| Konu: | MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞININ TEŞKİLAT VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFLERİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 125 |
| Tarih: | 27.06.2012 |
BÜLENT KUŞOĞLU (Ankara) - Teşekkür ederim.
Sayın Başkan, değerli arkadaşlar; 302 sıra sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi üzerinde söz almış bulunuyorum.
Bunun 17'nci maddesiyle ilgili olarak verdiğimiz bir önergeyle küçük bir değişiklik önerdik. Sağ olsun Hükûmet de kabul etti, kabul ediyorsunuz. Şöyle: Mevcut durumda Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışmayı Teşvik Kanunu'nun 2'nci maddesine göre fakruzaruret içerisinde olanlara, muhtaç olanlara yardım öngörülüyor. 17'nci maddeyle de bu yardım, afetlerden zarar görenlere, şehit yakınlarına, gazilere ve Sosyal Güvenlik Kurumuna tabi maaş alıp da, sosyal güvenlik kurumlarından bir tanesine tabi çalışması olup da bu çalışmadan elde ettiği geliri asgari ücretin, net asgari ücretin üçte 1'inden az olanların da bu yardımlardan yararlanmasını öngörüyor.
Biz bu "afet" kelimesinin, tartışmalı olduğu için "tüm afetlerden" diye pekiştirilmesini, sonradan bir sıkıntıya düşülmemesini istedik. Bu madde, bu 17'nci madde bu teklifin en önemli, olumlu maddelerinden bir tanesi. Birkaç tane olumlu madde var, onlardan bir tanesi. Bu maddenin düzenlenme zorunluluğuyla beraber görüyoruz ki sosyal güvenlik sisteminde ve özellikle sosyal yardım sisteminde yeni bir yapılanmaya ihtiyaç var, yeni bir anlayışın gelmesi lazım çünkü biz, tüm vatandaşlarımızı henüz kavrayamadık. Özellikle sosyal yardım sistemine dâhil olması gereken tahminen 13 milyon civarında bir kitle var. Bunların özellikle gelir durumunu bilmiyoruz. Bunların ne kadarı hangi seviyede sosyal yardımlara tabi olmak durumundadır, bunu tam olarak kavrayamadık.
Onun için, geçen yıl genel seçimler sırasında da çok konuşulan partimizin bir aile yardımı, aile sigortası sistemi vardı. Bir aile kurumu kurulmasını, ASKUR kurulmasını önermiştik. O bünye içerisinde özellikle bu, fakir fukaranın, hane halkının, ailelerinin tespit edilmesi, gelir durumlarının tespit edilmesi, oradan izlenmesi için ayrı bir kurum önermiştik. Bu kurum içerisinde aile bireylerini de ayırıyor tek tek, genç, yaşlı olmasına göre, okulda eğitim görmesine göre, engelli olmasına göre ayrı ayrı sağlık yardımları da öngörülüyor ve kategorilere ayrılarak yardımlar yapılıyordu. Bu sosyal yardım sisteminin yeniden yapılanması, böyle bir anlayışla aile temelli olarak yeniden yapılanması ve bu şekilde ele alınması gerekiyor, muhakkak ele alınması gerekiyor.
Ayrıca, bizim, biliyorsunuz, çok fazla kayıt dışılığı olan bir ekonomimiz var. Bu kayıt dışılığı da önlemeye yönelik bazı tedbirler getirilmesi lazım. Özellikle sosyal güvenlik alanı, sosyal yardım alanı, Maliye Bakanlığıyla, Gelir İdaresiyle birlikte düşünüldüğünde bu kayıt dışılığı önlemek için çok önemli bir alan. Ortak bir numara kullanmaları lazım hem bireyler için hem hane halkı için hem şirketler için, tüzel kişilikler için. Bu ortak numarayla hem tüzel kişilikleri hem de gerçek kişilikleri takip edebilmeleri lazım. Bunları yapamadığımız sürece, bu konuyla ilgili olarak her zaman sıkıntıyla karşılaşacağız. Burada da güzel bir düzenleme yapıyor isek de uygulamada sıkıntılar olacak; sosyal yardımla uğraşan çeşitli vakıfların, bölgelerarası farklılıkların, farklı anlayışların getirdiği eşitsizlikler söz konusu olabilecek. Bunları en aza indirebilmek için muhakkak tüm Türkiye çapında böyle ortak bir numaranın bulunması şart.
Ben önergemizi kabul ettiğiniz için de teşekkür ediyorum.
Hepinize saygılar sunuyorum gecenin bu saatinde.
Teşekkür ederim. (CHP sıralarından alkışlar)