GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: TÜRK AKREDİTASYON KURUMU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
Yasama Yılı:2
Birleşim:127
Tarih:29.06.2012

MHP GRUBU ADINA ALİM IŞIK (Kütahya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşülmekte olan 311 sıra sayılı Türk Akreditasyon Kurumu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle yüce heyetinizi ve bizleri izleyen aziz milletimizi bir kez daha saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, bu kanun tasarısı aslında içerik olarak teknik bir tasarı ve bir zorunluluktan dolayı bugün yüce Meclisimizin son günlerine rastlayan çalışma programına girmiş bir kanun tasarısıdır.

Bu tasarıyla 27/10/1999 tarih ve 4457 sayılı TÜRKAK Kanunu'nda 25 maddelik içerik 17 maddeye düşürülmüş, dolayısıyla kanun güncellenmiştir. Kanunun güncellenme gerekçesi üye olduğu uluslararası kuruluşların raporlarında belirtilen ve Avrupa Akreditasyon Birliğinin işaret ettiği bazı teknik konuların değiştirilme zorunluluğundan ortaya çıkmış ve bu uyarılar ve yazılan raporlarda yer alan bilgiler doğrultusunda söz konusu bu tasarı Komisyonumuzdan geçmiş ve bugün Genel Kurulumuzun onayına sunulmuştur.

Burada, komisyon görüşmeleri öncesinde, Genel Kurulda zaman zaman gördüğümüz ve son birkaç gündür sıkça yaşadığımız, birden Komisyonun gündemine getirilip İç Tüzük'teki hükümler göz ardı edilerek, alelacele tasarının görüşülmesi konusunda maalesef hiçbirimizin onaylamadığı ama yaşanmak zorunda kalan bazı olumsuz gelişmeler de olmuştur. Örneğin, 25 Haziran 2012 tarihinde saat 18.00'de bize söz konusu Komisyonumuzun çağrı yazısı ulaşmış yani Sanayi, Ticaret, Enerji ve Tabii Kaynaklar ve Bilgi ve Teknoloji Komisyonunun çağrı yazısı üzerine, İç Tüzük hükümlerine göre en az kırk sekiz saat geçtikten sonra Komisyonumuzun toplanıp bu tasarıyı görüşmesi gerekirken, kırk sekiz saat geçmeden görüşmeler başlatılmış, bu dayatmacı anlayışa muhalefet partilerinden gerek Cumhuriyet Halk Partisi gerekse Milliyetçi Hareket Partisi komisyon üyeleri tepki göstererek ilk toplantıyı terk etmek zorunda kalmışlardır. Onun üzerine yapılan bazı girişimler ve karşılıklı uzlaşma arayışları sonuç vermiş ve Komisyonumuz ertesi günü, yani 28 Haziran 2012 tarihinde iyi bir çalışma örneği göstererek bu tasarıyı sonuçlandırabilmiştir.

Buradan şunu söylemek istiyorum: Yani iktidar partisi gerek Genel Kurulda gerekse komisyonlardaki sayısal çoğunluğuna güvenerek "Biz, istediğimiz kanunu istediğimiz zaman, istediğimiz şekilde geçiririz." şeklindeki bir anlayışı sürdürmeye devam ederse birçok olumsuzluğu hep beraber yaşarız diye düşünüyorum.

Bu Komisyonda yıllarca birlikte çalıştığımız birçok arkadaşımızla hiç birbirimiz hakkında duymak istemediğimiz ya da söylemek istemediğimiz bazı sözleri sarf etmek zorunda kalmışızdır; bundan dolayı da keşke bu yaşananlar olmasaydı demek istiyorum.

Dün yapılan Komisyon görüşmeleri sırasında, tüm partilerimizin birlikte çabasıyla arzu edilen değişiklikler gerçekleştirilmiş ve Hükûmet adına Komisyonda bulunan değerli bürokratların da katkısıyla bugün bu tasarı huzurunuza gelmiştir.

Ben bu vesileyle, özellikle 2006 yılından beri üyesi bulunduğumuz Avrupa Akreditasyon Birliğinin uyarılarını zamanında dikkate almaması nedeniyle geçmiş dönemlerde çalışan arkadaşlarımızın bu görev ihmalini bir daha yapmamalarını temenni ediyor ancak Avrupa Birliği Bakanlığına nisan ayında bağlanması gerçekleştirilen bu kurumun Bakanlığa geçer geçmez gerekli düzeltmeleri ve düzenlemeleri yapmak üzere olağanüstü bir çabayla bu kısa sürede bu çalışmaları gerçekleştirip Komisyonumuza ulaşmasını sağlayan AB Bakanlığı değerli bürokratlarına da huzurunuzda teşekkür etmek istiyorum. Ancak keşke bugüne kadar bu bekletilmeseydi de tasarı zamanında Türkiye Büyük Millet Meclisinin gündemine gelip, komisyonlarda enine boyuna tartışıldıktan sonra zamanında çıkmış olsaydı. Her şeye rağmen, tasarının bugün yasalaşacağı ümidiyle hayırlı olmasını temenni ediyorum.

Tasarıda bazı önemli değişiklikler gerçekleştirilmiştir.  Hükûmet tasarısında yer alan bazı düzenlemeler, Komisyon üyelerimizin oy birliğiyle ve ortak önergeleriyle Komisyonumuzdan geçmiş, özellikle önceki Kanun'da var olan genel kurul "danışma kurulu" şekline dönüştürülerek danışma kurulunun da üyelerinin, hem sayısı artırılmış hem de gerek kamu gerekse özel sektör temsilcilerinin eşit ağırlıkta bulunacağı şekilde bir düzenlemeye gidilmiştir. Yine aynı şekilde, yönetim kurulu üyelerinin çalışma biçimleri, görevleri ve teşkilatlanma şekli Komisyonda detayıyla tartışılmış, söz konusu kurumun hizmet birimleri ve görev alacak elemanların görevleri ve atanma şekilleri detaylı bir şekilde Komisyonda görüşüldükten sonra -tasarı metninde de görüleceği gibi- var olan hükümler ortaya konmuştur.

Ancak bir konuda bir çekince ortaya çıkmıştır. Özellikle Komisyonun, kurumun gelirleri konusundaki görüşmeleri sırasında, gelirlerin çok önemli bir bölümünü oluşturan yüzde 1'lik kesinti bölümü "en fazla yüzde 1" olmak üzere, kurum tarafından ayarlanabilecek şekle dönüştürülmüştür çünkü laboratuvarlardan alınan bu pay, yüzde 1 brüt gelir yüzdesi olarak yer almıştır. Ancak, daha sonradan, brüt gelirin uygulamada farklı şekilde yorumlandığı ve farklı yerlerde, farklı şekilde ödemelerin söz konusu olduğu şikâyeti iletildi. Onunla ilgili yine Komisyon üyesi arkadaşlarımızın birlikte görüşerek hazırlayacakları belki bir önergeyle düzeltme talebi gündeme gelebilir. O konuda biz de katkıyı sürdürmeyi arzu ediyoruz.

Onun dışında, diğer konularda çok fazla denecek bir şey yok. Yüce Meclisin daha fazla zamanını almadan sözlerimin bundan sonraki kalan kısmını başka bir konuşmada kullanmak üzere tekrar, kanunun hayırlı olmasını temenni ediyor, emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. On bir dakika yirmi iki saniye alacağımı daha sonra kullanmak üzere hepinize saygılar sunuyorum. (MHP sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Teşekkürler Sayın Işık.