| Konu: | CHP GRUBU ÖNERİSİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 131 |
| Tarih: | 03.07.2012 |
NUSRET BAYRAKTAR (Rize) - Sayın Başkan, saygıdeğer milletvekilleri; Cumhuriyet Halk Partisinin vermiş olduğu grup önerisi aleyhine söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Ülkemizin ve milletimizin en önemli ihtiyaçlarından biri ulaşımdır. Sağlıklı ulaşım şartlarına, günün teknolojik gelişmelerine, şehirleşme ve yapıların o günkü hâllerine uygun olarak bölgesinde gerçekleştirmesi bir zarurettir. Yerel yönetimler kendi imkânları doğrultusunda insanlarımızın sağlık, çevre, altyapı, ulaşım gibi hizmetleri yürütürken bir taraftan, toplu taşımacılık her yerde, her büyük ilde olduğu gibi İstanbul ve Ankara, İzmir gibi büyük kentlerde daha da önem arz ettiğini biliyoruz. İstanbul Büyükşehir Belediyesi kendine uygun, bütçesine uygun, yüzde 60 bütçesinden ulaşıma kaynak aktarıyor, Ankara Büyükşehir Belediyesi de diğer sorunların yanı sıra ulaşımla ilgili kavşak düzenlemelerini ve 1994 yılından bu yana Ankara'nın raylı sistemle birlikte metro çalışmalarını başlattığı doğrudur ama bu konularda ülke genelinde, uluslararası platformda ihtisas sahibi olup örnekleriyle milletimizin ve ülkemizin gerçekten yüzünü güldüren Ulaştırma Bakanlığı, uzun yıllardan bu yana yapılagelmekte olan metroların eksikliklerini tamamlamıştır.
Sadece Muğla'da 800 metrelik bir Göcek Tüneli'nin yapılamadığının ıstırabını çeken halkımız, Göcek Tüneli'nin yapılabileceğini gördükten sonra, Bolu Tüneli, ülkemizin diğer bölgelerinde olan, Karadeniz Bölgesi'nde Bolaman Tüneli gibi; Artvin'de yapılmakta olan, Rize'de yapılmakta olan, Ordu'da yapılmakta olan, Bilecik, Sakarya, Mekece yolunda yapılan ve yapılmakta olan hem kara yolu, lastik tekerlekli sistemlerle ilgili tüneller hem de raylı sistemlerle ilgili, hızlı tren ve özellikle de Marmaray Projesi, asrın projesi, yüz elli yıldan bu yana tartışılan, konuşulan ama bir türlü başlatılamayan fakat Ulaştırma Bakanlığımız tarafından 2009 yılında başlatılarak 2013 yılının sonunda bitirilecek olan bu raylı sistemlerdeki ihtisaslaşması, kentlerin kendi ihtiyaçları, hem ekonomik hem teknik imkânları ile çözemeyeceği veyahut geç zamanda çözebileceği anlaşılan metro inşaatlarının da Ulaştırma Bakanlığı marifetiyle yapılmasının faydalı olacağı kararını Türkiye Büyük Millet Meclisinde hep birlikte aldık.
Ve nitekim, Ankara metrosunda, Kızılay-Çayyolu üzerinde 15,5 kilometrelik programa alınmış olan tünel inşaatı, metro inşaatı, önceden GÜRİŞ tarafından başlatılarak devam edilmekte idi ama 25 Nisan 2011 tarihinde Büyükşehir Belediyesinden Ulaştırma Bakanlığına devredilen bu metro inşaatlarının yapımını ondan sonra Ulaştırma Bakanlığı takip etmeye başlamış, 13/12/2011 tarihinde yapılan ihalede Comsa İspanyol firması ile Açılım İnşaat Türk firmasının konsorsiyumu ile bu bölgenin metro inşaatının ihalesi alınmıştır. 9/2/2012 tarihinde yani 9 Şubat 2012 tarihinde de sözleşmesi imzalanmış olan bu bölgedeki metro inşaatı, 15,5 kilometrelik kısım iki yıl süre ile yani 2013 yılının sonunda bitirilmek üzere Ulaştırma Bakanlığının kontrolü altında bu konsorsiyuma verilmiştir.
