiştir. Hayvancılık sektöründe kaba yem ihtiyacının karşılanması amacıyla mera ıslahı çalışmalarına önem verilmiş, Ankara'da 10 proje kapsamında 70.633 dekar alanda mera ıslahı tamamlanmıştır.

Tarımsal sulama nedeniyle elektrik borcunu ödeyemeyen sulama kooperatifleriyle ilgili olarak: Sulama kooperatifleri ve sulamada elektrik borçlarıyla ilgili konular Bakanlığımız görev alanında bulunmamakla birlikte, Bakanlığımızca bu konuyla ilgili bakanlık, kurum ve kuruluşlar nezdinde görüşmeler yapılmaktadır. Elektrik borçlarıyla ilgili olarak çıkarılan farklı yasal düzenlemeyle borçların yapılandırılması ve taksitlendirilmesi imkânı getirilmiştir.

Son beş yıl içerisinde Ankara ilinde yürütülen arazi toplulaştırılması projeleriyle ilgili olarak: 609 hektar alanda toplulaştırma tamamlanmıştır. 6 projede toplam 156 bin hektar alanda çalışma devam etmektedir. Beypazarı ve Polatlı ilçelerinde toplam 20 bin hektar alanda proje hazırlık çalışması yapılmaktadır; ayrıca yapılan etüt çalışmaları sonucunda, Ankara'da 8 ilçede, 59 yerleşim biriminde toplam 119 bin hektar alanda toplulaştırma projesi yapılmaya uygun alan olduğu tespit edilmiş olup bu alanlarda da çalışmalara başlanılması planlamaktadır.

Sayın Atıcı'nın (6/1364) esas numaralı önergesi, Van'da meydana gelen deprem nedeniyle Van'ın bazı ilçelerindeki hayvan yetiştiricilerine yem desteği yapılmasına ilişkin: Van ilinde depremden zarar gören yetiştiricilerin tespit edilmesi amacı ile İl Hasar Tespit Komisyonu kurulmuş. Bu Komisyon tarafından hasar tespiti yapılan hayvancılık işletmelerine yem desteği ödemesi yapılmış, bu kapsamda toplam 65 milyon TL yem desteği ödemesi gerçekleşmiştir.

Van ilinde deprem nedeniyle hayvan barınakları yıkılan çiftçilerimizin hayvanlarının barınmaları ve beslenmeleri için Bakanlığımızca 3.498 çadır, hayvan barınağı ve 6 bin yemliğin kurulumu tamamlanmıştır. Ayrıca, hayvanları telef olan yetiştiricilerimize 568 baş damızlık inek ve 700 baş damızlık koyun ücretsiz olarak dağıtılmıştır.

Sayın Dedeoğlu'nun (6/1378) ve (6/1379) esas no.lu önergeleriyle ilişkili: Nişasta bazlı şekerin kullanımı ve ithalatına ilişkin şekerle ilgili düzenlemeler Bakanlığımız görev alanında bulunmamakta olup, 2001 yılında çıkarılan 4634 sayılı Kanun kapsamında Şeker Kurumu tarafından yürütülmektedir. Nişasta bazlı şekerin sağlık üzerine etkileri konusundaki araştırmalar, ilgili akademik kuruluşlar ve Sağlık Bakanlığımızın görev alanında yer almaktadır. Bakanlığımızca, güvenilir gıdanın yanında sağlıklı beslenmeye yönelik önemli çalışmalar yürütülmekte, bu kapsamda gıdalarda şeker ve tuz kullanımına yönelik yeni düzenlemeler yapılması çalışmaları sürdürülmektedir.

Sayın Dedeoğlu'nun Kahramanmaraş'ta il kontrol laboratuvarı kurulmasına yönelik önergesine ilişkin olarak: Bakanlığımıza bağlı 41 kamu laboratuvarı bulunmakta olup, Kahramanmaraş'a yakın olan Sivas, Kayseri, Adana ve Gaziantep illerinde bulunan gıda kontrol laboratuvarlarından yararlanılmaktadır. Numunelerin dağıtımı laboratuvarların yetkin olduğu analiz parametrelerine göre yapılmaktadır. Gıda kontrol laboratuvarları Bakanlar Kurulu kararıyla kurulabilmekte olup, şu an itibarıyla Kahramanmaraş'ta gıda kontrol laboratuvarı kurulması planlanmamaktadır.

