| Konu: | BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 131 |
| Tarih: | 05.07.2013 |
ALİM IŞIK (Kütahya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz 478 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın 33'üncü maddesi üzerinde vermiş olduğumuz önerge için söz aldım. Bu vesileyle yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, bu madde, Karayolu Taşıma Kanunu'nun 26'ncı maddesinde değişiklik öngören bazı düzenlemeler içermektedir. Özü itibarıyla kara yollarında yolcu ve yük taşımacılığı yapan gerçek ya da tüzel kişilerin kanunda belirtilen hükümlerin aksine bir fiilde bulunmaları hâlinde ödeyecekleri cezalar güncellenmiş, bazı cezalar artırılmış, bazı cezalarda indirime gidilmiş bu maddede. Önergemizde özellikle "Kara yolu yük taşımacılığında iki üç gün, hatta dört gün sürecek yolculuk esnasında herhangi bir suçtan ceza kesilmiş olan sürücülere kırk sekiz saat içerisinde ikinci kez aynı suçtan ceza kesilemez." şeklinde mevcut tasarıda yer alan düzenlemenin ülkemiz şartları da dikkate alınarak "kırk sekiz saat" yerine "yetmiş iki saat bu ceza ikinci kez kesilemeyecek" şekilde bir hüküm getirilmekte. Önergemizin özü bazı maddelerde bu değişikliği kapsamakta, dolayısıyla bu iki günlük sürenin üç güne çıkarılmasıyla kamyon taşımacılığı yapan ve bir yerden çıkıp hedef noktaya varıncaya kadar yaklaşık üç güne varan yolculuk esnasında hiç olmazsa aynı yükü taşıyan insanların o yolculukta ikinci kez bu cezayı çekmemeleri için bu öneriyi getirdik. İnanıyorum ki, bu doğru düzenleme sizler tarafından da kabul edilecektir.
Bu vesileyle özellikle kara yolu taşımacılığında gerek yolcu gerekse yük taşımacılığı yapan işletmelerin birkaç önemli sorununu da yüce Meclisin çözüm getirmesi amacıyla sizlerle paylaşmak istiyorum.
En önemli sorunlarından birisi, 2002 yılından bu yana geçen yaklaşık on yıl sürede, reel fiyatlarla değerlendirildiğinde, yaklaşık 2,5-3 kat artan mazot fiyatlarıdır. Yani 2002 yılında 1 ton yük başına aldığı bir taşıma ücretiyle karşılığında 1 birim mazot alabilen bir taşımacı bugün, maalesef, bunun üçte 1'ine, iki buçukta 1'ine düşen değerlerde mazot alabilecek duruma gelmiştir. Mazot fiyatlarındaki bu aşırı yükselmeden dolayı sıfır yani yeni alınmış kamyon veya otobüse bugün bu işletmeciler ne yazık ki içleri kan ağlaya ağlaya mazot yerine 10 numara yağ koyarak taşımacılık yapabilmektedirler. Bu, bu ülkenin gerçeğidir. Kimseyi suçlamıyoruz ama buna çözüm bulmak da bu yüce Meclisin görevidir. Birinci temel sorun bu.
İkincisi; özellikle K1 ve K2 belgelerinde ciddi sorunlar ve ağır cezalar işletmecilere yüklenmekte, bundan dolayı tıkanmalar yaşanmakta, insanların işini yapmasından geri alınması, geri konması nedeniyle kaybettikleri iş gücü ve para ciddi anlamda bunları mağdur etmektedir. Yine, SRC belgelerinde ciddi sorunlar vardır, mutlaka çözülmesi gerekiyor.
Özellikle mazotta ÖTV ve KDV'nin indirilerek hiç olmazsa deniz taşımacılığında sağlanan avantajlardan kara yolu taşımacılığında gerçek anlamda bu işi yapan insanlara da yararlanma hakkı tanınması gerektiğini düşünüyoruz.
Bir önemli sorun da zorunlu trafik sigortası ve kasko ücretlerinin çok yüksek olması ve son birkaç yılda da bu bedellerin 2 katına varan değerlerde yükselmiş olmasıdır. Bunun da makul bir düzeye çekilerek sigorta ve kasko ücretlerinin düşürülmesinde büyük yarar olduğunu düşünüyoruz.
Diğer taraftan, bugün, yol belgesini almamış bir şoför, herhangi bir yerde trafik kontrolüne takıldığı anda bir saat içerisinde tüm bilgilere ulaşılabilecekken beş altı saat, on saat bekletilen olaylarla karşılaşmaktadır. Bunların da giderileceği ümidiyle bu görüşleri sizlerle paylaştım.
Önergemize desteğinizi bekliyor, saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)