GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: TÜRK PETROL KANUNU TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:112
Tarih:29.05.2013

ALİM IŞIK (Kütahya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Türk Petrol Kanunu Tasarısı'nın ikinci bölümünde şahsım adına söz aldım. Bu vesileyle yüce Meclisi tekrar saygıyla selamlıyorum.

Bugün petrolde dışa bağımlılık oranı yüzde 90'ın üzerinde olan ülkemizde, elbette ki böyle bir kanunun çok önemli olduğunun bilinci içerisindeyiz. Ancak, ne yazık ki, bu kanundaki düzenlemeler Türkiye'nin petroldeki ve diğer doğal kaynaklardaki dışa bağımlılık oranını azaltacak bir düzenlemeden uzak olup özellikle petrolün çıkartılmasında, aranmasında bugüne kadar Türkiye Cumhuriyeti devletinin millî şirketi olarak görev yapmış Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığının yakın vadede elden çıkarılmasına yani özelleştirilmesine kapı aralayan bir düzenleme grubunu barındırmaktadır.

Şimdi dünya ham petrol fiyatları 2003 yılında 26 dolar/varil dolayındayken, 2004 yılından itibaren hızlı bir şekilde artarak 2008 yılında 144 dolar/varil seviyesine ulaşmış ve hâlen 110 dolarlar seviyesinde devam etmektedir. Gelecekte bu fiyatların ne olacağı kestirilememektedir. Şimdi durum böyleyken, bu konuda Türkiye'de çıkartılan petrolün yüzde 75'inden fazlasının sahibi olan Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığını bu tasarıdan çıkartarak, yakında özelleştirecek yeni düzenlemelere altyapı oluşturmanın gelecek açısından ülkemiz için iyi niyetle bağdaşmadığını -en hafif cümleyle- söylemekten kendimi alamıyorum.

Değerli milletvekilleri, şimdi size bu konunun uzmanları tarafından yapılmış bir değerlendirmeyi özetle, sonuçları itibarıyla sunmak istiyorum. 2003 yılında -yüzde 12,5 devlet geliri aynı kalmak kaydıyla diğer yıllarda da- 10 bin varil/gün itibarıyla bir şirketin yıllık net gelirini özetle size söylemek istiyorum: 2003 yılında, yüzde 30 kurumlar vergisine rağmen 32 milyon dolarlık bir gelire sahip olan A şirketi, petrol fiyatı 100 dolara çıktığında yaklaşık 180 milyon dolar net kazanca, 140 dolara çıktığında ise 267 milyon dolar net kazanca sahip oluyor.

Şimdi size buradan seslenmek istiyorum. Bunun tüm dökümünü isteyen arkadaşlarıma verebilirim. Eğer biz petrol şirketlerinin, Türkiye'nin kaynaklarını açtığımız yabancı şirketlerin bu kazançlarının belirli bir oranını bu ülkede yatırım yapma gibi zorunluluğa bağlamaz isek kime ne kazançlar sağlayacağımızı bu kanunla açık görebiliriz. 2003 yılında 32 milyon dolar kazanan -10 bin varil günlük hesabıyla- bir şirketin bu düzenlemeden sonra 110 dolar fiyatını da esas alırsak 200 milyon dolardan fazla net kazancı olacak ve siz buna hiçbir şart getirmeyeceksiniz. Böyle bir düzenleme dünyada sadece Türkiye'de var değerli milletvekilleri. Bunun önüne geçmemiz lazım. Onun için bu tasarının geri çekilmesi bu ülkenin çok daha hayrına olacaktır. Eğer böyle gider ise bu tasarı gelecekte Türkiye'nin petrolle ilgili sorunlarını artıracak, asla azaltmayacaktır.

Komşumuz Suriye sınırındaki mayınlı arazilerin temizlenmesiyle ilgili yasanın Anayasa Mahkemesinden geri dönmesinden sonra bu bölgede olan kargaşanın sebebini lütfen bir de petrol açısından değerlendiriniz.

Buradan sormak istiyorum Sayın Bakanım: Bu mayınlı arazilerde gerek Türkiye gerekse Suriye tarafında bugüne kadar tespit edilmiş petrol rezervi nedir? Biz mayınlı arazilerin mayından temizlenmesiyle ilgili görevi yabancı şirketlere devretmek isterken acaba bunun altında yatan gerçeklerden birisi petrol sebepli miydi? Bunu buradan açıklarsanız çok sevinirim. Anayasa Mahkemesi onu döndürdükten sonra Türkiye'nin komşularıyla beraber ilişkilerini de bu anlamda değerlendirmemiz lazım.

Bu tasarının geri çekilmesini bir kez daha yüce Meclise hatırlatıp saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)