GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: CHP GRUBUNUN, KOCAELİ MİLLETVEKİLİ HAYDAR AKAR VE 22 MİLLETVEKİLİNİN KOCAELİ'DE BULUNAN LİMANLARIN DURUMLARI VE BU LİMANLARIN YARATMIŞ OLDUKLARI SORUNLARIN TESPİT EDİLEREK BU SORUNLARA ÇÖZÜM YOLLARININ BELİRLENMESİ AMACIYLA 12/9/2013 TARİHİNDE TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA VERMİŞ OLDUĞU MECLİS ARAŞTIRMASI ÖNERGESİNİN, GENEL KURULUN 12 KASIM 2013 SALI GÜNKÜ BİRLEŞİMİNDE SUNUŞLARDA OKUNMASINA VE GÖRÜŞMELERİNİN AYNI TARİHLİ BİRLEŞİMİNDE YAPILMASINA İLİŞKİN
Yasama Yılı:4
Birleşim:15
Tarih:12.11.2013

İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Sayın Başkanım, değerli milletvekili arkadaşlarım; hepinizi saygıyla, sevgiyle selamlıyorum.

Cumhuriyet Halk Partisinin Kocaeli'de bulunan limanların durumunun araştırılmasına yönelik vermiş olduğu Meclis araştırmasının aleyhine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunmaktayım.

Kocaeli il sınırları içerisinde İzmit Körfezi etrafında toplam 36 tane liman bulunmakta, bunun 34'ü aktif, 2 tanesi de inşaat hâlindedir. Yine bu 36 limanın 34'ü özel sektöre ait 2 tanesi de kamu kurumlarına aittir. Limanlarla ilgili olarak 2004 öncesinde toplam 185 hektar dolgu alanının planı onaylanmış durumda ve bunun şu ana kadar dolgusu gerçekleşen miktarı ise 126 hektardır.

Az önce Haydar arkadaşım da gösterdi, Kocaeli'de gerçekten limanlar ağırlıklı olarak İzmit, Körfez ilçesi, Derince ilçesi olmak üzere 3 ilçemizde toplanmakta. Bir de Karşıyaka ilçemizde de kısmen bulunmaktadır. Tabii, bu limanların toplam yükü de 77 milyon 696 bin metreküp kapasiteli limanlarımız. Burada da en büyük payı Körfez ilçemiz karşılıyor, yaklaşık yüzde 57,40'ını Körfez ilçesi ve yüzde 7'sini Derince ilçesi, yüzde 3'ünü Başiskele ilçesi olmak üzere devam ediyor.

Tabii, burada, özellikle, maalesef, ülkenin en büyük problemi plansız gelişme problemi. Buna biraz sonra değineceğim. Kıyılarla ilgili, limanlarla ilgili, kentlerle ilgili, maalesef, geçmişte yapılan planlarımız hiç olmamış. Plansız bir gelişme yapmışız. Bununla ilgili olarak bütünleşik kıyı alanları planlaması ve İzmit Körfezi bütünleşik kıyı alanlarının planıyla ilgili, Bakanlığımız çalışmalarını yıllar önce başlatmıştı ve bu çalışmalarda değerli ve kıt kaynak olan kıyı alanlarını koruma, kullanma dengesini gözeterek bütüncül bir çerçevede ele alıp, ülkemizin kıyılarını rasyonel ve sürdürülebilir yöntemini sağlamak üzere bütünleşik kıyı planlama çalışmaları devam ediyor.

