| Konu: | MHP GRUBU ÖNERİSİ |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 59 |
| Tarih: | 01.02.2012 |
MESUT DEDEOĞLU (Kahramanmaraş) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; şoför esnafının sorunlarının tespiti ve çözüm yollarının belirlenmesi amacıyla vermiş olduğumuz Meclis araştırma önergesi üzerine partim ve şahsım adına söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygılarımla selamlıyorum.
Şoförlük mesleği artan sorunlar karşısında her geçen gün zorlaşmaktadır. Uzun yolları saatlerce direksiyon sallayarak binbir güçlükle aşan şoför esnafımız bürokrasiden kaynaklanan sorunları bir türlü aşamamaktan yakınmaktadır.
Şoför esnafının en önemli sorunlarının başında pahalı akaryakıt fiyatları ve yüksek vergi oranları gelmektedir. Vergi ve yüksek akaryakıt fiyatları karşısında kazançları düşen şoför esnafı ailelerine ekmek götüremez duruma gelmişlerdir.
Şoför esnafımız en büyük sıkıntıyı belge konusunda yaşamaktadır. Çok sayıda belge için kamu kurum ve kuruluşlarına yüksek oranda ücret ödemek zorunda bırakılmışlardır. Mevzuattan kaynaklanan sıkıntılar nedeniyle de çok büyük zorluklar yaşamaktadırlar.
Hükûmet tarafından yapılan düzenlemeler şoför esnafını pek çok ilimizde birbirine düşürmüştür. Bazı illerimizde mevzuata dayanarak yapılan taşımacılık dolmuşçu esnafı tarafından tepkiyle karşılanmaktadır. Bunun en bariz örneği de yine Kahramanmaraş'ımızda gözükmektedir. Bu nedenle mevzuat değişiklikleri ilgili sivil toplum kuruluşlarıyla birlikte istişare edilerek hazırlanmalı ve uygulamaya geçirilmelidir.
Şoför esnafına ucuz akaryakıt temin edilmelidir. Yaşanan en büyük sıkıntılardan birisi de ucuz akaryakıt konusunda ayrıcalık yapılmasından kaynaklanmaktadır. Deniz Ticaret Odasına kayıt yaptıran şoför esnafı indirimli akaryakıttan yararlanarak ve giderlerini düşürerek yolcu taşımacılığı yaparken aynı bölgede ve aynı ilde esnaf odalarına üye olan şoför esnafı indirimli akaryakıttan faydalanamamaktadır. Hayat pahalılığı ve maliyetlerin artması gibi nedenlerle bir de pahalı parçalar ve vergi eklenince, artan akaryakıt fiyatları karşısında bazı esnaflarımız kaçak akaryakıt kullanmaya sevk edilmektedir ya da aracında mazot yerine yağ yakar hâle gelmektedir.
Şoför esnafımızın derinleşen ve her geçen gün artan sorunlarına yüce Meclis olarak mutlaka bir çözüm yolu bulmamız gerekmektedir.
Ömrünü yollarda, direksiyon başında, bin bir güçlükle, tek başına baş ederek geçirmeye çalışan şoför esnafımızın sorunları yalnızca bunlardan ibaret değildir.
Şoför esnafımız son on yıl içerisinde belgeye boğulmuştur. 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu ve Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında, şoför esnafını ilgilendiren kırk bir farklı belge almak ve bunu da ilgililere göstermek zorunda bırakılmışlardır. Kamyoncu esnafı perişan bir durumdadır. Bu belgeler için esnaf ayrı ayrı paralar ödemektedir. Uzun yollara çıkan şoför esnafı her köşede durdurulmakta ve evrak kontrolüne cevap vermek zorunda bırakılmaktadır.
Pahalı akaryakıt konusunda şansız olan şoför esnafımız, yol güzergâhı üzerinde başta çevirmeler olmak üzere pek çok şanssızlık yaşamaktadır. Yetki belgesi sayısı arttıkça şoför esnafının maddi yükü de artmaktadır. Söz konusu kanun ve yönetmelik uygulamaları şoför esnafı üzerinde baskı oluşturmuştur.
Özellikle K1 yetki belgesi almak durumunda olan kamyoncu esnafı ile D4 yetki belgesi kapsamında taşımacılık yapan esnaf kesiminin sorunları artmıştır. Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamında, şoför esnafımızın alması gereken yetki belgelerinin meslek odalarından alınması ve SRC belgelerinin eğitimi ve muafiyet ölçütlerinin Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ile Türkiye Şoförler ve Otomobilciler Federasyonu iş birliğiyle yapılmaması da yine şoför esnafımızı olumsuz yönde etkilemektedir.
