GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: POSTA HİZMETLERİ KANUNU TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:101
Tarih:08.05.2013

ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 452 sıra sayılı Kanun Tasarısı'nın 22'nci maddesi üzerine verdiğimiz önerge hakkında söz aldım. Muhterem heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Tasarının 22'nci maddesi PTT'nin faaliyet konuları ve niteliklerini düzenlemektedir. Bu madde için verdiğimiz önergeyle eklenen (6)'ncı fıkrada posta dağıtıcılarının resmî idareler, belediyeler ve ortaklıklar tarafından verilen toplu taşıma araçlarından ücretsiz faydalanması konusu düzenlenmektedir. Bu düzenlemeyle, ülkemizin en önemli kamu hizmetlerinden birisi olan posta hizmetlerini yerine getirenlerin mağduriyetlerinin önüne geçilmesi amaçlanmaktadır çünkü Posta çalışanları günün çalışma saatlerinin çok büyük bir kısmını bu araçlarda geçirmektedir.

Değerli milletvekilleri, yüz yetmiş üç yıldır Türk milletine başarıyla ve gururla hizmet eden PTT, bankacılık ve kargo hizmetleriyle birlikte vatandaşa yaklaşık 170 çeşit hizmet vermektedir. PTT çalışanları bu hizmetleri canla başla çalışarak yerine getirmektedir.

Ülkemize yakın nüfusa sahip ülkelerde PTT hizmetleri bizdekinin yaklaşık 6 katı personel ile yerine getirilmektedir. Bu duruma rağmen PTT personeli kurumlarını ülkemizin en verimli kurumlarından birisi hâline getirmiştir. Ancak AKP'nin kara sevdaya dönüşen özelleştirme düşkünlüğü PTT'nin de üstüne bir karabasan gibi çökmüştür. AKP'nin özelleştirme uygulamaları, onun anlayışının ekonomik yansımasının bir aracıdır.

AKP, Türk milletinin alın teriyle ayağa kaldırıp ülkemizin yüz akı hâline getirdiği kurumları âdeta tarumar etmektedir. 2003-2012 arasında özelleştirme geliri 38 milyar doları bulmuştur. "Babalar gibi satarım" ifadesiyle vücut bulan bu özelleştirme sevdası yeni bir mevzi peşindedir. Bugün görüştüğümüz kanun tasarısıyla Türkiye'nin en önemli kamu hizmetlerinden birini yerine getiren PTT'nin özelleştirilmesinin önü açılmaktadır.

Tasarının gerekçesinde, AKP'nin daha önceki özelleştirme uygulamalarında da duyduğumuz hizmetin iyileştirilmesi, serbestleştirilmesi" gibi ifadelere yer verilmektedir.

Sayın Ulaştırma Bakanı, bu anlayışı ekim 2011'de şu şekilde ifade etmiştir: "Yapacağımız iş PTT'nin özelleştirilmesi değil, PTT'nin tekel hakkının kademeli olarak kaldırılması" demiştir ve bu sözlerle bu iddiaları bertaraf etmeye çalışsa da anonim şirket olarak yapılandırmak PTT'yi özelleştirmenin ilk adımıdır.

Ülkemizde posta hizmetleri bir kamu hizmeti olarak değerlendirilmelidir. Dolayısıyla, PTT'nin hizmet alanını oluşturan faaliyetlerin de bu çerçevede bir tekel olarak değerlendirilmesi doğrudur. Sayın Bakan biraz evvel ifade ettiğim açıklamasında PTT'nin tekel konumundan rahatsızlığını dile getirmekte ancak bir taraftan da bu tasarıda şirkete dönüşmesine rağmen bu tekel durumunun devam ettiğini görüyoruz.

Fiiliyatta PTT'nin tekel konumu pul basımı ve tebligat ile sınırlı kalmaktadır. Üstelik tebligat hizmeti de personel sayısının yetersizliği nedeniyle taşeron firma çalışanlarına yaptırılmaktadır. PTT'nin diğer, bankacılık, havale, kargo, kurye gibi alanlarda yaptığı hizmetler ise hâlihazırda özel sektörle paralel olarak verilmektedir. Görüleceği üzere, PTT'nin herhangi bir tekel durumu, konumu da kalmamıştır.

Değerli milletvekilleri, Şubat 2013'te kayıtlı posta yani taahhütlü ve iadeli taahhütlü mektup, APS ve kargo dağıtımı hususu, konusunda hiçbir tecrübesi olmayan bazı şirketlere verilmiştir. Vatandaşlarımız devlet kurumu diyerek kayıtlı posta ve kargolarını PTT'ye vermişlerdir ancak posta dağıtımı konusunda hiçbir tecrübesi olmayan bu firmalar binlerce gönderiyi alıcısına ulaştıramamıştır. Bu dağıtım firmaları PTT'ye gönderileri iade ederek dağıtım işinden çekilmiş ya da el çektirilmiştir ancak bu süreçte vatandaşlar mağdur olmuş, PTT'nin imajı zedelenmiştir. Şubat 2013'ten sonra PTT'nin kârında yüzde 35'e varan oranda azalma meydana gelmiştir.

Bu düşüncelerle, önergemizi desteklemenizi bekler, hepinize saygılar sunarım.