Sayın Öğüt'ün (6/1389), (6/1404) ve (6/1405) esas no.lu önergeleri: 2012 Şubat ayı itibarıyla, 4876 sayılı Kanun kapsamında, Ziraat Bankası ve tarım kredi kooperatiflerine olan borcunu yeniden yapılandıran üreticilere ilişkin olarak, sübvansiyonlu tarımsal kredi borçlarının yeniden yapılandırılması çalışmaları ve bu kapsamdaki istatistiki bilgiler, uygulayıcı kuruluşlar olan Ziraat Bankası ve tarım kredi kooperatifleri tarafından yürütülmektedir. Konuyla ilgili, Ziraat Bankasından alınan bilgilere göre 2012 Şubat ayı itibarıyla borcunu 4876 sayılı Kanun kapsamında yeniden yapılandıran ancak taahhüdünü yerine getirmeye devam eden üretici ve bu kapsamda yapılan tahsilat bulunmamaktadır. Konuyla ilgili, Tarım Kredi Kooperatifleri Genel Müdürlüğünden alınan bilgilere göre ise 4876 sayılı Kanun kapsamına giren 2003 ve öncesinde vadesi geçen borcu bulunan 587.966 ortağın üzerindeki 1 milyar 409 milyon TL alacaktan müracaat eden 546.103 ortağın borcu yapılandırılmıştır. 2003/4876 sayılı Kanun uygulamasının sona erdiği 30/1/2006 tarihinden sonra da tarım kredi kooperatiflerince çeşitli ödeme kolaylıkları sağlanmıştır.

Ardahan'daki çiftçilerin mazot ve gübre paralarının ödenmesine ilişkin olarak: 2012 yılı mazot ve gübre destekleri 6 Mart 2012 tarihinde çiftçi hesaplarına aktarılmış, 2013 yılı destekleri ise mart ayının ilk haftasında ödenmiştir. Ardahan iline 2012 yılında 2,6 milyon TL mazot ve 3,3 milyon TL kimyevi gübre desteği, 2013 yılında 2,8 milyon TL mazot ve 3,5 milyon TL kimyevi gübre desteği ödenmiştir.

Kars Yem Fabrikasının özelleştirilmesine, et kombinasının kapatılmasına ve yün işleme fabrikası ihtiyacına ilişkin Kars ilimizde 2'si il merkezimizde, 3'ü ilçelerde olmak üzere toplam 5 adet mezbaha bulunmaktadır. Bu mezbahalardan 2 adedi belediye mezbahası olup diğer 3 adeti özel sektöre aittir.

Ayrıca, Erzurum Et Kombinası Kars'ta sözleşmeli olarak Et ve Süt Kurumu adına bir mezbahada kesim yaptırılmaktadır. Hayvanlarını kestirmek isteyen yetiştiriciler il merkezinde bulunan kesimhanede kesim yaptırabilmektedir. Erzurum Et Kombinasına verilen günlük kesim kontenjanının yaklaşık yüzde 25'lik kısmı Kars ve Ardahan illerimize tahsis edilmiş durumdadır.

Kars'ta yem üretim ruhsatı bulunan toplam 31 ton/saat üretim kapasitesine sahip 3 adet özel sektöre ait yem fabrikası bulunmakta, Kars ilimizde hayvan derisi ile koyun yünü işleme tesisi bulunmamaktadır ancak gerek il içinden gerekse il dışından bu kapsamda yatırım yapmak isteyen üreticilere Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen yatırım teşvikleri kapsamında imkânlar sağlanmaktadır.

Sayın Halaman'ın (6/1451, 1457, 1527, 1592) esas numaralı önergeleri: Bakanlık ve bağlı kuruluşlarınca çıkarılan dergilere ilişkin Bakanlığımız ile bağlı ve ilgili kuruluşların merkez teşkilatı ve Bakanlığımız taşra birimlerinin bazıları tarafından dergiler çıkartılmaktadır. Dergilerin bütçesi genel bütçe, döner sermaye, reklam gelirleri ve benzeri kaynaklardan karşılanmakta olup dergiler Bakanlık matbaaları veya özel matbaalar tarafından basılmaktadır. Söz konusu dergiler, tarımsal konularda eğitim ve yayım faaliyeti olarak üreticilerin ve kamuoyunun bilgilendirilmesi, uzman ve teknik personelin tarımla ilgili mesleki ve aktüel bilgilerinin geliştirilmesi, tarım gündemi ve tarım sektöründeki faaliyetlerden tüm paydaşlarımızın haberdar edilmesi amacıyla yayımlanmaktadır.

