GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: ORTA ASYA VE KAFKASLAR BÖLGESEL BALIKÇILIK VE SU ÜRÜNLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ KOMİSYONU ANLAŞMASININ ONAYLANMASININ UYGUN BULUNDUĞUNA DAİR KANUN TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:125
Tarih:26.06.2013

ADALET BAKANI SADULLAH ERGİN (Hatay) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkanım.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; huzurlarınızda bugün görüşeceğimiz tasarı, yargı hizmetleri ile ilgili olarak bazı kanunlarda değişiklik yapılmasına dair, daha önce KHK ile düzenlenmiş ancak yetki yasasına aykırılıktan dolayı Anayasa Mahkemesince iptal edilmiş bir tasarı.

6 Nisan 2011 tarihli ve 6223 sayılı Kamu Hizmetlerinin Düzenli, Etkin ve Verimli Bir Şekilde Yürütülmesini Sağlamak Üzere Kamu Kurum ve Kuruluşlarının Teşkilat, Görev ve Yetkileri ile Kamu Görevlilerine İlişkin Konularda Yetki Kanunu ile Bakanlar Kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisi verilmiş idi. Bu yetki kanununa dayanarak hazırlanan kanun hükmünde kararname ile adalet hizmetlerinin daha etkin, verimli bir şekilde yürütülmesine katkı sağlaması bakımından çeşitli yasalarda değişiklik öngören bir KHK yapılmış ve yürürlüğe girmiş idi.

Değerli milletvekilleri, 650 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'de yargı hizmetleriyle ilgili olarak yapılan değişikliklerden birkaçının başlıklarını sizlerle paylaşmak istiyorum.

2992 sayılı Kanun'da değişiklik yapılarak Bakanlığımız Uluslararası Hukuk ve Dış İlişkiler Genel Müdürlüğü bünyesinde İnsan Hakları Daire Başkanlığı kurmuş idik.

Yine, aynı KHK ile Bakanlığımız ile Dışişleri Bakanlığı arasında iş birliği hâlinde çalışma ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesindeki savunmaların Adalet Bakanlığı tarafından yürütülmesi ve beraberce yürütülmesi konusunda bir çalışma öngörmüş idik.

Yine, 2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Yasası'nda yapılan değişiklikle, avukatlık mesleğinden hâkimliğe geçiş için yaş sınırı olan 35 yaşı 45'e çıkartmış idik.

Yine, 2802 sayılı Yasa'da değişiklik yaparak hâkim ve cumhuriyet savcılarımızın yurt dışına eğitim amacıyla gönderilmesi sağlanmış, ayrıca yurt dışına gidenlerin mali hakları ve yükümlülükleri düzenlenmiş idi.

5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'da yapılan değişiklikle de resmî veya özel ayrımı yapılmaksızın kurum ve kuruluş temsilcilerinin heyet hâlinde veya bireysel olarak ceza infaz kurumlarını ziyaret edebilmeleri sağlanmıştır. Bu konuda Adalet Bakanlığına yetki verilmiştir.

Öte yandan, aynı kanunda, tutuklu ve hükümlülerin insani beklentilerine çözüm üretebilmek amacıyla ana, baba, eş ve kardeşlerinin cenazelerine katılabilmesine imkân veren hüküm daha da genişletilmiş ve aynı derecedeki kayın hısımları için de bu imkân getirilmiş idi.

Onun ötesinde, çeşitli yasalarda adli tatile ilişkin düzenlemelerde farklı tarihler, farklı uygulamalar söz konusu idi. Bütün bunları değiştirerek aynı tarihte birleştirme ve uygulama birliğini sağlama adına bu tasarıda düzenleme yapılmış idi. 650 sayılı KHK ile yapılan değişiklikler yürürlüğe girdikten sonra, söz konusu kanun hükmünde kararnamenin Anayasa'ya ve dayandığı yetki yasasına aykırı olduğu gerekçesiyle Anayasa Mahkemesine başvurulmuştur. Anayasa Mahkemesi, bu KHK'nın belli hükümlerinin yetki yasasında belirtilen sınırların dışında olduğuna hükmederek iptaline karar vermiştir.

Bu iptale ilişkin maddeleri de kısaca sizinle paylaşmak istiyorum. Adli tatile ilişkin düzenlemelerin yetki yasası kapsamında olmadığına dair düzenlemeler var. Danıştayda Başkanlar Kurulu, Başkanlık Kuruluna ilişkin düzenlemelerin yetki yasası kapsamında olmadığına, ayrıca yine hâkim ve savcıların meslek içi eğitimlerine ilişkin düzenlemenin yetki yasası kapsamında olmadığına hükmetti. Yine, ceza infaz kurumu personelinin eğitimine ilişkin bir maddemiz vardı, onun da yetki yasası kapsamı dışında olduğuna hükmetti Anayasa Mahkemesi. Ayrıca, cezaevinde kimlerin ziyaret yapabileceğine dair maddenin ve bununla beraber, hükümlü ve tutukluların yakınlarının cenazesine katılma iznini genişleten düzenlemenin yetki yasası kapsamı dışında olduğuna ve iptaline karar verdi. Bu kararın uygulamasının altı ay sonra yürürlüğe girmesine de hükmeden Anayasa Mahkemesinin bu düzenlemesinden sonra, 1 Temmuzdan önce bu boşluk oluşmaması için bizim bu yasal düzenlemeyi yapma zaruretimiz oluştu. Hazırlanan bu tasarıyla 650 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin iptal edilen ancak esas itibarıyla Anayasa'ya aykırı bulunmayan maddelerini yeniden yasa hâline getirme çalışması için huzurlarınızdayız.

Değerli milletvekilleri, şunun altını çizmek istiyorum: Anayasa Mahkemesinin iptal gerekçesi, yapılan düzenlemelerin esas itibarıyla Anayasa'ya aykırı olduğundan değil, yetki yasasındaki sınırların içerisinde olmadığından bahisledir. O açıdan, bu düzenlemeleri büyük ölçüde aynı şekilde huzurlarınıza getirdik. Şu an huzurunuza getirilen ve görüşülmekte olan tasarı, daha önce çıkarılan KHK içerisinde düzenlenmiş olan maddelerden ibarettir. Bu düzenleme, Askerî Yüksek İdare Mahkemesi, Uyuşmazlık Mahkemesi, Danıştay daireleri, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemeleri, ceza mahkemeleri, hukuk mahkemeleri ve Sayıştayda uygulanan adli tatil sürelerinin birbiriyle paralel hâle getirilmesini öngörüyor. Onun dışında, başkanlık divanı ve Başkanlar Kurulu düzenlemelerini içeriyor.

Hülasa, bu getirmiş olduğumuz tasarı, daha önce yapmış olduğumuz 650 sayılı KHK'nın Anayasa Mahkemesince yetki yasası kapsamı dışında kalan maddelerinin iptalinin telafisi amacıyla huzurlarınıza getirilmiştir. Bu yasama faaliyetinde eleştirileriyle, görüş ve önerileriyle katkı verecek milletvekillerimize teşekkür ediyor, bu tasarının hayırlara vesile olmasını temenni ediyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)