| Konu: | BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 130 |
| Tarih: | 04.07.2013 |
KEMAL EKİNCİ (Bursa) - Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; 478 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 14'üncü maddesi üzerinde söz aldım. Meclisi saygıyla selamlıyorum.
Söz konusu yasa, 13/10/1983 tarihli, 2918 sayılı Yasa'dır. Bu yasada taşıtların yeniden tanımıyla ilgili bir şey var. Bunun da nedeni Avrupa'yla adaptasyonumuzu tamamlamak. Esasında, aynı Bakanlığa bağlı iki genel müdürlük var: Birisi, Karayolları Genel Müdürlüğü Trafik Daire Başkanlığı; birisi de Kara Taşımacılığı Daire Başkanlığı. Şimdi, ne hikmetse hem Kara Taşımacılığı Daire Başkanlığında hem de Karayolları Trafik Yasası'nda bir sürü eksiklik var. Bu eksiklikler, aynı Bakanlığa bağlı iki genel müdürün bir eş güdümü, bir uyumlu koordinasyonu neticesinde çok daha güzel, verimli şeyler hazırlanabilirdi ihtiyaca binaen. Bu koordinasyon sağlanamıyor. Bir acelecilik içerisinde ve günü kurtarmak adına, parça parça bu torba yasalarla Türkiye'yi yönetmek, yön vermek, düzeltmek olası değildir. Bizim temennimiz, önümüzdeki zaman içerisinde bu iki genel müdürlüğün aralarındaki eş güdümle kara yollarıyla ilgili ve trafikle ilgili yasaların bir an önce çıkmasıdır. Kara yolları taşımacılığıyla ilgili şunu söyleyeyim: Demin benden önce konuşan arkadaş, sanki birlikte hazırlamışız gibi çok ciddi bir iki şeyin üzerinde durdu. K1 belgesi diye bir belge var, kamyoncuların belini büken, kamyoncuları sıkıntıya koyan, kamyoncu esnafını yoksullaştıran bir belge. Bütün zaman içerisinde, iddiamız, bu belge bir kereye mahsus alınmalıdır. Öyle bir olay ki, kamyonu devredince, satınca aynı belgeyi yeniden sürücü almak durumundadır. Hatta, babadan oğula geçse bile, o belge iptal ediliyor, yeni bir risk getiriyor, yeni bir yük getiriyor. Bundan dolayı da, bu K1 belgesini, özellikle Hükûmet ve Parlamentoda çoğunluğu bulunan Adalet ve Kalkınma Partisi, şoför esnafının bu sızlanmasını, bu yakınmasını dikkate almalıdır.
Bir başka şey, Karayolları Trafik Kanunu'nda azami yük taşıma kapasitesiyle ilgili. Dingil yükü belli, her sene yeni çıkan araçlar, çift dingilli kamyondan başladı, kırkayak, tır ve bizim yollarımızın taşıyamayacağı kapasiteye yükseldi. Bu kapasiteyi artırmanın olasılığı yoktur, ya yol gövdesini değiştireceğiz, ya da yollardaki bu tamirat, bu sarf devam edecek. Bunun önüne geçmenin yolu da -yine söylüyorum- Karayolları Genel Müdürlüğü Trafik Güvenliği Dairesi Başkanıyla Kara Ulaşım ve Taşımacılık Genel Müdürlüğü mutlaka bir araya gelip bu meseleyi çözmelidir. Aksi hâlde, karayolları taşımacılığında da, Trafik Yasası'nda da hep keşmekeş devam edecek.
Bu yasayı irdelediğinizde, alt alta sıralanmış bir yıl içerisinde üç dört değişiklik ve kanun hükmünde kararname görürsünüz. Bu, o andaki bürokrasinin verdiği karar ve günü geçiştirmek için alınmış kararlardır. Umuyorum önümüzdeki zamanlarda bunlar düzeltilir.
Bu vesileyle hepinize saygılar sunuyorum. (CHP ve MHP sıralarından alkışlar)