Buğday fiyatları ve Adana'daki ekmek fiyatlarına ilişkin: Bakanlığımızca hububat piyasaları takip edilerek piyasaların düzenlenmesi ve sürdürülebilir üretimin sağlanması amacıyla politikalar oluşturulmaktadır. TMO tarafından açıklanan müdahale fiyatları, ürün maliyetleri, üretim miktarı, enflasyon oranı, refah payı, üretimin sürdürülebilirliği, dünya piyasalarındaki gelişmeler ve bir önceki yılın fiyatları dikkate alınarak belirlenmektedir.

Önergenin sorulduğu 2012 yılında yüzde 11,5-12 oranında protein içeren Anadolu kırmızı sert buğday için TMO tarafından açıklanan başlangıç alım fiyatı 635 TL/ton, alım fiyatı bir önceki yıla göre yüzde 10 oranında arttırılmıştır. Bakanlığımızca verilen 115 TL/ton ilave destekle birlikte fiyat 780 TL/tona yükselmektedir.

2013-2014 alım döneminde ise yüzde 11,5-12 oranında protein içeren Anadolu kırmızı sert buğday için TMO tarafından açıklanan başlangıç alım fiyatı 720 TL/tondur. 123 TL/ton ilave destekle birlikte fiyat 843 TL/tona yükselmektedir. Alım fiyatı, proteini yüzde 13 ve üzerinde, süne oranı düşük olan kaliteli buğdaylarda ton başına 742 TL'ye kadar çıkmaktadır.

Ekmek fiyatları belediyeler ve fırıncılar odası tarafından belirlenmekte olup Bakanlığımızın bu konuda bir müdahalesi olmamaktadır.

Adana ve ilçelerindeki 2012 yılındaki süt fiyatlarına ilişkin: Çiğ süt fiyatı piyasa koşulları içinde oluşmakta olup bu konuda yine Bakanlığın bir müdahalesi bulunmamaktadır ancak Bakanlığımızca uygulanan farklı desteklemeler ile süt fiyatlarında dönemsel yaşanan dalgalanmalardan üreticilerin olumsuz etkilenmesi önlenmeye çalışılmaktadır. İnek sütüne verilen destek, piyasa fiyatları ve günün koşulları göz önüne alınarak üç aylık dönemler hâlinde belirlenmekte ve böylelikle gerek üreticilerimizin gerek tüketicilerimizin mağdur edilmesi önlenmektedir. Adana'da 2012 yılında 94 bin ton çiğ süt için 4,8 milyon TL ödenmiştir, 2013 yılı çiğ süt destekleme primlerinin 1'inci ve 2'nci dönemleri ödenmiştir. Adana'da 2013 yılında 26 bin ton çiğ süt için 11,6 milyon TL ödeme yapılmıştır. Süt piyasa düzenlemesi için süt tozu üretimi teşvik edilmekte, böylece süt tozu ithalatının önlenmesi ve ihtiyacın yerli üretimle karşılanması sağlanmaktadır.

Önerge sahibi Sayın Doğru'nun (6/1565) ve (6/1872) esas numaralı soru önergeleri ile Sayın Öğüt'ün benzer mahiyetteki (6/1642) ve (6/1865) esas numaralı soru önergeleri: Sayın Doğru'nun 2011 yılı itibarıyla ülkemizdeki küpeli hayvan sayısına ilişkin olarak: 2011 yılında ülkemizdeki küpelenerek kayıt altına alınan hayvan sayısı sığır cinsinde 11 milyon 454 bin 526 baş, küçükbaş 29 milyon 382 bin 924 baştır, 2012 yılında ise bu sayılar sığır için 12 milyon 484 bin 969 baş, küçükbaş olarak da 32 milyon 340 bin 726 baştır.

Sayın Doğru ve Sayın Öğüt'ün canlı hayvan ithalatına ilişkin sayılar ile canlı hayvan ve et ithalatı ve bunun durdurulmasına ilişkin önergeleriyle ilgili: Bakanlık olarak hayvancılık sektörünün ve et piyasalarının durumu hem üreticiler hem de tüketiciler açısından değerlendirilerek ithalattaki gümrük vergileri 30/12/2012 tarihinde karkas ette yüzde 100'e, kasaplık canlı hayvanda yüzde 40'a çıkarılmış, mevcut üretim iç piyasadaki talep için yeterli olduğundan canlı hayvan ithalatına talep azalmıştır ve yapılmamaktadır. İthalat izinleri herhangi bir ilimize yönelik olarak verilmemektedir. İthal edilen hayvan ve etler ithalatçının işletmesinin veya kesimhanesinin bulunduğu yere sevk edilmekte, ayrıca dış ticarete ilişkin veriler TÜİK tarafından düzenli ve açık olarak kamuoyuna duyurulmaktadır.