Bunlardan 2012 yılı itibarıyla onaylanan planlarımız: Öncelikle Türkiye genelinde İskenderun Körfezi Kıyı Alanları Bütünsel Planı, Samsun Bütünleşik Kıyı Alanları Strateji Belgesi Planları ve Antalya Bütünleşik Kıyı Alanları Strateji Belgesi, ki bunlar 2009 ve 2011 yıllarında onaylanmıştı. Diğer taraftan İzmit Körfezi'yle ilgili olarak, 8/8/2008 tarihinde Bayındırlık İskân Bakanlığı tarafından İzmit ve Yalova illerimizin kıyılarını kapsayan alanlarda Körfez Bütünleşik Kıyı Alanları Kullanım Master Planları onaylanmıştı. Ancak, daha sonra, 2009 yılında özel sektör bu planların iptali için mahkemeye, Danıştay 6. Daireye dava açtı ve bu planlar 28/6/2011 tarihinde maalesef Danıştay 6. Dairesi tarafından iptal edildi. Ancak diğer taraftan Bakanlığımız yeni çalışmaları başlattı. Yine İzmit Körfezi, bu çerçevede, planlama alanı Kocaeli ve Yalova illerinin kıyı alanlarının tamamını kapsayacak şekilde genişletilerek, İzmit Körfezi Bütünleşik Kıyı Alan Projesi adıyla yeniden hazırlanmış ve şu anda onay aşamasında. Toplam 207 kilometrekarelik bir kıyı alanını kapsıyor. Böylece, İzmit Körfezi'nin de -Türkiye'nin diğer kıyılarında olduğu gibi- planları hazırlanmış durumda, master planları hazırlanmış durumda ve onay aşamasında. Az önce de belirttiğim gibi, daha önce onaylanmıştı ancak Danıştay bunu iptal etmişti ve bununla birlikte diğer alanlarda da yine bu çalışmalarımız devam ediyor.

Tabii, bu arada Haydar arkadaşım körfezin temizliğiyle ilgili, eskiden yüzebildiklerinden, şimdi yüzemediklerinden filan bahsetti ama herhâlde Kocaelide fazla durmuyor tahmin ediyorum. Kocaelide fazla dursa, Kocaeli yerel basınını takip etse zaten bunların hepsini görecek.

HAYDAR AKAR (Kocaeli) - O zaman sen yoktun biz yüzerken orada.

İLYAS ŞEKER (Devamla) - Kocaeli ilimizde 124 kilometresi İzmit Körfezi olmak üzere, 70 kilometresi de Karadeniz kıyıları olmak üzere toplam 194 kilometre kıyıya sınırı olan bir kent Kocaeli. Bu kıyıların da 50 kilometresi Kocaeli Büyükşehir Belediyesi tarafından düzenlendi ve insanların rahatlıkla gidip gezebileceği, dolaşabileceği, vakit geçirebileceği rekreasyon alanlarına dönüştürüldü ve halkımızın kullanımına sunuldu.

Bununla birlikte, yine, körfezde yapılan çalışmalarla ilgili -rüyalarda bile görsek inanmazdık, hayal zaten edemezdik- körfezde iki noktada mavi bayrak alındı ve yazın, gönül rahatlığıyla gidip artık denize girilebilecek alanlar. Bunların bir tanesi Karamürsel ilçemiz sınırları içerisinde, diğeri de Kandıra ilçemizin Cebeci mevkisinde. Yine, diğer taraftan, şu anda iki ayrı noktada daha mavi bayrak almak üzere çalışmalar devam ediyor. Bunların yine birisi Darıca ilçemizde, diğeri de Kandıra ilçemizde.

Tabii, bununla birlikte bir taraftan da denizdeki özellikle gemilerin kirletmesini önlemek için, fabrikalardan atıkların denize akmasını önlemek üzere deniz uçağımız var ve sürekli, yirmi dört saat görev başında ve ciddi anlamda da katkısı oldu.

Yine, özellikle körfez -maalesef, çok özür dileyerek söylüyorum- eskiden bir lağım çukuru konumundaydı ama artık körfeze arıtılmamış bir damla su dahi akmıyor. AK PARTİ iktidarından önce, yani Büyükşehir Belediyesinden önce körfeze günde 100 tonun üzerinde çamur dökülüyordu. Şu anda, nüfus artışıyla birlikte günde 180, yaklaşık 200 ton civarında çamur artık körfeze akmıyor. Peki, nasıl önlüyoruz bunları? Körfezin etrafında oluşturulan 8 tane arıtma tesisiyle bunlar artık arıtıldıktan sonra denize deşarj ediliyor. Tabii, bu arıtma sadece körfezde değil, artık Kocaeli'de köylerde bile arıtma var. Kocaeli'de toplam 18 tane arıtma tesisimiz var ve bunun 8 tanesi köylerde olmak üzere. Sadece ve sadece arıtma tesislerini çalıştırmak için Kocaeli Büyükşehir Belediyesi İSU ayda 2,5 milyar TL elektrik parası ödüyor, sadece arıtma tesislerini çalıştırmak üzere.

