GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: FİNANSAL KİRALAMA, FAKTORİNG VE FİNANSMAN ŞİRKETLERİ KANUNU TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:27
Tarih:21.11.2012

ALİM IŞIK (Kütahya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan  Finansal Kiralama, Faktoring ve Finansman Şirketleri Kanunu Tasarısı'nın 7'nci maddesi üzerinde vermiş olduğumuz önerge hakkında söz aldım. Bu vesileyle yüce Meclisi ve bizleri izleyen aziz Türk milletini saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri,  önceki maddelerde de ifade edildiği gibi, bu tasarı aslında daha önceden Türkiye Büyük Millet Meclisi gündemine getirilmiş ama enine boyuna tartışılmadan, ilgili komisyonlarda gerekli katkılar sağlanmadan Türkiye Büyük Millet Meclisi Genel Kuruluna indirilmiştir.

Bu tasarı, Türkiye'de özellikle son yıllarda giderek bozulan ekonomik dengeler açısından önemli bir tasarıdır. Bugün, borçlu sayısı ve kredi kartı mağdurları hızla yükselirken, özellikle küçük ve orta ölçekli işletme sahiplerinin herhangi bir nedenle sicilleri bozuk olduğu için resmî bankalardan gerekli krediyi sağlayamadığı gerçeği ortadayken yapacakları bir şey var, para satan aracı kişi ya da kuruluşlara gidip bu dertlerini çözmek. Maalesef, kişisel bazda bu finansal desteği sağlayan aracılar birçok kişi ya da tüzel kişiyi mağdur ederken, bu kapsamda "faktoring şirketi" adı altında desteği sürdüren kuruluşlar, şu ana kadar, denetim eksikliği nedeniyle, birçok işletmenin batmasına, birçok yuvanın da yıkılmasına sebep olmuşlardır. Dolayısıyla, böyle bir tasarıyla bir denetim altına alınmaları yerindedir ama bir eksik tasarıdır.

Şimdi, bu tasarı içerisinde bu tür kuruluşların hangi sınırlar içerisinde, gelen vatandaşa ya da işletme sahibine finans temin edeceği belirlenmemiştir. Devletin resmî bankasının nominal faiz oranının, örneğin yüzde 10'u, 20'si gibi üst sınırla sınırlandırılma zorunluluğu vardır. Aksi takdirde, kimi eline düşürürse, bugüne kadar yaşanmış olan gerçeklerin, acıların bundan sonra da yaşanmasının önüne geçilemeyecektir. Yüzde 20, yüzde 50, yüzde 100 fazlasıyla, sıkışmış, mecburen bu finansı bulmak zorunda olan insanlara aracılık yapan bu kuruluşların belli sınırlar içerisinde faaliyetlerini yürütmesi gerekir. Bu tasarıda en büyük eksiklerden birisi budur.

Evet, birliklerin oluşturulması doğrudur ama bunların hangi sınırlar içerisinde Türkiye'de uygun mevzuatın öngördüğü şekilde bir sınırlamaya tabi tutulması konusu boştur. Yine yuvalar yıkılacak, yine birçok şirket, küçük ve orta ölçekli işletme batmaya devam edecektir. Özellikle son on yılda, bu şirketlerin yani finansal kiralama faktoring ve finansman şirketlerinin faaliyetleri incelendiğinde, 20, 30, 40 kat arttığını görüyorsunuz ve bunlardan yararlanan insanların sayısı da geometrik olarak her geçen yıl artıyor. Şimdi, bu gerçek bir tarafta varken, "Bunun önünü açalım ama bir sınır koymayalım." anlayışı devam ederse, bu Meclis, inanıyorum ki çok kötü bir kanuna daha imza atmış olacaktır. Mutlaka bir üst sınırın getirilmesi zorunluluğu vardır, örneğin nominal faiz yüzde 12'yse yüzde 14-15 üst sınırla bunların vereceği faiz oranının sınırlandırılması gerekir. Bu tasarıda mutlaka, inanıyorum ki, görüşme sonuna kadar böyle bir düzenleme getirilecektir. Aksi takdirde, hem bunların yasal bazda işlem yapmasına fırsat tanınmış ve bundan yararlanacak insanların da bundan yararlanmasının önüne bir engel daha konmuş olacaktır.

Bu düzenlemenin mutlaka yapılması gerekir. Bu katkılar alınmadan, eskiden hazırlandığı şekliyle yüce Meclisin Genel Kuruluna aynen getirilen bu tasarının geri çekilmesi ya da bu maddenin tasarı metninden çıkartılması doğru olacaktır, önergemiz de bunu içermektedir.

Önergemize desteğinizi bekliyor, tekrar saygılar sunuyorum.

BAŞKAN - Teşekkür ederim.