| Konu: | BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 131 |
| Tarih: | 05.07.2013 |
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 24'üncü madde üzerine verdiğimiz önerge üzerinde söz aldım. Muhterem heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Teklifin 24'üncü maddesi ile, sürücü belgesi sahibi olanlar, motorlu taşıt sürücü sertifikası bulunanlar ve sürücü kurslarına kayıt yaptırmış olanların alacakları sürücü belgelerinin yönetmelikte belirlenen yeni sınıf sürücü belgeleriyle değiştirilmesi zorunluluğu getirilmektedir. Sürücü belgesi almaya hak kazanan bir vatandaşımız, 492 sayılı Harçlar Kanunu'na göre ehliyet sınıfı itibarıyla 110 ile 556 lirası trafik harcı öderken, Değerli Kâğıtlar Kanunu'na göre de 101 Türk lirası değerli kâğıt bedeli ödemek zorundadır. Sürücü belgelerinin değiştirilmesinden harç alınmayacağı kanunda hüküm altına alınmıştır ve bu doğru bir düzenlemedir ancak yenilenen sürücü belgelerinden değerli kâğıt bedelinin alınmamasına yönelik bir düzenleme yoktur. Bu nedenle, sürücü belgesini yeniletecek bir sürücü 2013 yılı için 101 lira değerinde değerli kâğıt bedeli ödeyecektir. Ayrıca, bu bedel her yıl yeniden değerleme oranı nispetinde de belirlenmektedir bilindiği üzere.
Sürücü belgelerini yenileyenlerden harç almamak ne kadar doğru ise, bunlardan değerli kâğıt bedeli almak da o kadar yanlıştır değerli arkadaşlar. Bu "Sorma, ver." parasıdır. Vatandaşımız bunu ancak bu şekilde tarif eder ve bu alınan değerli kâğıt parası 101 lira 2013 yılı için "Sorma, ver." parasıdır.
Bu 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun 115'inci maddesinde bir ay içinde ödenmeyen cezalar için yüzde 5 faiz öngörülmekte ve 6183 sayılı Kanun'un uygulanacağı ifade edilmektedir. Yani hem yüzde 5 ve gerektiğinde de aylık yüzde 40 itibarıyla gecikme faizi ödenecektir. Bu da günümüzün enflasyonu nispeti dikkate alındığında çok fahiş bir ceza alımıdır.
Yine, trafik cezalarıyla ilgili başka bir sorun da cezaların adreslere ulaştırılmamasıdır. Gıyabında yazılan trafik cezaları sürücünün evine genelde ulaştırılamamakta veya mahalle muhtarına teslim edilmektedir. Dolayısıyla, araç sahipleri cezalardan haberdar olamıyor ve ancak yıllar geçtikten sonra bir vesileyle, o zaman bir sürprizle karşılaşmakta ve aynı zamanda faizleriyle birlikte bu borçlar da katlanabilmektedir.
Değerli milletvekilleri, Hükûmetin vatandaştan "Sorma, ver." parası isteyeceğine trafik kazalarına bir tedbir getirmesinde büyük fayda vardır ve dünyada her sene trafik kazalarından 50 milyon insan yaralanmakta, 1 milyon 200 bin kişi hayatını kaybetmektedir. Trafik kazalarında sürücüler, yayalar, yol durumu ve araç tasarımı olmak üzere çeşitli faktörler rol oynamaktadır. Yolları güvenli yapmak, yol güvenliği için tedbirler geliştirmek ve değişik standartları uygulamak elzemdir.
Adalet ve Kalkınma Partisi duble yollarla övünüyor ancak 2003 yılında 455 bin trafik kazası yaşanırken 2012 yılında 1 milyon 320 bin trafik kazası olmuştur. 2012 yılındaki bu kazalarda 3.750 vatandaşımız hayatını kaybetmiş, 268.bin vatandaşımız da yaralanmıştır. Türkiye'de 1965 yılında 36 dakikada bir trafik kazası olurken -artı, tabii yolların ve trafiğin de çok yoğun artması nedeniyle- 2005 yılında 51 saniyede, 2011 yılında 25 saniyede bir trafik kazası yaşanırken 2012 yılında her 23 saniyede bir trafik kazası yaşanmaktadır.
Türkiye'deki toplam kazaların yüzdesi içinde Manisa'daki kazaların payı da maalesef yükselmektedir. 2009 yılında Türkiye'de meydana gelen kazaların binde 93'ü Manisa'da meydana gelirken 2010 yılında bu oran yüzde 1'e, 2011'de yüzde 1,05'e ve 2012 yılında ise yüzde 1,1'e yükselmiştir. Bunun nedeni de Manisa'daki yolların bozuk olması ve kör noktalarla ilgili tedbirlerin alınmamasıdır.
Bu düşüncelerle önergemizin kabulünü diliyor, saygılar sunuyorum.(MHP Sıralarından alkışlar)