Çalışmalar sürdürülürken, takdir eder, bilirsiniz ki İnönü Bulvarı gibi, Akay Kavşağı gibi bu kadar karmaşık bir yapının, uzun yıllardan bu yana süregelen bir bölgenin altyapısında -gaz geçmekte, su geçmekte, yağmur kanalı geçmekte, elektrik hatları geçmekte- çok teknik çalışma yapılması gerekir. Müteahhit firmanın, elbette gereken tedbirleri alarak bu çalışmaları yapması gerekiyor. Ne Melih Gökçek'in ne de Ulaştırma Bakanlığının direkt olarak sorumluluk altına alınmasının haksızlık olacağını düşünüyoruz. İhale ediyorsunuz, bütün sorumlulukları ve yükümlülükleri bir müteahhit firmaya devrediyorsunuz. Maalesef, 22 Haziranda sabah saat 06.50 sıralarında 2 metrelik bir göçük o bölgede söz konusu olmuş ve göçük altında kalan Kadir Sevim isimli -Ordu Korgan ilçesinden- bir vatandaşımız hayatını kaybetmiştir. Bir vesile ile ben de hayatını kaybetmiş olan Kadir Sevim kardeşimize Allah'tan rahmet diliyor, yakınlarına başsağlığı temenni ediyorum.
Elbette, bu tip riskli bölgelerdeki çalışmaların vatandaş nezdinde, yöneticiler nezdinde, hepimiz nezdinde dikkatle takip edilmesi gerekiyor. Ulaştırma Bakanlığı, elde etmiş olduğu bilgi ve doneler çerçevesinde, bu ve buna benzer projelerin daha sağlıklı, daha uzman, mütehassıs kişiler tarafından yeniden gözden geçirilmesini sağlamak amacıyla, Türkiye ve Türkiye dışında ünüyle meşhur olan Yüksel Proje Grubunca projenin yeniden tetkik edilerek araştırılması, bu ve buna benzer aksaklıkların asgari seviyelerde tutularak çözüm üretilebilmesi için projede bir çalışma başlatılmıştır. Şu ana kadar alınan doneler çerçevesinde, âdeta kolektör hüviyetine gelmiş olan bu yol altındaki şekil? "Kolektör" toplama demektir. Neyi topluyorsunuz? Sadece gazı değil, orada gazı toplayan, suyu toplayan, atık suyu toplayan, yağmur suyunu toplayan, elektriği toplayan hatların karmaşık bir ortamda olduğu gözlendiği için, buranın aç kapa şekliyle yapılmasının daha faydalı olacağı kanaatiyle, 24 metrelik bir bölümün açılarak kapatılması? Ee, böyle bir hayatın devam ettiği bir ortamda bu projenin süratle tamamlanabilmesi için bazı zorlukların da söz konusu olduğunu biliyoruz. Hele hele bir hayata mal olan, hepimizi üzen, tabii ki bir insanın, bir karıncanın ölümünden dahi rahatsız olan bir insan olarak, bir yönetici olarak hepimiz üzülmüşüzdür. Bundan sonra bu tip arızaların ve kazaların olmamasına yönelik temennileri yenilemekle birlikte, tedbir almanın devamı, yapılan çalışmalarda ihmalleri olanlarla ilgili de savcılık ve teknik ekipler olaya el koymuşlardır, hem teknik çalışmalar sürdürülmekte hem de savcılık gereken tahkikatları yapmak suretiyle kovuşturmaya başlamış bulunmaktadır.
Meclisin son günü olan bugün yoğun üç tane önemli yasanın görüşüleceği bir anda bu önerinin gündeme alınarak araştırma yapılmasıyla nereye varılacağının takdirlerinize sunulması suretiyle, zamanı daha fazla kaybetmemek, bir an önce gündemde olan kanunları bitirdikten sonra, aslında tatil değil, dinlenme değil, nöbet değişimi,farklı bir moda geçmek üzere milletvekillerimizin bölgelerine giderek, bölgedeki insanlarımız, seçmenlerimiz ve diğer faaliyetlerin sürdürülebilmesi, daha dinamik bir şekilde 2012-2013 dönemindeki Meclis çalışmalarımıza malzemeyle gelmemizin faydalı olacağı kanaatiyle grup önerisinin aleyhinde olduğumu belirtiyor, hepinize saygılar sunuyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederiz Sayın Bayraktar.