GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: SAĞLIK BAKANLIĞINCA KAMU ÖZEL İŞ BİRLİĞİ MODELİ İLE TESİS YAPTIRILMASI, YENİLENMESİ VE HİZMET ALINMASI İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASI HAKKINDA KANUN TASARI VE TEKLİFİ
Yasama Yılı:3
Birleşim:68
Tarih:20.02.2013

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 14'üncü madde üzerinde verdiğimiz önerge hakkında söz aldım. Muhterem heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, bu konuya girerken "Bizim Manisa'mızın, Manisa'nın şehir hastanesi ne durumda?" diye Sayın Bakana, Hükûmete sorumu yönelterek konuşmama başlamak istiyorum. 2004-2005 yıllarından bu yana "400 yataklı bölge hastanesi yapacağız." diye özellikle seçim önceleri vaatlerde bulunuldu. Aradan sekiz-dokuz sene geçti, ortada hiçbir şey yok, ne hastane var ne inşaatın başlaması söz konusu. Bugün yarın, bugün yarın; Manisalı sekiz-dokuz yıldır oyalanıyor. Bu hastane yapılacak yerin arsası 2009 yılı sonu itibarıyla Manisa Belediyesi tarafından Hazineye devrildi ve gerekli tahsisat yapıldı. 

Edindiğimiz bilgilere göre, 23 Aralık 2010 tarihinde hastane inşası için 7 adet ön yeterlilik başvuru dosyası idareye teslim ediliyor. Netice? Netice yok. Aradan iki yıldan fazla bir zaman geçiyor değerli milletvekilleri, ihaleyi hâlâ Hükûmet, Sağlık Bakanlığı yapamamış. Neden?

Şimdi, bu sorunun mutlaka Hükûmet tarafından verilecek bir cevabının olması gerekir. İdarenin hazırladığı ön fizibilite raporunda arsa ve işletme sermayesi yatırımı dâhil toplam yatırım tutarı 122 milyon Türk lirası olarak hesaplanıyor ve Manisa Hastanesi ihalesinde yıllık kira bedeli de 64 milyon Türk lirası olarak belirleniyor. 122 milyon sabit sermaye yatırımı, 64 milyon lira yıllık kira bedeli. Ön fizibilite raporunda belirlenen sabit yatırım tutarıyla karşılaştırıldığında iki yıllık kira bedeli toplamı 128 milyon lira eder; sabit yatırım tutarından 6 milyon lira fazlaya gelmektedir.

Bu rakamlarda değişiklikler olabilir fakat mukayese önemlidir; sabit sermaye yatırımı ve yıllık kira bedeli arasındaki mukayese. Ön fizibilite raporunda yüklenicilerin talep edeceği yıllık kiranın 8 milyon Türk lirası olması öngörüldüğü iddia edilmekte, ihalede belirlenen kira bedeli ön fizibilite raporunda neredeyse 8 katına çıkıyor.

Eğer, benim burada ifade ettiğim rakamlarda bir yanlışlık var ise Sağlık Bakanlığımız lütfen burada tutanaklara geçecek şekilde doğru bilgileri versin, biz de elbette Sağlık Bakanının vereceği resmî bilgilere itibar edeceğiz. Yalnız birkaç defa Komisyonda da çeşitli vesilelerle sormamıza rağmen maalesef bunun son derece açık ve net cevabını alabilmiş değiliz. Bunu bütün Manisalılar merak etmektedir. Bu iş artık yılan hikâyesine döndü ve bir an evvel kamuoyunun, toplumun aydınlatılması gerekmektedir.

Değerli milletvekilleri, bu tasarıyla sağlık hizmetlerinde ne kalite ne etkinlik ne verimlilik ne de bütün vatandaşlarımızın faydalanacağı bir model ortaya konulmamaktadır. Tasarıda bu ideallerin tam tersini ortaya koyacak hükümler bulunmaktadır. Yani neticede, karşılaşacağımız sonuçları şimdiden bir öngörü olarak ifade ediyoruz.

Birincisi: Sağlık hizmetlerinde kalite ve etkinlik ortadan kalkacaktır. Sağlık hizmetleri tamamen özel sektöre devredilecek ve özel sektör de kârlılığını artırmak için hizmet standartlarını düşürebilecektir. Bu bir tehlikedir, bu tehlike mevcuttur.

İkincisi: Sağlık çalışanları özel sektörün işçisi hâline getirileceği için mesleki bağımsızlık ve verimlilik çok büyük zarar görecektir.

Üçüncüsü de: Tasarı ile kamunun sağlık hizmetleri üzerindeki otoritesi ortadan kalkarken sağlık hizmetlerinin kullanıcısı vatandaşlarımız için de olumsuz düzenlemeler vardır.

Sayın Başbakanın beş yıldızlı olarak değerlendirdiği sağlık hizmetlerinden ancak bu hizmetin karşılığını ödeyebilecek kişiler faydalanabilecektir.

Bu düşüncelerle hepinize saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.