| Konu: | ASKERLİK KANUNUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN (S.S.:82) |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 25 |
| Tarih: | 29.11.2011 |
AK PARTİ GRUBU ADINA SEYİT SERTÇELİK (Ankara) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; kanun tasarısının 1111 sayılı Askerlik Kanunu'nun geçici 43'üncü maddesinde değişiklik yapan 3'üncü maddesi üzerine AK PARTİ Grubu adına söz almış bulunuyorum. Yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.
Bilindiği üzere, tasarının 3'üncü maddesi ile Kanun'un ek 1'inci maddesinde yapılan değişikliklere paralel olarak daha önce dövizle askerlik hizmeti kapsamından çıkarılan yükümlüler hakkında geçici 43'üncü madde gereğince başlatılan uygulama kapsamından "temel askerlik eğitimi yapma" şartı kaldırılmakla birlikte, dövizle askerlik hizmeti bedeli yeniden belirlenmektedir. Ayrıca, yine geçici 43'üncü madde kapsamında bulunan kırk beş yaş üstündeki vatandaşların daha fazla döviz ödeyerek temel askerlik eğitimine tabi tutulmalarına ilişkin düzenleme de kaldırılmaktadır. Böylelikle kanun tasarısının 3'üncü maddesiyle geçici 43'üncü maddenin birinci fıkrasında değişiklik yapılmakta, ikinci fıkrası ise yürürlükten kaldırılmaktadır.
Vatan hizmetinin her Türk vatandaşının hakkı ve ödevi olduğu Anayasa'mızın 72'nci maddesinde belirtilmiştir. Yine 72'nci maddede vatan hizmetinin Türk Silahlı Kuvvetlerinde veya kamu kesiminde ne şekilde yerine getirileceğinin ya da getirilmiş sayılacağının kanunla düzenleneceği hüküm altına alınmıştır. Bu paralelde 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askerî Memurlar Kanunu ile 1111 sayılı Askerlik Kanunu'nda askerlik hizmetinin ne şekilde yerine getirileceğine ilişkin hususlar düzenlenmiştir. Dövizle askerlik ve bedelli askerlik, biraz önce bahsettiğim kanunlar kapsamında düzenlenmiş iki askerlik uygulamasıdır.
Sayın milletvekilleri, bilindiği üzere, dövizle askerlik uygulaması yurt dışında oturma ve çalışma iznini haiz olarak işçi, işveren ya da meslek sahibi olarak çalışan vatandaşlarımızın askerlik hizmeti nedeniyle iş kaybına uğramamalarının önüne geçilmesi amacıyla düzenlenmiş ve bu uygulamadan bugüne kadar çok sayıda vatandaşımız da yararlanmış, hâlen de yararlanmaya devam etmektedir. Bununla birlikte, dövizle askerlik hizmeti kapsamında olmakla birlikte, yurt dışında tabi oldukları çalışma şartlarında izin ve benzeri durumların elvermemesi nedeniyle ülkemize gelip temel askerlik eğitimini yerine getiremediği için birçok vatandaşımız da dövizle askerlik uygulamasından çıkarılmak durumunda kalmıştır. Kanun tasarısının 3'üncü maddesinde yapılan bu değişiklikle, yurt dışında işçi, işveren ve meslek sahibi olarak çalışan vatandaşlarımız açısından biraz önce bahsettiğim nedenle bir mağduriyet ortaya çıkmasının da önüne geçilmiş olacaktır. Bu bağlamda temel askerlik hizmetinin kaldırılması nedeniyle geçici 43'üncü maddenin ikinci fıkrasında düzenlenmiş olan kırk beş yaş üstü vatandaşlarımızın daha fazla para ödemek suretiyle temel askerlik hizmetinden muaf olmaları durumu hükümsüz kalmış ve kanun tasarısının 3'üncü maddesiyle kaldırılmıştır.
Değerli milletvekilleri, dövizle askerlik ve özellikle bu kanun tasarısıyla düzenlenen bedelli askerlik uygulamalarında temel askerlik eğitimi şartının kaldırılmasına yönelik eleştiriler dile getirilmiştir.
Dövizle askerlik uygulamasında temel askerlik şartının devam etmesi durumunda yurt dışında olup kanun kapsamına giren birçok vatandaşımız temel askerlik eğitimini yapacak şartları sağlayamamaları sebebiyle bu kanun kapsamından çıkartılacak ve mağduriyet yaşayan vatandaşlarımızın sayısı da artmaya devam edecektir.
Sosyal devlet, vatandaşlarının sorunlarının ortadan kaldırılmasına yönelik güncel çözümler üreten devlettir. Konuya bu açıdan bakılmasında fayda görülmektedir. Bu vatandaşlarımızın dövizle askerlik uygulaması sebebiyle yapacakları katkılardan ziyade genel olarak yurt dışında bulunmakla ülkemiz ekonomisine yıllardır yaptıkları ve yapacakları katkı göz ardı edilmemelidir. 2008 yılı verilerine göre sadece Avrupa ülkelerinde faaliyet gösteren Türk girişimcilerin sayısı 120 bini, söz konusu işletmelerin yatırım hacimleri ise 10 milyar avroyu aşmıştır. Her geçen gün gelişme kaydeden Türkiye ekonomisinin dünyanın ilk on ekonomisi arasına girme amacına yönelik çabalara yurt dışındaki Türk girişimlerinin de katkısı olacaktır.
Değerli milletvekilleri, bedelli askerlik uygulamasında temel askerlik şartının bulunmaması da benzer şekilde eleştirilere sebep olmaktadır. Bu düzenlemeye tabi olacak yükümlülerin Türk Silahlı Kuvvetlerinde yürütülecek temel askerlik eğitimine tabi olmaları, üç haftalık bir süre dahi olsa ülke ekonomisine fazladan bir maliyet getirecektir. İş dünyasında zamanın çok değerli olduğu günümüzde yükümlülerin işlerine ara vermeleri ile ortaya çıkacak üretim kaybı bazılarının işyerlerini kapatmak durumunda kalabilecekleri ya da işlerini kaybedebilecekleri de dikkate alınması gereken hususlardandır.
HAYDAR AKAR (Kocaeli) - O zaman para da almayın. Niye para alıyorsunuz?
SEYİT SERTÇELİK (Devamla) - Türk Silahlı Kuvvetlerinin ihtiyaç ve önerileriyle halkımızın talepleri de dikkate alınmak suretiyle hazırlanan bu kanun tasarısıyla birçok vatandaşımızın mağduriyeti giderilmiş olacaktır. Kanunun uygulanmasıyla elde edilecek gelirin yine kutsal bir amaca yönelik olarak kullanılacağına da dikkatinizi çekmek isterim.
Konuşmamı bitirirken tasarıyla ilgili tüm düşünce ve önerileri saygıyla karşılamakla birlikte ülkemizin genel menfaatlerinin sağlanmasına yönelik olarak meselenin mevcut realiteler göz ardı edilmeden değerlendirilmesinin önem arz ettiğini tekrar vurgulamak isterim.
Yasa tasarısının hayırlı olmasını diler, yüce Meclisi saygıyla selamlarım. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)