Sayın Öğüt'ün ithalat nedeniyle BSE hastalığının ülkemize taşınma ihtimaline ilişkin önergelerindeki sorulara ilişkin olarak: Canlı hayvan ve karkas sığır eti ithalatında sağlık şartları ülkemizin de üyesi olduğu Dünya Hayvan Sağlığı Teşkilatı ve Avrupa Birliği standartları dikkate alınarak ulusal mevzuatımıza göre belirlenmektedir. Bakanlığımız tarafından ihracatçı ülkede görevlendirilen resmî veteriner hekimlerce ithalat öncesi gerekli muayene ve kontroller yapılmaktadır. Ayrıca, söz konusu canlı hayvan ve sığır etlerinin ülkemize girişinde sıkı veteriner kontrolleri yapılmakta, mevzuata uygun olmayan veya hastalık taşıdığı tespit edilen hayvanların ve etlerin ithalatına kesinlikle izin verilmemektedir. BSE hastalığına yönelik ilave bir önlem olarak ülkemize ithal edilen hayvanların yüzde 5'ine kesim sonrası ayrıca bir test yapılmakta, sığır eti ithalatında ise ihracatçı ülkede etlerin elde edildiği hayvanların tamamına BSE testi yaptırılmakta ve ona göre Türkiye'ye eğer gelmesi gerekiyorsa gelmesine izin verilmektedir.

Sayın Doğru'nun tütün teknolojisi mühendislerinin özlük haklarına ilişkin (6/1872) esas numaralı önergesine ilişkin olarak: Bakanlığımızda görev yapan tütün teknolojisi mühendisleri ile diğer mühendis unvanlı personel arasında özlük hakkı açısından bir fark bulunmamaktadır.

Sayın Gümüş'ün (6/1611) esas numaralı önergesi Muş, Van, Bitlis, Erzurum ve Ağrı illerimizin ağır kış şartlarından dolayı afet bölgesi ilan edilmesi ve tarım, hayvancılıkla uğraşan çiftçilere tarım sigortası fonundan destek verilip verilmeyeceğine ilişkin: Afet bölgesi ilanı ve ulaşım ile ilgili konular Bakanlığımızın görevleri arasında bulunmamakta, Bakanlığımızca 2006 yılında başlatılan devlet destekli tarım sigortaları uygulamaları kapsamında, poliçe bedelinin yüzde 50'si hibe olarak karşılanmakta, tüm Türkiye'de olduğu gibi bu illerimizde de sigortasını yaptıran üreticilerin sigorta kapsamındaki riskler nedeniyle meydana gelen zararları TARSİM tarafından poliçe şartlarına göre karşılanmaktadır.

Bu kapsamda, önergenin sorulduğu 2012 yılında Ağrı'da 745 bin TL prim desteği ödemesi, 409 bin TL hasar ödemesi; Bitlis'te 728 bin TL prim desteği ödemesi ve 1,5 milyon TL hasar ödemesi; Erzurum'da 1,6 milyon TL prim desteği ödemesi, 3,9 milyon TL hasar ödemesi; Muş'ta 494 bin TL prim desteği ödemesi, 1,6 milyon TL hasar ödemesi; Van'da 439 bin TL prim desteği ödemesi, 283 bin TL hasar ödemesi yapılmıştır.

Ayrıca, Bakanlığımızca bu illerimize önemli oranda tarımsal destek sağlanmakta, 2003-2013 döneminde kasım ayı itibarıyla, Ağrı'ya 560 milyon TL, Bitlis'e 232,1 milyon TL, Erzurum'a 651,5 milyon TL, Muş'a 425,3 milyon TL, Van'a 752 milyon TL nakdi, karşılıksız tarımsal destek ödemesi yapılmıştır.

Önerge sahibi Sayın Öğüt'ün (6/1643), (6/1663), (6/1667), (6/1772), (6/1809), (6/1810), (6/1823), (6/1827) ve (6/1907) esas numaralı önergeleri 2010 ve 2011 yılları arasında Ardahan, Iğdır, Ağrı ve Muş illerindeki hayvancılık desteklemelerine ilişkin önergelerle ilgili: Hayvancılık desteklemeleri kapsamında, 2010-2013 döneminde kasım ayı itibarıyla toplam, Ardahan'da 52 milyon 152 bin TL, Iğdır'da 29 milyon 113 bin TL, Ağrı'da 85 milyon 440 bin TL, Muş'ta 51 milyon 594 bin TL destekleme ödemesi yapılmıştır.

