GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:132
Tarih:06.07.2013

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 59'uncu maddede verdiğimiz önerge üzerinde söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Değişiklik önergemizle, Maliye Bakanlığının merkez ve taşra teşkilatı kadrolarında en az üç yıl görev yapan ve son üç yılda olumlu sicil almış olan personele yaş ve öğrenim alanı şartı aranmadan, defterdarlık uzmanlığı özel sınavına girerek defterdarlık uzmanı olma imkânı tanınmaktadır. Böylece, Maliye Bakanlığında görev yapan personelin uzmanlaşmasına dönük yapılacak özel yarışma sınavıyla, kurum içinden defterdar uzmanı alınmasıyla, kurum çalışanlarına kariyer imkânı tanınacak, mesleki gelişmelerine katkı sağlanacak, hizmet kalitesi ve uzmanlaşma artacaktır.

Maliye Bakanlığının merkez teşkilatında daire başkanı, genel müdür yardımcısı, başkan yardımcısı veya taşra teşkilatında defterdar kadrolarında toplam iki yıl görev yapmış olanlar ile altı yıl defterdar yardımcısı görevini yapmış olanların, atama tarihi itibarıyla fiilen bu kadrolardan birinde bulunmak şartıyla maliye uzmanı kadrosuna atanmasını teklif ediyoruz.

Defterdarlık uzman ve uzman yardımcılığı mesleğine alınmada, öngörülen yaş, öğrenim, KPSS'de başarı şartı ile yetiştirilme ve mesleğe atanma hususlarında (A) grubu kadrolar için öngörülen hükümlere tabi tutulmaktadır. Buna göre defterdarlık uzmanlığı, Bakanlık merkez teşkilatındaki uzman ve uzman yardımcılıklarından ayrı düşünülemez. Oysa, uygulamada tam tersi bir durum vardır. Âdeta, kast sistemi gibi, merkez ve taşra ayrımı haksız bir şekilde yapılmaktadır.

666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile, güya benzer nitelikte görev ifa eden kariyer uzmanları arasında ücret dengesizliklerinin giderilmesi amaçlanmış fakat defterdarlık uzmanları ve uzman yardımcıları ise bu hükmün dışında tutulmuştur. 659 ve 666 sayılı kanun hükmünde kararnameler öncesinde, Maliye uzmanları ile defterdarlık uzmanları aynı özlük haklarına sahipti. Ancak, bu kararnameler ile, Maliye uzmanlarının ek göstergeleri 2200'den 3600'e çıkarılmış ve 2000 makam tazminatı verilmiştir. Bu suretle, maaşlarında 1.500 liraya varan bir artış ve bu kadrolar arasında da ciddi bir maaş farkı meydana gelmiştir. Defterdarlık uzmanları ise, bu düzenleme kapsamına alınmayarak mağdur edilmiştir. Maliye Bakanlığı taşra uzmanlarının bu uygulamanın dışında tutulmasıyla Maliye Bakanlığının taşra birimlerinde çalışma barışı bozulmuştur, huzur kalmamıştır. Taşradaki birçok personel farklı kurumlara geçebilmek için çaba sarf etmekte, başarılı olanlar kurum değişikliği yapmaktadır.

Değerli milletvekilleri, Anayasa Mahkemesi 8 Aralık 2011 tarihli ve 161 sayılı Kararı ile, aynı unvanlı sayman kadrolarında görev yapanlarla ilgili olarak bir karar vermiştir. Bu karara göre, Anayasa'nın 10'uncu maddesi çerçevesinde, eşitlik ilkesine aykırı uygulamalar olduğu belirtilmiştir. Anayasa Mahkemesi, merkez, taşra veya başka kurumdan, çalışmalarına bakılmaksızın, aynı veya benzeri görev yapanlarla ilgili yapılan ayrımı Anayasa'ya aykırı bulmuştur, biraz önce bahsettiğim konuyla bire bir örtüşmek üzere. Bu duruma karşı Hükûmetin kayıtsız kalması hâlinde defterdarlık uzmanlığı, merkez uzmanlıklarına ya da başka kurumlara geçiş için basamak olarak kullanılan bir uzmanlığa dönüşecektir.

Maliye Bakanlığının merkez ve taşra birimlerinde çalışan kariyer uzmanlarını, içinde bulunduğu durumdan kurtarmak için, tüm kariyer uzmanlarının tek çatı altında toplanması gerekmektedir, bu konunun yegâne, tek çözümü de budur. Bu kişiler ortak sınavlarla mesleğe alınıyorlar. Lütfen dikkat buyurun sayın milletvekilleri: Hepsi ortak sınavlarla mesleğe başlıyorlar, aynı veya benzeri görevi yapıyorlar, birlikte, yan yana masalarda çalışıyorlar, dolayısıyla bunlara ödenecek mali haklar, disiplin amirlerinin belirlenmesi, bundan sonra açılacak sınavlar da birbirlerinden ayrı düşünülmemesi gerekir ki örneği vardır; bugün, Orman ve Su İşleri, Çevre ve Şehircilik, Gümrük ve Ticaret, Gıda, Tarım ve Hayvancılık bakanlıklarında tek uzman düzenlemesi yapılmıştır yani merkez-taşra ayrımı yapılmamıştır. Diğer bir ifadeyle, bu bakanlıklardaki uzman personelin özlük hakları, tek bir yasa altında düzenlenmiştir.

Maliye Bakanlığında da aynı statünün gerçekleştirilmesi bir mecburiyet hâlindedir ve eninde sonunda bu yüce Meclis, bu düzenlemeyi de yapacaktır ama bizim önergemizde bunu bir nebze olsun düzeltme imkânınız vardır.

Hepinize saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)