Tabii, bununla birlikte, yine, Kocaeli'de 2004'ten sonra -arkadaşlar "Gidecek yer yok." dedi- 16 milyon metrekare yeşil alan oluşturuldu. Kişi başına önceden, AK PARTİ'den önce 1 metrekare düşerken, bugün artık 10 metrekarenin üzerinde yeşil alan düşüyor; ağaçlandırma hakeza yine aynı.

Tabii, burada en büyük problem, başlangıçta da söylediğim gibi, planlama problemi. Maalesef, Kocaeli, Yalova, Bursa, İstanbul birinci derece deprem bölgesi olmasına rağmen, sanayinin yüzde 70'i bu bölgelerde kurulmuş. Bu, AK PARTİ'nin problemi değil, AK PARTİ yokken bunların hepsi kurulmuştu ve burası birinci derece riskli, birinci derece deprem bölgesi olan... Sanayinin, tabii, büyük bir çoğunluğu burada olunca dolayısıyla nüfusun da büyük bir çoğunluğu burada.

Peki, sanayiyi Anadolu'ya nasıl kaydırmamız gerekiyor? Anadolu'dan nakliye maliyetlerini düşürmek için altyapının yapılması lazım. İşte, burada hep birlikte görüştük, özellikle Devlet Demiryollarının serbestleştirilmesiyle ilgili bir kanun tasarısı görüştük ama maalesef, sizler buna karşı çıktınız. Bu kanun tasarısının mutlaka olması gerekiyordu ki Meclisimiz sonuçta kabul etti. Sanayinin Anadolu'ya doğru kaydırılması lazım ve sanayicinin üretiminin de en az maliyetle limanlara ulaştırılması için demir yolunun mutlaka güçlendirilmesi lazım. Hükûmetimiz bu şekilde, kanun teklifiyle bunu gerçekleştirmiş oldu. Tabii bununla birlikte, yine, maalesef geçmişte o kadar anormal bir gelişigüzel gelişme olmuş ki, Kocaeli'de sanayi alanlarının tamamı faaliyete geçtiği zaman, bu sanayi alanlarında ikamet edecek insanların konut alanlarını Kocaeli il sınırları içerisinde karşılayamıyoruz; böyle, maalesef, geçmişte yapılan hatalar. Bunların hepsi AK PARTİ iktidarı olmadan önce yapılmışlardı ve AK PARTİ geldikten sonra -Büyükşehir Belediyesi olarak- artık Kocaeli'de 3.505 kilometrekarenin tamamı planlandı, 1 metrekare dahi plansız alan yok. Nerede liman var olacak, nerede sanayi olacak, nerede ticaret olacak, nerede konut olacak, bunların hepsi tamamlandı. Artık sanayici kendi kafasına göre bir yere sanayi yapamıyor; ne bileyim, liman yapmak isteyen kafasına göre liman yapamıyor, konut yapmak isteyen kafasına göre konut yapamıyor.

LÜTFÜ TÜRKKAN (Kocaeli) - Hâlâ yapıyor.

İLYAS ŞEKER (Devamla) - Kocaeli artık sanayi kentinden çıkıp turizm kentine dönüştü. Kocaeli'ye insanlar eskiden gitmek istemezken bugün özellikle gelip gezmeye başladılar.

Ben tekrar hepinizi saygıyla selamlıyorum ve araştırma önergesinin aleyhinde olduğumuzu belirtiyor, teşekkür ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)