Taksici esnafının sorunları da aynıdır, bunlar da çözüm beklemektedirler. Yapılan çalışmalar taksici esnafının belediye sınırları ve mücavir alanı dışına götürmüş olduğu yolcu sayısını aynı şekilde geri almasını engellemektedir. Taksici esnafı bu sorunun çözümüne yönelik çalışma yapılmasını beklemektedir.
A1 yetki belgesiyle yapılan tarifesiz taşımaların haksız rekabete neden olduğu söylenmektedir ve bu belgelerle yapılan taşımacılığın haksız rekabete neden olup olmadığı da araştırma konusu hâline gelmiştir.
Şoför esnafına vergi indirimi mutlaka yapılmalıdır. Şoför esnafı sürekli artan akaryakıt fiyatları karşısında büyük sıkıntı yaşamaktadır. Vergi indirimli akaryakıt hava yolu ve deniz yolu taşımacılığına büyük avantaj sağlamaktadır. Avantajlı akaryakıt kullanamayan, kara yolu taşımacılığı yapan şoför esnafı bu konuda da sıkıntı çekmektedir. Kara yolu taşımacılığı yapan şoför esnafı da tıpkı hava ve deniz yolu taşımacılığında olduğu gibi özel tüketim vergisiz akaryakıt kullanmak istemektedir.
Ticari amaçla uluslararası eşya taşımacılığı yapan araçlara verilen C yetki belgesinin amacı dışında kullanılması yurt içi taşımacılık yapan kamyoncu esnafına zarar vermektedir. C yetki belgesine sahip araçların yurt dışı taşımacılık yapması gerekmektedir ve eskiden beri taşımacılık yapan şoför esnafına belge alma şartlarında esneklik sağlayarak nakliyeci esnafına ucuz akaryakıt temin etmek zorundayız.
Ton/km tarifesini sıkı denetlemeliyiz. Fabrikalar daha ucuza taşıma yapmak için C2 belgesine sahip araçları tercih edince hem tarife bozuluyor hem de K belgesine sahip taşımacılarımız için haksız rekabet oluşturuyor.
Şu an mazotun litresi 3 TL civarında. C2 belgesi sahibi olan bir kişi mazotunu 1,70 TL'ye alabiliyor. Yurt dışından aldığı mazotla yurt içi nakliye yapabiliyor, bu da haksız rekabeti doğuruyor. Bu da ucuz mazot kullanamayan yurt içi taşımacılık yapan K belgeli kamyonlar için haksız rekabeti tam tamına ortaya çıkarmaktadır.
Bir tır C2 belgesiyle yurt içinden yük alabilmektedir. Esnaf odaları buna bir sınırlama getirilmesini istemektedir. K1 belgesine sahip olan nasıl yurt dışına çıkamıyorsa C2 belgesine sahip olan kişi de yurt içinden yük taşımacılığı yapmama yasağına uymalıdır. Taşımacılık sektöründe küçük esnafı desteklemek, büyük esnafın yanında ezilmelerini önlemek için koruyucu politikalar uygulanmalıdır. Buna en güzel örnek de K1 uygulamasıdır.
Nakliyecilik yapan küçük esnafın aracının değeri 7 ile 10 bin TL iken K1 belgesi almak için 13.226 TL ödemek zorunda bırakılmışlardır.
Teknolojideki yenilikler kamyonların da standartlarının yükselmesini sağlamıştır ancak kamyonlarımızda daha ucuz olan kırsal motorin kullanmak mümkün olmamaktadır, fiyatı daha yüksek olan "eurodizel" kullanılmaktadır. Ayrıca, motorin fiyatlarının hızla yükselmesi taşıma maliyetlerini artırmaktadır. Eğer ucuza nakliye yapılması ve kamyoncu esnafının para kazanması düşünülüyorsa taşımacılık sektörüne mutlaka ucuz mazot verilmelidir.
Maliye Bakanlığının uyguladığı motorlu taşıtlar vergisi borcunu geciktiren esnafın aracının yolda bağlanması da ayrı bir problem olarak ortaya çıkmaktadır.
Şoför esnafını mazota, lastikçiye, BAĞ-KUR'a ve bankalara olan kredi borçları daha da sıkıntıya sokmaktadır.
Yüce Meclisin şoför esnafını rahatlatacak bir kanun çıkarması temennisiyle, yüce Meclisimizi saygılarımla selamlıyorum. (MHP sıralarından alkışlar)
BAŞKAN - Teşekkür ederim Sayın Dedeoğlu.