Kars ili Kağızman ilçesi Çayarası köyündeki süt sığırlarında yavru atma hastalığından dolayı, borçların tarım sigortası tarafından ödenmesi hususunda: Kars ili Kağızman ilçesi Çayarası Kooperatifinde sigortalı hayvanlarla ilgili olarak Tarım Sigortaları Havuzu TARSİM'e 34 adet hasar tespit ihbarı yapılmış, TARSİM eksperleri tarafından yapılan inceleme sonucunda hasar ihbarlarının çoğunun yavru hasarı olduğu belirlenmiş, ancak tazminat ödemesi, tazminatlı hastalıklar kapsamında olup veteriner kontrol enstitülerimizce tespiti yapılan hastalıklar için yapılmaktadır. Bu kapsamda 2013 yılında Ruam, sığır tüberkülozu, bruselloz, koyun ve keçi brusellozu, sığır vebası, Afrika at vebası, kuş gribi, kuduz, ve şap hastalıkları Bakanlığımızca belirlenen mücadele bölgelerinde tazminatlı hastalık kapsamındadır.

Kars ili Sarıkamış ilçesinde yer alan Asboğa Gölü'nde ve Ardahan Posof ilçesi Armutveren köyü Gölü'nde meydana gelen balık ölümleriyle ilgili olarak: Asboğa Gölü'nde balık ölümleriyle ilgili olarak Sarıkamış İlçe Müdürlüğümüze 16 Nisan 2012 tarihinde, Ardahan ili Posof ilçesi Armutveren köyündeki balık ölümleriyle ilgili olarak Posof İlçe Müdürlüğümüze 24 Nisan 2012 tarihinde yapılan ihbarlar üzerine Bakanlığımızca inceleme başlatılmış, gölden su ve balık numuneleri alınmış, analizleri yapılmış. Raporda, göl suyunda canlı yaşamını tehdit edecek herhangi bir unsur bulunmamıştır.

Sebze ve meyvelerin ambalajlı olarak satılabilmesi için çiftliklere yardım yapılmasına ilişkin 2006 yılında başlatılan yüzde 50 hibe destekli Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi Programı kapsamında tarımsal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi, ambalajlanması ve depolanmasına yönelik yatırımlar desteklenmektedir. Bu kapsamda bugüne kadar bitkisel ürünlerin işlenmesi ve paketlenmesine yönelik 1.611 tesis tamamlanmış, 333 milyon TL hibe ödemesi yapılmıştır. Bu proje 2015 yılına kadar devam edecek olup meyve sebze paketlemeye yönelik yatırımlar desteklenecektir. Ayrıca 42 ilde IPARD Programı kapsamında sağlanan desteklerle meyve sebzelerin işlenmesi, paketlenmesi ve pazarlanmasına yönelik yatırımlara ayrıca yüzde 50 hibe destek verilmektedir. 1 milyon 250 bin avroya kadar yatırımların desteklendiği programlar kapsamında Ardahan ilimiz de bulunmaktadır.

Ardahan'da 2011 yılı için makine ekipman alımlarının desteklenmesi hususunda: Ardahan İl Müdürlüğümüzde önergede bahsedilen 2011 yılında toplam 703 başvuru olmuş, Resmî Gazete'de yayınlanan tebliğ ve uygulama rehberinde belirtilen şartlar dikkate alınarak değerlendirilmiştir. Her bir makine, ekipman için başvuru şartları ve puanlama kriterleri değişmektedir. Bu kapsamda, Ardahan ilinde 314 kişiye hak ediş düzenlenmiştir. Makine, ekipman destekleri kapsamında Ardahan'da 2007 yılından bugüne toplam 786 adet yeni ekipman, makine için 4,9 milyon TL hibe destek ödenmiştir.

