GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: POSTA HİZMETLERİ KANUNU TASARISI (1/751) (S. SAYISI: 452
Yasama Yılı:3
Birleşim:99
Tarih:02.05.2013

DOĞAN ŞAFAK (Niğde) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 452 sıra sayılı Posta Hizmetleri Kanunu Tasarısı'nın 1'inci maddesi üzerinde söz almış bulunmaktayım.

PTT 1840 yılında bakanlık olarak kurulmuş, Osmanlı'dan miras, yüz yetmiş üç yıllık bir kuruluşumuzdur. PTT Genel Müdürlüğü, 08/06/1984 tarihli ve 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine göre kamu iktisadi kuruluşu -KİK- statüsünde olup 02/03/1950 tarihli ve 5584 sayılı Posta Kanunu kapsamındaki faaliyet ve hizmetleri, 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 22/02/2000 tarih ve 23972 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Türkiye Cumhuriyeti Posta İşletmesi Genel Müdürlüğü Ana Statüsü hükümleri uyarınca yerine getirmektedir.

2011 yılı faaliyet raporuna göre PTT, posta-telgraf, lojistik, koli ve kargo taşımacılığı ve bankacılık gibi dört ana faaliyetini 1.089 devlet memuru, 27.317 sözleşmeli personel, 789 işçi ve 8.644 taşeron firma işçisi olmak üzere toplam 37.819 personel eliyle yürütmektedir. 2011 yılı faaliyet raporuna göre PTT'nin 2011 yılında 1 milyar 788 milyon 40 bin TL geliri, 1 milyar 614 milyon bin TL gideri olmuş ve 174 milyon 39 bin TL net kâr elde etmiştir. Bu verilere göre kârlılık oranı yüzde 11'dir. Bilişim teknolojilerindeki yeniliklere dayalı alternatif iletişim yolları, PTT'nin yasal tekelinde bulunan mektup ve kart postası ile telgraf gönderilerinin süreç içinde azalmasına yol açmıştır.

Değerli milletvekilleri, öte yandan, kanunun amacı, 1'inci maddesinde, "posta hizmetlerinin kaliteli ve sürekli, tüm kullanıcılar için karşılanabilir bir ücretle, etkin, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde sunulmasını sağlamak" şeklinde ortaya konmuştur. Bu bağlamda, rekabete dayalı bir piyasada, daha baştan taban ve tavan ücreti tespit ederek rekabeti tespit edilen fiyatlar aralığına hapsetmek, piyasanın serbestleştirilmesi ve rekabetin niteliğiyle örtüşmemektedir. Serbest rekabetçi bir piyasada taban ve tavan fiyat uygulaması ancak piyasa aktörlerinin birbirlerini piyasadan silerek tekelci güce sahip olmak amacıyla yıkıcı bir fiyat rekabetine girmeleri durumunda söz konusu olabilir ki, ancak bu durumda özelleşmenin önüne geçmek ve posta hizmetlerinin sürekliliğini sağlamak amacıyla taban ve tavan fiyatı belirlemesine gidilebilir. Dolayısıyla, taban ve tavan fiyatı belirlemek ancak gerektiğinde kullanılabilecek bir yetki olmak durumundadır. Olağan piyasa şartlarında fiyat belirlenmesi, serbest rekabet ilkeleriyle bağdaşmadığı gibi posta sektörü piyasasının PTT'nin maliyetlerine hapsolunarak etkinlikten ve verimlilikten koparılmasına yol açar.

Kanun tasarısıyla PTT AŞ kurulmasının diğer bir amacı ise çalışanları yoksullaştırmak, güvencesiz olarak, kıdem tazminatsız, sendikasız, sosyal hakları kısıtlı ve asgari ücretle çalıştırarak köleleştirmektir. PTT çalışanları, tüm hakları ve çalışma koşullarını belirleyen yönetmelik ve idari hizmet sözleşmesi tanımlarında düzenlenmiştir.

PTT, bugün ve yüz yetmiş iki yıldır sürekli olarak, halkın çoğunlukla yoksulluk sınırı altında olan kesimine kaliteli hizmet veren ve halkın yüzde 93 oranında memnuniyetini alan, ülkemizin köy, kasaba, belde, ilçe ve illerinde etkin hizmet üreten ve bu özellikleriyle diğer kargo şirketlerine ve bankalara rağmen tercih edilen önemli bir kurumumuzdur. Bu kurumun özelleştirilmesiyle sermayenin bitmek bilmeyen emek sömürüsü üzerinden değerlendirme yapılması, PTT bünyesinde fedakârca çalışmış ve çalışan emekçilerimize büyük bir saygısızlıktır. Kanun tasarısının bu hâliyle Genel Kuruldan geçmesinin doğru olmayacağını belirtiyor, yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)