| Konu: | MESLEKİ VE TEKNİK EĞİTİMİN SORUNLARINA İLİŞKİN |
| Yasama Yılı: | 3 |
| Birleşim: | 15 |
| Tarih: | 01.11.2012 |
ALİM IŞIK (Kütahya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bilindiği gibi, on yıllık AKP hükûmetleri döneminde âdeta yazboz tahtasına dönüştürülen eğitim kurumlarının ve öğretmenlerin sorunları yüce Meclisin en önemli gündem maddeleri içerisinde yerini korumaya devam etmektedir. Özellikle son dönemde ataması yapılmayan lise branş öğretmenleri ile mesleki ve teknik eğitimde görev alacak öğretmen adaylarının sorunları, yaşanan haksızlıklar ve mağduriyetler nedeniyle daha da artmıştır. Tarih, fizik, kimya, biyoloji, matematik ve benzeri gibi lise branşlarında bu yıl yapılan 40 bin öğretmen atamasında sadece 3.900 civarında kontenjan verilmesi bu grubu ciddi ölçüde mağdur etmiştir. Yeni uygulamaya konan eğitim sistemiyle genel liselerin neredeyse tamamının Anadolu lisesine dönüştürülmesi ve Anadolu liselerine yapılacak ilk atamaların Danıştay kararıyla durdurulması nedeniyle lise branş öğretmenleri âdeta kaderleriyle baş başa bırakılmıştır. Acilen Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yapılacak bir yönetmelik değişikliğiyle Anadolu liseleri ilk atamaya açılmalı ve bu mağduriyet giderilmelidir.
Millî Eğitim Bakanlığı tarafından görevde bulunan öğretmenlere bu eğitim öğretim yılında tanınan alan değişikliği hakkı, çok yüksek KPSS puanlarına rağmen, lise branş öğretmenlerini açıkta bırakmıştır. 2013 yılı Şubat döneminde yapılacak ek öğretmen atamalarıyla öncelikle bu grupların mağduriyetleri giderilmelidir.
On yıldır sürekli teknik ve mesleki eğitimin öneminden bahseden AKP hükûmetlerinin on iki yıllık zorunlu eğitim sistemi yasalaştıktan sonra sadece imam hatip okullarıyla sınırlı kalan bir düzenleme yapması 28 Şubat sürecinde en fazla mağduriyeti yaşayan teknik ve mesleki eğitime nasıl baktığının bir göstergesi olmuştur. Bugüne kadar yapılan KPSS'lerde kendi alanlarında derece yaparak ilk 10'lara giren mesleki ve teknik öğretmen adayları bile yıllardır atanamamışlardır. Sayıları 100 bine yaklaşan ve 2002 yılından bu yana sadece yüzde 3 dolayında atamaları gerçekleştirilen teknik öğretmen kadrolarının yeni yapılacak öğretmen atamalarında mutlaka artırılması gerekmektedir.
Talim Terbiye Kurulunun, teknik eğitim fakültesi mezunlarının teknoloji ve tasarım öğretmeni olarak atanabilmesi için 2011 yılında yaptığı düzenleme yeterli olmadığı gibi, anılan yılla sınırlı tutulmuş ve 2012 şubat öğretmen atamasında bu alanda 350'ye yakın kadro boş kalmıştır. Mesleki ve teknik eğitim fakültesi mezunları Devlet Memurları Kanunu'nda teknik hizmetler sınıfında yer almasına karşın ancak kamuda genel idare hizmetleri sınıfında görev alabilmektedirler. Bu sınıfın özel sektörde herhangi bir karşılığı bulunmamaktadır. Son dönemde alınan kararlarla, daha önce teknik eğitim fakültesi mezunlarına tanınmış olan şantiye şefliği ve iş güvenliği uzmanlığı yetkileri iptal edilmiş ve bu alanlarda çalışan teknik öğretmenler zor durumda bırakılmıştır.
Teknik eğitim fakültesi mezunlarına 3795 sayılı Kanun'la tanınan mühendislik tamamlama hakkı, 2002 yılından itibaren, yeterli başvuru olmasına rağmen, öğretim elemanı yetersizliği ve benzeri gibi nedenlerle gerekli sınavın ve programın hiç açılmamış olması sonucunda âdeta ellerinden alınmıştır.
Teknik eğitim fakültelerinin 2009 yılında kapatılarak yerine teknoloji fakültelerin açılmasına ve açılan fakültelerin mezunlarının mühendis unvanı alacağı belirtilmesine karşın, kapatılan teknik eğitim fakültelerinin eski mezunları hakkında henüz herhangi bir düzenleme yapılmamıştır. Lisansüstü eğitim programlarında mesleki ve teknik eğitim fakültelerine yönelik programların yer almaması teknik öğretmenlerin kendi alanlarında akademik ilerlemelerinin önünü tıkamıştır. Aldıkları dört yıllık lisans eğitimine karşın teknik öğretmenler, teknisyen veya tekniker unvanlarına sahip çalışanlarla eş tutularak çalışmak zorunda bırakılmışlardır. Dolayısıyla bunların özel hizmet tazminatı ve ek ödemelerdeki mağduriyetleri mutlaka giderilmelidir.
Değerli milletvekilleri, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde de eğitim personeli temininde büyük zorluklar yaşanmaktadır. Özel eğitim okullarında sınıf öğretmenlerini görevlendiren Bakanlığın, aynı uygulamayla özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerindeki öğretmen açığını da gidermesi kaçınılmazdır, özellikle bu konu çok büyük bir aciliyet arz etmektedir.
Hükûmeti bu tür sorunların çözümünde duyarlı davranmaya davet ediyor, tekrar bu vesileyle tüm teknik öğretmenlerin sorunlarının çözümünde yüce Meclisi duyarlı davranmaya davet ederek saygılarımı sunuyorum.
BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Işık.