Sayın Genç'in (6/1677) esas no.lu önergesi: Konya'da bir sulama kooperatifi başkanının görevden alınıp yerine kayyım atanmasına ilişkin Konya ili Çeltik ilçesi Gökpınar kasabası sulama kooperatifinde, Yunak Cumhuriyet Başsavcılığının talebi üzerine, 2/6/2011-21/7/2011 tarihleri arasında Bakanlığımız kontrolörlerince denetim yapılmış, denetim sonucunda Yunak Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunulmuş, yapılan inceleme sonucu hazırlanan soruşturma raporunda açık sorumluluğu görülen, gerekli idari tedbirleri yerine getirmemek hususunda ısrarcı olan sorumlu yönetim kurulu başkan ve üyeleri hakkında Kooperatifler Kanunu'na muhalefet nedeniyle ek suç duyurusunda bulunulmuş, kamu yararı ve hizmet gerekleri dikkate alınarak 29/2/2012 tarihinde görevlerine son verilmiştir. İlgili kişilerce göreve son vermeye karşı açılan dava mahkemece reddedilmiş, ayrıca 19/1/2013 tarihli kooperatif olağan genel kurulu toplantısında kooperatif ortakları tarafından seçilen 3 yeni yönetim kurulu üyesi görevlerine başlamış olup tedbir uygulaması sona ermiştir.

Sayın Dedeoğlu'nun (6/1701) esas no.lu ve Sayın Halaman'ın (6/1941) esas no.lu soru önergeleri: Çiftçilerimizin finansman ihtiyacını uygun şartlarda sağlaması amacıyla son on yılda tarımsal kredilerde önemli düzenlemeler ve iyileştirmeler yapılmış, 2013 yılında, faaliyet alanına göre değişmekle birlikte yüzde 25-yüzde 100 arası değişen oranlarda faiz indirimi uygulanmıştır. Sübvansiyonlu tarımsal kredilerin kapsamı genişletilmiş, kredi limitleri artırılmıştır. İşletme kredilerinin vadesi on sekiz aydan yirmi dört aya, yatırım kredilerinin vadesi beş yıldan yedi yıla çıkarılmıştır.

Sayın Halaman'ın küçükbaş hayvancılığın geliştirilmesine yönelik destek ve teşviklere ilişkin olarak: Küçükbaş hayvancılığa 2006 yılından itibaren anaç koyun, keçi desteği sağlanmakta olup 2012 yılında 18 TL olan hayvan başına destek 2013 yılında 20 TL'ye çıkarılmıştır. İlk defa, keçi ve koyun sütüne, inek sütüne göre daha fazla destek primi başlatılmış. Yine küçükbaş hayvan yetiştiriciliği ve besiciliği 2010 yılında sıfır faizli kredi kapsamına alınmıştır.

Sayın Durmaz'ın (6/1821) esas numaralı önergesi jeotermal seracılığın geliştirilmesine yönelik sorularıyla ilgili: Dünya çapında 78 ülkede jeotermal enerjinin doğrudan kullanımı yapılmakta; Türkiye, doğrudan jeotermal enerjinin ısıtmada kullanımı bakımından dünyada ilk 5 içerisinde gösterilmekte, Bakanlığımızca ilk etapta içinde Yozgat ilimizin de olduğu jeotermal potansiyeli yüksek 11 pilot ilde jeotermal enerjinin örtü altı üretim faaliyetlerinde kullanımını artırmaya yönelik çalışmalara başlanılmış, proje kapsamında illerde ön etüt çalışmaları yapılmış, fizibilite çalışmalarına buna göre başlanacaktır. Jeotermal, biyogaz, güneş enerjisi gibi alternatif enerji kaynakları kullanan seraların yapımına kırsal kalkınma destekleri kapsamında yüzde 50 hibe destek veriliyor. Bugüne kadar da 253 projeye 50,3 milyon TL destek verilmiştir.

Sayın Dedeoğlu'nun gıda denetimlerine ilişkin olarak (6/1850) esas numaralı önergesi: Son on yılda gıda denetimleri ve denetçi sayıları önemli oranda artırılmış. On sene önce 1.500 civarında gıda denetçisi varken ve 39 bin denetim yapılmışken 2012'de gıda denetçisi 4.732'ye ve denetim sayısı 413 bine çıkarılmıştır. Denetimler sonucunda halkımızın sağlığını tehlikeye atan, taklit ve tağşiş yapıldığı kesinleşen, bozulmuş değiştirilmiş gıdaları üretenler 2012 yılından itibaren ilave bir ceza olarak web sayfasından kamuoyuna duyurulmaktadır. Bugüne kadar da 198 parti ürünle ilgili kamuoyuna teşhirde bulunulmuştur.

Sayın Öğüt'ün (6/1905) esas numaralı önergesi Muş'ta tütün ekiminin yasaklanması ile ilgili: Ülkemizin tütün ve tütün mamullerinin üretimine, iç ve dış alım ve satımına ilişkin usulleri...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)