GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 338 SIRA SAYILI KANUN TASARISI?NA YENİ MADDE İHDASINA DAİR VERİLEN ÖNERGEYE EKLİ LİSTELERİN OKUNMAMASININ İÇ TÜZÜK?ÜN 87?NCİ MADDESİNE UYGUN OLUP OLMADIĞI HAKKINDA
Yasama Yılı:3
Birleşim:18
Tarih:08.11.2012

ALİ RIZA ÖZTÜRK (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Başkanlığınızın tutumunun aleyhine söz aldım. Hepinizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli arkadaşlar, kanunların metni iskelettir, vücudun iskeletidir. Gerekçeler ise kanunların metninin anlaşılmadığı, kanun metinlerinin neyi ifade ettiğinin kesin olarak belirlenemediği durumlarda başvurulması gereken metindir yani başka bir anlatımla, gerekçeler kanunların ruhudur, ruhu. Yani siz? Bir vücudu ayakta tutan iskelet, nasıl ki kanunun madde metniyse, ona anlam veren de gerekçesidir.

Şimdi, burada, değişiklik önergesinin beş yüz kelimeden fazla olamayacağına ilişkin bir uygulamayı "Madde metnini de kapsar." şeklinde getirdiğiniz zaman, o zaman kanun maddesinde sınırlama getiriyorsunuz demektir. Bu doğru bir uygulama olmaz. Burada, kanunun ana maddesinin eki, o ekli listelerdir. Yani ne yapılmak isteniliyor, o önergede verilen esas maddeyle ne yapılmak isteniliyor, o önergelerle, o ekli listelerle? O bir bütündür. Hangi köy nereye bağlanıyor, hangi belde nereye bağlanıyor, o ekli listede belirtilmiştir. Dolayısıyla, o ekli listelerin de okunması gerekiyor.  Bunu gerekçe içerisinde değerlendirmek, bir kere, İç Tüzük'ün 87'nci maddesinin konuluş amacına aykırı bir yorum tarzıdır. Yani önemli olan,  burada konulmak istenilen, varılmak istenen amaç nedir, onu bence anlamak lazım.

Dolayısıyla, soyut bir şekilde, "Önergeler, gerekçelerle ana metin birlikte değerlendirildiğinde beş yüz kelimeyi geçemez." dediğiniz zaman, o?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

ALİ RIZA ÖZTÜRK (Devamla) ?değişiklik önergelerini hiçbir zaman uzun, beş yüz kelimeden fazla veremeyeceksiniz demek anlamındadır. Bu da yasama faaliyetini kısıtlar. O nedenle Başkanlığın tutumunun aleyhinde söz aldım.

BAŞKAN - Teşekkür ediyorum.